Kuinka paljon säästäisi rahaa kuukaudessa jos eroaisi kirkosta?
Tietääkö joku?
Kommentit (21)
Minä olen ihan tyytyväinen siihen mihin kirkollisveroni menee. Tarjoavat lapsille kerhoja, kesäleirejä, käyvät kouluilla ja auttavat aikuisia ihmisiä monissa ongelmatilanteissa. Ikäihmisille suunnattua toimintaa en tunne, mutta sekin on tärkeää.
Kyllä se näköjään on sitä luokkaa, että sillä rahalla saan bussikortin kuukaudeksi ladattua eli ilman muuta eroan. Miksi ihmeessä en ole selvittänyt tätä aiemmin...mulla ei ole yhtään syytä kuulua kirkkoon, kunhan olen siellä roikkunut lapsuuden perheestä asti vain tavasta.
Säästäisin vähän alle 20e kk. Eli melko mitätön summa minulle, tulen toimeen ilmankin.
Minä annan kirkolliseverosta säästyneet rahat Etiopiaan tyttökoulun ylläpitämiseen. Uskon rahojani menevän siellä parempaan käyttöön kuin suomalaisten leipäpappien elättämiseen.
En eroa. Onpahan omatunto ostettu, enkä anna eroakirkosta-porukalle lisää riekkumisen aihetta.
Riippuu siitä, oletko yrittäjä. Jos olet, maksat tavalla tai toisella kirkollisveroa. Yrittäjä ei pääse kirkosta täysin eroon.
J-P
Onneksi en ole koskaan maksanut senttiäkään. Laskurin mukaan maksaisin kirkollisveroa vuodessa n 900e nykyisellä palkalla. Olen siis säästänyt ehken 15000 euroa omaan pussiin. Ei mikään pieni summa loppujen lopuksi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:22"]
Minä olen ihan tyytyväinen siihen mihin kirkollisveroni menee. Tarjoavat lapsille kerhoja, kesäleirejä, käyvät kouluilla ja auttavat aikuisia ihmisiä monissa ongelmatilanteissa. Ikäihmisille suunnattua toimintaa en tunne, mutta sekin on tärkeää.
[/quote]
Kouluilla käynnit voisivat heti lopettaa . Jokainen vanhempi voi viedä lasensa omana kirkkoonsa jos haluaa.
Ei tulisi mieleenkään erota! Kirkko tekee paljon hyvää maailmalla ja osaa päättää oikeat kohteet paremmin puolestani. Kirkolla tervehenkisiä turvallisia kerhoja lapsille yms.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:34"]
Ei tulisi mieleenkään erota! Kirkko tekee paljon hyvää maailmalla ja osaa päättää oikeat kohteet paremmin puolestani. Kirkolla tervehenkisiä turvallisia kerhoja lapsille yms.
[/quote]Onko mielestäsi papin yhtyminen lapseen tervehenkistä?
Mulla on syitä kuulua kirkkoon, vaikka olen uskonnoton. Mutta jos ei jollakulla ole halua kuulua, niin totta kai siinä säästää, jos eroaa. Kuten sanottu, itselläni 20e lisää kuussa ei talouttani pelastaisi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:34"]
[/quote]
Ihan leijonaosa kirkon rahoista menee ökykiinteistöjen lämmittämiseen, ylläpitoon ja korjaamiseen. Palkkoihin menee myös suuri osa. Sitten pienen pieni osa ns. hyväntekeväisyyteen. Paremman 'vastineen' hyväntekeväisyydessä saa kun luovuttaa vastaavan rahan jonkun järjestön käyttöön, joka laittaa ne tehokkaammin ihmisten auttamiseen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:49"]
Minä annan kirkolliseverosta säästyneet rahat Etiopiaan tyttökoulun ylläpitämiseen. Uskon rahojani menevän siellä parempaan käyttöön kuin suomalaisten leipäpappien elättämiseen.
[/quote]
Oletko varma ettei mene kultaisiin aseidenperiin, älä ole hyväuskoinen.
riippuu seurakunnasta ja tuloistasi.