miksi uni- ja rauhoittavia lääkkeitä pelätään?
itse olen käyttänyt sekä uni- että rauhoittavia silloin tällöin. lääkäri on ne määrännyt tarpeeseen. miksi niistä kuitenkin usein ihmisten silmissä leimautuu esim riippuvaiseksi? en ole riippuvainen kummistakaan lääkkeistä. rauhoittavia otan muutaman kerran kuussa.
käytän myös vahvoja särkylääkkeitä joihin voi jäädä koukkuun (kuukautiskivut). kukaan ei ole näitä ihmetellyt vaikka syön näitä lääkkeitä todella paljon enemmän kuin rauhoittavia. kipulääkkeitä on myös helpompi saada, lääkäri saattaa kirjoittaa monta sataa.
eli minulla on suurempi riski jäädä koukkuun kipulääkkeisiin kuin rauhoittaviin, mutta ainoastaan rauhoittavista saan leiman.
tarkennan vielä, että en ole mihinkään lääkkeeseen riippuvainen ja noudatan lääkärin ohjeita. :) kunhan mietin...
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:55"]
Eli huumeet maistuu? Ainahan narkkari syyn keksii. Ahdistaa, voivoi. Nyt lääkefirma vain sai rahasi.
[/quote]
Minunpa ei tarvikaan keksiä selityksiä. Olen ollut VAIKEAN ahdistuksen ja paniikkioireiden takia psykiatrisella osastolla hoidossa. Ilman rauhoittavia olisin takuulla jo tappanut itseni. Nykyään tämä narkki käyttää pari rauhoittavaa vuodessa.
[/quote]
Kuten sanottu AINA narkki keksii syyn huumeiden käytölleen. Mikset kasvata itse lääkkeitäsi? Oletko sairas?
Mitä eroa on puoskarin huumeilla ja oma kasvatetuilla huumeilla? Jos et tajua, niin olet sairas.
Imovane menettää tehonsa viikossa. Melatoniini on paljon parempaa ja sitä saa ostaa ihan vapaasti nykyään Suomessa. Melatoniinista ei tule edes riippuvaiseksi.
minulla
on olemassa rauhoittava lääke otettavaksi tarvittaessa. onneksi jo tietoisuus lääkkeen olemassaolosta auttaa niin, että käytännössä syön vain noin 0-5 tablettia vuodessa. ja
meidän apteekissa ei suhtauduta halveksuen, kun käyn lääkettä ostamassa. pieni kylä jossa kaikki tuntevat toisensa; ei yksi lääke muuta koko kuvaa ihmisestä ;)
Mä en pelkää ollenkaan. Eilis illan cocktail oli 8cl viru valge, muutama opamox ja sitten vielä pari tenoxia. Yämä yhentoista aikaan ja hereillä taas... tämä oli siis kyllä ainokainen kerta. En hakenut sekakäyttöä enkä yrittänyt mitään lopullista. Kasa huonoja uutisiaja halusin unella niitä pakoon.
Tää ei oo ketjun aihe mut voi vittu että voi ihminen olla rikki!!! Kun töihin pääsen saa joku auttava puhelin musta uuden asiakkaan...
Mutta hyvää perjantaipäivää teille muille :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 01:57"]
Kuten sanottu AINA narkki keksii syyn huumeiden käytölleen. Mikset kasvata itse lääkkeitäsi? Oletko sairas?
[/quote]
En minä sitä itse keksinyt, syytä lääkäreitä :P Siksi, että olen kuuliainen kansalainen enkä rikollinen. Kyllä, olen (ollut) sairas.
Minulla on omakohtaisen kokemuksen vuoksi nihkeä suhtautuminen unilääkkeisiin, rauhoittaviin ja muihin sörsseleihin. Niitä määrätään liian helposti ja erittäin harvoin se oikeasti pysyy AP:n mainitsemalla tasolla, että nappula tai kaksi kuukaudessa. Jos on jo valmiiksi syrjäytymisuhan alla tai vähänkään epävakaampi, niin tuloksena on järjetön pilleriralli ja lopulta sitä nappulaa tarvitsee siihenkin, että uskaltaa heittää roskat. Nyt puhun siis pitkäkestoisemmista mt-ongelmista, enkä eron aiheuttamasta stressistä tai läheisen kuolemasta. Hyvä-paha-keskustelut on harvoin niin mustavalkoisia.
Suhtaudun negatiivisesti rauhoittaviin ja unilääkkeisiin, koska olen 10 vuoden työurani aikana nähnyt, millainen riski bentsot on. Itseasiassa pidän bentsoja vaarallisempana kuin heroiinia tai kokaiinia juuri tuon asenteen ja "vaarattomuuden" vuoksi. Ne mielletään vaarattomiksi, niitä lääkärit surutta uusii vaikka 15 vuotta, kun todellisuudessa niihin jää _kaikista helpoiten_ koukkuun ja ne sotkevat pään ja elimistön todella pahasti.
Olen nähnyt lukemattomia vanhuksiakin, jotka ovat olleet bentsokoukussa, kun lääkäri on esim määrännyt puolison kuoleman jälkeiseen suruun. Vanhus ei ole tajunnut millaisesta lääkkeestä on kyse ja on napsinut niitä kuin karkkia. Ennen kuin tajutaankaan, soittaa omainen A-klinikalle, että mitä pitäisi tehdä kun meidän mummo käyttäytyy aivan oudosti ja sillä emnee tämmöisiä pillereitä näin ja näin paljon.
Lisäksi, mikäli on taipumusta mihinkään muuhun päihteidenkäyttöön (ihan kertaviikottainen viininlipittäminen riittää, ei tarvitse olla alkoholisti), vaikeuttaa bentsojen samanaikainen käyttö merkittävästi molemmista pääsemistä.
http://www.hs.fi/terveys/Bentsoriippuvuus+yleistyy+Suomessa+/a1359524878362
Myös hoito-alallla työskentelen. Vanhuksille annetaan kamalia määriä rauhoittavia ja mieliala lääkkeitä. Lääkäreiden tulisikin ensin haastatella potilasta kunnolla. Jos vanhus sanoo ettei saa öisin nukuttua usein tuntuu perus kysymykset unohtuvan, kuten "nukutko päiväunia? ulkoiletko? syötkö säännöllisesti?". Ei, nappuloita vain pistetään eikä huomioida mahdollista muuta lääkitystä (sydän-ja verisuoni sairaudet, kipulääkkeet jne).
No, sitten tämä vanhus alkaa syömään uusia lääkkeitä ja iltaisin otetaan se konjakkiryyppy (josta lääkäri ei osannut kertoa, eihän nyt suloinen 80v mummo semmoista voi juoda) ja näin on hieno ja sekava arki valmis. Vähän alkaa dementiaa jo olemaan vai onkos se sittenkin lääkepöhnää?
kertoa=kysyä...
Meillä esikoinen valvoi paljon öitä vauva-aikana. Vein hänet lääkäriin ja pyysin tutkimaan korvat koska repi niitä. "Aha, pikkurouva on väsynyt kun ei saa nukuttua? Pistänkö reseptillä nukahtamislääkkeitä?" En halunnut, mutta vein lapsen yksityiselle. Liimakorvat ja samantien putkitukseen. Tk lekuri olisi antanut minulle nappeja...
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 08:31"]
kertoa=kysyä...
Meillä esikoinen valvoi paljon öitä vauva-aikana. Vein hänet lääkäriin ja pyysin tutkimaan korvat koska repi niitä. "Aha, pikkurouva on väsynyt kun ei saa nukuttua? Pistänkö reseptillä nukahtamislääkkeitä?" En halunnut, mutta vein lapsen yksityiselle. Liimakorvat ja samantien putkitukseen. Tk lekuri olisi antanut minulle nappeja...
[/quote]
Kaverilleni on tarjottu yths:llä masennuslääkereseptiä, ku hän meni kertomaan pitkään jatkuneesta flunssailusta ja kuumeilusta. Lääkäri totesi vaan, että kyllähän näillä paskakeleillä ketä tahansa masentaa, ota nappeja. Oma nukahtamislääkereseptini uusittiin puhelimitse vaikka kuinka monta kertaa ja olisi uusittu varmaan ikuisesti, jollen itse olisi halunnut ko. lääkkeistä eroon.
Onpas ikäviä lääkäreitä! Mun lääkäri kyllä tarkkaan haastatteli ja kertoi niistä mahdollisista sivuvaikutuksista ennen nukahtamislääkkeen määräämistä. Ja tosiaan taisinkin sitten käyttää huimat kaksi nappulaa, ja sain ongelman hallintaan. Toki siis tiesin, ettei niitä kannata popsia yhtään enempää kuin on pakko. Minulla ne toivat siis nopean ja tehokkaan avun hankalaksi muodostuneeseen nukahtamisongelmaan, mutta ymmärrän tietysti, ettei kaikilla tilanne ole niin helppo.
Olen käyttänyt Imovanea (sitä ennen Halcionia) jo 20 vuotta. Ei ole annokset kasvaneet, ei ole muisti mennyt.
Pari vuotta meni välissä ilman (raskaus ja vauva-aika). Varmaan pääsisin eroon jos pakko, mutta ilman 1/2 imovane tablettia nukahtaminen vaan kestää niin kauan, että yöuni jää lyhyeksi.
Apteekissa aina huomautellaan, että vain tilapäiskäyttöön jne. vaikka näkevät reseptistä, että uusittu 100 kpl moneen kertaan.
Tarkoitin sitä, että jos hysteerinen itku ahdistaa niin paljon, että se pitää bentsolla katkaista, niin sitten on terapian tai muun pidempiaikaisen keskusteluavun paikka miksi näin on.
Juuri tällaisten tapausten takia en itse juurikaan kirjoita bentsoja.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:58"]
No sinähän olet koukussa rauhoittaviin, jos ei mielenterveytesi ole tasapainossa, koska itket hysteerisesti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:24"]
Päässä on jotain vakavasti vialla jos kemikaaleja pitää napsia.
[/quote]
olet oikeassa, mielen sairauksiinhan noita käytetään eikä siinä ole mitään hävettävää
Niin että jos äiti saa tietää lapsensa sairastavan tautia, mihin 90 % kuolee, ja saa sen takia ahdistus- ja itkukohtauksia, mamman pitäis mennä terapiaan ni kyllä se siitä? Sinne sairaalaan mennään lohduttamaan sitä sairasta lasta, ja hysteerinen äiti kuule ottaa vaikka purkin nappeja, kunhan lapsen ei tarvi nähdä itkevää ja tyrskivää äitiä. Terapialla voit pyyhkiä per*eesi siinä vaiheessa. En tiedä oletko vain tyhmä vai tyhmä ja ilkeä, mutta lääkäri et todellakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 00:24"]
Päässä on jotain vakavasti vialla jos kemikaaleja pitää napsia.
[/quote]
Vau, sun pitäisi saada kyllä Nobelin palkinto tästä älynväläyksestä! :O
[/quote]
Osui vissiin arkaan paikkaan? Ankea lapsuus ja sitä rataa, vai... :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 13:16"]
Osui vissiin arkaan paikkaan? Ankea lapsuus ja sitä rataa, vai... :)
[/quote]
Itse asiassa oli kyllä traumaattinen lapsuus. Haluatko kenties keskustella siitä lisää ja kenties etsiä ivan aihetta? :) Minä kyllä kestän. Mutta sinun kommentissasi ei kyllä osunut eikä kolahtanut mikään. Huvituin vain siitä, kun itsestään selviä asioita kerrotaan ikään kuin olisi suuremmankin keksinnön keksinyt :D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:56"]
Tarkoitin sitä, että jos hysteerinen itku ahdistaa niin paljon, että se pitää bentsolla katkaista, niin sitten on terapian tai muun pidempiaikaisen keskusteluavun paikka miksi näin on.
Juuri tällaisten tapausten takia en itse juurikaan kirjoita bentsoja.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:58"]
No sinähän olet koukussa rauhoittaviin, jos ei mielenterveytesi ole tasapainossa, koska itket hysteerisesti.
[/quote]
[/quote]
Kuvitteleeko arvon lääkäri, että sinne terapiaan noin vaan lompsitaan?
Nimimerkillä 1.5 vuotta jonossa terapiaan
Heh, aika ironista, että tähän ketjuun nuo kielteisimmät kommentit ovat tulleet henkilöiltä, joiden tekstiensä perusteella ihan oikeasti kannattais harkita jotain lääkitystä. :D