Voiko työnantaja pakottaa pitämään videota päällä Teams-kokouksessa?
Jos työntekijä osallistuu kokoukseen omassa kodissaan, voiko työnantaja pakottaa pitämään videota päällä Teams-kokouksessa?
Kommentit (63)
Teams mahdollistaa taustan piilottamisen tai ohjelman vakiotaustan valitsemisen ellei halua kotiaan näyttää.
Joo, työnantajan ohjeistuksia on noudatettava elleivät ne ole laittomia tai kohtuuttomia. Tausta piiloon kuten jo neuvottiin.
Laita teippi siihen kameran päälle, ei näy mitään läpi. Sano, ettet tiedä mikä vaivaa, kyllä se eilen toimi normaalisti. Muistat vaan ottaa sen teipin pois ennen työpaikalla paluuta.
Tietenkin voi. Jos ei käy, mene toimistoon pitämään palaverit. Työnantaja voi määrittää miten käytät hänen hankkimiaan laitteistoja ja laitteita, aivan kuten hän voi määrätä että yritys käyttää viestintään vaikka juuri Teams -sovellusta eikä Zoomia. Työnantaja määrittelee palaverikäytännöt.
Tyhmäähän se on kun vie suotta kaistaa mutta oikeus työnantajalla on. Mutta ihme jänkytystä taas joltain av:laiselta änkyrältä.
Meillä ei ole koskaan videoyhteydet päällä, ei etänä eikä työpaikalla.
Olet vaan yläosattomissa siinä ja sanot, että näin aina kotona.
En tiedä, mitä juridisesti työnantaja voi vaatia ja mitä ei, mutta outoa, jos sisäisissä palavereissa tällainen vaade esitetään. Toki ymmärrän sen, että ehdotetaan, että kaikki osallistuisivat omalla naamallaan, mutta jos ei halua, niin en näe järkeä pakottaa. Toisaalta en ihan ymmärrä, miksi joku ehdottomasti vastustaisi asiaa.
Asiakaspalavereissa ymmärrän kyllä, että haluttaisiin näyttää naamakin.
Ei työnantajalla ole oikeutta kotiisi.
Meilläkin tuli tämä, sitä ennen tapasin katsoa netflixiä kokouksen ajan, mutta nyt pitäis keskittyä.
Vatuttaa!!!
Kyllä voi sillä viestinnästä jopa 95% on ei-verbaalista.
Meillä eibole pakko pitää videoyhteyttä päällä mutta sitten pitää olla toimistolla eikä etänä kotona. Jokainen saa valita itse.
Vaihtaisin työnantajaa jos moinen pakotus tulee. Jonkinlainen epäluottamus täytyy olla johdon ja työntekijöiden välillä tai yleisesti huonoja, vanhakantaisia ja heikkoja johtajia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eibole pakko pitää videoyhteyttä päällä mutta sitten pitää olla toimistolla eikä etänä kotona. Jokainen saa valita itse.
Tietysti toimistolla siinä tapauksessa.
Mua ahdistaa mun oma naama niin paljon, etten ole vielä suostunut Teamisin kokonaisvaltaiseen käyttöön. eikä kukaan ole vaatinutkaan.
Tietäähän duunikaverit miltä näytän, silti... en tunne oloani hyväksi. Kotihan mulla on nätti, kyllähän sitä kelpaisi näytellä.
Mäkin luen palstaa samalla, hankaloittaa kyllä moinen vaade mun lintsausta
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei oikein avaudu? 😁 olette joka päivä koko päivän videoyhteydessä esimieheen? Vai ainoastaan palaverin ajan?
Tässä ei ole kyse kodin esittelystä, sitä ei voi käyttää tekosyynä. Taustan voi sumentaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa mun oma naama niin paljon, etten ole vielä suostunut Teamisin kokonaisvaltaiseen käyttöön. eikä kukaan ole vaatinutkaan.
Tietäähän duunikaverit miltä näytän, silti... en tunne oloani hyväksi. Kotihan mulla on nätti, kyllähän sitä kelpaisi näytellä.
Sama, voin mieluusti suunnata kameran minne vain kotiin, kunhan ei omaa naamaa tartte tuntikausia toljottaa. En tosin myöskään halua tuijottaa niitä työkavereita, ei nekään mikään ilo silmälle ole. Onneksi ei ole kamerapakkoa, muutama itseään esille tuovempi tyyppi kyllä käyttää ja suurimmassa osassa palavereita on joku asia mitä katsotaan näytöltä, ettei naamat muutenkaan näkyisi. Usein palaverit jossa katsellaan vain toisiaan on ihan turhia, kyllä joku agenda ja syy kokoontumiseen pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Teams mahdollistaa taustan piilottamisen tai ohjelman vakiotaustan valitsemisen ellei halua kotiaan näyttää.
Wau, missä tuollainen toiminto on. Olisi kätevä joissain tilanteissa, lähinnä asiakkaille en haluaisi kotiani näyttää.
Joo, jotta näkee ettei kukaan tee töitä puolestasi.