Mikä terrieri?
Mikä näistä terriereistä sopisi parhaiten lapsiperheeseen (lapset 3 ja 6 vuotta), vaihtoehdot olisivat irlanninterrieri, lakelandinterrieri ja walesinterrieri? Lapset eivät olisi vastuussa koirasta, mutta varmasti haluaisivat osallistua ainakin koiran leikittämiseen. Itsellä kokemusta yhdestä terrieristä ja pidän yleisesti niiden luonteesta ja liikunnallisuudesta itse kovasti, mutta ovatko liian "rajuja" pienille lapsille? Huonot/hyvät puolet myös?
Kommentit (13)
Bordereilla juuri on melko vähän terveysongelmia. Ja ADHD on enemmän Jack Russell -ongelma, vaikka älykkäänä ja aktiivisena borderista pitää kyllä pitää huolta ja tarjota sille haastetta. Silti bortsu sopeutuvaisena lepäileekin rauhallisesti monta päivää, jos toimintaa ei ole tarjolla.
Minusta terrierit ylipäätään ovat huippuja, borderin valitsin itse aikanaan sen sosiaalisuuden ja terveyden takia. Aivan loistava, kiltti, ongelmaton ja terve koira se olikin aivan vanhuuteen saakka, ja sopeutui elämänmuutoksiin ja lapsiin kivuttomasti.
Nyt meillä onkin uusi pentu kasvamassa. Oma hommansahan terrierinpennussa on toki :)
Melko kahjoa edes harkita irkkua lapsiperheeseen. Irkku on todella sähäkkä luonne eikä missään nimessä sovi ainakaan ensimmäiseksi koiraksi. Walesin ja Laken luonteissa ei ole oikein mitään eroja.
Ehdottomasti suosittelisin myös borderia kun lapsiperheestä kyse. Sen turpamalli ei ehkä teitä miellytä, mutta luonne on oikeasti sellainen ettei tarvitse pelätä ennakoimatonta hyökkäystä ja lukkopurentaa.
Border muka ADHD? Sehän on terrierimaailman harkitsevin ja pohdiskelevin luonne, ihan pennusta saakka. Hassu mielikuva jollain. Border on myös todella terve rotu verrattuna esimerkiksi westieen. Omat borderini on eläneet 14 ja 16 vuotiaiksi!
Vehnäterrieri olisi kivin, mutta sun listalla ei ole sitä.
Cairn terrieri. Irkku on kyllä myös aika kiva, mutta iso.
Miksi juuri nuo vaihtoehdot?
Sanoisin itse borderterrieri, jossa on pientä pehmeyttä sähäkkyyden lisäksi.
Olen myös borderin kannalla. Tarpeeksi terrieriä, mutta ei negatiivisessa mielessä. Luonne aivan ihana.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:49"]
Miksi juuri nuo vaihtoehdot?
Sanoisin itse borderterrieri, jossa on pientä pehmeyttä sähäkkyyden lisäksi.
[/quote]
Borderihan on koirien adhd-osastoa. Ei kannata hankkia ellei jaksa koko ajan touhottaa sen kanssa.
Kyllä noidenkin kanssa pärjää, mutta pehmeämpiluonteisia vaihtoehtoja olisivat westie tai cairn. Westiet varsinkin on usein suosrastaan laiskanpulskeita, ei terrierimäisen ärhäköitä juuri lainkaan.
Mutta tosiaan, jos sekä koirille että lapsille on säännöt ja niiden mukaan eletään, pärjää koiran kuin koiran kanssa.
Borderilla on käsittäkseni aika paljon terveysongelmia, muuten tykkäisin kyllä. Vehnistäkin ajattelin, mutta turkin hoito kauhistuttaa ja luin myös jostain, ettei välttämättä tykkää pienistä lapsista. Cairninkin terveydentila vähän arveluttaa, vaikka periaattessa sen pitäisikin olla melko terve rotu, mahdollisia terveysongelmia vaan on pitkä lista. AP
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:45"]
Cairn terrieri. Irkku on kyllä myös aika kiva, mutta iso.
[/quote]
Irkku on vain n. 11-12 kg, sopivan pieni kooltaan vielä. AP
Entäs brassi?