Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä ketjussa puhutaan vain siansaksaa

Vierailija
02.08.2013 |

AYghi hiyih fdaiiii

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

40: U uu, tsot tsot:((

Vierailija
42/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokromalsikuunpelinpapotokolo alimpalin umpsus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitti kolo nokku ytti, faasa ghyttvykytty lytkytuu.

Vierailija
44/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, komppi tälle jesss!

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:41"]

Tokromalsikuunpelinpapotokolo alimpalin umpsus.

[/quote]

Vierailija
45/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kouluissa voitais alkaa lukea vieraana kielenä siansaksaa? Ei tarttis ylimääräsiä opettajia värvätä ja ryhmät saatais varmasti kasaan. Toteutus vois olla luovaa itseopiskelua, siinä olis taidetta ja kielitaitoa samassa.

Vierailija
46/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 09:30"]

Zndhruhbnd bdoiajfioj jsushdu terdionc :/

Gjcuiohg hlkcmoij vdjIcjbi apeu ;( ;(

VPYE  FGHDI!!!

[/quote]

Doamdfu ;( ;( ;( Soanreujm.

[/quote]

Erac! Hoiea mietuamy. Biacbok te na ycjiutusam. !!! :O

Vierailija
47/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojallani on jo sitä siansaksaa koulussa. Ei ole poika kovin motivoitunut, meinasi saada ehdot, mutta opettaja laittoikin kesätehtäviä. Ne ovat vielä tekemättä kun ovat niin vaikeita. Tällaisia tehtäviä, osaisko joku auttaa?

1. Näpsis döxis zetu reksiss kupudipoolo?

2. Kroniti viidi tiilig kijo?

3. Klaurngi ksdrjtghu oijgj?

Vierailija
48/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:50"]

Minun pojallani on jo sitä siansaksaa koulussa. Ei ole poika kovin motivoitunut, meinasi saada ehdot, mutta opettaja laittoikin kesätehtäviä. Ne ovat vielä tekemättä kun ovat niin vaikeita. Tällaisia tehtäviä, osaisko joku auttaa?

[/quote]

- Näpsis zetu negos praia.

- Kroniti viidi hoikut net.

-Klaurngi oigituisi mertis.

No onpa vähän heikosti, ettei poikasi näitä yksinkertaisia lauseita osannut. Ei taida olla kielipäätä juuri olla?

Vierailija
49/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi sai tismalleen samat tehtävät. Ratkastiin ne heti ekalla kesälomaviikolla koko perheen voimin pois alta, ettei kesä menis pilalle. Me vastattiin näin ja opettaja korjasi viel oikeiksi:

1. Kasnadikraak joo!

2. TIhdini pac pacehkei.

3. Rulimpsisei!

[/quote]

Vierailija
50/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani 49, mutta nuo sun vastaukset näyttää ihan erilaisilta, ihan kuin eri maailmasta kuin nuo meidän KOKO perheen voimin ratkaisemat vastaukset, jotka opettaja hyväksyi ja tarkisti. Vaikka ei ne nuokaan sun vastaukset taida vääriä olla, koska on paljon luovia oikeita vaihtoehtoja olemassa, onneksi.

t.50

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:55"]

[/quote]

- Näpsis zetu negos praia.

- Kroniti viidi hoikut net.

-Klaurngi oigituisi mertis.

No onpa vähän heikosti, ettei poikasi näitä yksinkertaisia lauseita osannut. Ei taida olla kielipäätä juuri olla?

[/quote]

Vierailija
51/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 tablrtti 2 krtodjaaaa pasäsijbba

Vierailija
52/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SLkgj skdjguu hgastt!! Oujee!!

Vierailija
53/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt vuoden verran kokemusta lasten siansaksan opiskelusta. Poika pääsi ekalta ja tyttö menee kolmannelle. Koulun kevätjuhla olikin muuten yllätyksekseni oikein siansaksapläjäys, jota en kuitenkaan päässyt paikan päälle katsomaan, mutta katsoin suorana lähetyksenä netistä vauvan kanssa. Mieheni meni katsomaan juhlaa. Rehtorikin piti pitkän puheen siansaksaksan kielellä. Lapset lauloivat ja lausuivat runoja siansaksaksi silmät loistaen. Se oli huippuliikuttavaa, räjähdin itkemään ruudun ääressä. Vauva nauroi kippurassa sylissäni lasten runoesitykselle ja kaksivuotias puhumaan opetteleva tyttömme toisteli rehtorin puheita ja on muuten siitä lähtien niitä toistellutkin.

Kevätjuhlasta kotiin tultuaan mies ja oli aika kireän oloinen. Lapset menivät pihalle leikkimään ja sitten mies puhkesi puhumaan. Oli muuten hirvittävän vihainen juhlasta, omien sanojensa mukaan mokomasta pelleilystä. Oli ollut kuulemma niin kiireinen, ettei syksyllä ollut tajunnut, että lapset voivat valita vapaaehtoisena ja leikkimieliseen opiskeluun tarkoitettuna kielenä siansaksan eikä saksan. Minä taas olin todella liikuttunut ja onnellinen lasten uudesta kielitaidosta ja koskettavasta kevätjuhlaesityksestä. Annoin miehen puhua kun kerrankin oli puhetuulella. Hän oli järkyttynyt ja puhui samaan syssyyn kaikki muutkin mm avioliittoa hiertäneet asiat. Rakentavat keskustelut siitä syntyi ja saimme hieman rakoilevaa liittoammekin parempaan kuntoon.

Ekalta luokalta päässyt poikani oli esityksessä ihan innoissaan, kuin toinen ihminen, lausui runoja tulisesti kuin mikäkin ruuneberi, vaikka oli ollut sairaalloisen ujo koulun alussa ja päiväkodissa. Poika pitää siansaksan opiskelua ihan luonnollisena, ei osaa vielä kyseenalaistaa tms kun aloitti opiskelun heti ekalla luokalla. Tyttö, joka on vähän vanhempi, on jo vähän itsetietoisempi ja pilkkaa kavereittensa kanssa siansaksan opiskelua. Vähän sama kuin Steinerkoulun oppilaiden ns kunnia-asia on inhota eurytmiaa. Mutta hienosti hänkin esiintyi, silmät loistivat ja kovasti näytti tyttöjä naurattavan. Niin onnelliset pienet höppänät.

Yhtä kaikki siansaksa on tuonut paljon hyvää elämäämme ja on yhdistänyt ihmisiä, herättänyt voimakkaita tunteita laidasta laitaan, luonut aivan uutta, luovaa kulttuuria, rohkeutta ja esiintymisintoa. Mitä nyt poika sai ne ehdot, mutta äkkiäkös me niistä selvisimme. Mies otti viikon lomaa kesäkuun alussa ja sen ajan yritimme itse kukin ratkaista ehtotehtäviä ja tämän uuden kielen logiikkaa. Hieno  ja vivahteikas kieli, kuin elämä itse, mutta minkäänlaista logiikkaa emme siitä kuitenkaan löytäneet edes mieheni avulla, joka on sentään kylmäfysiikan tohtori.

Vierailija
54/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 13:32"]

Ootte lopullisesti menettäny järkenne..

[/quote]

eehehehehhehehehehehehehehhegegegegegehhehehehehheheh ehehegegehjeeggehhehehegegehhege

Vierailija
55/79 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsökö tsökö.

Vierailija
56/79 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ugalaugabuga!

Vierailija
57/79 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, olis pitäny tässä ketjussa kertoa noista siansaksaopiskelukokemuksista tietysti siansaksan kielellä, mut ajattelin sit et ehkä sellanen pitkä tekstimassa ei ehkä olis tullut ymmärretyksi. Olen tullut elämässäni siihen tulokseen, että välillä on perusteltua kirjoittaa suomeksi. Lasten koulu on sitten asia erikseen.

Donkkisbonkkis vaan kaikille.

t. 47

Vierailija
58/79 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku 54 mä olin. Menee senat ja numerotkin jo sakasin.

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 00:29"]

Ai niin, olis pitäny tässä ketjussa kertoa noista siansaksaopiskelukokemuksista tietysti siansaksan kielellä, mut ajattelin sit et ehkä sellanen pitkä tekstimassa ei ehkä olis tullut ymmärretyksi. Olen tullut elämässäni siihen tulokseen, että välillä on perusteltua kirjoittaa suomeksi. Lasten koulu on sitten asia erikseen.

Donkkisbonkkis vaan kaikille.

t. 47

[/quote]

Siis: t.54

Vierailija
59/79 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalta tulin tässä kysyneeksi tämän siansaksanettikeskustelun innoittamana, että mitenkäs siinä niin pääsi käymään, että ihan fiksu poika sai siansaksasta kerrassaan ehdot. Poika sanoi ymmärtäneensä aika pian jo syksyllä, että siansaksan tehtäviin ei ollut mitään oikeita vastauksia, kaikki vastasivat niihin täysin eri tavalla. Hän ei sitten viitsinyt tehdä tehtäviä ollenkaan, oli tuntunut vähän lasten aliarvioimiselta koko homma. Minä sekä kaikki koulun opettajat olimme kuulemma olleet niin tohkeissamme siansaksasta, ettei poika ollut raaskinut ottaa puheeksi. Mutta siansaksaimprovisaatiolausuntatunneista poika oli alkanut tykätä. Niissä sai ikäänkuin unohtaa itsensä. Hän innostui teatteriharrastuksesta ihan suomeksikin. Kesällä oli muuten suomenkielinen kesäteatteriesitys jossa pojalla oli keskeinen rooli. Se oli jymymenestys paikkakunnalla. Tiedä mikä näyttelijä hänestä vielä tulee. Poika on rauhallinen ja pohdiskeleva ja ujokin, lavalla hän puhkeaa kukkaan ja hänestä tulee esiin eloisa puoli. Erittäin fiksu poika muuten, isäänsä tullut.

t.54

Vierailija
60/79 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen pienimmätkin ovat kotona siansaksakylvyssä, kas näin:

Pienimmät lapsemme pyytävät melkein päivittäin sitä koululaisten siansaksapläjäyskevätjuhlavideota katsottavaksi. Vauva nauraa räkättää runo-osuuksille ja kaksivuotias tyttö (nyt 2,5v) toistelee rehtorin puheita ulkoa, kuten jo kerroinkin. Tyttö puhuu täydellistä siansaksaa ja vauva tapailee samaa kieltä. Minä puhun heille pääasiassa siansaksaa. Läheskään aina en ymmärrä heitä (eivätkä he minua), mutta päättelen elekielestä mitä he tarkoittavat. Isä puhuu pienokaisille ehdottomasti pelkkää suomea, että lapsista tulisi kansainväliseen maailmaan kaksikielisiä.

t.54