Saako lapset olla läsnä, kun alkoholia nautitaan?
Sukulaisvierailulla törmäsin siihen, että lapset olivat läsnä, kun aikuiset "ottivat kuppia". Minua jäi kiinnostamaan, että onko tämä yleistäkin. Minun lapsuudessani ainakin jompi kumpi vanhemmista (=yleensä äiti) otti meidät lapset ja me poistuttiin, kun alkoholi astui mukaan kuvioihin.
Kommentit (26)
Minä olen se, joka sanoi viinilasillisesta ruoan kanssa ja yhdestä lonkerosta saunan jälkeen. Ja olen alkoholistin lapsi itsekin. Minä itse en pidä humalassa olemisesta, enkä juo humalahakuisesti. Eli juon melkoisen vähän. Monesti olen kieltäytynyt kokonaan tarjotusta viinistä tai vaikka boolista, enkä juuri ole joutunut selittelemään, johtuen ehkä siitä että en itse ala selitellä, sanon vain että ei nyt, kiitos vaan. Tai sitten liikun sivistyneemmässä seurassa kun ei tarvitse selitellä juomattomuuttaan tai vähäistä juomistaan?
Yleensä jos olen kaveriporukassa jossa joku tai useampi on humalassa, ei paikalla ole lapsia vaan lapset on viety kotiin (viimeksi näin kaksissa valmistujaisissa) tai olemme yökerhossa jossa ei luonnollisesti alaikäisiä ole ollenkaan. Kotona ryypiskelyä en tiedä kenenkään tuttuni harrastavan edes porukalla, poikkeuksena tosiaan nuo kaksi valmistumista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 08:19"]
Sivistynyt ihminen tietää, että tutkimustulosten mukaan absolutismi on hieman huonompi vaihtoehto kuin kohtuullinen alkoholinkäyttö, terveyden kannalta. Absolutismi on joidenkin määritelmien mukaan eräs alkoholismin muoto, jos vähäisenkin alkoholin nauttimisen pelätään johtavan ryyppykierteeseen.
[/quote]
Blahblah... Noi "tutkimukset" ovat kyllä niin yksisilmäisiä, että menevät oikeastaan "huuhaa"-kategoriaan.
Alkoholilla ei ole sellaisia terveysvaikutuksia, mitä ei saisi muusta täysipainoisesta ruokavaliosta.
Mitä tulee tuohon absolutismin vertaamista alkoholismiin, niin sehän täyttä BS:ttiä. Moni alkoholisti joutuu/pyrkii elämään absolutistina, mutta eihän absolutismi sinänsä kenenkään riippuvuutta alkoholiin lisää. "Kielletty hedelmä", joo, mutta jos absolutismi on itse valittua, niin siinäkään suhteessa alkoholi ei ole erityisasemassa.
Itse voin ottaa joskus alkoholia, mutta ajokunnossa olen aina. Tietynlaista absolutismia varmaan sekin, mutta koita elää sen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 09:02"]
Mistä ne pultsarit ja muut känniääliöt Suomeen oikein tulevat, kun jokainen suomalainen on joko absolutisti tai sitten osaa ottaa sivistyneesti?
[/quote]
Heitä on paljon, mutta eivät ehkä ole vastailemassa näihin ketjuihin tällä palstalla?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 08:51"]
Alkoholisti-isän lapsena en halua että omat lapseni joutuvat näkemään vanhempiaan koskaan humalassa. Itse en käytä alkoholia lainkaan ja mieskin erittäin vähän, joten hänenkään kohdalla tämä ei ole ongelma. 1-2 saunaolutta miehelle on määrä jonka voi lasten nähden ottaa ja näyttää näin esimerkkiä "terveestä" alkoholinkäytöstä, mutta jos haluaa ottaa enemmän, niin sitten saa kyllä lähteä kotoa pois ja tulla kotiin vasta kun on kunnossa (tämä voisi olla esim. joku mökkireissu kaveriporukalla).
[/quote]
Miksi ihmeessä tähän on kommentoitu peukkua alaspäin? Sen vuoksiko etten alkoholistin lapsena itse juo lainkaan? En ole absolutisti, mutta olen vain huomannut etten tarvitse alkoholia mihinkään. Voin ottaa lasillisen jo joku esim. kylässä tarjoaa, mutta käytännössä en ole viimeiseen 10v aikana ottanut alkoholia lainkaan.
Mistä ne pultsarit ja muut känniääliöt Suomeen oikein tulevat, kun jokainen suomalainen on joko absolutisti tai sitten osaa ottaa sivistyneesti?
[/quote]
Ne nukkuu vielä krapuloissaan. Odota iltapäivään, niin kyllä ne sitten heräilee vastailemaan! :D
[/quote]
Niinpä.......