Kävin tänään koronatestissä julkisella puolella. Sanottiin, että tuloksissa kestää 1-3 päivää. Pitääkö paikkansa?
Jostain olen kuullut, että joillain on mennyt jopa viisi päivää. En voi mennä töihin ennen kuin testitulokset tulevat.
Kommentit (34)
Riippuu paikkakunnasta. Vaasassa menee 5 vrk, Seinäjoella tulee samana päivänä.
Mulle sanottiin että 1-2 päivää ja että tiistaina pitäisi tuloksen tulla. Veikkaan ettei koronaa, vaikka osa oireista löytyykin. Asiakaspalvelussa töissä, niin en ota riskiä, kun kuitenkin oireita.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kävi lauantaina testissä. Sanottiin että on ruuhkaa ja tuloksessa voi kestää jopa 4-5 päivää. Kouluun ei tietenkään voi mennä jos negatiivinen tulos ei ole tullut. Omakannasta ei näe yli 10-v tulosta. Mistä sen saa tietää? Positiiviset soitetaan, nega ei.
Mulle sanottiin että tulos ilmoitetaan puhelimitse. Äitini kävi keväällä ja samoin hänelle ilmoitettiin puhelimella negatiivisesta tuloksesta.
Jos kerran testin tuloksen tulo kestää, niin mistä sen voit tietää kuinka kauan odottaa ja arvelka että ei varmaan ollut positiivinen kun mitään ei oo kuulunut. Oma kantaako pitää koko ajan seurata.
Aika erilaisia käytäntöjä näköjään eri puolella maata.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tulos tuli samana pvänä.
Tästä voi päätellä, että systeemi on ruuhkautunut, kun tapauksia löytyy peräti 15-20 /pvä.
Itse testin käsittely ja valmistuminen kestänee minuutteja-tunnin. Aika kuluu odotteluun, näytteen kuljetukseen, odotteluun, näytteiden hävittämiseen, niiden etsimiseen, hoitajien tunarointiin, kirjaamisen unohtamiseen, asian korjaamiseen...
Näytteen ottamiseen taas menee tasan 10 sekuntia. Se on vaivaton, kivuton toimenpide. Teet vain kuten hoitaja käskee. Jälkeenpäin silmät vuotavat, koska nenänieluun työnnetty tikku ärsytti mennessään kyynelkanavia.
Näköjään siinäkin on eroja mistä testi otetaan. Mulla otettiin kurkusta ja toisella puolella maata asuvalta sukulaiselta sekä kurkusta että nenästä näytteet.
Kävin pe iltana ja tekstiviesti tuli su aamupäivällä. Viikko sitten HKI.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä, ja sama aika menisi yksityiselläkin.
Koronaan ei ole mitään pikatestiä, jolla havaittaisiin viruksen läsnäolo, koska ne pirulaiset ovat niin pieniä. Niitä ei näe mikroskoopilla eikä niiden olemassa oloa havaita jonkun niiden erittämän aineen perusteella. Ainoa keino on monistaa niitä monistuskoneessa (PCR), ja se on hidasta hommaa.
Ikävä tilanne. Harvoin tulee vastaan tällaista, että tuhansilta testataan samana päivänä juuri samaa asiaa, joten monistuskoneisiin on vähän jonoa.
Yksityisellä puolella esim. Lääkäritalossa Helsingissä tuloksen saa vuorokaudessa. Yleisellä puolella on ruuhkaa.
Paikkakuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kävi lauantaina testissä. Sanottiin että on ruuhkaa ja tuloksessa voi kestää jopa 4-5 päivää. Kouluun ei tietenkään voi mennä jos negatiivinen tulos ei ole tullut. Omakannasta ei näe yli 10-v tulosta. Mistä sen saa tietää? Positiiviset soitetaan, nega ei.
Kouluun ei voi mennä vaikka tulos olisi nega, jos on oireita.
Niin siis perjantaina töissä maha alkoi yhtäkkiä jotenkin mouruta ja miten sen nyt nätisti sanoisi.. kävin vessassa ja kakkoshätä tuli vetenä ulos. Ei mitään nuhaa, kurkkukipua tai muita oireita. Olin ollut Norjassa edellisen viikon ja koska mikä tahansa matkustaminen ulkomailla + yksikin oire on syy ottaa testi, niin menin testiin. Aika todella outoa, että olisin saanut koronan jostain, koska omalla autolla mentiin, oltiin vuonoissa miehen kanssa kahdestaan, oli omat eväät, ollaan käytetty maskeja kaupoissa ja julkisissa tiloissa jo maaliskuusta lähtien, koska ollaan kumpikin riskiryhmää (astma).
Tuo oli ainut oire ja kesti tasan sen yhden kerran. Nyt vatsa toimii normaalisti. Ei mitään muita oireita. Ja kyllä, menin testiin, koska voi se korona tulla vaikka lähi-Alepasta.
Saas nyt nähdä. Tulokset tulevat, kun tulevat. Olen vain niin tunnollinen, etten kestä, jos joku työkaveri sitten luulee minun lusmuilevan, kun menen niin pienestä syystä testiin :(
ap
Hki, keskiviikkona testi - torstaina tulos. Tämä siis viime viikolla.
Keskiviikkona kävin, torstaina sain tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpäs ne testaajat tietäisivät, kyllä mammapalsta tietää paremmin.
No täällä on varmasti testeissä käyneitä, jotka tietävät, kuinka pitkään niiden testituloksissa kesti.
ap
Eiköhän riipu ihan paikkakunnasta
Vierailija kirjoitti:
Niin siis perjantaina töissä maha alkoi yhtäkkiä jotenkin mouruta ja miten sen nyt nätisti sanoisi.. kävin vessassa ja kakkoshätä tuli vetenä ulos. Ei mitään nuhaa, kurkkukipua tai muita oireita. Olin ollut Norjassa edellisen viikon ja koska mikä tahansa matkustaminen ulkomailla + yksikin oire on syy ottaa testi, niin menin testiin. Aika todella outoa, että olisin saanut koronan jostain, koska omalla autolla mentiin, oltiin vuonoissa miehen kanssa kahdestaan, oli omat eväät, ollaan käytetty maskeja kaupoissa ja julkisissa tiloissa jo maaliskuusta lähtien, koska ollaan kumpikin riskiryhmää (astma).
Tuo oli ainut oire ja kesti tasan sen yhden kerran. Nyt vatsa toimii normaalisti. Ei mitään muita oireita. Ja kyllä, menin testiin, koska voi se korona tulla vaikka lähi-Alepasta.
Saas nyt nähdä. Tulokset tulevat, kun tulevat. Olen vain niin tunnollinen, etten kestä, jos joku työkaveri sitten luulee minun lusmuilevan, kun menen niin pienestä syystä testiin :(
ap
Et ole velvollinen raportoimaan suolen toiminnasta kenellekään töissä, et pomollekaan. Oikein teit, odottele nyt vain tuloksia ja jos ei oireitakaan ole niin tulosten jälkeen takaisin töihin.
Minä kävin myös eilen testissä Helsingissä, tulosta ei vielä ole tullut. Oireet ehtivät jo loppua, kun testiajan sai kolmen päivän päähän.