Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Romaneista, kyllä mä haluaisin tietää tällaisenkin asian

Vierailija
03.08.2013 |

Että kun niillä naisilla on ne pukunsa, niin onko sen puvun käyttö hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä ja työharjoitteluista, joihin työkkäri määräisi, sillä syyllä ettei työpaikassa pitäisi käyttää

vaikka haalareita tai muunlaisia suojatyövaatteita, tai työpaikan omia vaatteita?

Että voi ja saa kieltäytyä, pelkän vaatetuksen takia, eikä laiteta pois koko työkkäristä ja evätä työkkärikorvauksia jos niin tekee, ja käsketä menemään vaan sossuun?

Koska, noinhan tehtäisiin kenelle hyvänsä, joka sanoisi ettei suostu tekemään työtä vain siksi, ettei suostu pukemaan päälleen vaatteita joita työnantaja edellyttää työssä käytettävän.

Minä olen rampannut useita vuosia työkkärissä, saadakseni työpaikan, koskaan en ole nähnyt siellä yhtäkään naispuolista romania, muutaman miespuolisen olen nähnyt.

Jos joku osaisi vastata tähän niin olisin tosi kiitollinen, mieluiten jos joku romani vastaisi niin sehän olisi ihan paras juttu. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vastaa?

Vierailija
2/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä. Ne pitää oman "kulttuurinsa" itsellään sen verran visusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voivatko pakottaa ottamaan työtä vastaan, mutta ainakin siitä voi seurata ikävyyksiä romaninaiselle, jos näyttäytyy muissa kuin "hameissa" vanhempien romaneiden nähden.

Vierailija
4/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voivatko pakottaa ottamaan työtä vastaan, mutta ainakin siitä voi seurata ikävyyksiä romaninaiselle, jos näyttäytyy muissa kuin "hameissa" vanhempien romaneiden nähden.

Vierailija
5/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki mustalaiset ovat eläkkeellä.

Vierailija
6/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:51"]

Kukaan ei tiedä. Ne pitää oman "kulttuurinsa" itsellään sen verran visusti.

[/quote]

No kun tämä ei edes varsinaisesti kuulu kulttuuriin,  haluaisiin vaan tietää pitääkö paikkansa ne jutut että romaneja kohdellaan työkkärissä eritavoin kuin valtaväestöä.

Että saavat erityiskohtelua siellä.

Vierailija
7/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:53"]

[/quote]

Tämä on toinen asia mikä mua ihmetyttää, koska ns. valkolaisen on todella vaikea saada edes kuntoutustukea, puhumattakaan eläkkeestä.

-ap-

Vierailija
8/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaninainen ei saa esiintyä ilman hamettaan niin että vanhemmat romanit voivat nähdä - siis jos ovat valinneet hameen käytön. Useimmat ovat, kulttuurinsa vuoksi. Monet nuoret nykyään ei valitse hametta sulautuakseen yhteiskuntaan paremmin.

Taustatöissä, ei asiakaspalvelussa, saattaa olla useinkin romaninaisia työssään kun ei tarvitse piilotella hameettomuuttaan.

Vierailija
9/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:53"]

[/quote]

Tämä on toinen asia mikä mua ihmetyttää, koska ns. valkolaisen on todella vaikea saada edes kuntoutustukea, puhumattakaan eläkkeestä.

-ap-

[/quote]

Eläke myönnetään kaikille eläkkeensaajille käyttäen samaa kriteeristöä.

Vierailija
10/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika paljon sellaisia töitä, joissa voi pitää hametta, ja olen nähnyt asiakaspalvelutyössäkin. Ei tosin siinä perinteisen mallisessa, mutta mustassa hameessa kumminkin.

Vierailija
11/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:00"]

On aika paljon sellaisia töitä, joissa voi pitää hametta, ja olen nähnyt asiakaspalvelutyössäkin. Ei tosin siinä perinteisen mallisessa, mutta mustassa hameessa kumminkin.

[/quote]

En mä nyt tätä varsinaisesti kysynytkään, vaan sitä että jos kieltäytyy työstä sillä verukkeella ettei työssä voi pitää hametta, onko se hyväksyttävä syy?

-ap-

Vierailija
12/25 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veikkaan, että romaninaisille ei tarjota sellaista työtä, missä hametta ei voisi pitää (esim. hoiva-alat). Sitä paitsi kuinka moni työnantaja ottasi romanihametta käyttävän naisen töihin? Minä uskon että romaninaiset ovat tuolla hameenkäytöllään järjestäneet itselleen vapautuksen työnteosta, töitä ei varmaan tarjota heille ollenkaan, kun hame ei sovi juuri mihinkään työhön. En usko että he pystyvät esim. istumaan pitkään ja tekemään toimistotyötä, selkä ei kestä semmoista asentoa, minkä hameen pitäminen aiheuttaa, eivät voi työskennellä pienissä tiloissa tai hygieniaa vaativissa töissä, eivätkä myöskään kosteissa tai likaisissa tiloissa. Eipä jää paljoa sopivia töitä jäljelle...

En tiedä voisiko kuka tahansa meistä ostaa romanivaatteet ja antaa ymmärtää olevansa romaani (voisi esittää, että on vaikka puoliksi romani). Silloin ei ehkä tarvitsisi käydä töissä, mutta saisi samalla sen painolastin (monenlainen leimautuminen), mikä romanien osaksi tulee.

Vierailija
13/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:23"]

Että kun niillä naisilla on ne pukunsa, niin onko sen puvun käyttö hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä ja työharjoitteluista, joihin työkkäri määräisi, sillä syyllä ettei työpaikassa pitäisi käyttää

vaikka haalareita tai muunlaisia suojatyövaatteita, tai työpaikan omia vaatteita?

Että voi ja saa kieltäytyä, pelkän vaatetuksen takia, eikä laiteta pois koko työkkäristä ja evätä työkkärikorvauksia jos niin tekee, ja käsketä menemään vaan sossuun?

Koska, noinhan tehtäisiin kenelle hyvänsä, joka sanoisi ettei suostu tekemään työtä vain siksi, ettei suostu pukemaan päälleen vaatteita joita työnantaja edellyttää työssä käytettävän.

Minä olen rampannut useita vuosia työkkärissä, saadakseni työpaikan, koskaan en ole nähnyt siellä yhtäkään naispuolista romania, muutaman miespuolisen olen nähnyt.

Jos joku osaisi vastata tähän niin olisin tosi kiitollinen, mieluiten jos joku romani vastaisi niin sehän olisi ihan paras juttu. 

[/quote]

Voi ap! Olet rampannut ihan väärässä paikassa etsimässä työtä. Ei työkkäristä työtä saa. Jos sen varaan lasket etkä mitään muuta tee asian eteen, olet yhtä onneton kuin haukkumasi romanit.

Vierailija
14/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:23"]

[/quote]

Voi ap! Olet rampannut ihan väärässä paikassa etsimässä työtä. Ei työkkäristä työtä saa. Jos sen varaan lasket etkä mitään muuta tee asian eteen, olet yhtä onneton kuin haukkumasi romanit.

[/quote]

Kyllä vain saa. Mä olen kolmesti ollut työkkärin listoilla ja aina työllistynyt kahden kuukauden aikana. SITÄ KAUTTA.

Vierailija
15/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minö tiedän yhden tapauksen, jossa hoiva-alalla koeajalla ollut romaninainen ei voinut jatkaa työssä, kun ei suostunut käyttämään muuta pukua. Sen hameen kanssa ei vaan paljon mitään voi tehdä.

Vierailija
16/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaninainen voi pitää tavallisia työvaatteita töissä. Kulttuuri ei estä. Jos väittää ettei voi, tarkoittaa ettei halua.

Vierailija
17/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit pääsevät eläkkeelle automaattisesti heti kun täyttävät 18. Se johtuu siitä, että suuri osa heistä ei osaa edes lukea, saati että kykenisi minkäänlaiseen työhön. Heidän älyllinen tasonsa on varsin kaukana valtaväestöstä.

Vierailija
18/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:23"]

Romanit pääsevät eläkkeelle automaattisesti heti kun täyttävät 18. Se johtuu siitä, että suuri osa heistä ei osaa edes lukea, saati että kykenisi minkäänlaiseen työhön. Heidän älyllinen tasonsa on varsin kaukana valtaväestöstä.

[/quote]

Juurikin näin. Älyongelmat taas johtunevat siitä, että ovat melko sisäsiittoista porukkaa. Kaikki sukua kaikille, eikä pääse geeniperimä juuri muuttumaan.

Vierailija
19/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kai riippuu siitä miten paikallinen virasto suhtautuu asiaan. Ne taitaa vaan olla eläkkeellä jo 18-vuotiaana, jtoen tuo ei tule edes ajahkohtaiseksi niillä. Eikä kaikkialla edes tarjota työkkärissä työtä. En tarkoita siis mustalaisia vaan ettei sieltä tarjota työtä yleensäkään.

Tosta aiheesta tuli kerran radiosta juttua, kun eräs tunnettu työtätekevä mustalainen oli vittuuntunut kaltaistensa ainaiseen venkoiluun. Yksi asioista oli juuri nuo vaatteet ja sillä verukkeella töiden välttely. Se on ilmeiseti noilla hyvin valinnaista millon ne vaatteet on ongelma ja millon ei. Kuulemma, jos kyse on jostain ravihommasta, niin vaatteet ei ole mikään ongelma, Muutoin kyllä.  

Vierailija
20/25 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei romanit edes mene töihin