Miksi suomalaiset työttömät eivät mene poimimaan marjoja?
Suomessa on aika läjä työttömiä. Miksi esim. marjanpoimijat, siivoojat jne. ovat nykyään liki pääsääntöisesti ulkomaalaistaustaisia? Joutuisiko suomalainen työtön heräämään liian aikaisin, hikoilemaan tai luopumaan jostakin tuesta?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 08:57"]
Joutuisiko suomalainen työtön heräämään liian aikaisin, hikoilemaan tai luopumaan jostakin tuesta?
[/quote]
Kyllä, kyllä ja kyllä!
Ulkomaalaiset tekee kovaa duunia 14 tuntia päivässä, jotta pääsevät palkoille.
Ei siellä näy suomalaisia opiskelijoitakaan, mutta arvaapas missä näkyy?
Siellähän ne on toimeentulotukiluukulla , kun eivät saaneet kesätöitä.
Tiedätkö, paljonko palkkaa maksetaan marjanpoiminnasta, ja siivous taas on enimmäkseen osa-aikatyötä, jolla ei elä tai sitten sellaista oikeaa ammattitaitoa vaativaa, ettei siihen ihan jokamaisterista ole.
Mutta kyllä minä lähden poimimaan marjoja. Olen siitä onnellisessa asemassa, että juuri tänä vuonna oli aivan kävelymatkan päässä talosta niin paljon hilloja kuin jaksoin kantaa. Nyt lähden poimimaan mustikoita, ihan omaan tarpeeseen vaan. Heippa!
Maatkaa nyt sohvalla sossun rahoilla kun se vielä on mahdollista, kohta nimittäin loppuu rahat...kun ei huvita se koulunkäynti eikä kannata mennä töihin kun sossu maksaa ja on raskasta herätä aamulla ja siellähän sataa ja selkäkin tuntuu oireilevan...
Meilläkin työpaikalla kaikki siivoojat ovat ulkomaalaisia.
Sisko ainakin keskii kaikkia tekosyitä ja vaivoja, ettei tarvis tehdä töitä. Yks tuttu tehtaa muksuja, ettei tarvis käydä koulujaan loppuun..
Eikös marjanpoiminnasta saatavat tulot ole verottomia? Jos kerää itse ja myy eikä ole jonkun firman listoilla?
Itse olen ollut kohta vuoden työttömänä. Olen aktiivisesti hakenut töitä. En ole nirsoillut. Muutama sairaus aiheuttaa hieman rajoitteita. Ei vaan ole onni osunut vielä. Joskus tulee tunne, että muille, kuin suomen kansalaisille järjestyy työtä helpommin. Liekö syy siinä, että eivät osaa tai halua vaatia parempaa palkkaa. En tiedä, mutta tämmöinen mutu on asiasta.
Kuitenkin niin mulle on kova paikka se, että töitä ei ole. Mä olen aina ollut tunnollinen, reipas ja luotettava työntekijä. Minäkin luulin viime kesänä, että ei tässä kauaa tarvitse lotosalla norkoa, että äkkiä mä uuden työpaikan saan. Toisin on käynyt.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:09"]
Menisitkö itse jos jäisit työttömäksi? Jollain minimiminipalkalla tekemään kovaa duunia 8 / päivä, jonka seurauksena menetät työmarkkinatukesii tai ansiosidonnaisen päivärahasi? Enpä oikein usko, että menisit, se on niin helppo huudella puskista mitä kaikkea työttömien pitäisi tehdä. Kun asetat itsesi samaan asemaan, jos vaan kykenet, niin auttaa paljon ajattelussasi.
[/quote]
Marjanpominnan tulot on verotonta. Ei ne vaikuta tukiin. Keksitään vain syitä, että ei tarvitse tehdä mitään. Lakkaa poimimalla päsee parhaimillaan 5 000 e verottomiin tuloihin.,
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:09"]
Menisitkö itse jos jäisit työttömäksi? Jollain minimiminipalkalla tekemään kovaa duunia 8 / päivä, jonka seurauksena menetät työmarkkinatukesii tai ansiosidonnaisen päivärahasi? Enpä oikein usko, että menisit, se on niin helppo huudella puskista mitä kaikkea työttömien pitäisi tehdä. Kun asetat itsesi samaan asemaan, jos vaan kykenet, niin auttaa paljon ajattelussasi.
[/quote]
Marjanpominnan tulot on verotonta. Ei ne vaikuta tukiin. Keksitään vain syitä, että ei tarvitse tehdä mitään. Lakkaa poimimalla päsee parhaimillaan 5 000 e verottomiin tuloihin.,
[/quote]
Puhun siis luonnon marjoista. maniskkatilat on normaalia työtä veroineen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:27"]
[/quote]
Oletko sinä itse koskaan poiminut? Vai oletko vaan lukenut juttuja?
Joo, olen minäkin kuullut semmoisesta, joka kantoi parisataa kiloa hilloja yhdellä reissulla ja sitä vaan ihmettelen, että missä semmoisia reppuja myydään.
Totuus hillastuksesta on se, että hyvin harvoin kovalla työllä ja hyvällä tuurilla voi tuollaisiin ansioihin päästä. Minä tiedän, olen kokeillut tänäkin kesänä. Se ei kuitenkaan onnistu ihan kotiportailta kävellen, ei edes täällä, jossa on mittaamattomat hillajänkät kävelymatkan päässä. Hillakausi on sen verran lyhyt, että jos ei vaella etelästä pohjoiseen sitä vauhtia kun hillat kypsyvät, niitä ei ehdi 5000 euron edestä kesässä poimia.
Jos joku järjestää työttömien marja- ja sieniretken, olisikohan lähtijöitä? Havaintoja ja kokemuksia?
Koska on työantajalle edullisempaa palkat ulkomaalaista työvoimaa, suomalaisesta ei saa vastinetta rahoilleen.
Täällä Helsingissä ei lakkoja paljon kasva. Terv: töiden perässä etelään mennyt.
Koska se häiritsisi sohvalla makuuta.
Puolukoitakin kasvaa ympäri Suomea, ja ne on yleensä helppokulkuisessa maastossa ja nopeasti tulee saalista.
Mut ei, sohvalla on mukavampaa.
Koska suomalaiset työttömät ovat työhaluttomia ja laiskoja.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:24"]
Eikös marjanpoiminnasta saatavat tulot ole verottomia? Jos kerää itse ja myy eikä ole jonkun firman listoilla?
[/quote] Missä niitä marjoja voi/saa myydä itse?
En ole työtön, mutta vastaan silti.
Olin poimimassa lakkoja kotikaupunkini lähistöllä, kivaa oli paarmoista kärpäsistä ja kuumuudesta huolimatta. Neljän tunnin jälkeen olin suolla rämpimisestä niin poikki, etten meinannut jaksaa autolle.
Jos minut lähetettäisin Lappiin suolle eksyisin alta aikayksikön tai uppoaisin suonsilmään.
Arvostankin näitä ulkomaisia marjanpoimijoita, minusta ei siihen olisi
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:50"]
Arvostankin näitä ulkomaisia marjanpoimijoita, minusta ei siihen olisi
[/quote]
Avutonkin vielä..
Monille kaupoille voi myydä ja vaikka naapureille. Onko tuo 5000 joku minimisumma, mikä pitää saada jotta voi nousta sohvalta? Eikö vaikka 200 euroa ilahduta ketään tiukassa tilanteessa olevaa?
Kyllähän jossain kainuussa ja muuallakin maalla asuvat työttömät peräkammarinpojat ja -tytöt ihan yleisesti tekevät tienestiä poimimalla marjoja ja sieniä. Niitä kun kasvaa siinä melkein takapihalla ja hyvät paikat ovat olleet jo sukupolvia tiedossa.
Määrällisesti suurin osa työttömistä taitaa kuitenkin asua suurissa tai suurehkoissa kaupungeissa alueilla, joiden lähimetsissä marjoista kilpailee satoja muitakin asukkaita. Musta on melkeinpä törkeääkin poimia jostain kaupungin virkistysmetsistä tai melkein joidenkin taajaman ulkopuolella asuvien takapihoilta (eli ne paikat, mihin käytännössä julkisilla ja pyörällä kohtuullisesti pääsee) marjoja kaupallisessa mielessä, niin että muille ei jää mitään. Eri asia käydä pari rasiallista ohimennen poimimassa omaan käyttöön.
Itse en ole työtön, mutta en olis autottomana ja kortittomana kyllä marjametsään päässyt poimimaan edes kotitarpeiksi, ellen olisi saanut kyytiä äidiltä vieraillessani hänen luonaan. Parinkymmenen kilometrin säteellä olevista metsistä marjat poimitaan melkein jo puoliraakoina, marja sieltä, toinen täältä saattaa löytyä mutta tuskin montaa litraa olisin yhteensä sieltä saanut kasaan. Nyt mulla, kiitos äidin, on pakastin täynnä. En edes tiedä täältäpäin suomea mitään kunnollisia marjapaikkoja, koska täällä ei asu ketään sellaisia sukulaisia tai tuttavia, joilta ne yleensä perimätietona kantautuvat. Niin usein en kehtaisi olla kyytiä pummimassa että tuolla muutamaa kymppiä enempää pystyisin tienaamaan - enemmän ja vähemmässä ajassa kaupungissa saa palautuspulloja keräämälläkin tarvitsematta matkustella kauas.
Siivoustöihin olisi kyllä tulijoita, jos tunteja tarjottaisiin tarpeeksi ja sellaisella palkalla että sillä elää. Jos joutuu siitä huolimatta, että tekee täysiä työpäiviä, hakemaan tukia että saisi edes vuokran maksettua, en näe paljoa järkeä tuollaisessa työnteossa. Tästä oli vähän aikaa sitten jossain aamulehden liitteessä, ulkomaalaisia kusetetaan ihan sumeilematta noissa siivoushommissa. Heidän on pakko ottaa mitä tahansa työtä vastaan, koska ilman pysyvää oleskelulupaa joutuvat poistumaan maasta, ellei ole työpaikkaa ja voi osoittaa että saa tietyn määrän tuloja tjsp. Eivät hekään siivoustöissä viihdy jos yhtään mitään muuta työtä onnistuvat saamaan.
Toisekseen, ei noita siivoustöitäkään ole niin paljoa, että niitä riittäisi kaikille työttömille. Itse hain niitäkin työttömänä ja ei sinnekään noin vaan mennä ilmoittaen että tulin teille töihin (ellei kohteen sijainti ja työajat ole jotkut ihan mahdottomat useimmille työnhakijoille), kyllä niihinkin on yleensä useita hakijoita joista tietysti vain yksi valitaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:43"]
Koska se häiritsisi sohvalla makuuta.
Puolukoitakin kasvaa ympäri Suomea, ja ne on yleensä helppokulkuisessa maastossa ja nopeasti tulee saalista.
Mut ei, sohvalla on mukavampaa.
[/quote]
Puolukoista ei myöskään makseta juuri mitään...
t: ihan myyntiin joskus teininä poiminut, vanhemmilta meni varmaan bensoihin moninkertaisesti rahaa kuin mitä niistä puolukoista sai