Oi mikä ihana päivä kun pakkosuomenruotsi poistuu!
Voi sitä onnen tunnetta, iloa ja riemua kun suomalaisten ei tarvitse enää millään kouluasteella opiskella pakkotönkkösuomenruotsia,
Sinä päivänä nostan Suomen lipun tankoon, laulan Finlandiahymnin ja juon monta monta litraa kuohuvaa ystävieni kanssa, ehkä vedetään vielä yhdessä illan päätteeksi Kaija Koon VAPAA!
Olen myös luvannut itselleni kävellä Camino Santiagon(n. 750km), sekä ajaa Yhdysvaltojen poikki, Cape Codista, Seattleen, jos ja kun pakkosuomentönkköruotsi poistuu, tuuletan matkalla ja iloitsen joka hetkestä ja sekunnista!
Muistakaa suomalaiset, kielivapaus odottaa aivan nurkan takana!
Kommentit (67)
61, en varsinaisesti suuntaa näitä tekstejä sulle, tiedän että sillä suunnalla on vain tyhjä katse ja juuttunut levy.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 01:30"]
61, en varsinaisesti suuntaa näitä tekstejä sulle, tiedän että sillä suunnalla on vain tyhjä katse ja juuttunut levy.
[/quote]
Niin, no eivät nuo sinunkaan perustelut oikein ole vakuuttaneet. Minä olen antanut aika monta perustelua sille, miksi ruotsin pitäisi olla vapaaehtoinen (peruskoulussa ainakin). Yhtäkään järkevää syytä en ole kuullut sille, miksi sen pitäisi pysyä pakollisena, koska kaikkia tärkeitä kieliä nyt ei vain voi opiskella. Sitä ei pidetty tärkeänä 1960-luvulla ja maailma on muuttunut entistä kansainvälisemmäksi sen jälkeen.
Ja kiitti vain tuosta tyhjästä katseesta, aika moni opiskelukaverini yliopistossa on pakkoruotsia vastaan. Ilmeisesti jos ei ole oikeita perusteluja, niin sitten hyökätään persoonaa vastaan. Lisäksi jo valmistuneet kaverini ovat sitä mieltä, etteivät he työssään osaisi oikeasti käyttää ruotsia, vaikka ovat virkamiesruotsin suorittaneet. Mutta onneksipa he eivät sitä tarvitsekaan, vaikka valtionhallinnossakin työskentelevät.
Yllättäen Demin keskustelupalstalla löytyi hyvää argumentointia pakkoruotsia vastaan. Sen puolustajat olivat tietenkin yhtä heikoilla kantimilla kuin muuallakin, sillä pelkkä oma mielipide nyt ei riitä perusteluksi, kun minullakin on omani, jonka voin jopa perustella objektiivisesti. Yksi keskustelijoista oli kerännyt tärkeimmät syyt, miksi pakkoruotsi pitäisi poistaa. Hän tuskin suuttuu, jos kopioin ne tänne...
------
- Suomalaisten kielten osaaminen monipuolistuisi, jos kansalaiset osaisivat useampia eri kieliä
- Monipuolisempi kielten osaaminen mahdollistaisi paremman kielitarjonnan asiakaspalvelun parissa
- Yksilötasolla olisi mielekästä, jos jokainen saisi opiskella kieltä josta uskoo itse hyötyvänsä (suunnitelmat asuinpaikan ja uran suhteen esimerkiksi)
- Yksilöiden motivaatio olisi suurempi heidän opiskellessaan kieltä, jota uskovat tarvitsevansa ja jonka ovat itse valinneet
- On täysin mielivaltaista valita ruotsin kaltaisen marginaalikielen olevan kaikkein tärkeimmässä asemassa
- Suurin osa suomalaisista ei tarvitse ruotsia niin paljon, että heidän olisi mielekästä opiskella sitä pakollisena vuosia
- Tavanomainen syy ruotsin osaamattomuuteen on se, ettei sitä tarvita: sekin vähä mitä on koulussa opittu unohtuu käytön puutteen vuoksi hyvin pian
- Valtion kaksikielisyys ei mitenkään vielä tarkoita että jokaisen kansalaisen olisi osattava jokaista valtion virallista kieltä (esim. Sveitsissä on neljä virallista kieltä, eikä äidinkielen lisäksi yksikään ole pakollinen koulussa)
- Ruotsinkielisten palveluiden takaaminen on valtion tehtävä, ei jokaisen erillisen yksilön tehtävä
Ja ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Pakkoruotsin puolesta ei ole olemassa yhtäkään pätevää argumenttia
------
Hyvät pakkoruotsin kannattajat, miksi pakkoruotsia ei tulisi poistaa? Monessa paikassa on kysytty edes yhtä järkevää syytä, mutta vastauksia ei ole tullut. Kannattaa myös muistaa, että pakolle on aina löydyttävä vahvempi syy, koska siinä puututaan ihmisten valinnanvapauteen. Samalla tietenkin voi yrittää kumota noita perusteluita.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 07:57"]
Yllättäen Demin keskustelupalstalla löytyi hyvää argumentointia pakkoruotsia vastaan. Sen puolustajat olivat tietenkin yhtä heikoilla kantimilla kuin muuallakin, sillä pelkkä oma mielipide nyt ei riitä perusteluksi, kun minullakin on omani, jonka voin jopa perustella objektiivisesti. Yksi keskustelijoista oli kerännyt tärkeimmät syyt, miksi pakkoruotsi pitäisi poistaa. Hän tuskin suuttuu, jos kopioin ne tänne...
------
- Suomalaisten kielten osaaminen monipuolistuisi, jos kansalaiset osaisivat useampia eri kieliä
- Monipuolisempi kielten osaaminen mahdollistaisi paremman kielitarjonnan asiakaspalvelun parissa
- Yksilötasolla olisi mielekästä, jos jokainen saisi opiskella kieltä josta uskoo itse hyötyvänsä (suunnitelmat asuinpaikan ja uran suhteen esimerkiksi)
- Yksilöiden motivaatio olisi suurempi heidän opiskellessaan kieltä, jota uskovat tarvitsevansa ja jonka ovat itse valinneet
- On täysin mielivaltaista valita ruotsin kaltaisen marginaalikielen olevan kaikkein tärkeimmässä asemassa
- Suurin osa suomalaisista ei tarvitse ruotsia niin paljon, että heidän olisi mielekästä opiskella sitä pakollisena vuosia
- Tavanomainen syy ruotsin osaamattomuuteen on se, ettei sitä tarvita: sekin vähä mitä on koulussa opittu unohtuu käytön puutteen vuoksi hyvin pian
- Valtion kaksikielisyys ei mitenkään vielä tarkoita että jokaisen kansalaisen olisi osattava jokaista valtion virallista kieltä (esim. Sveitsissä on neljä virallista kieltä, eikä äidinkielen lisäksi yksikään ole pakollinen koulussa)
- Ruotsinkielisten palveluiden takaaminen on valtion tehtävä, ei jokaisen erillisen yksilön tehtävä
Ja ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Pakkoruotsin puolesta ei ole olemassa yhtäkään pätevää argumenttia
------
Hyvät pakkoruotsin kannattajat, miksi pakkoruotsia ei tulisi poistaa? Monessa paikassa on kysytty edes yhtä järkevää syytä, mutta vastauksia ei ole tullut. Kannattaa myös muistaa, että pakolle on aina löydyttävä vahvempi syy, koska siinä puututaan ihmisten valinnanvapauteen. Samalla tietenkin voi yrittää kumota noita perusteluita.
[/quote]
Siinä se oli sanottu kaikki olennainen. Pakkosuomenruotsi on turhaa, mutta vapaaehtoinen riikinruotsi tarpeellinen.
"- Monipuolisempi kielten osaaminen mahdollistaisi paremman kielitarjonnan asiakaspalvelun parissa
- Yksilöiden motivaatio olisi suurempi heidän opiskellessaan kieltä, jota uskovat tarvitsevansa ja jonka ovat itse valinneet"
Nämä eivät kyllä oikeasti toteudu vaikka ruotsi ei olisi pakollinen. Ryhmäkoko vaatimukset ovat niin isot että vähänkään pienemmissä kouluissa pakkoruotsi vaihtuu toiseen "pakko"kieleen osalla oppilaista. Esim. haluaisit opiskella ranskaa mutta enemmistö lukee saksaa, joten sinunkin on luettava saksaa. Tuli siis "pakkosaksa", joka tuskin sen paremmin motivoi lapsia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:41"]
"- Monipuolisempi kielten osaaminen mahdollistaisi paremman kielitarjonnan asiakaspalvelun parissa
- Yksilöiden motivaatio olisi suurempi heidän opiskellessaan kieltä, jota uskovat tarvitsevansa ja jonka ovat itse valinneet"
Nämä eivät kyllä oikeasti toteudu vaikka ruotsi ei olisi pakollinen. Ryhmäkoko vaatimukset ovat niin isot että vähänkään pienemmissä kouluissa pakkoruotsi vaihtuu toiseen "pakko"kieleen osalla oppilaista. Esim. haluaisit opiskella ranskaa mutta enemmistö lukee saksaa, joten sinunkin on luettava saksaa. Tuli siis "pakkosaksa", joka tuskin sen paremmin motivoi lapsia.
[/quote]
Mutta se ei silloin olisi oikea pakko! Ja jos minunkin pienessä maaseutukoulussa oli ehkä jotain päälle 120 oppilasta samalla vuosikurssilla, niin kyllä siinä parin kielen välillä voi valita. Ja mieluummin minä olisin sitä saksaa lukenutkin, vaikka pakolla. Itse asiassa niin teinkin, ranska oli järkevä ottaa vasta lukiossa. Ja isäni aikoinaan määrättiin saksan ryhmään eikä englannin mitään kysymättä. Ei muuten ollut pakkoruotsia silloinkaan.
Opettajia tietenkään ei olisi riittävästi heti aluksi, koska hekin ovat joutuneet lukemaan pakkoruotsia, eivätkä ole ehkä päässeet oppimaan jotain erikoisempaa kieltä heti lapsena. Nykyinen systeemi sen sijaan suosii kaupunkilaisia, jotka voivat ottaa toisen pitkän kielen alakoulussa ja ruotsi tulee vasta kolmantena.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 01:16"]
Ylipäänsä oletteko koskaan ajatelleet tätä asiaanne loppuun asti. Teille on esim itsestään selvää että te osaatte ruotsia, mutta joku päivä suomessa massat ei sitten enää ihan oikeasti osaakaan. Ne menee bussibysäkille ja siellä on ruotsinkielisiä eikä sillä ole hajuakaan siitä mistä ne puhuu. Epäluulokerroin nousee 100% , se on yksinkertaisesti ihmisluonto. Ja tämä asia tulee vaikuttamaan suomenkielisten ja ruotsinkielisten väleihin, se on yhtä varma asia kuin auringonnousu. Siellä bussipysäkillä ei tarvi ymmärtää kaikkea mitä ne sanoo, riittää kun ymmärtää sen verran että jos ne nauraa, tiedät ettei ne naura sulle.
[/quote]
Siis tämänkö sä annat syyksi pakkoruotsille? :D Mun sukua on tullut seudulta, jonka murretta eivät edes ruotsinkieliset kuulemma tajua. Lisäksi täällä kaupungissa eläessä vieraita kieliä kuulee koko ajan, venäjää paljonkin, ruotsia hyvin harvoin, enkä edes asu idässä. Kumma kun pärjättiin samassa maassa silloinkin, kun ei ollut pakkoruotsia, tai vielä aikaisemmin kun ruotsinkielisten edes odotettu opettelevan suomea.
Ja jos jotkus ruotsinkieliset nauraisivat minulle bussipysäkillä, niin se olisi heidän häpeänsä. Mulla on sen verran hyvä itsetunto, ettei moinen vaikuttaisi.