En ymmärrä miksi lasten pitää antaa juoksennella kaupassa
Miksi ihmiset eivät pidä kiinni lapsistaan tai laita niitä istumaan vaikka ostoskärryyn? Tai yksinkertaisesti komenna niitä? Sekin tehoaa suureen osaan lapsista ainakin pääosan ajasta.
Miksi pitää antaa lasten oppia huonoille tavoille (kaupassa juokseminen/riehuminen) ja häiritä toisia asiakkaita sekä henkilökuntaa?
Kommentit (658)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mähän sanoin, että kun tulee 1 "minä kaadan lapset kaupassa" -viesti, niitä tulee heyken päästä lisää.
Ei sitä kaatamiseksi voi sanoa jos itse seisoo paikallaan tai liikkuu suoraviivaisesti eteenpäin, ja joku muksu juoksee päin kuin päätön kana, ja oman juoksunsa vuoksi kaatuu.
No haittaako tuo ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä pidät kiinni kolmesta lapsesta ja teet vielä ostokset samalla?
Opetat ne käyttäytymään ennen kuin sinne kauppaan mennään.
Viikkolla todistin paikallisessa Prismassa käytöstä mistä teki mieli antaa kunnon aploodit. Perhe oli ostoksilla ja pikku- poika sai jonkun huuto känkkäränkkä kohtauksen,kun ei saanut haluamaansa,
Mitä teki perheen isä tässä tilaanteessa?
Nappasi lapsen kainaloonsa ja marssi ulos kaupasta rivakkaa tahtia. Ei varmasti tarvitse montaa kertaa toistaa tätä ennen kuin lapsi ymmärtää mitä huonosta käytöksestä tapahtuu.
Tämä on sitä kasvattamista mitä nykyään ei enää osata tehdä.
Tässä lasten kasvattamisessa kun on se juttu, että se on pitkällinen prosessi. Lapsi kasvaa hitaasti, siitä syystä alakouluissa ja yliopistoissa opetetaan eri asioita, eikä lapsia näy vastuullisissa viroissa.
Mä aina mietin näitä kaupasta poistumisen puolesta liputtavia, että jätetäänkö ne kärryt sitten sinne pakasteineen päivineen ja unohdetaan sekin, että huomisen ruuat piti ostaa?
Samaa mietin. Jääkö vauvan antibioottikuuri ostamatta apteekista, kun kaksivuotiasta pitää kasvattaa kantamalla ulos tilanteesta?
Käykö sulle usein näin, että juuri tärkeää antibioottia ostaessa lapsi saa raivarin?
Lapsi ulos rauhoittumaan, kun on rauhallinen takaisin ostamaan lääke.
Toki sun lapsen raivari tietysti kestää 48h
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kuulla miksi lasten kuuluisi saada juoksennella kaupassa? Miksi ? Kertokaa edes yksi järkevä syy? Tässä on esitetty jo monia järkeviä perusteluita miksi lasten ei tulisi juoksennella kaupassa. Mutta ei yhtään syytä miksi juoksentelu tulisi sallia?
Samasta syystä kuin voi juosta kotona, päiväkodissa, pihalla.... miksi sä saat hengittää, oletkos koskaan miettinyt sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa mennään kauppaan kun kaikki on hyvin. Ei kiireessä, on juuri syöty, ei väsyneenä, ei ruuhka-aikaan, ei suoraan töistä, ei suoraan päiväkodista. Ei vihaisena, ei juuri miehen kanssa tapeltua.
Eli silloin kun teillä on mukavaa. Silloin saat koulutettuakin lasta paremmin.Työssäkäyvällä ihmisellä joka hakee lapsen klo 17 ei ole aikaa tuollaiseen. Ruoka pitäisi valmistaa, leikkiä lapsen kanssa, tehdä kotitöitä, laittaa lapsi nukkumaan klo 20. Siinä on 3 tuntia vapaa-aikaa arkipäivänä. Sen jälkeen pitäisi kuntoilla, levätä, olla sosiaalinen ystäville edes somessa, ajella säärikarvat ja mitä näitä nyt on mitä lapsen nukkumaanmenon jälkeen aikuiset tekee. Kiirettä riittää ja nukkuakin pitäisi.
Älä turhaan tänne kitise. Oma valinta, kun hankit lapsia. Hoida homma kunnialla loppuun asti!
Hankin vain yhden ja teen vuorotyötä, eli käyn kaupassa kun lapsi on päiväkodissa. Mutta voin samaistua monen muun elämään. Mistä ilkeytesi kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kuulla miksi lasten kuuluisi saada juoksennella kaupassa? Miksi ? Kertokaa edes yksi järkevä syy? Tässä on esitetty jo monia järkeviä perusteluita miksi lasten ei tulisi juoksennella kaupassa. Mutta ei yhtään syytä miksi juoksentelu tulisi sallia?
Ja sori, en ole nähnyt yhtäkään perusteltua syytä, miksi vieraitten lapset eivät saisi juosta kaupassa 😂 Itse en ainakaan kaupassa vahdi toisia. Ja lisäksi omaan vielä tasapainoa, vai oletko joku 137 kiloinen ryhävalas, joka ei enää pysy itsekseen pystyssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi he puli näitä minäminäveloja ja heidän sisällötöntä elämäänsä. Eikö näille elämänsä elämättä jättäneille voisi olla omat kaupat? Nillittäkööt siellä keskenään naama norsun ulkosynnytimellä.
Elämänsä elämättä jättäneet? Mitä ihmettä? Minä -nelikymppinen vela - ainakin elän täysillä juuri omanlaistani elämää. Sinulta se oma elämä taitaa jäädä elämättä lasten takia, päättelen niin katkeruudestasi meitä veloja kohtaan. Muuten sinulle olisi ihan sama mitä joku tuntematon sanoo.
Et elä. Jos eläisit, katselisot mieli hymyilln itseäsi pienempiä, eli lapsia. Ja jos lapset (muiden) herättävät ärsytystä, kannattaa tsekata pääkopan tila.
Ooh, sinähän mahdat olla oikein psykologi. Olet valitettavasti väärässä. Minulla ei ole sinänsä mitään lapsia vastaan, mutta kurittomia, kasvattamatta jääneitä kakaroita vastaan kyllä. Näitä on nykyään todella paljon. Joka kauppareissulla näkee kaupassa juoksevia (ja jopa pyöräileviä, kuten tällä viikolla) lapsia - samoin rääkyviä, vaativia ja vanhempiaan pompottavia lapsia. Minulla ei ole mitään normaalisti käyttäytyviä lapsia vastaan, muita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Voi he puli näitä minäminäveloja ja heidän sisällötöntä elämäänsä. Eikö näille elämänsä elämättä jättäneille voisi olla omat kaupat? Nillittäkööt siellä keskenään naama norsun ulkosynnytimellä.
Niinpä. Missä nyt se onni ja autuus lapsettomana? 😂 Hyvä olo, joka säteilee muillekin? 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänsä elämättä jättäneet? Mitä ihmettä? Minä -nelikymppinen vela - ainakin elän täysillä juuri omanlaistani elämää. Sinulta se oma elämä taitaa jäädä elämättä lasten takia, päättelen niin katkeruudestasi meitä veloja kohtaan. Muuten sinulle olisi ihan sama mitä joku tuntematon sanoo.
Et elä. Jos eläisit, katselisot mieli hymyilln itseäsi pienempiä, eli lapsia. Ja jos lapset (muiden) herättävät ärsytystä, kannattaa tsekata pääkopan tila.
Ooh, sinähän mahdat olla oikein psykologi. Olet valitettavasti väärässä. Minulla ei ole sinänsä mitään lapsia vastaan, mutta kurittomia, kasvattamatta jääneitä kakaroita vastaan kyllä. Näitä on nykyään todella paljon. Joka kauppareissulla näkee kaupassa juoksevia (ja jopa pyöräileviä, kuten tällä viikolla) lapsia - samoin rääkyviä, vaativia ja vanhempiaan pompottavia lapsia. Minulla ei ole mitään normaalisti käyttäytyviä lapsia vastaan, muita kyllä.
Voi voi. On sulla raskasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan sitä sallikaan. Itse en vain jaksa kitistä juoksemisesta koko kauppareissua samalla kun yritän miettiä ostoslistaa ja katsoa lapsen perään raskaan työpäivän jälkeen. Haluan vain suoriutua nopeasti kotiin ilman, että lapsi saa huutoraivareita. Mun lapsen saa kyllä kaataa, jos juoksee päin. Kunhan ei sentään potkaise sitä.
Vierailija kirjoitti:
Se on lapsesta kivaa ja lapsi saa liikuntaa? Sekä se kaikkein tärkein: lapselle tulee hyvä itsetunto kun ei tarvitse piitata toisten määräyksistä ja paheksunnasta?
Koska itse ainakin ajattelen, että kun mulla on asiat hyvin, tuollaiset asiat eivät kertakaikkiaan tule tielleni :) Mutta näillä lapsivihaajilla on selkeästi paha olla ja purkavat sen itseään heikompiin. Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin joudun käymään lasten kanssa kaupassa koska mies on töissä.
Voi miesraukkaa, kun tekee 14 tunnin työpäiviä, ettei jää aikaa edes kaupassakäynnille töiden jälkeen :(
Antaa juosta vaan, niitä on kiva kampata kunhan äitinsä ei huomaa. Jalka vaan eteen, niin nokillaan ovat. Ja kun yrittävät ylös niin vielä kevyt potku persuksiin, niin ovat uudelleen nokillaan. W.C. Fieldsin tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitää tehdä niin monta, ettei niitä pysty pitämän kurissa? Monen perheen kohdalla huomaa, että se yksikin olisi riittänyt kun vanhemmuustaidot ovat nolla.
Onko sulla pahastikin hiekkaa pillussa, kun noin hiertää? Tai loppuiko sairauspäiväraha kesken, kun aivoistasi katkesi piuha, ja piti sellaiselle jäädä? Ei ihme, että ketuttaa. Jaxuhali.
Sinä taidat olla pahasti päästäsi vialla. Olen nelikymppinen, erittäin hyvässä työssä, velaton ok-asuja ja onnellisesti naimisissa mieheni kanssa. Sinulla ei taida olla muuta kuin jonkun random baaripanojen siittämät kauhukakarat, joita et osaa kasvattaa pätkääkään ja jotka eivät ole koskaan nähneet isiään.
Ei sulla ihan kaikki näyttäisi olevan hyvin, jos lapset (ja vieläpä muiden) kaupassa aiheuttavat jonkin ongelman?
Kyllä se kieltämättä on hiukan harmittavaa kun korvat meinaavat särkyä Janica-Osmon kimeään kiljumiseen kun hän ei saanutkaan sitä suklaapatukkaa/polkupyörää/lelua jne ja muutenkin joutuu koko ajan varomaan kun lapset meinaavat vähän väliä juosta suoraan ostoskärryäni päin. Lisäksi kassapäädyissä toisten ihmisten ostoksia käpälöivät ja pakkaustasoilla kiipeilevät muksut rasittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin voi juosta kotona, päiväkodissa, pihalla.... miksi sä saat hengittää, oletkos koskaan miettinyt sitä?
Ihan oikeasti ethän ole tosissasi. Vertaat kaupassa juoksemista hengittämisen? Nyt alan tajuta. Osa aikuisista ei oikeasti tajua kuinka ärsyttävää ja vaarallista on antaa lasten juosta kaupassa, parkkipaikalla jne. Se nyt vaan kuuluu lasten oikeuksiin että koko muu maailma pyörii heidän janika-petterinsä halujen mukaan. Voin kuvitella että jos se muksu juoksee kaupan sähkötrukin eteen käytävän nurkan takaa niin nämä syyttävät kauppiasta eivätkä tajua omaa vastuutaan. Tai jos joku tönäisee vahingossa kulman takaa juoksevan lapsen nurin kärryillääm ja lapsi loukkaa niin taas vika on varmaan muissa normaaleissa kaupassa kävijöistä ?
Siis ihan oikeasti lasten EI kuulu juosta kaupassa. Ja tuo esittämäsi perustelu ei mitenkään kertonut mitä hyötyä siitä olisi että lapset saisivat juosta kaupassa (paitsi ettei laiskan vanhemman tarvi kasvattaa lastaan ottamaan muita huomioon elämässään)
Puhutaanko tässä nyt esim. 1,5v ikäisistä vai esim 5v ikäisistä? Sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetat ne käyttäytymään ennen kuin sinne kauppaan mennään.
Viikkolla todistin paikallisessa Prismassa käytöstä mistä teki mieli antaa kunnon aploodit. Perhe oli ostoksilla ja pikku- poika sai jonkun huuto känkkäränkkä kohtauksen,kun ei saanut haluamaansa,
Mitä teki perheen isä tässä tilaanteessa?
Nappasi lapsen kainaloonsa ja marssi ulos kaupasta rivakkaa tahtia. Ei varmasti tarvitse montaa kertaa toistaa tätä ennen kuin lapsi ymmärtää mitä huonosta käytöksestä tapahtuu.
Tämä on sitä kasvattamista mitä nykyään ei enää osata tehdä.
Tässä lasten kasvattamisessa kun on se juttu, että se on pitkällinen prosessi. Lapsi kasvaa hitaasti, siitä syystä alakouluissa ja yliopistoissa opetetaan eri asioita, eikä lapsia näy vastuullisissa viroissa.
Mä aina mietin näitä kaupasta poistumisen puolesta liputtavia, että jätetäänkö ne kärryt sitten sinne pakasteineen päivineen ja unohdetaan sekin, että huomisen ruuat piti ostaa?
Samaa mietin. Jääkö vauvan antibioottikuuri ostamatta apteekista, kun kaksivuotiasta pitää kasvattaa kantamalla ulos tilanteesta?
Käykö sulle usein näin, että juuri tärkeää antibioottia ostaessa lapsi saa raivarin?
Lapsi ulos rauhoittumaan, kun on rauhallinen takaisin ostamaan lääke.
Toki sun lapsen raivari tietysti kestää 48h
Itse olen kolmen lapseni kanssa pyrkinyt hoitamaan asiat loppuun. Itse asiassa kolmen lapsen ja kahden ostoskassin kanssa liikkuessa on pakko hoitaa asiat diplomaattisesti, koska kaikkien kantaminen ei ole vaihtoehto.
Kysymykseni olikin osoitettu näille, jotka singahtavat ulos kaupasta ja jättävät ostoksensa tekemättä huonosti käyttäytyvien lasten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan sitä sallikaan. Itse en vain jaksa kitistä juoksemisesta koko kauppareissua samalla kun yritän miettiä ostoslistaa ja katsoa lapsen perään raskaan työpäivän jälkeen. Haluan vain suoriutua nopeasti kotiin ilman, että lapsi saa huutoraivareita. Mun lapsen saa kyllä kaataa, jos juoksee päin. Kunhan ei sentään potkaise sitä.
Nää lapsivihaajat eivät hallitse edes omaa elämäänsä sen verran, että uskaltaisivat edetä riehuvista lapsista piittaamatta. Syykin on selvä, jos HEIDÄN koiransa tai sohvansa käyttäytyisi huonosti, kukaan ei saisi taittaa siltä niskakarvaakaan!
Siksi suuttuvat siitä, että heidän pitäisi väistellä liikkuvia lapsia, vaikka kuka on sanonut, että tarvii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain elämänsä elämättä jättänyt ihminen nillittää pikkuasioista. Minulla on teitä tuttavapiirissä useampi. Kaikki lapsettomia. Sääliksi käy.
Älä turhaan tänne kitise. Oma valinta, kun hankit lapsia. Hoida homma kunnialla loppuun asti!