Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Romaneista, kyllä mä haluaisin tietää tällaisenkin asian

Vierailija
03.08.2013 |

Että kun niillä naisilla on ne pukunsa, niin onko sen puvun käyttö hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä ja työharjoitteluista, joihin työkkäri määräisi, sillä syyllä ettei työpaikassa pitäisi käyttää

vaikka haalareita tai muunlaisia suojatyövaatteita, tai työpaikan omia vaatteita?

Että voi ja saa kieltäytyä, pelkän vaatetuksen takia, eikä laiteta pois koko työkkäristä ja evätä työkkärikorvauksia jos niin tekee, ja käsketä menemään vaan sossuun?

Koska, noinhan tehtäisiin kenelle hyvänsä, joka sanoisi ettei suostu tekemään työtä vain siksi, ettei suostu pukemaan päälleen vaatteita joita työnantaja edellyttää työssä käytettävän.

Minä olen rampannut useita vuosia työkkärissä, saadakseni työpaikan, koskaan en ole nähnyt siellä yhtäkään naispuolista romania, muutaman miespuolisen olen nähnyt.

Jos joku osaisi vastata tähän niin olisin tosi kiitollinen, mieluiten jos joku romani vastaisi niin sehän olisi ihan paras juttu. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:15"]

Romaninainen voi pitää tavallisia työvaatteita töissä. Kulttuuri ei estä. Jos väittää ettei voi, tarkoittaa ettei halua.

[/quote]

Kaikki on kiinni siitä, onko naiseksikasvamisvaiheessaan valinnut perinteisen asun jota pitää käyttää loppuelämä. Itse tunnen romaninaisen, joka käyttää töissä pohjepituista puolihametta ja juhlissa perinteistä romanipukua.

Vierailija
22/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:14"]

Minö tiedän yhden tapauksen, jossa hoiva-alalla koeajalla ollut romaninainen ei voinut jatkaa työssä, kun ei suostunut käyttämään muuta pukua. Sen hameen kanssa ei vaan paljon mitään voi tehdä.

[/quote] Oliko se Hesarissa joskus, että helmoista on löytynyt niin täyttä kaljakoria kuin moottorisahaakin, eli vähän se on tosiaan vaikea missään mitään tehdä jos täysi kaljakori jalkoja paukuttaa + muut käsiin osuneet irtoroinat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:47"]

Ei romanit edes mene töihin

[/quote]

Eikös heillä ole tapana laittaa suvun sairaimmat töihin?

Vierailija
25/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päiväkodissa ollut useitakin romaninaisia työkkärin harjoittelussa. Kukaan heistä ei ole käyttänyt kansallispukuaan työaikana, vaan vaihtavat perus verkkareihin päivän alettua ja pois lähtiessä kansallispuku takaisin päälle.

Meillä töissä ei ole niin vaadittu, mutta ovat itse päättäneet tehdä noin. Käytännölliset työvaatteet ovat hyödyllisemmät. Nämä meillä olleet, ovat olleet tunnollisia työssään. Pari on jopa sen jälkeen kouluttautunut lähihoitajaksi, toinen luopui myös kansallispuvustaan.