Miksi suomalaiset työttömät eivät mene poimimaan marjoja?
Suomessa on aika läjä työttömiä. Miksi esim. marjanpoimijat, siivoojat jne. ovat nykyään liki pääsääntöisesti ulkomaalaistaustaisia? Joutuisiko suomalainen työtön heräämään liian aikaisin, hikoilemaan tai luopumaan jostakin tuesta?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:53"]
Monille kaupoille voi myydä ja vaikka naapureille. Onko tuo 5000 joku minimisumma, mikä pitää saada jotta voi nousta sohvalta? Eikö vaikka 200 euroa ilahduta ketään tiukassa tilanteessa olevaa?
[/quote] Eli hommaan kuuluu poiminta ja myynti. Entä jos vaan haluaa poimia ja joku toinen myy?
Tämä työtön on lähimetsistä poiminut itselleen pakkaseen mustikkaa ja vattua. Myyntiin asti on aika vaikeaa löytää marjaa, koska olen autoton ja asun Helsingin lähiössä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 08:57"]
Suomessa on aika läjä työttömiä. Miksi esim. marjanpoimijat, siivoojat jne. ovat nykyään liki pääsääntöisesti ulkomaalaistaustaisia? Joutuisiko suomalainen työtön heräämään liian aikaisin, hikoilemaan tai luopumaan jostakin tuesta?
[/quote]
Kyllä minun tuntemani työttömät kerää kaikki marjoja. Ja kyllä ainakin tästä naapurustosta eläkeläiset ja työssäkäyvätkin kerää marjoja.
Toki autottomalle on hankala kerätä kauempaa. Mutta kotitarvemarjat kerää kyllä jokainen itse. Itsekin keräsin 5 ämpäriä lakkoja tässä jokin aika sitten.
Kummia aloituksia taas..Vähän semmosia, mitä juoruakat siunailee kahvikupposen ääressä, että voi voi aikoja, voi tapoja. Kyllä ennen oli aina paremmin. Ap,n tyylisiä siunailijoita näkyy aina riittävän.
Kiertelenkö kaikki kaupat läpi ja kysyn otatteko myyntiin? Paljonko pyydän hintaa? Pitääkö ne olla ihan puhtaaksi perattuja? Millaisessa astiassa vien ne sinne kauppaan?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:27"]
Marjanpominnan tulot on verotonta. Ei ne vaikuta tukiin. Keksitään vain syitä, että ei tarvitse tehdä mitään. Lakkaa poimimalla päsee parhaimillaan 5 000 e verottomiin tuloihin.,
[/quote]
Oletko sinä itse koskaan poiminut? Vai oletko vaan lukenut juttuja?
Joo, olen minäkin kuullut semmoisesta, joka kantoi parisataa kiloa hilloja yhdellä reissulla ja sitä vaan ihmettelen, että missä semmoisia reppuja myydään.
Totuus hillastuksesta on se, että hyvin harvoin kovalla työllä ja hyvällä tuurilla voi tuollaisiin ansioihin päästä. Minä tiedän, olen kokeillut tänäkin kesänä. Se ei kuitenkaan onnistu ihan kotiportailta kävellen, ei edes täällä, jossa on mittaamattomat hillajänkät kävelymatkan päässä. Hillakausi on sen verran lyhyt, että jos ei vaella etelästä pohjoiseen sitä vauhtia kun hillat kypsyvät, niitä ei ehdi 5000 euron edestä kesässä poimia.
Jos joku järjestää työttömien marja- ja sieniretken, olisikohan lähtijöitä? Havaintoja ja kokemuksia?
[/quote]
Joo, palstamamma ajaa bussilla suon laitaan ja kerää 200 kiloa päivässä ja kantaa ne repussa ja tuo bussilla kauppaan myyntiin :DDDDDD
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:43"]
Koska se häiritsisi sohvalla makuuta.
Puolukoitakin kasvaa ympäri Suomea, ja ne on yleensä helppokulkuisessa maastossa ja nopeasti tulee saalista.
Mut ei, sohvalla on mukavampaa.
[/quote]
Tiedätkö, tällaisista kirjoittajista minulle tulee mieleen isäni. Hyvätuloinen paska, joka koko ajan haukkui köyhiä ja työttömiä. Yök, mikä paskaäijä. Ei ymmärrystä mitään muuta kuin oma napa vain.
Hahahaha, kun äijä sairastui ja äiti jätti ja joutui elämään yksin. Kyllä sitten olisi kerjännyt sääliä. Mutta sanoin sille, että niin makaa kuin petaa. Eikö se niin mene, että vain paskaraukat makaa kotona yksin sairaana, kun eivät viitsi pitää itsestään huolta ja läheisistään.
Hahahaa, sinunkaltaisille on aivan oikein, jos joskus käy huonosti.
joo, ja mun mielestä työttömät vois laittaa keräämään roskia tienvarsilta. Meidänkin talon viereisessä ojassa on ollut Hesen hampparin kääreet jo pitemmän aikaa.. Ja noi marjatkin pitäs antaa ilmaiseksi vaikka meille työssäkäyville, saahan ne työttömät jo sen työttömyyskorvauksen, pitäshän sen riittää. Ja sit ne samat työttömät vois tulla siivoon meidän työssäkäyvien talot.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 10:30"]
joo, ja mun mielestä työttömät vois laittaa keräämään roskia tienvarsilta. Meidänkin talon viereisessä ojassa on ollut Hesen hampparin kääreet jo pitemmän aikaa.. Ja noi marjatkin pitäs antaa ilmaiseksi vaikka meille työssäkäyville, saahan ne työttömät jo sen työttömyyskorvauksen, pitäshän sen riittää. Ja sit ne samat työttömät vois tulla siivoon meidän työssäkäyvien talot.
[/quote]
Joo ja ne työttömät vois vaikka aamuisin levittää mulle punaisen maton ja hammasharjalla pestä mun laatat pihatieltä.
Vaikka en yleensä ole vahingoniloinen, niin nyt olen ollut kun Nokia potkii ulos hyvätuloisia ihmisiä. Samoin ne ylimieliset paperimiehet, jotka jäi työttömäksi.
Ei muuta kuin marjametsään vain keräämään marjoja ja keräämään roskia tien laidasta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:43"]
Koska se häiritsisi sohvalla makuuta.
Puolukoitakin kasvaa ympäri Suomea, ja ne on yleensä helppokulkuisessa maastossa ja nopeasti tulee saalista.
Mut ei, sohvalla on mukavampaa.
[/quote]
Tiedätkö, tällaisista kirjoittajista minulle tulee mieleen isäni. Hyvätuloinen paska, joka koko ajan haukkui köyhiä ja työttömiä. Yök, mikä paskaäijä. Ei ymmärrystä mitään muuta kuin oma napa vain.
Hahahaha, kun äijä sairastui ja äiti jätti ja joutui elämään yksin. Kyllä sitten olisi kerjännyt sääliä. Mutta sanoin sille, että niin makaa kuin petaa. Eikö se niin mene, että vain paskaraukat makaa kotona yksin sairaana, kun eivät viitsi pitää itsestään huolta ja läheisistään.
Hahahaa, sinunkaltaisille on aivan oikein, jos joskus käy huonosti.
[/quote]
Onko herne sohvatyynyn alla häiritsemässä Ostos-TV:n katselua?
Ei niitä lakkoja ainakaan meilläpäin edes kasva. Enkä muutenkaan tiedä mitään marjapaikkoja, vieraisiin metsiin kun menee niin kyllä sinne eksyy. Asutaan lähiössä jossa on paljon työttömiä, ja tuossa talojen keskellä on tuollainen pieni metsikkö, jonka läpi näkee, olisko sata metriä pitkä ja 30 metriä leveä kaistale, ihmiset käy kusettamassa koiriaan siinä pitkin poikin, ja silti olen nähnyt 5 eri kertaa siellä ihmisiä keräämässä mustikkaa. Minä kyllä en sinne koiran kusen ja paskan sekaan viitsisi mennä kykkimään. Eilen yksi nainen oli pienen lapsen kanssa :) ja toiset on huolissaan siitä että jos kissat käy kusella lasten hiekkalaatikolla.
Oman kokemuksen mukaan suomalaista työtöntä ei haluta siivoojaksi, vaikka olisi jo työkokemustakin alalta. Työhön otetaan mieluummin opiskelijoita tai maahanmuuttajia. Epäilen, että taustalla on muun muassa se, että opiskelijat ja maahanmuuttajat on helpompi saada alistumaan huonoihin työehtoihin ja heitä on helpompi huijata.
Näin osa-aikatyöttömänä opiskelijana vai sanoisinko nätimmin osa-aikatyöllistettynä kerään marjoja, mutta ihan omaan käyttöön. Pakastin pullistelee jo. Tatteja meinasin kerätä myytäväksi, jahka löydän sopivat apajat. Hyvätuloinen isoveljeni kerää joka syksy sieniä ja tienaa niillä ihan mukavasti vähän säästöön.
Mun rahantuottovinkkini ;) : Perusta blogi! Mainstreemia muotia, vähemmän kärkkäitä mielipiteitä, nuoleskelua vähän suuntaan jos toiseen, paljon mainostusta keskustelufoorumeille ja toisten blogeihin vaikka jonkun toisen ominaisuudessa, NellyH&Mtusinatrikoo-kollaaseja ja mainoksia sivubannereihin.. Sitten vain oikaiset itsesi sohvalle, pieraiset ja odotat kun käshii alkaa virrata 500-10k euroo kuussa. Iisipiisi!
Sade voi yllättää metsässä. Huono sää on ainakin este. Kuvittelin että pidän itseni kuivana hupullisen tuulitakkini sisällä mättään juurella kyyhöttäessä kun rankkasade alkoi rummuttaa selkään. Tuulipuvun takki laski hetkessä vedet läpi niin että koko selkä ja niska hupun alla oli ihan läpimärkänä.
Marjanpominnan tulot on verotonta. Ei ne vaikuta tukiin. Keksitään vain syitä, että ei tarvitse tehdä mitään. Lakkaa poimimalla päsee parhaimillaan 5 000 e verottomiin tuloihin.,
[/quote]
Joo, olen minäkin kuullut semmoisesta, joka kantoi parisataa kiloa hilloja yhdellä reissulla ja sitä vaan ihmettelen, että missä semmoisia reppuja myydään.
Totuus hillastuksesta on se, että hyvin harvoin kovalla työllä ja hyvällä tuurilla voi tuollaisiin ansioihin päästä. Minä tiedän, olen kokeillut tänäkin kesänä. Se ei kuitenkaan onnistu ihan kotiportailta kävellen, ei edes täällä, jossa on mittaamattomat hillajänkät kävelymatkan päässä. Hillakausi on sen verran lyhyt, että jos ei vaella etelästä pohjoiseen sitä vauhtia kun hillat kypsyvät, niitä ei ehdi 5000 euron edestä kesässä poimia.
Jos joku järjestää työttömien marja- ja sieniretken, olisikohan lähtijöitä? Havaintoja ja kokemuksia?
[/quote]
5000 e vaatii huippuvuoden, tiedän. Olen kyllä hilla poiminut, mutta en työkseni. Jos ei olisi töitä menisin ehdottomasti poimimaan. Raskastahan se on, mutta niin on moni muukin työ. Marja aika on niin lyhyt, että jos ei sitä jaksa niin mitä sitten?
Minä olin eilen ihan hyvällä paikalla mustikassa ja sain neljä litraa noin kahdessa ja puolessa tunnissa. Siitä ei taida kovin hyvä tuntipalkka kertyä:D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 10:27"]
[/quote]
[/quote]
Joo, palstamamma ajaa bussilla suon laitaan ja kerää 200 kiloa päivässä ja kantaa ne repussa ja tuo bussilla kauppaan myyntiin :DDDDDD
[/quote]
Jo vain kantaisin, mutta kun ei reppu kestä ... En minä itse tuota keksinyt, vaan se oli jossakin "uutisissa".
Mustikoita poimii kevyesti ämpärillisen tunnissa, tolkun poimurilla tietenkin. Painoa on ehkä 6 kg / ämpäri. Paljonkos niistä nyt maksetaan? Mie poimin vaan itselleni, eipä tarvitse ostella talvella mehua.
37 ei ole tainnut käydä metsässä poimimassa marjoja. Se hupun kastuminen ei nimittäin haittaa läheskään yhtä paljon kuin se, että märkiin marjoihin tarttuu niin julmetusti roskia. Ulkomaalaisia ei näy sade haittaava, mutta sen näköistä on sitten saaliskin. He ovat tottuneet raskaaseen ruumiilliseen työhön, kuten suomalaisetkin vielä 1950-luvulla.
Olen ollut marjassa. Ja juu, sain liruttaa vettä merja-astian pohjalta ja roskaa tosiaan tuli. Mutta siinä vaiheessa kun selkäni oli kuin uitettuna niin alkoi jo tulla vilu ja piti lopettaa.
37
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:24"]
Eikös marjanpoiminnasta saatavat tulot ole verottomia? Jos kerää itse ja myy eikä ole jonkun firman listoilla?
[/quote] Missä niitä marjoja voi/saa myydä itse?
[/quote]
Niitä saa myydä ihan missä vaan. Tori.fi-sivulla näkyy olevan ilmoituksia, on tienvarsissa kylttejä "myydään marjoja" ja sitten on ihan erikseen toreilla ja muissa kauppapaikoissa marjanostajia ainakin siellä, missä on marjastajiakin.