Onko mulla väärin diagnosoitu psykoosi?
Olen ollut käyttämättä lääkitystä noin 2 kuukautta ilman oireita
Joten joo, olen teini-ikäinen, jolla on väärin diagnosoitu psykoosi 4-5 kuukautta sitten psykiatrisella osastolla. He tekivät pari psykologista testiä (PAI ja Rorschach) sekä motoristen taitojen testausta (Beery VMI jne.)
Minua diagnosoinut psykiatri nimitti uskomuksiani vanhempieni halusta tappaa minut, huumata jne. harhaluuloiksi ilman syytä.
Lisäksi hän käytti kommenttiaan ”Olet harhainen” syynä siihen, miksi en voinut poistua sieltä, ja asetti minut tarkkailuun (joka päättyi pakkohoitoon 7 viikoksi). Hän sanoi myös, että minulla on ”psykoottiseen olemiseen liittyvää impulsiivisuutta” (? En ole koskaan kuullut sellaisesta) ja että olin vainoharhainen.
Sairaanhoitajat ajattelivat, että hallusinoin käyttäytymiseni vuoksi (en ymmärrä miksi, olin kuten olen yleensä, mikä tarkoittaa rauhallista käyttäytymistä)
Kun kieltäytyin lääkityksestäni eräänä päivänä, he vain uhkasivat minua injektioilla ja sanoivat, että jos en ota lääkkeitä, minusta tulee sairaampi tai jotain sellaista
En kuitenkaan tunne olevani psykoottinen ollenkaan ja että he ymmärsivät minua väärin. Olen valittanut asiasta lääkärille, mutta he ajattelevat olevani denialismissa ... he pakottivat minut äskettäin ottamaan toisen Abilify-injektion
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä epäilin että työkkäri pyrki kusettamaan minua estäessään pääsyn tuettuun opiskeluun. Sanoin että virkalija on tahallaan vainonnut minua.
Jouduin psykiatrin puheille ja sain skitsofrenia diagnoosin, vain koska tuo virkailija vainoaa minua
Näissä tapauksissa joissa potilas pääsee avohoitoon, työkkärin tulisi varmistaa että määrätty lääke myös syödään
Osa ei syö heille määrättyjä lääkkeitä
Oikeusvaltiossako?
https://yle.fi/uutiset/3-10585879
Syyhän voi olla mitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä epäilin että työkkäri pyrki kusettamaan minua estäessään pääsyn tuettuun opiskeluun. Sanoin että virkalija on tahallaan vainonnut minua.
Jouduin psykiatrin puheille ja sain skitsofrenia diagnoosin, vain koska tuo virkailija vainoaa minua
Näissä tapauksissa joissa potilas pääsee avohoitoon, työkkärin tulisi varmistaa että määrätty lääke myös syödään
Osa ei syö heille määrättyjä lääkkeitä
Oikeusvaltiossako?
https://yle.fi/uutiset/3-10585879
Syyhän voi olla mitä vaan!
Poimittuihin klementiineihin lisätään jopa 6 käsittelyainetta – uskaltaako talven suosikkihedelmää syödä?
Myös suomalaisissa kasviksissa on lisäaineita
Psykoosin saaneet voidaan laittaa pakkohoitoon
Mitä varten vellot tuossa? Olit psykoottinen, et välttämättä ole sitä juuri nyt, mutta jos lipsut hoidosta, se on taas terve menoa.
Ei ole kiva syöpäänkään sairastua mutta jotkut sairastuu. Älä siis vänise, sulla on mahdollisuus parantua. Se on elämää, useimmille käy *askoja juttuja, eikä elämä ole reilua. Sitä vain eletään.
Sairaus ei ole mikään häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, maallikko. Tiedätkö edes mikä on psykoosi, tuskin.
Se voi olla täysin harmiton, se voi kestää tunnin tai loppuelämän. Eikä se välttämättä uusiudu koskaan. Ihminen voi joutua psykoosiin esimerkiksi univajeen takia.
Pakkohoitoon voidaan määrätä vain se, joka on psykoosin vuoksi itselleen tai muille vaaraksi. Ennen tätä on kolmen vuorokauden tarkkailujakso.
Ei sitä diagnoosia väärin voi tehdä. Jos on irti realiteeteista niin sitten on. Ihan turha tuota miettiä, et sinä siihen muutosta saa eikä tarvitse saadakaan.
Se ei ole mikään stigma. Se on sairaus. Siitä paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, maallikko. Tiedätkö edes mikä on psykoosi, tuskin.
Se voi olla täysin harmiton, se voi kestää tunnin tai loppuelämän. Eikä se välttämättä uusiudu koskaan. Ihminen voi joutua psykoosiin esimerkiksi univajeen takia.
Pakkohoitoon voidaan määrätä vain se, joka on psykoosin vuoksi itselleen tai muille vaaraksi. Ennen tätä on kolmen vuorokauden tarkkailujakso.
Työttömillä on kohonnut itsemurhariski
Sinnittelin töissä burnoutin partaalla vuosikaupalla ja jälkeenpäin mietin olinko samalla jonkinlaisessa orastavassa psykoosissa. Kierrokset korkealla ja yksin ollessani näin syyllistäviä kasvoja ja ilmeitä tapeteissa, puiden kaarnassa, lehvästöissä ym. Olin esimerkiksi lähestulkoon varma että firman kasvoton johtoporras oli joukkio vihamielisiä epäinhimillisiä olioita, joiden vankina me työntekijät olimme. Mieleni kehitti täydellisiä loogisia ketjuja tukemaan näitä tuntemuksia. En kuitenkaan kertonut näistä kenellekään ja olot laantuivat lopareiden Ja piiiiiiiiitkän levon jälkeen. En kuitenkaan pitänyt näitä ajatuksia loppujen lopuksi totena, vaikka ne tuntuivatkin hyvin todellisilta. Olisinko seonnut jossain vaiheessa? Mitä mieltä?
Mä osastolla näin aika paljon niitä, kenen mielestä myrkkyä saavat lääkkeinä, ei oo kipeitä, hoitohenkilökunta on pahasta jne.. mä otin lääkkeet ja pääsin pois, ne jäi sinne jänkkäämään psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä osastolla näin aika paljon niitä, kenen mielestä myrkkyä saavat lääkkeinä, ei oo kipeitä, hoitohenkilökunta on pahasta jne.. mä otin lääkkeet ja pääsin pois, ne jäi sinne jänkkäämään psykoosissa.
Jos ei ota lääkkeitä hyvällä, niin sitten joutuu kärsimään
Höpö höpö. Itseaiheutettuja riehumista näin, johon henkilökunta joutui puuttumaan muiden turvallisuuden takia.
Psykoosi on täysin normaalia, se on yksi askel elämässä
Ei ole ollut, myös noi nykyiset harhaluulot kuuluu kuvaan, syö lääkkeesi, yritä hyväksyä että olet sairas ja siitä paraneminen alkaa. Mä tunnen ihmisiä kellä on skitsofrenia ja oikein lääkittynä heistä ei ikinä edes voisi uskoa miten raskaan elämänvaiheen he ovat käyneet läpi, omalla sisaruksella meni 2vuotta laitoksessa, että oikea lääkitys löytyi ja joka hetki oli sen arvoinen. Anna elämälle tilaisuus.
Jos sun vanhemmat ois halunneet sulle pahaa, niin eivät ikinä ois päästäneet sua hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Sinnittelin töissä burnoutin partaalla vuosikaupalla ja jälkeenpäin mietin olinko samalla jonkinlaisessa orastavassa psykoosissa. Kierrokset korkealla ja yksin ollessani näin syyllistäviä kasvoja ja ilmeitä tapeteissa, puiden kaarnassa, lehvästöissä ym. Olin esimerkiksi lähestulkoon varma että firman kasvoton johtoporras oli joukkio vihamielisiä epäinhimillisiä olioita, joiden vankina me työntekijät olimme. Mieleni kehitti täydellisiä loogisia ketjuja tukemaan näitä tuntemuksia. En kuitenkaan kertonut näistä kenellekään ja olot laantuivat lopareiden Ja piiiiiiiiitkän levon jälkeen. En kuitenkaan pitänyt näitä ajatuksia loppujen lopuksi totena, vaikka ne tuntuivatkin hyvin todellisilta. Olisinko seonnut jossain vaiheessa? Mitä mieltä?
Viimeiset rivit ovat kuin minun suustani.
Olin ollu todella väsynyt jo pitkään. En varsinaisesti burn-outin partaalla, mutta muutoin.
Hiljalleen puhjenneet harhaiset ajatukset tuntuivat todellakin todellisilta, kuten sinäkin kuvaat. En voinut kävellä katuja pitkin, koska tuntui että parvekkeilla ja ikkunoissa minua seurasi jatkuvasti silmäpareja. Tuijottavat ihmiset arvostelivat ja arvioivat jatkuvasti minua, ja kompastelin kenkiini kun varoin tekemästä mitään ”väärää”.
Kaupassa en enää voinut käydä, koska ihmiset tuijottivat. Tarkkailivat ostoksiani. Tekivät minusta johtopäätöksiä. Yksityisyys oli poissa.
Kotona hiivin verhot kiinni. Kun valo osui verhoihin, kuvittelin että joku näki säleiden välistä. Säntäsin kumarassa aamuisin kahvinkeittimelle ja takaisin peiton alle.
Kaikki tuntui niin todelliselta, vaikka TIESIN ettei mikään ollut totta.
Suljetulle osastolle päädyin koska yritin itsemurhaa.
Minulle diagnosoitiin psykoosi, ja aloitettiin Abilify-injektio. Olen ollut tällä lääkehoidolla kolme vuotta. Oloni on parempi eikä harhat enää vaivaa minua.
Hoito aloitettiin siitä huolimatta, että olin tietoinen puhtaasta järjestä, etteivät ajatukseni olleet totta.
Voin siis hyvin nyt. Silloin, jälkeenpäin ajateltuna, olin täysin kaistapäinen. Kiitän terveydenhuoltoa siitä, että minut otettiin vakavasti vaikka olin tavallaan järjissäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä diagnoosia väärin voi tehdä. Jos on irti realiteeteista niin sitten on. Ihan turha tuota miettiä, et sinä siihen muutosta saa eikä tarvitse saadakaan.
Se ei ole mikään stigma. Se on sairaus. Siitä paranee.
Jos uskot ihmisten voivan tehdä virheitä ja tämän lisäksi uskot lääkäreiden olevan ihmisiä, kommenttisi on irrallaan todellisuudesta.
Sua on ehkä hoidettu väärin. Tietääkseni antipsykootteja ei sais antaa lapsille koska aivot ei ole vielä kehittuneet normaaliksi aikuisen aivoiksi. Tiedän toki ettei pelle suomessa säännöt toimi.. Jotenka sillee normia
Epilaattori kirjoitti:
Sua on ehkä hoidettu väärin. Tietääkseni antipsykootteja ei sais antaa lapsille koska aivot ei ole vielä kehittuneet normaaliksi aikuisen aivoiksi. Tiedän toki ettei pelle suomessa säännöt toimi.. Jotenka sillee normia
Voidaan antaa myös lapsille
Olisko syytä palata ihan vapaaehtoisesti suljetulle. Tilanne näyttää nyt siltä että sedät pukee jo valkoisia takkeja päällensä.