Oi mikä ihana päivä kun pakkosuomenruotsi poistuu!
Voi sitä onnen tunnetta, iloa ja riemua kun suomalaisten ei tarvitse enää millään kouluasteella opiskella pakkotönkkösuomenruotsia,
Sinä päivänä nostan Suomen lipun tankoon, laulan Finlandiahymnin ja juon monta monta litraa kuohuvaa ystävieni kanssa, ehkä vedetään vielä yhdessä illan päätteeksi Kaija Koon VAPAA!
Olen myös luvannut itselleni kävellä Camino Santiagon(n. 750km), sekä ajaa Yhdysvaltojen poikki, Cape Codista, Seattleen, jos ja kun pakkosuomentönkköruotsi poistuu, tuuletan matkalla ja iloitsen joka hetkestä ja sekunnista!
Muistakaa suomalaiset, kielivapaus odottaa aivan nurkan takana!
Kommentit (67)
Kohta raavas mies karjaisee nakkijonossa toiselle että voi freudenthalin freudenthal minkä teit!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:31"]
Mitä ihmeen tanssimista ja juhlimista siinä olisi, että syrjäseutujen asukkaiden lapset olisi pedattu pois valtionhallinnon keskeisistä työpaikoista ja etusija annettu Etelä-Suomen ja rannikon väelle?
Mun mielestä tämä aloite menee perse edellä puuhun. Pitäisi purkaa kaksikielisyys ylipäätään.
[/quote]
Tämä kansalaisaloite poistaa samalla myös käytännössä pakkovirkamiessuomenruotsin
[/quote]
Ei se ainakaan aloitetekstissä lue.
[/quote]
Kyllä se rivien välissä lukee! Lue uudestaan!
[/quote]
Laki ei lue rivien välissä. Sen on luettava rivillä tai muuten se ei ole laki. Joten ihan turhaan elättelet haavekuvaa ruotsittomasta Suomesta. Tämä aloite jos menee läpi, persujen lapset ei sitten ainakaan pääse ministeriöihin töihin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:40"]
Samana päivänä poistuu myös pakkosuomi ruotsinkielisistä kouluista!
Hipp heijaa, saa lapset lukea muita kieliä kuin suomea pakollisena kolmannelta (aivan kolmannelta) luokalta asti.
Jes jes jes.
[/quote]
Pitäisikö tuon haitata minua? Tai suurinta osaa suomalaisista?
[/quote]
Ei tietenkään, miksi pitäisi?
Olen kuitenkin iloinen että ruotsinkielisetkin lapset voivat aloittaa hyödyllisempien kielten opiskelun jo kolmannelta luokalta, ja lukea suomea sitten myöhemmin, jos haluavat.
Kun tämä suomi tulee pakollisena jo kolmosluokalta asti nykyään.
Koskas se pakkoruotsi iskee suomenkielisille, seiskallako? Olisipa pakkosuomen kanssa yhtä onnellisesti.
Mä vähän luulen että se kulma on aika kaukana. jos tuohon aloitteeeseen saataisiinkin tarpeeksi kannattajia, niin ei se takaa pakkoruotsin poistamista.
Pitäisin ihmeenä jos tämä eduskunta sellaiseen päätökseen päätyisi. Hehän menettäisivät siinä kasvonsa, kun juuri päättivät että ruotsi siirretään alkavaksi 6. luokalla. Keräyssä olisi kannattanut aloittaa vasta seuraavia eduskuntavaalien yhteydessä, niin sill olisi ollut paremmat läpimenomahdollisuudet
Tästä digitaalisesta ajasta ei varmaan kauheesti jää jälkeen mutta ehkä sitte joku päivä tulevaisuuden sukupolvet onnistuvat löytämään kovalevyn sieltä ja severin täältä ja rekonstruoimaan pieniä palasia muinaisen kulttuurin elämästä. He tulevat havaitsemaan että kultturin mytologiaa hallitsi hahmo nimeltä RKP jonka katsottiin olevan vastuussa kaikesta epäonnesta syylistä kansainvälisiin selkkauksiin. Niin hirvittävät olivat RKPn taikavoimat että lähes kaikki servereiltä löytyvä materiaali käsitteli häntä, tavalla tai toisella.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:56"]
Voi sitä onnen tunnetta, iloa ja riemua kun suomalaisten ei tarvitse enää millään kouluasteella opiskella pakkotönkkösuomenruotsia,
[/quote]
Miksi se tuo onnen tunteen sinulle että toisten ei tarvitse, ei se kaikille ole kamalaa? Onko sitten kannattavaa muuttaa kaikki paikannimet suomenkielisiksi jne? Mielestäni kielitaito on rikkaus ja koska Suomessa nyt vaan on paljon ruotsinkielisiä niin ruotsin taito on luonnollista. Toki ei minua haittaa jos aloite menee läpi (tuskin menee, ei mennyt turkistarhauskaan), tietyillä alueilla olisi kannattavampaa opiskella vaikka venäjää tai voisihan koululaiset opiskella muita kieliä. Mielestäni kieliä voisi opettaa enemmänkin kouluissa ja useampi kieli pitäisi jakaa tasaisesti ala-asteelta yläluokille. Vaasassa käydessä on ihan mukava kun kuulee ruotsiakin ja suomenruotsalaiset on kivaa sakkia, ei minulla ole mitään ruotsin kieltä ja sen opetusta vastaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:50"]
Hipp heijaa, saa lapset lukea muita kieliä kuin suomea pakollisena kolmannelta (aivan kolmannelta) luokalta asti.
Jes jes jes.
[/quote]
[/quote]
Olen kuitenkin iloinen että ruotsinkielisetkin lapset voivat aloittaa hyödyllisempien kielten opiskelun jo kolmannelta luokalta, ja lukea suomea sitten myöhemmin, jos haluavat.
Koskas se pakkoruotsi iskee suomenkielisille, seiskallako? Olisipa pakkosuomen kanssa yhtä onnellisesti.
[/quote]
No, onnea vain heille, joiden mielestä suomi ei ole hyödyllinen kieli Suomessa. Eihän sitä puhukaan kuin erittäin suuri enemmistö. Pakkosuomen ja pakkoruotsin vertaaminen ei kyllä kuulosta kovin järkevältä.
Jes jes jes.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mua ainakin haittaisi. Minusta on tärkeää, että valtiolla on vähintään yksi kieli, jonka osaamista kaikilta edellytetään. En usko, että pakkoruotsin poistamisella saadaan kauheasti enemmän valinnanmahdollisuuksia pikkupaikkakuntien kouluihin. Kielille voisi kyllä antaa enemmän tilaa koulussa ja aloittaa ne aiemmin. Jo ekaluokkalaiset pystyisivät oppimaan enkun alkeita, oppiihan ne peleistä ja ohjelmista jo muutenkin.
Ruotsin osaamista en pidä globaalisti kovin merkityksellisenä taitona, mutta ei siitä mielestäni ole haittaakaan. Helppo kieli, helpottaa saksan ymmärtämistä makoilla (luin kolmantena kielenä ranskaa), auttaa historian- ja sukututkijaa huomattavasti. Lisäksi Ylen ruotsinkielisissä ohjelmissa on helmiä, toivoisin vain, että niitä olisi tekstitetty enemmän suomeksi. Oikeastaan on harmi, että ruotsinkieliset ohjelmat on erotettu omalle kanavalleen. Ne voisivat olla ihan hyvin muun ohjelmiston seassa, kunhan vain tekstitys toimisi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:00"]
Jes jes jes.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, onnea vain heille, joiden mielestä suomi ei ole hyödyllinen kieli Suomessa. Eihän sitä puhukaan kuin erittäin suuri enemmistö. Pakkosuomen ja pakkoruotsin vertaaminen ei kyllä kuulosta kovin järkevältä.
[/quote]
No hyvää päivää, valtaosa meistä puhuu jo suomea, jopa kolmasluokkalaiset. Jääpähän aikaa hyödyllisempään :)
Jes jes jes.
[/quote]
No sehän on täysi turhake, koska yli 90% ruotsinkielisistä osaa sitä luonnostaan opettamattakin. Ruotsinkielisillehän suomi on toinen kotimainen, mutta suomenkielisille ruotsi on vieras kieli. Ja jos joku svenssoni ei osaa ja aikoo asua Suomessa suomen kielentaidottomana, niin kyllä se minulle sopii. Ei siitä ole suomenkielisille mitään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:58"]
[/quote]
Miksi se tuo onnen tunteen sinulle että toisten ei tarvitse, ei se kaikille ole kamalaa? Onko sitten kannattavaa muuttaa kaikki paikannimet suomenkielisiksi jne? Mielestäni kielitaito on rikkaus ja koska Suomessa nyt vaan on paljon ruotsinkielisiä niin ruotsin taito on luonnollista. Toki ei minua haittaa jos aloite menee läpi (tuskin menee, ei mennyt turkistarhauskaan), tietyillä alueilla olisi kannattavampaa opiskella vaikka venäjää tai voisihan koululaiset opiskella muita kieliä. Mielestäni kieliä voisi opettaa enemmänkin kouluissa ja useampi kieli pitäisi jakaa tasaisesti ala-asteelta yläluokille. Vaasassa käydessä on ihan mukava kun kuulee ruotsiakin ja suomenruotsalaiset on kivaa sakkia, ei minulla ole mitään ruotsin kieltä ja sen opetusta vastaan.
[/quote]
Mutta kun sen ruotsin taito ei ole mitenkään luonnollista. Olen peräti kerran käynyt Vaasassa ja se oli niitä harvoja kertoja, kun olen Suomessa enemmän ruotsia kuullut. Ajattelen myös lapsiani, jotka mahdollisesti saisivat opiskella jotain oikeastikin tärkeää kieltä englannin lisäksi. Itse haluaisin osata paremmin ranskaa, mutta kun oli pakko aloittaa ensin se ruotsi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:32"]
Nämä pakkoruotsivouhkaajat tulevat vielä pettymään. On tärkeää, että kaikki oppivat toista kansalliskieltämme ja poliitikot kyllä tietävät tämän.
[/quote]
Elinkeinoelämä haluaa poistaa pakkoruotsin ja poliitikot menee rahan perässä. Voit olla huoleti, pakkoruotsi poistuu.
[/quote]
[/quote]
Suomessa paljon ruotsinkielisiä? :-DDDDDDDDDDDDDDDD
Manner-Suomessa melkein 5% ja Ahvenmaa ml. 5,38%
Ruotsinkieliset ovat kuin keliaakikot: joka paikassa niiden tuloon pitää varautua ja sitten kun sellainen lopulta sattuu tulemaan, on tuote jo vanhentunut :-D
Voi nyyhkyti nyyh. Mene opistoon ja opiskele ranskaa. Silleen ne muutkin aikuiset kieliä oppii. Kaveri opiskeli yli 30-vuotiaana kiinaa ja muutti sitten töihin sinne.
Minäkään en oppinut koulussa ranskaa, ei vain mennyt sen kielen logiikka koskaan mun kaaliin. Se kieli olisi myös ehdottomasti vaatinut käyttöä, jotta sen olisi oppinut. En silti syytä ruotsin tunteja, mielestäni eri kielten opiskelu pikemminkin tukee toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:06"]
Jes jes jes.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mua ainakin haittaisi. Minusta on tärkeää, että valtiolla on vähintään yksi kieli, jonka osaamista kaikilta edellytetään. En usko, että pakkoruotsin poistamisella saadaan kauheasti enemmän valinnanmahdollisuuksia pikkupaikkakuntien kouluihin. Kielille voisi kyllä antaa enemmän tilaa koulussa ja aloittaa ne aiemmin. Jo ekaluokkalaiset pystyisivät oppimaan enkun alkeita, oppiihan ne peleistä ja ohjelmista jo muutenkin.
Ruotsin osaamista en pidä globaalisti kovin merkityksellisenä taitona, mutta ei siitä mielestäni ole haittaakaan. Helppo kieli, helpottaa saksan ymmärtämistä makoilla (luin kolmantena kielenä ranskaa), auttaa historian- ja sukututkijaa huomattavasti. Lisäksi Ylen ruotsinkielisissä ohjelmissa on helmiä, toivoisin vain, että niitä olisi tekstitetty enemmän suomeksi. Oikeastaan on harmi, että ruotsinkieliset ohjelmat on erotettu omalle kanavalleen. Ne voisivat olla ihan hyvin muun ohjelmiston seassa, kunhan vain tekstitys toimisi.
[/quote]
Niin, eihän kukaan edelleenkään kieltäisi opiskelemasta suomea ja ainoastaan typerät vanhemmat eivät vaatisi suomen opiskelua Suomessa. Sanoisin myös, että enemmän saksan ymmärtämistä helpottaa saksan opiskelu, itselläni on saksa ja ruotsi vuosien mittaan menneet aika mukavasti sekaisin, peräkkäin kun niitä luin. Ranskaa en kunnolla enää ehtinyt oppimaan ja venäjä yliopistossa oli jo kovin vaikeaa. Eli kyllä siitä minulle harmia oli.
Ja miksi eivät valinnanmahdollisuudet parantuisi, kun kaikille ei enää pitäisi opettaa sitä yhtä ja samaa kieltä. Tietenkin opettajia ei aluksi olisi siitä samasta syystä kuin Suomessa ei kunnolla osata muita kieliä kuin englantia. Te ruotsinrakastajat saisivat edelleen lukea sitä ruotsia, mutta miksi vaatia sitä kaikilta?
Suomessa on vähän ruotsinkielisiä jos katsoo prosentteina kansasta mutta paljon jos ne kaikki laitetaan mustalaisten tapaan sossunluukulle, mustalaisten asenteella varustettuina. Ruotsinkielivouhkaajat ei ymmärrä sitä että valtiolla on intressi pitää ruotsinkielisten asema sellaisena kuin se nyt on siitäkin huolimatta että persujen nicopettereille tulee paha mieli kun ne joutuu opiskelemaan ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:21"]
Suomessa on vähän ruotsinkielisiä jos katsoo prosentteina kansasta mutta paljon jos ne kaikki laitetaan mustalaisten tapaan sossunluukulle, mustalaisten asenteella varustettuina. Ruotsinkielivouhkaajat ei ymmärrä sitä että valtiolla on intressi pitää ruotsinkielisten asema sellaisena kuin se nyt on siitäkin huolimatta että persujen nicopettereille tulee paha mieli kun ne joutuu opiskelemaan ruotsia.
[/quote]
Kaikki tietää, että se valtion intressi on se, että ruotsinkieliset säätiöt syytävät rahaa päättäville poliitikoille. Jos rahahanat menevät kiinni, loppuu valtion intressi.
Jos alkaisivat maksaa mullekin, niin alkaisin heti huutaa, kuinka välttämätöntä ruotsin osaaminen on ja kukaan ei voi edes hengittää, ellei osaa ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:09"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun sen ruotsin taito ei ole mitenkään luonnollista. Olen peräti kerran käynyt Vaasassa ja se oli niitä harvoja kertoja, kun olen Suomessa enemmän ruotsia kuullut. Ajattelen myös lapsiani, jotka mahdollisesti saisivat opiskella jotain oikeastikin tärkeää kieltä englannin lisäksi. Itse haluaisin osata paremmin ranskaa, mutta kun oli pakko aloittaa ensin se ruotsi.
[/quote]
Minulla oli muistaakseni ala-asteella saksaa ja englantia, tulikohan ruotsi vasta yläasteella vai milloin mukaan kuvioihin jolloin oli ranskaa ainakin myös. Minä tykkäsin kielten opiskelusta ja olisin opiskellut ala- ja yläasteella itsekin mieluummin useampaa kieltä esim. käsitöiden sijaan. Naisten käsityöt olivat mielestäni todella tylsiä, mieluummin olisin tehnyt vaikka jotain kuvataiteitakin, mielestäni käsitöiden sijaan olisi itselleni ollut hyödyllisempää opiskella kieliä.
Se vaan että onko kaikkien mielten mukaan mahdollista opettaa kouluissa jotain 10 eri kieltä? Kieliä voi opiskella myös aikuisiällä itsekin ja kun opettelee sitkeästi niin kyllä sen oppii, pitää vaan olla motivaatiota. Mm. missä itse asun, opetetaan kansalaisopistossa mm. venäjää, ruotsia, kiinaa, japania, ranskaa, saksaa, espanjaa, portugalia, italiaa ja mitähän kaikkia lieneekään, samoin jotkut koulutkin opettaa kieliä. Toki olisi minustakin järkevää ottaa useampi kieli jo ala-asteelta mukaan jotta sen oppisi paremmin (ruotsi on jäänyt siksi itselläni heikommaksi kun sitä ei ollut paljon ja se ei itseäni ole niin kauheasti kiinnostanut), mutta ei se mahdotonta ole myöhemminkään jos itse haluaa. Kielitaito parantaa työnsaantimahdollisuuksiakin, mutta pitäähän sitä kouluissa jotenkin rajata aineita, mitä aiheita on mitenkin paljon. Jokatapauksessa, en tiedä tulisiko sitten pakkoruotsin lisäksi jotain muuta, mielestäni ruotsia ei tarvitsisi jättää pois ja sen opiskelu on ihan kannattavaakin, mutta voisi ottaa jonkun muun kielen siihen lisäksi, kuten vaikkapa kiina tai venäjä tms.
Valinnanmahdollisuudet pikkupaikkakunnilla eivät riipu opettajien taidoista, vaan siitä, että pienillä paikkakunnilla ei ole varaa tarjota monia kieliä (lisätunteja opettajille - lisää kuluja).
En ole mikään "ruotsinrakastaja", enkä tunne sitä kieltä kohtaan myöskään vihaa. Minusta olisi ihan hyvä, jos valinnanmahdollisuuksia olisi enemmän ja mielestäni kieliä voisi opiskella jo aiemmin.
Jes jes jes.
[/quote]