Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka ja kenen lapset oikeasti haluaa mennä huvipuistoihin?

Vierailija
02.08.2013 |

En oikein ymmärrä miksi noista hyvipuistoista on tullut se pakollinen käyntikohde? Kalliit hinnat saavat valitusta jatkuvasti. Kuka niissä tykkää käydä? Ne lapset? Vai aikuiset? Käydäänkö niissä siksi että ollaan sitten käyty lasten kanssa edes jossain? Tuntuu että koko kesälomarahat menee huvipuistoon...

Sillä rahalla saisi iso perhe vaikkapa auto/kautta telttamatkan suomessa. Eläinpuistot on mukavampia, niissä voi jopa oppia jotain. Retkillä lähialueilla ollaan perheen kanssa yhdessä, enemmän kuin huvipuistoissa.

Me teimme tänä vuonna päätöksen ettemme mene yhteenkään huvipuistoon. Olemme olleet rannalla paljon, tehneet luontoretkiä lähialueille ja hämmästyneet siitä miten paljon lähellä on katsottavaa, on lintutornejä, näköalapaikkoja,vesiputouksia, saariston kalamajoja, erilaisia uimarantoja jne jne,

Kotikaupungissa pääsee halvalla museoihin ja muihin nähtävyyksiin. Eikä se perheen kanssa yhdessä vietetty aika ole tärkeintä? Kuinka moni alle kouluikäinen oikeasti itse haluaa huvipuistoihin?? Vanhemmat vain luulevat että sinne on pakko mennä kun muutkin menee.

Kannattaa ison kaupunkilaisperheen vaikka vuokrata mökki niillä koko kesän huvipuistorahoilla tai mennä telttailemaan eri leirintäalueille. Sama hinta siitä tulee koska äkkiä ison perheen huvipuistopäivän hinnaksi tulee useampi sata euroa.

Helpompaa se on tietysti lykätä yhdeksi päiväksi mukulat huvipuiston laitteisiin, vaikeampaa on oikeasti olla se perheen kanssa yhdessä, veistää vaikka kaarnaveneitä tai tehdä pajupillejä lapsen kanssa.

Olen huomannut ettei lapsi ole koko kesänä puhunut huvipuistosta mutta on kertonut kavereilleen kivoja tarinoita siitä mitä me olemme tehneet yhdessä.

Suosittelen muillen ajattelemaan välillä toisin, ei ole vähävaraisena pakko mennä sinne minne muutkin menevät vaan hauskaa tekemistä on halvalla muuallakin. Ja voin taata että lapset nauttii enemmän!

Tuntuu pahalta kun nykyään se "oikea" kesän puuha on vain kaupallista, huvipuistoja ja kauppakeskuksia...ollaan vieraannuttu täysin siitä mikä tekee perheen yhdessäolosta mukavaa lapsen näkökulmasta. Se ei ole se kaikkia rahoja syävä huvipuistopäivä ja sitten kesällä ei ole muuhun enää varaa vaan se on se yhdessäolo ja yhteinen tekeminen.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä alle kouluikäinen vielä pääsekään juuri minnekään. Eikä kai mikään pakko ole joka kesä mennä. MUTTA HUVIPUISTOSSA ON KIVAA, etenkin kun lapset ovat isompia ja nauttivat vuoristoradasta ym. Että kyllä minä tästä mieleni pahoitin, ihan kuin huvipuistossa käyminen olisi jotenkin väärin.

Vierailija
62/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kivaa voi oppia Ranuan eläinpuistossa mitä ei muualta voi oppia ja niin että siitä on jotain hyötyäkin ?

Jos mä olisin sanonut lapsille ei mennä Särkänniemeen eikä Powerparkkiin, vaan mennään Ranualle, olis lapset varmaan alkaneet lakkoilee.

Meidän perheessä joka ikinen nauttii huvipuistoista ja ollaan siellä aina koko päivä, tänä kesänä ollaan vietetty 5 päivää huvipuistoissa.

Käytiin viime vuonna sekä Pariisin Disneyssä että Billundin Legolandissa ja tänä vuonna päätettiin että noiden kahden päivän pääsylippurahat käytetään Suomessa. Hyvä päätös on ollutkin.

Lapset voisivat tykätä telttailusta mutta minä en. Kuulun siihen joka 70-luvulla matkusti teltta mukana perheen kanssa ja inhosin sitä jo silloin.

Meillä on kiva koti, mummola on lähellä. Ei me kaivata jotain leirintäalueita tai mökkikyliä. Pari vuotta sitten lennettiin Venetsiaan ja siellä asuttiin leirintäalueella, jossa pystyi vuokraamaan asuntovaunun. se oli aivan kamala ja lisäksi ei yhtään äänisuojaa vaan naapurin hekotus kuului meille asti vaikka matkaa oli useampi metri. Samoin ollaan joskus vuokrattu mökki tälläisestä leirintäalueelta ja ihan sama asia, mökin seinät eivät pidä mitään meteliä poissa.

Ei kiitos !

mutta mene sinä vaan telttailee. Ai niin, mä en myöskään valita maksuista, mulla on varaa ostaa rannekkeet kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmainen ei ole koskaan välittänyt huvipuistoista sen jälkeen kun kerran kävi. Isomman mukana vielä pari kertaa, mutta laitteista ei välitä. Hän on nyt isompana sanonut, että eihän niissä tehdä muuta kuin istutaan, ihan järjetöntä maksaa sellaisesta. Isommalla loppui mielenkiinto joskus 12-vuotiaana. Meillä huvipuistoja enemmä on lapset tykänneet mm. soutuveneellä soutamisesta, lintutorneilla linnuntarkkailu-käynneistä ja kalastamisesta. Lintutornit esim. maksavat vain sen, mikä sinne menemiseen menee. Itse tornit on ilmaisia. 

Vierailija
64/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai suurin osa lapsista viihtyy huvipuistoissa, mutta kyse olikin siitä että monelle varmasti riittäisi yhteinen tekeminen ja se että aikuiset näkevät vaivaa sen kivan aikaansaamiseen.

JOs on rahaa se voi olla se huvipuisto

Jos ei ole rahaa se voi olla se kiva jalkkisturnaus.

Me asutaan pienessä kylässä, jossa järjestetään lapsille jos jonkin näköisiä kilpailuja viikonloppuisin, myös aikuiset pelaavat näitä leikkimielisesti ja voisin vannoa että meteli nousisi jos mä sanoisin että me ei nyt mennä sinne vaan särkkikseen. Eli mun lapset valitsee ennemmin Perheen ja ystävien yhteisen ajanvieton urheilun parissa kuin huvipuistolaitteet.

Vierailija
65/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistoissa käyminen ei sulje pois eläinpuistoissa käymistä, telttailua, matkailua , teatteria , elokuvia, museoita jne. Me saamme mahtumaan vuoteen noita kaikkia ja paljon muutakin.

Vierailija
66/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistoissa käyminen ei sulje pois eläinpuistoissa käymistä, telttailua, matkailua , teatteria , elokuvia, museoita jne. Me saamme mahtumaan vuoteen noita kaikkia ja paljon muutakin.

Vierailija
67/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:34"]

[/quote]

Näin.

Tuntuu, että ap:lla on vain kaksi ääripäätä. Joko käydään vain huvipuistossa ja loppukesä notkutaan tylsistyen pihalla tai sitten jätetään huvipuisto väliin ja ollaan koko perhe yhdessä koko ajan.

Nimenomaan se ennakointi on kaiken a ja o. Jos tiedossa on se, että lapset haluavat tiettyihin kohteisiin, niitä varten säästetään rahaa pitkin vuotta (kuten me teemme).

Meidän perheen lapsille ei ole mitenkään luksusta, kun saavat viettää aikaa meidän vanhempien kanssa (toinen meistä töissä, toinen kotona). Luksusta on se, kun päästään sinne huvipuistoon. Olen jo parissa viestissä sanonutkin, että meille onkiminen, retkeily, museoissa käyminen yms. ovat ihan osa arkea. Tiedän toki, että näin ei ole kaikilla mutta eiköhän jokainen perhe muokkaa kesälomastaan sellaisen, joka miellyttää kaikkia, varsinkin lapsia.

5 ja 19, joka muuten on porilainen ;)

Vierailija
68/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tykkään itsekin huvipuistojen tunnelmasta ja monista laitteistakin. Lisäksi itselleni niissä käynneissä parasta on lasten riemu :) No okei, meillä lapset 3 ja 5 vuotiaita, eli kiitollisessa iässä mennä, mutta itselläkin hyvät muistot huvipuistosta.

Niin kuin on kesämökiltäkin, purjehtimasta, ratsastusleireiltä, automatkoilta ja eläintarhoistakin. Ja ihan kotoa :)

Vierailija
69/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kenenkään ole pakko mennä huvipuistoon, varsinkaan jos ei halua itse eikä halua lapset.

Meillä kyllä haluaa koko perhe ja siksi käydään huvipuistoissa. Tämän kesän kohokohta oli Särkänniemi ja siellä erityisesti se uusi Koiramäki. 5- ja 6-vuotias viihtyivät siellä yli neljä tuntia ja ihan kiljuivat, kuinka siellä on kivaa. Tosi ihana paikka se oli minunkin mielestäni. Koiramäen jälkeen ehdittiin vielä pyöriä karuselleissa ja muissa laitteissa, ja tätä hauskuutta muistellaan vieläkin melkein joka päivä.

Mutta kyllä meilläkin muutakin tehdään lasten kanssa, käydään metsäretkillä ja uimassa ja niin edelleen. Ei huvipuistot mitenkään sulje pois muita kivoja juttuja.

Vierailija
70/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä köyhä perhe tosiaan kävi tänä vuonna huvipuistossa :)

Vastasin jo etusivulle, että koko perhe viihtyy siellä!!

Mutta nyt lukiessa ei tosiaan taida ap:lla olla kuin kaksi ääripäätä?

Kyllä me käydään lasten kanssa kalassa, metsässä, eläinpuistoissa jne kesän aikana vaikka käymme lomalla huvipuistossakin.

Vierailija
71/71 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on muutakin kuin alle 10v. Monesti huomaa ettei ne muut kuin taaperot ole lapsia.

Ei meidän esiteinit halua kaarnaveneitä veistellä. Kuitenkin huomaa, että ap:n lapset on pieniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi