Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi uni- ja rauhoittavia lääkkeitä pelätään?

Vierailija
01.08.2013 |

itse olen käyttänyt sekä uni- että rauhoittavia silloin tällöin. lääkäri on  ne määrännyt tarpeeseen. miksi niistä kuitenkin usein ihmisten silmissä leimautuu esim riippuvaiseksi? en ole riippuvainen kummistakaan lääkkeistä. rauhoittavia otan muutaman kerran kuussa.

käytän myös vahvoja särkylääkkeitä joihin voi jäädä koukkuun (kuukautiskivut). kukaan ei ole näitä ihmetellyt vaikka syön näitä lääkkeitä todella paljon enemmän kuin rauhoittavia. kipulääkkeitä on myös helpompi saada, lääkäri saattaa kirjoittaa monta sataa.

eli minulla on suurempi riski jäädä koukkuun kipulääkkeisiin kuin rauhoittaviin, mutta ainoastaan rauhoittavista saan leiman.

tarkennan vielä, että en ole mihinkään lääkkeeseen riippuvainen ja noudatan lääkärin ohjeita. :) kunhan mietin...

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoinkin jo tuohon toiseen ketjuun, että minullakin on hyviä kokemuksia sekä nukahtamis- että rauhoittavista lääkkeistä. Rauhoittavia olen käyttänyt satunnaisesti vaikeassa elämäntilanteessa, jos pääni on "jäänyt jumittamaan" ahdistavaan oloon, enkä itse saa ns. katkaistua sitä. Olen ottanut kerralla hyvin pienen annoksen, ihan vain sen verran, että saan esim. hysteerisen itkun katki. Nukahtamislääkkeissä minulla tehosi jo melkein se, että tiesin minulla olevan jokin apu, jos uni ei vaan tule.

Toki koukuttumisvaarasta on puhuttava, mutta tosiaan, rauhoittavista saa kyllä hullun tai epävakaan leiman otsaansa jos erehtyy mainitsemaan.

Vierailija
2/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavia en ole koskaan ottanut mutta unilääkkeitä sain sen jälkeen kun minulla todettiin sairaus, jonka sulattaminen ei ilman öisiä valvomisia mennyt ohi.

Muutaman kerran otin ja kun sain unettomuusputken katkaistua, olin taas tyytyväinen ja pärjäävä ihminen. En minäkään ymmärrä miksi noita unilääkkeitä pelätään. En minä ainakaan jäänyt koukkuun.

Tämän kokemuksen jälkeen olen oppinut ajattelemaan, että jos ihmisellä joku vaiva on olemassa ja siihen joku lääke auttaa, niin miksi turhaan kiusata itseään kun voisi voida paremminkin. Sama kuin esim. jos synnyttää ja on mahdollisuus siihen kipulääkkeeseen, niin miksi olla ottamatta sitä, jos sen avulla on kerran edes vähän siedettävämpää.

Eli jos on ihan tavallinen ihminen, jolla ei ole mitään päihdeongelmia, ja joka on yhteiskunnassa normaalisti kiinni, ei varmasti jää koukkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta! Apteekissakin saa aivan erilaisen kohtelun, kun ostaa rauhoittavia ja/tai nukahtamislääkkeitä.. Ei koskaan kysytä esim. onko lääkkeistä ollut apua, kuten muiden valmisteiden kohdalla vaan katsotaan kuin halpaa makkaraa. Kuitenkin itse olen saanut ko. lääkkeistä paljon apua vaikeina aikoina ja annokset ovat pysyneet pieninä.

Vierailija
4/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pitkittyneisiin vatsaongelmiin työpaikkalääkäriltä rauhoittavia ja nukahtamislääkkeitä. Farmaseutti suhtautui minuun täysin normaalisti. Tulin lääkkeistä huonovointiseksi, joten en voinut käyttää niitä. Hieman myöhemmin sain syöpädiagnoosin. Eiköhän lääkkeitä määrätä käyttäjille tarpeen mukaan, joten paheksunta on outoa.

Vierailija
5/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän olet koukussa rauhoittaviin, jos ei mielenterveytesi ole tasapainossa, koska itket hysteerisesti.

Vierailija
6/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:58"]

No sinähän olet koukussa rauhoittaviin, jos ei mielenterveytesi ole tasapainossa, koska itket hysteerisesti.

[/quote]

Mitä?

Vierailija
7/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos kasvatat itse omat lääkkeesi? Miksi poliisilla on oikeus tulla kotiisi?

Vierailija
8/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:12"]

Entä, jos kasvatat itse omat lääkkeesi? Miksi poliisilla on oikeus tulla kotiisi?

[/quote]

Miksi?

Vierailija
9/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:12"]

[/quote]

Koska valtio ei saa rahaa itse kasvatetuista lääkkeistä. Oletko pelle?

Vierailija
10/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääkkeet ja "itse kasvatetut lääkkeet" eivät ole sama asia. Ei pössyttelemällä nukahda...

Vierailija
11/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käyttäisi (kuin äärimmäisessä tilanteessa), koska pelkään niiden lihottavan.

Vierailija
12/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:31"]

Nukahtamislääkkeet ja "itse kasvatetut lääkkeet" eivät ole sama asia. Ei pössyttelemällä nukahda...

[/quote]

Osaatko luetella kaikki vaikuttavat molekyylit ja niiden tavat reagoida aivojesi reseptoreihin. Vai uskotko vain, mitä puoskari sanoo?

Eli olet kuitenkin kokeillut...hyihyi. Kohta posliini kolkuttelee oveasi. Pelle.

Vierailija
13/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän unilääkkeet lihota :D

Vierailija
14/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin joutunut päivystykseen parikin kertaa, jos en olisi saanut pahaa ahdistusta ja unettomuuskierrettä katki rauhoittavilla ja nukahtamislääkkeillä. Eli toimivat tarvittaessa, turha moralisointi olisi syytä unohtaa.

PS. Minäkin olen saanut osani farmaseuttien nihkeästä asenteesta.

Vierailija
15/44 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:42"]

Itse olisin joutunut päivystykseen parikin kertaa, jos en olisi saanut pahaa ahdistusta ja unettomuuskierrettä katki rauhoittavilla ja nukahtamislääkkeillä. Eli toimivat tarvittaessa, turha moralisointi olisi syytä unohtaa.

PS. Minäkin olen saanut osani farmaseuttien nihkeästä asenteesta.

[/quote]

Eli huumeet maistuu? Ainahan narkkari syyn keksii. Ahdistaa, voivoi. Nyt lääkefirma vain sai rahasi.

Vierailija
16/44 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kasvata itse omia lääkkeitäsi? Oletko pelle? Mitä luulet niiden puoskareiden tietävän enemmän kuin itse voit ottaa selvää osaavan?

Ei siellä lääkärikoulussa mitään salatietieteitä opeteta. Jokaisen tiedonmurusen voit itse hakea. Nykyään sekunnissa.

Vierailija
17/44 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:55"]

Eli huumeet maistuu? Ainahan narkkari syyn keksii. Ahdistaa, voivoi. Nyt lääkefirma vain sai rahasi.

[/quote]

Minunpa ei tarvikaan keksiä selityksiä. Olen ollut VAIKEAN ahdistuksen ja paniikkioireiden takia psykiatrisella osastolla hoidossa. Ilman rauhoittavia olisin takuulla jo tappanut itseni. Nykyään tämä narkki käyttää pari rauhoittavaa vuodessa. 

Vierailija
18/44 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässä on jotain vakavasti vialla jos kemikaaleja pitää napsia.

Vierailija
19/44 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:24"]

Päässä on jotain vakavasti vialla jos kemikaaleja pitää napsia.

[/quote]

Vau, sun pitäisi saada kyllä Nobelin palkinto tästä älynväläyksestä! :O

Vierailija
20/44 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmasti kaikki jää koukkuun, mutta paljon on niitä, jotka jäävät. olen itse ollu töissä apteekissa ja sitä näkee kuinka reseptiä on uusittu monta kertaa vaikka ohjeessa lukee että lyhytaikaiseen tai tilapäiseen käyttöön.

tietynlaisissa uni- ja rauhottavissa lääkkeissä on riskinsä jäädä riippuvaiseksi, koska ne vaikuttavat aivojen välittäjäaineiden toimintaan. myös toleranssia, eli lääkkeeseen tottumista voi esiintyä, eli aikaisempi auttanut annos ei enää riitä vaan tarvitaan isompia annoksia.

se on kyllä väärin farmaseutilta suhtautua nihkeästi ko asiakkaisiin, ja minusta aika hassuakin koska kyseisiä lääkkeitä menee todella paljon. Sitähän saisi esittää nyrpeää naamaa joka toiselle..:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän