Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitko koronarokotteen?

Vierailija
09.08.2020 |

THL:n omien tutkimusten mukaan noin 70% suomalaisista ottaisi, jos rokote tulee saataville ja sitä suositellaan. Onko tämä tutkimus mielipidevaikuttamista vai ihan totuudenmukainen? Mikä on AV:n kanta?

Ottaisitko koronarokotteen?

Vaihtoehdot

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle ei ainakaan. Tuskin itsekään ihan ekojen joukossa ottaisin.

Lapsiin tuo pöpö ei juuri mitään vaikuta, eivätkä he sitä oikein levitäkään, joten heihin ei rokotetta kannata tuhlata. Kannattaa aloittaa yli 50-vuotiaista, etenkin miehistä ja niistä, jotka eivät ole O-veriryhmää. Ja jos on perussairauksia, niin sitten jonon kärkeen!

Vierailija
22/54 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle ei ainakaan. Tuskin itsekään ihan ekojen joukossa ottaisin.

Lapsiin tuo pöpö ei juuri mitään vaikuta, eivätkä he sitä oikein levitäkään, joten heihin ei rokotetta kannata tuhlata. Kannattaa aloittaa yli 50-vuotiaista, etenkin miehistä ja niistä, jotka eivät ole O-veriryhmää. Ja jos on perussairauksia, niin sitten jonon kärkeen!

Kyllä levittävät, ja kaikki lapset ei ilman vaikutuksia selviä. Ja kaikkia vaikutuksia ei edes välttämättä tiedetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ottaa parin vuoden päästä siitä, kun ensimmäiset suomalaiset ovat saaneet rokotteen. En siis ottaisi ensimmäisten joukossa, mutta voin ottaa myöhemmin. 

Vierailija
24/54 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en otta ennenkun tiiän kaikki haittavaikutukset

en luotta noihin firmoihin mikä tekkee ton rokotteen

Vierailija
25/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä sen enempää ole vakuuttunut tuon rokotteen kyvystä taata sielunrauhaa minulle, kuin sikapiikinkään. Ei koronatikku olisi vastaus yhteenkään tarpeeseeni. maltan kyllä olla kokeilematta. Turhaa riskinottoa

Vierailija
26/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän hankala kysymys, enkä tiedä. Rokotteesta tiedetään jo se, että siinä on samaa tekijää joka aiheuttaa narkolepsiaa. Toisaalta todennäköisyys sen saamiseksi on hyvin pieni ja minun ikäiseen se ei enää vaikuttaisi. Mua ei kuitenkaan innosta ottaa uutta rokotetta, josta ei ole pitkäaikaista tutkimusta. Lisäksi on epävarmaa, kuinka kauan rokotteen teho kestää.

Toisaalta elämän normalisoitumisen kannalta olisi tärkeää, että rokote tulisi ja ihmiset ottaisivat sen. Jos se toimii, Eurooppa voisi palata takaisin arkeen. Minäkin voisin käydä Suomessa morjenstamassa perhettä.

Joka tapauksessa vaikka rokote epäilyttää minua, kyllä minä sen varmaan otan. En halua levittää tautia jollekulle toiselle. Mulla on kotona kaksi riskiryhmään kuuluvaa. Eikä minuakaan innosta saada koronaa ja mahdollisesti pysyviä vaurioita elimistööni.

Vierailija
27/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin heti kun sitä saa, mutta hoitsuillehan sitä ensin annetaan, joten siinä se tulee kätevästi testattua.

Vierailija
28/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ottaisi, saatika lapsilleni antaisi pistää. Liian hyvässä muistissa narkolepsiat edellisestä, kiireessä tehdystä rokotteesta.

Ottakoot innokkaimmat ensin, katsellaan mahdolliset sivuvaikutukset ja sitten ehkä vuoden kahden päästä voisi harkita, jos sellaiseen vielä tarvetta on.

Narkolepsia ja narkolepsia. Montako niitä narkolepsiatapauksia oli ja kuinka monta rokotettiin? Sanokaa nyt kun en oikeasti tiedä. Mutta sen tiedän, että tässä hiljattain suomalaiset koitti brittejä varoitella siitä narkolepsiasta ja britit oli että mitä ihmettä te oikein horisette, joku suuruusluokkien ymmärrys nyt siihen riskiarvioon, suomalaiset.

Vierailija
29/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama syyllistely varovaisia kohtaan kuin mikä oli sikaseurojen aikaan. Kuitenkin pärjäs aivan hyvin ilman piikkiä silloinkin.

Vierailija
30/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipidevaikuttamistahan tuo THL:n tutkimus on. Muistutus THL:n kytköksistä yksityiseen lääkejätti GSK:hen:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3746844/thl-gsk-virus-liikkeelle-jotta-…

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005738377.html

Vierailija
31/54 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitään tunteia koronaa kohtaan, varsinkaan pelkoa. Mihin siis tarttisin rokotetta..Mielenrauhansa menettäisi jos sellaiseen sekaantuisi

Vierailija
32/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin saattohoitovuoteella terminaali-vaiheessa 80-90-vuotias eikä enää mitään menetettävää niin uskaltaisin ehkä testata piikkiä. Ei kutienkaan viitti terveenä kesken kiireisen elämän ruveta pelleilemään noiden kanssa

Vierailija
33/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän hankala kysymys, enkä tiedä. Rokotteesta tiedetään jo se, että siinä on samaa tekijää joka aiheuttaa narkolepsiaa. Toisaalta todennäköisyys sen saamiseksi on hyvin pieni ja minun ikäiseen se ei enää vaikuttaisi. Mua ei kuitenkaan innosta ottaa uutta rokotetta, josta ei ole pitkäaikaista tutkimusta. Lisäksi on epävarmaa, kuinka kauan rokotteen teho kestää.

Toisaalta elämän normalisoitumisen kannalta olisi tärkeää, että rokote tulisi ja ihmiset ottaisivat sen. Jos se toimii, Eurooppa voisi palata takaisin arkeen. Minäkin voisin käydä Suomessa morjenstamassa perhettä.

Joka tapauksessa vaikka rokote epäilyttää minua, kyllä minä sen varmaan otan. En halua levittää tautia jollekulle toiselle. Mulla on kotona kaksi riskiryhmään kuuluvaa. Eikä minuakaan innosta saada koronaa ja mahdollisesti pysyviä vaurioita elimistööni.

Ei ole pitkäaikaista tutkimusta? Kyllä ainakin Oxfordin rokote käy jokaisen kehitysvaiheen läpi. Se ei ole kiireellä tehty ja hutaistu. Ei rokotteita voida vuosikymmeniä tutkia, sitten ois joka taudin suhteen jo myöhässä.

Vierailija
34/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan saatanan tyhmiä olette te jotka ette ottas hävetkää saatana!

Miksi? On tärkeintä että riskiryhmäläiset ottavat - jos uskaltavat. Tänään tullut vakavia allergisia reaktioita rokotteesta jo. Entä kun rokote annetaan suurelle määrälle ihmisiä ja kaikki rokotteen aiheuttamat mekanismit, joista ei ole tietoa etukäteen ja joita  ei kukaan ole osannut ajatellakaan  tulevat ilmi? Kuten sikainfluenssarokotteessa.

Eikä rokote edelleenkään estä saamasta koronaa, vaan ainoastaan saamasta vakavat koronan oireet siihen sairastuttuasi. Eli edelleen levität koronaa.  

Vierailija
35/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pitkäaikaista tutkimusta? Kyllä ainakin Oxfordin rokote käy jokaisen kehitysvaiheen läpi. Se ei ole kiireellä tehty ja hutaistu. Ei rokotteita voida vuosikymmeniä tutkia, sitten ois joka taudin suhteen jo myöhässä.

Samalla tavalla kuin Pandremix -rokote jota ei ehditty testata riittävästi? Tänään tullut esiin koronarokotteen aiheuttamat vakavat allergiset reaktiot. Mitä jos sinä olet juuri se, joka saa koronan vain lievin oirein, kuten suurin osa ihmisistä? Mutta otat rokotteen ja oletkin juuri se, jolle rokote aiheuttaa mekanismin, jota ei ole osattu epäillä eikä ennustaa ja sairastut vakavammin kuin pelkkään koronaan? Miettimisen arvoisia asioita.

Vierailija
36/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ottaisi, saatika lapsilleni antaisi pistää. Liian hyvässä muistissa narkolepsiat edellisestä, kiireessä tehdystä rokotteesta.

Ottakoot innokkaimmat ensin, katsellaan mahdolliset sivuvaikutukset ja sitten ehkä vuoden kahden päästä voisi harkita, jos sellaiseen vielä tarvetta on.

Narkolepsia ja narkolepsia. Montako niitä narkolepsiatapauksia oli ja kuinka monta rokotettiin? Sanokaa nyt kun en oikeasti tiedä. Mutta sen tiedän, että tässä hiljattain suomalaiset koitti brittejä varoitella siitä narkolepsiasta ja britit oli että mitä ihmettä te oikein horisette, joku suuruusluokkien ymmärrys nyt siihen riskiarvioon, suomalaiset.

Narkolepsian sai pari sataa suomalaista lasta ja nuorta. Sikainfluenssaan kuoli vuosina 2009-2010 yhteensä 44 suomalaista. Lähde: www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00908

Vierailija
37/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako koronarokotteen ottaa vasta kahden vuoden kuluttua?

www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00908

Narkolepsiaepidemia

Suurin osa Pandemrix®-rokotuksista tehtiin Suomessa helmikuun 2010 loppuun mennessä. Jälkikäteen on selvinnyt, että jo helmikuussa oli tehty lisääntynyt määrä lähetteitä erikoislääkärille lasten nukahtelutaipumuksen takia. Sama sairauksien lisääntyminen todettiin muissa Pandemrixiä® käyttäneissä maissa; Ruotsissa samaan aikaan Suomen kanssa ja myöhemmin Norjassa, Ranskassa ja Islannissa. Suomessa lastenneurologit ja unitutkijat alkoivat selvittää asiaa heti kevään 2009 kuluessa. Alkuun epäiltyjä syyllisiä oli kaksi; itse sikainfluenssavirus ja rokotukset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) perusti asiantuntijaryhmän tutkimaan ongelmaa. Viiden THL:sta riippumattoman lastenneurologin ja unitutkijan ryhmä tunnisti tautitapaukset sairauskertomuksista. Selvitysten jälkeen rokotuksen ja narkolepsian yhteys tiedettiin ilmeiseksi jo kesällä 2010. Pandemrix®-rokotukset lopetettiin elokuussa 2010. Ongelman havaitsemisesta lähtien ilmiötä ja sen syytä on tutkittu, ja edelleen tutkitaan, tieteellisesti epidemiologian, genetiikan ja immunologian keinoin.

Valtaosa sairastuneista on ollut 4–19-vuotiaita (kuva 1). Jokusen (vuoteen 2016 mennessä 16:n) vanhemmankin henkilön narkolepsia on kuitenkin tulkittu rokotuksen aiheuttamaksi. Puolella sairastuneista oire on alkanut 4 kuukauden kuluessa rokotuksesta, mutta joka kuudennella viive on ollut yli 8 kuukautta. Enimmillään se on ollut kaksi vuotta. Kesäkuuhun 2018 mennessä korvausta oli hakenut 323 henkilöä ja 235 oli saanut myönteisen päätöksen. Myöntämisperusteita muutettiin siten, että korvauksen voi saada, jos oire on alkanut kahden vuoden (aiemmin 8 kuukauden) kuluessa rokottamisesta. Korvaukset maksettiiin lain säätämästä ja lääkeyritysten ylläpitämästä Lääkevahinkopoolin korvausrahasta.

Vierailija
38/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ja nyt jo monet puhuvat täälläkin koronan aiheuttamista pitkäaikaisoireista, vaikka korona ei ole ollut vuottakaan keskuudessamme!

Vierailija
39/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin ottaa parin vuoden päästä siitä, kun ensimmäiset suomalaiset ovat saaneet rokotteen. En siis ottaisi ensimmäisten joukossa, mutta voin ottaa myöhemmin. 

Mitä järkeä on ottaa rokote vasta kahden vuoden päästä kun mitä todennäköisimmin olet taudin tuolloin jo sairastanut

Vierailija
40/54 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä uskalla ottaa.

Sukulainen sai sen narkolepsian ja olen tosi allerginenkin.

Täytyy pärjätä maskeilla ja turvaväleillä vaan kunnes tämä on ohi.