En ymmärrä miksi lasten pitää antaa juoksennella kaupassa
Miksi ihmiset eivät pidä kiinni lapsistaan tai laita niitä istumaan vaikka ostoskärryyn? Tai yksinkertaisesti komenna niitä? Sekin tehoaa suureen osaan lapsista ainakin pääosan ajasta.
Miksi pitää antaa lasten oppia huonoille tavoille (kaupassa juokseminen/riehuminen) ja häiritä toisia asiakkaita sekä henkilökuntaa?
Kommentit (658)
Ostoskärryissä on kilorajana 15 kg, monilla se täyttyy jo 2-vuotiaana ja vauhdikkaat ajat on silloin vasta edessä.
Mutta asiaan. Kyllä minä pidän välittömässä läheisyydeessä aina lapsia, useimmiten pitävät ostoskärryistä kiinni tai kävelevät juuri kärryjen edellä. Mutta on lasten liikkuminen aina äkkinäisempää ja hazardimpaa ja usein ehtivät hypätä jonkun eteen vaikka ovat ihan vieressäni. Siksi usein käynkin yksin kaupassa, mutta eihän se taas yhtään edistä lapsia oppimaan kaupassa asiointia.
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina paikallisessa Prismassa joku piltti oli rattaissa ja kiljui kiljuminen ilosta. Hitto, meinasi mennä korvat lukkoon, korkean c:n veti valehtematta. Korvat tinnitti hyvän aikaa tuon episodin jälkeen. Äiti siinä yritti hyssytellä lasta hiljaiseksi, mä olisin suoraan karjaissut, että nyt hiljaa! Ja jos ei olisi uskonut, niin suoraa päätä ulos.
Karjaisemallahan se lapsi hiljeneekin. Enemmin itkusta tulee ihan hysteeristä sen jälkeen. Mutta kaupasta poistuminen olisi varmaan auttanut jokaista.
Vierailija kirjoitti:
Millä pidät kiinni kolmesta lapsesta ja teet vielä ostokset samalla?
Opetat ne käyttäytymään ennen kuin sinne kauppaan mennään.
Viikkolla todistin paikallisessa Prismassa käytöstä mistä teki mieli antaa kunnon aploodit. Perhe oli ostoksilla ja pikku- poika sai jonkun huuto känkkäränkkä kohtauksen,kun ei saanut haluamaansa,
Mitä teki perheen isä tässä tilaanteessa?
Nappasi lapsen kainaloonsa ja marssi ulos kaupasta rivakkaa tahtia. Ei varmasti tarvitse montaa kertaa toistaa tätä ennen kuin lapsi ymmärtää mitä huonosta käytöksestä tapahtuu.
Tämä on sitä kasvattamista mitä nykyään ei enää osata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina paikallisessa Prismassa joku piltti oli rattaissa ja kiljui kiljuminen ilosta. Hitto, meinasi mennä korvat lukkoon, korkean c:n veti valehtematta. Korvat tinnitti hyvän aikaa tuon episodin jälkeen. Äiti siinä yritti hyssytellä lasta hiljaiseksi, mä olisin suoraan karjaissut, että nyt hiljaa! Ja jos ei olisi uskonut, niin suoraa päätä ulos.
Koska vain kuuntelen ennemmin ilosta kiljuvaa lasta kuin lapselle karjuvaa aikuista.
Kaikkein pahinta on, kun vauvan itkuun ei reagoida. Silloin tekisi mieli mennä väliin.
Kun niillä päivänsäteillä on vielä pienet ostoskärryt, joitten kanssa juoksevat päin ihmisiä, niin kärsivällisyys loppuu heti, kun sellainen ohjus tömähtää sääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjaisemallahan se lapsi hiljeneekin. Enemmin itkusta tulee ihan hysteeristä sen jälkeen. Mutta kaupasta poistuminen olisi varmaan auttanut jokaista.
Useimmat käyvät varmasti kaupassa siksi, että sieltä pitää hankkia jotain. Mä en jotenkaan usko, että se kauppareissu muuttuu helpommaksi pienen lapsen kanssa sillä, että se pitenee, kun rampataan kaupasta ulos ja taas sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikkolla todistin paikallisessa Prismassa käytöstä mistä teki mieli antaa kunnon aploodit. Perhe oli ostoksilla ja pikku- poika sai jonkun huuto känkkäränkkä kohtauksen,kun ei saanut haluamaansa,
Nappasi lapsen kainaloonsa ja marssi ulos kaupasta rivakkaa tahtia. Ei varmasti tarvitse montaa kertaa toistaa tätä ennen kuin lapsi ymmärtää mitä huonosta käytöksestä tapahtuu.
Aika hullunkurista sekin, että joku pitää jonain sankaruutena sitä että kantaa lapsen kainalossa ulos kaupasta. Jokainen vanhempi on varmasti sen joskus tehnyt, kun on ollut sikäli helppo tilanne että paikalla on ollut kaksi vanhempaa tai ei ole ollut mitään pakottavaa tarvetta ostoksille.
Paljon sankarillisempi on se vanhempi, joka pystyy rauhoittamaan lapsensa ja tekemään ostokset loppuun. Ja toki sekin, joka hoitaa välttämättömät ostokset huutava penska kainalossa.
Enemmän kuin noita kirkuvia ja juoksentelevia kersoja vihaan niiden kädettömiä vanhempiaan jotka eivät osaajaksauskalla kasvattaa näitä superlapsiaan. Ettei vain tule jessejannicalle paha mieli!!!
Ei kauppa ole mikään lasten leikkikenttä. Eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla. Luulisi tämän nyt olevan selvää jokaiselle vanhemmalle. Kyllä lapselle voi laittaa rajat, eikä pidä loukkaantua tippaakaan jos kaikki eivät ilahdu juuri teidän mukuloittenne riehumisesta. Itse kuljin myös 3 lapsen kanssa kuten kommentoija 8. Jos känkkis yllätti jäi kauppareissu kesken ja hyppäkenkää ulos. Aika äkkiä oppivat, ilman huutoa, ottamaan myös muut ihmiset huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lasten kasvattamisessa kun on se juttu, että se on pitkällinen prosessi. Lapsi kasvaa hitaasti, siitä syystä alakouluissa ja yliopistoissa opetetaan eri asioita, eikä lapsia näy vastuullisissa viroissa.
Mä aina mietin näitä kaupasta poistumisen puolesta liputtavia, että jätetäänkö ne kärryt sitten sinne pakasteineen päivineen ja unohdetaan sekin, että huomisen ruuat piti ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei paljon ole sellaisia seurauksia olemassa mitä lapselle voisi huonosta käytöksestä antaa. Siis sellaisia mistä ei seuraa ympäristön sosiaalista paheksuntaa tai pahimmillaan ls-ilmoa. Kaikkiin lapsiin ei muuten se kaupasta ulos vientikään tehoa, päinvastoin se saattaa jopa suorastaan olla sitä mitä lapsi *haluaa* tapahtuvan.
Lapsia ei saa viedä:
kauppaan, ravintolaan, kahvilaan, museoon, kerrostaloon, virastoon, isovanhemmille, kylpylään, hotelliin, kylään eikä julkisiin kulkuvälineisiin.
Vain leikkipuistoon ja omaan pihaan. Paitsi jos asuu kerrostalossa.
Sitten ihmetellään alhaista syntyvyyttä Suomessa. :)
Vanhempien kyvyttömyys hillitä lasten käytöstä nostattaa lapsikielteisyyttä ja lapsivihaa entisestään. Pitäkää kakaranne kurissa ja opettakaa tavoille, niin jälkikasvuunne on helpompi suhtautua myönteisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kauppa ole mikään lasten leikkikenttä. Eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla. Luulisi tämän nyt olevan selvää jokaiselle vanhemmalle. Kyllä lapselle voi laittaa rajat, eikä pidä loukkaantua tippaakaan jos kaikki eivät ilahdu juuri teidän mukuloittenne riehumisesta. Itse kuljin myös 3 lapsen kanssa kuten kommentoija 8. Jos känkkis yllätti jäi kauppareissu kesken ja hyppäkenkää ulos. Aika äkkiä oppivat, ilman huutoa, ottamaan myös muut ihmiset huomioon.
Mitä sä teit niille ostoksille?
Mun lapset on oppineet olemaan ihan normaalisti kaupassa ilman sikin, että ollaan rampattu kaupasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin noita kirkuvia ja juoksentelevia kersoja vihaan niiden kädettömiä vanhempiaan jotka eivät osaajaksauskalla kasvattaa näitä superlapsiaan. Ettei vain tule jessejannicalle paha mieli!!!
Suomessa tehdään yli 100 000 lasu ilmoitusta yhdessä vuodessa. Vanhempana pakko miettiä kolmesti miten käyttäytyy muiden aikuisten nähden, ettei kukaan käsitä tilannetta väärin tai pidä huonona vanhempana lapsen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Millä tavalla juokseva lapsi häiritsee sinua, jos ei päälle juokse?
Sillä tavalla, että minä saatan kävellä sen lapsen päälle, koska en katso alaspäin vaan suoraan eteen. Ja sitten on turha tulla ulisemaan, kun vallattomana myymälää ristiin rastiin suhaava pentu lennähtää seinään törmätessään vauhdikkaaseen kävelyyni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lasten kasvattamisessa kun on se juttu, että se on pitkällinen prosessi. Lapsi kasvaa hitaasti, siitä syystä alakouluissa ja yliopistoissa opetetaan eri asioita, eikä lapsia näy vastuullisissa viroissa.
Mä aina mietin näitä kaupasta poistumisen puolesta liputtavia, että jätetäänkö ne kärryt sitten sinne pakasteineen päivineen ja unohdetaan sekin, että huomisen ruuat piti ostaa?
Samaa mietin. Jääkö vauvan antibioottikuuri ostamatta apteekista, kun kaksivuotiasta pitää kasvattaa kantamalla ulos tilanteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla, että minä saatan kävellä sen lapsen päälle, koska en katso alaspäin vaan suoraan eteen. Ja sitten on turha tulla ulisemaan, kun vallattomana myymälää ristiin rastiin suhaava pentu lennähtää seinään törmätessään vauhdikkaaseen kävelyyni.
Oon yllättynyt, että eka tällainen viesti tuli vasta lähempänä tokan sivun loppua. No, kohta tulee varmaan lisääkin näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan kompastut kaupassa aina välillä esim. jakkaroihin.