Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsinkielinen ei voi puhua suomea, kun kerran osaa?

Vierailija
03.08.2013 |

Tapahtui tänä kesänä rannikolla Helsingin kupeessa: isäni halusi ostaa leivän, mutta sen piti olla gluteeniton. Isäni kanssa samanikäinen myyjätär puhui isälleni vain ruotsia, jota ei ole tarvinnut oppikoulun jälkeen oikeastaan ollenkaan. Sanat meni isällä solmuun ja hän puhui suomea. Ylimielinen tarjoilija jatkoi ruotsiksi, ja me päätimme lopulta poistua paikalta. Äänestimme siis jaloillamme.

Miksi pitää olla ylimielinen? Miksi ei voinut palvella asiakasta suomeksi, ja vielä aika tärkeässä asiassa kuten toisen ruokavalio?!

Kyllä suututtaa edelleen.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:48"]

Isäni ei osannut tarpeeksi hyvin, ja minä hyvänä tyttärenä lörpötin puhelimessa enkä tajunnut heti tilannetta. Siis oikeasti näin :D

Sitä en kyllä käsitä, että Suomessa asuva, Suomen kansalainen ei osaa puhua suomea! Järkyttävää.

ap

[/quote]

Mutta kun on kuntia jossa suomenkieltä tarvitaan tasan yhtä paljon kuin suomenkielinnen tarvitsee ruotsia esim Iisalmessa. Ja jos sitä ei tarvita, eikä sitä puhuta, niin ei sitä koulussakaan opi vaikka suomenkielen opiskelu alkaa jo kolmannella luokalla.

[/quote]

Nyt ollaan Suomessa. Suomessa täytyy suomenruotsalaistenkin osata suomea,  jos haluaa älykkäästä ihmisestä mennä. Eri asia on jos se on ihan ok, että ei tule ymmärretyksi.

Jos on syntynyt Suomessa, eikä osaa suomea edes leivän myyntiin tarvittavan puheen verran vaikka se on vielä oma työ, niin en vain ymmärrä. En ole ap.

[/quote]Saman verran kuuluisi suomenkielisen osattava ruotsia.

Vierailija
22/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:41"]

Eikö pakkoruotsinpoistamisaloite saa tarpeeksi ääniä?

No mutta leikitään että et ole provo. Mitä jos se tarjoilija ei osannut suomea? Miksi sinä et auttanut isääsi kuten kunnon tytär konsanaan? 

[/quote]

ehkä Suomessa ollessa, suomalaisen kaksikielisen myyjän pitäisi puhua suomenkieltä. En usko, että monikaan palkkaa myyjäksi Suomessa ihmistä, joka ei puhu suomea . Vai ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:49"]

Minusta on järkyttävää, että Suomen kaksikielisyys tulee yllätyksenä ja järkytyksenä pitkän koulutuspolun käyneille ihmisillekin.

[/quote]

Eihän se ole kaksikielisyyttä, jos puhuu vain toista kieltä. 

Vierailija
24/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:41"]

Eikö pakkoruotsinpoistamisaloite saa tarpeeksi ääniä?

No mutta leikitään että et ole provo. Mitä jos se tarjoilija ei osannut suomea? Miksi sinä et auttanut isääsi kuten kunnon tytär konsanaan? 

[/quote]

ehkä Suomessa ollessa, suomalaisen kaksikielisen myyjän pitäisi puhua suomenkieltä. En usko, että monikaan palkkaa myyjäksi Suomessa ihmistä, joka ei puhu suomea . Vai ?

[/quote]Ei myöskään palkkaisi ihmistä joka ei suostu suomea puhumaan vaikka osaisi...

Vierailija
25/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti heillä ei ole aina käytöstavat ihan kohdillaan.

Omassa elämässäni ketuttaa tuttavan kotona merkkipäivien vietto. Me olemme ainoat suomenkieliset joukossa. Kahvipöydässä rouvat keskustelevat tulenpalavasti ruotsiksi huomioimatta, että minäkin olen siinä. Pärjään turistina ruotsilla, mutta en kykene osallistumaan nopeaan keskusteluun. Todella mukavia iltapäiviä, kolme kappaletta vuodessa.

Vierailija
26/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:48"]

Isäni ei osannut tarpeeksi hyvin, ja minä hyvänä tyttärenä lörpötin puhelimessa enkä tajunnut heti tilannetta. Siis oikeasti näin :D

Sitä en kyllä käsitä, että Suomessa asuva, Suomen kansalainen ei osaa puhua suomea! Järkyttävää.

ap

[/quote]

Mutta kun on kuntia jossa suomenkieltä tarvitaan tasan yhtä paljon kuin suomenkielinnen tarvitsee ruotsia esim Iisalmessa. Ja jos sitä ei tarvita, eikä sitä puhuta, niin ei sitä koulussakaan opi vaikka suomenkielen opiskelu alkaa jo kolmannella luokalla.

[/quote]

Nyt ollaan Suomessa. Suomessa täytyy suomenruotsalaistenkin osata suomea,  jos haluaa älykkäästä ihmisestä mennä. Eri asia on jos se on ihan ok, että ei tule ymmärretyksi.

Jos on syntynyt Suomessa, eikä osaa suomea edes leivän myyntiin tarvittavan puheen verran vaikka se on vielä oma työ, niin en vain ymmärrä. En ole ap.

[/quote]Saman verran kuuluisi suomenkielisen osattava ruotsia.

[/quote]

I your dreams, :). Niin kauan kuin esim. Helsingissä ruotsinkielisillä on paremmat kahvilatyö- ym. kesäduunin saamismahdollisuudet täydellisen kaksikielisyyden ansiosta, en kannata sitä, että minun pitää osata saman verran ruotsia. Opiskelin sitä koulussa monta vuotta b-kielenä, kirjoitin laudaturin ja sain yliopistossakin arvosanan hyvin hyvä, vaikka sen saa vain harva, enkä silti tietenkään puhu sitä kovinkaan sujuvasti, enkä saa työtä samalla kielitaidolla kuin suomenruotsalaiset, niin no way.

Vierailija
27/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:54"]

Eihän se ole kaksikielisyyttä, jos puhuu vain toista kieltä. 

[/quote]

Siinäpä se.

Sii-nä-pä se!

Vierailija
28/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:55"]

Omassa elämässäni ketuttaa tuttavan kotona merkkipäivien vietto. Me olemme ainoat suomenkieliset joukossa. Kahvipöydässä rouvat keskustelevat tulenpalavasti ruotsiksi huomioimatta, että minäkin olen siinä. Pärjään turistina ruotsilla, mutta en kykene osallistumaan nopeaan keskusteluun. Todella mukavia iltapäiviä, kolme kappaletta vuodessa.

[/quote]

Ja samoin suomenkielisissä perheissä puhutaan suomea vaikka vieraan äidinkieli olisi ruotsi... Käytöstavat hukassa kaikilta.

Vierailija
29/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on ihan ok jos palveluammatissa oleva nuori ihminen ei puhu 80v. suomenkieliselle mummolle kuin ruotsia? Esim. apteekissa, lääkärissä, pankissa jne. Kun se suomi on niin vaikea kieli, niin ja kun suomenkielisten pitää osata ruotsia. On ihan hyväksyttävää toimintaa? Mummo osatkoon ruotsia tai hakekoon palvelunsa mistä haluaa, muuttakoon pois jos ei pärjää.

Jos vaatii muilta kaksikielisyyttä ja palvelua omalla äidinkielellään, niin vähintä on sitten itse toimia samalla tavalla eli antaa suomenkieliselle palvelua hänen äidinkielellään. Sillä suomenkielisellä on tasan samat oikeudet kuin ruotsinkieliselläkin. Ei hän vaadi mitään enempää kuin ruotsinkielinenkään. Eikös vaan? Ei voi vaatia toisen olevan minun takiani kaksikielinen ja jäädä itse yksikieliseksi. Kaksikielisyyden vaatimus ulottuu myös ruotsinkielisiin.

Mä käytän nyt sitä samaa argumenttia mitä puolustajat aina käyttävät ja totean, että sellainen ruotsinkielinen joka ei suomea opi on harvinaisen tyhmä ihminen. Ja vielä tyhmempi on sellainen, joka on palveluammatissa eikä osaa tai halua puhua suomea suomenkielisille asiakkaille. Paikkoja jossa harjoitella kielitaitoaan on, sen kun painuu ns. suomenkielisille alueille ja aloittaa harjoittelun. Katsoo televisiosta suomenkielisiä ohjelmia, niitä riittää. Muutama minuutti joka päivä ja kielitaito harjaantuu, ei ole kuulkaan paljon se. Suomenkielen kyllä oppii jos haluaa. Paitsi jos on tyhmä!

Vierailija
30/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 13:03"]

Eli on ihan ok jos palveluammatissa oleva nuori ihminen ei puhu 80v. suomenkieliselle mummolle kuin ruotsia? Esim. apteekissa, lääkärissä, pankissa jne. Kun se suomi on niin vaikea kieli, niin ja kun suomenkielisten pitää osata ruotsia. On ihan hyväksyttävää toimintaa? Mummo osatkoon ruotsia tai hakekoon palvelunsa mistä haluaa, muuttakoon pois jos ei pärjää.

Jos vaatii muilta kaksikielisyyttä ja palvelua omalla äidinkielellään, niin vähintä on sitten itse toimia samalla tavalla eli antaa suomenkieliselle palvelua hänen äidinkielellään. Sillä suomenkielisellä on tasan samat oikeudet kuin ruotsinkieliselläkin. Ei hän vaadi mitään enempää kuin ruotsinkielinenkään. Eikös vaan? Ei voi vaatia toisen olevan minun takiani kaksikielinen ja jäädä itse yksikieliseksi. Kaksikielisyyden vaatimus ulottuu myös ruotsinkielisiin.

Mä käytän nyt sitä samaa argumenttia mitä puolustajat aina käyttävät ja totean, että sellainen ruotsinkielinen joka ei suomea opi on harvinaisen tyhmä ihminen. Ja vielä tyhmempi on sellainen, joka on palveluammatissa eikä osaa tai halua puhua suomea suomenkielisille asiakkaille. Paikkoja jossa harjoitella kielitaitoaan on, sen kun painuu ns. suomenkielisille alueille ja aloittaa harjoittelun. Katsoo televisiosta suomenkielisiä ohjelmia, niitä riittää. Muutama minuutti joka päivä ja kielitaito harjaantuu, ei ole kuulkaan paljon se. Suomenkielen kyllä oppii jos haluaa. Paitsi jos on tyhmä!

[/quote]

Tämähän se ikuinen ongelma onkin.

Tiedätkö kuinka moni 80v. mummeli asioi apteeksissa yms ja saa palvelua vain suomeksi? Tai vaihtoehtoisesti huonolla ruotsilla, jolloin voi pahimmassa taoauksessa saada vielä väärät ohjeet... Mutta yhtä huonoa on jos ei ymmärrä sitä suomea ja käsittää ohjeet väärin.

Kumpikaan ei voi vaatia palvelua aina omalla kielellä, jommankumman on aina pakko joustaa, jos ei kaikissa palveluammateissa järjestetä asiat niin että löytyy kummankin kielen osaajia. Tällä hetkellä esim eri alojen asiakaspalvelut puhelimitse toimivat niin että saa nopeammin palvelua kun painaa nappia jolla toivoo suomenkielistä palvelua.

On kuitenkin paljon harvinaisempaa että suomenkielistä ei palveltaisi suomeksi, ruotsinkieliselle on jokapäiväistä että on pakko pärjätä toisella kielellä vaikka sitä ei kunnolla osaisikaan.

Vierailija
31/31 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:55"]

[/quote]

Jos tämä on tiedossa niin miksi et itse tee mitään voidaksesi paremmin osallistua keskusteluun? Kuulostaa aika egoistiselta että kaikkien muiden pitäisi vaihtaa kieltä vain sinun takiasi. Ja huvittavintahan onkin että moni suomenkielinen pahastuu siitä että ruotsinkieliset todella usein vaihtavat kielen suomeksi jos joukossa on suomenkielinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä