Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi uni- ja rauhoittavia lääkkeitä pelätään?

Vierailija
01.08.2013 |

itse olen käyttänyt sekä uni- että rauhoittavia silloin tällöin. lääkäri on  ne määrännyt tarpeeseen. miksi niistä kuitenkin usein ihmisten silmissä leimautuu esim riippuvaiseksi? en ole riippuvainen kummistakaan lääkkeistä. rauhoittavia otan muutaman kerran kuussa.

käytän myös vahvoja särkylääkkeitä joihin voi jäädä koukkuun (kuukautiskivut). kukaan ei ole näitä ihmetellyt vaikka syön näitä lääkkeitä todella paljon enemmän kuin rauhoittavia. kipulääkkeitä on myös helpompi saada, lääkäri saattaa kirjoittaa monta sataa.

eli minulla on suurempi riski jäädä koukkuun kipulääkkeisiin kuin rauhoittaviin, mutta ainoastaan rauhoittavista saan leiman.

tarkennan vielä, että en ole mihinkään lääkkeeseen riippuvainen ja noudatan lääkärin ohjeita. :) kunhan mietin...

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi, että esim. Bentsodiatsepiineihin jää koukkuun helposti. Muutaman viikon lyhytaikainen käyttö harvemmin riippuvuutta aiheuttaa, mutta kun osa ihmisistä käyttää niitä vuosia, eikä käyttö ole satunnaista. Ehkä se on alkuun ollutkin, mutta sitten ei osata enää nukkua ilman niitä ja pikkuhiljaa aletaan ottaa niitä joka ilta ja sitten enemmän ja enemmän. Ja aina niitä joku lääkäri kirjoittaa.

tärkeää olisi saada se ahdistus/ unettomuus muilla keinoilla kun lääkkeillä kuntoon. Toki jos elämäntilanne on sellainen, että niitä tarvitsee niin sitten niitä kannataa käyttää (esim. Läheisen kuolema tms.). Myönnän, että suomen psykiatria on huonossa jamassa ja apua on vaikea saada ennen kuin on jo kerran roikkunut jo jonkun narun päässä :/

T. LK

Vierailija
42/44 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt rauhoittavia lääkkeitä 400 tablettia vuodessa jo 25 vuoden ajan ja annos ei ole kasvanut mihinkään. Sen lisäksi käytän psykoosilääke Risperdalia 5 mg ja Citalopram masennuslääkettä. Psykoosilääkettä ja masennuslääkettä olen käyttänyt yhtäjaksoisesti jo 22 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vain on totuus, että joillekin on apua näistä. Enemmän kuin mitä on haittoja ilman näiden apua. Kaikille ei näistä edes haittoja tule juurikaan.

Vierailija
44/44 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon käyttänyt nukahtamislääkkeitä ja rauhoittavia lääkkeitä useiden vuosien ajan ilman mitään ongelmia. Edes viikoittain ei kulu. Jossain vaiheessa lakkasivat uusimasta Imovanea, sitten diapamia, kun "nämä on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön". Jaa-a, mutta jos niitä on mennyt vaikka joku 30 kpl vuodessa, niin ei se mulle ainakaan tunnu ongelmalta. Mitään päihdeongelmaa ei ole kehittynyt näiden vuosien aikana, mutta en jäänyt väitteleen että respat pitäisi vielä saada, ettei leimattaisi päihteiden vaatijaksi.