Kävin tänään koronatestissä julkisella puolella. Sanottiin, että tuloksissa kestää 1-3 päivää. Pitääkö paikkansa?
Jostain olen kuullut, että joillain on mennyt jopa viisi päivää. En voi mennä töihin ennen kuin testitulokset tulevat.
Kommentit (34)
Minä kävin pe ja sanottiin että tulokset voi saada tänään mutta eipä ole kuulunut ainakaan vielä.
V.tuttaa kun ei voi mennä mihinkään. Pitää vaan kykkiä kotona ja odottaa.
Niin ja et tietenkään voi mennä töihin kun odotat tuloksia. Olethan ilmoittanut asiasta jo esimiehellesi?
Luotettavia pikatestejä ei kai vielä ole.
Mistäpäs ne testaajat tietäisivät, kyllä mammapalsta tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No nauti lomasta. Siinähän se palkka juoksee.
No tätähän minä kysyin, huoh. Enkä ole lomalla, vaan teen työni etänä, jos työpaikalle ei voi mennä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin pe ja sanottiin että tulokset voi saada tänään mutta eipä ole kuulunut ainakaan vielä.
Niin ja et tietenkään voi mennä töihin kun odotat tuloksia. Olethan ilmoittanut asiasta jo esimiehellesi?
En ole menossa tietenkään työpaikalle. Varasin tämän päivän testiajan perjantaiaamuna ja kerroin heti esimiehelleni. Siis kerroin heti, kun oireet alkoivat, että taitaa olla viisasta mennä testeihin ja olen siitä asti ollut etänä. Ensi viikolla vaan olisi monta sellaista asiaa työpaikalla, jota ei voi hoitaa sähköisesti tai etänä mitenkään, joten jonkun muun pitää tehdä työni :(
ap
Vierailija kirjoitti:
No täällä on varmasti testeissä käyneitä, jotka tietävät, kuinka pitkään niiden testituloksissa kesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi voi kysellä suomi24:ssa, että ”kävin koronatestissa ja sanoivat testituloksissa menevän 1-3, mutta av-palstan parin käyttäjän mielestä menee viisi päivää. Kuka oikeassa?”
Miksi kävit testeissä? Mitä oireita?
No kyllä, ja sama aika menisi yksityiselläkin.
Koronaan ei ole mitään pikatestiä, jolla havaittaisiin viruksen läsnäolo, koska ne pirulaiset ovat niin pieniä. Niitä ei näe mikroskoopilla eikä niiden olemassa oloa havaita jonkun niiden erittämän aineen perusteella. Ainoa keino on monistaa niitä monistuskoneessa (PCR), ja se on hidasta hommaa.
Ikävä tilanne. Harvoin tulee vastaan tällaista, että tuhansilta testataan samana päivänä juuri samaa asiaa, joten monistuskoneisiin on vähän jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa tietenkään työpaikalle. Varasin tämän päivän testiajan perjantaiaamuna ja kerroin heti esimiehelleni. Siis kerroin heti, kun oireet alkoivat, että taitaa olla viisasta mennä testeihin ja olen siitä asti ollut etänä. Ensi viikolla vaan olisi monta sellaista asiaa työpaikalla, jota ei voi hoitaa sähköisesti tai etänä mitenkään, joten jonkun muun pitää tehdä työni :(
ap
Pysy siellä etätöissä nyt vaan, kunnes kaikki oireet on ohi, jos olet minun työkaverini, teen mielelläni työsi. Kunhan en saa sitä sinun perusflunssaasi ja joudu vuorostani testiin, jännittämään, jännittämään läheisten puolesta. Yhteiskunnalle tulee järkyttävät kulut kouluissa, päiväkodeissa ja työpaikoissa leviävistä vääristä hälytyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä on varmasti testeissä käyneitä, jotka tietävät, kuinka pitkään niiden testituloksissa kesti.
ap
Ystävä hyvä, jos olen vaikka viime viikolla saanut testitulokseni neljässä päivässä, ei se kerro mitään tämän hetken testien analysointiajasta. Siihen vaikuttaa myös se, missä testi on otettu. Tarkimmin tiedon saat testipaikalta.
Riippuu tuurista. Tiedän että on saanut parissa tunnissa jos labrassa ei ruuhkaa, mutta yleensä menee tuo 1-3 vrk. Valitettavasti. Monesti tuloksia päivitetään järjestelmiin kerralla, esim. illansuussa kerralla kaikki päivän tulokset, omakantaan tulee pienellä viiveellä siitä. Toivottavasti saat tulokset pian.
Pianhan se selviää. Tule sitten kertomaan miten kävi kun tulokset saapuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän se riipu testauspaikasta ja ajankohdasta. Ellei joku tule aikakoneella kertomaan, pitäisin kyllä saamaasi arviota parempaa kuin palstailijoiden kristallipallosta katsomaa.
Kannasta monella näkynyt jopa vuorokautta aikaisemmin, kuin mitä ilmoitus on tullut.
Hittoako tuota murehdit, jos se on koronaa, et silloinkaan voi mennä työpaikalle. Kai pomo sanoi, että et saa tulla negatiivisesta tuloksesta huolimatta? Teillähän on kiva tilanne siellä, jos aloitat kesäflunssan tartuntaketjun. Työkaverit itse, lapsensa, ties ketkä joutuvat karanteenissa odottelemaan tuloksia ja paranemista.
Kesällä tulos tuli samana pvänä.
Tästä voi päätellä, että systeemi on ruuhkautunut, kun tapauksia löytyy peräti 15-20 /pvä.
Itse testin käsittely ja valmistuminen kestänee minuutteja-tunnin. Aika kuluu odotteluun, näytteen kuljetukseen, odotteluun, näytteiden hävittämiseen, niiden etsimiseen, hoitajien tunarointiin, kirjaamisen unohtamiseen, asian korjaamiseen...
Näytteen ottamiseen taas menee tasan 10 sekuntia. Se on vaivaton, kivuton toimenpide. Teet vain kuten hoitaja käskee. Jälkeenpäin silmät vuotavat, koska nenänieluun työnnetty tikku ärsytti mennessään kyynelkanavia.
” 3. Testi oli negatiivinen. Nyt voikin hyvillä mielin lähteä juhlistamaan tuloksia terassille!
Väärin.
Koronatestin tuloksia pitää odottaa ihmiskontakteja vältellen. Vaikka testitulos olisi negatiivinen ja kyseessä olisi "tavallinen flunssa", kipeänä ei silti pidä lähteä tartuttamaan muita.
– Sitten ne muut ihmiset, jotka saavat sen flunssan, ovat samassa tilanteessa ja joutuvat testeihin. Kaikkien infektio-oireisten pitää pysyä erossa muista ihmisistä, Järvinen sanoo.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No luultavasti et voi mennä työpaikalle ensi viikolla muutenkaan, ei sillä ole väliä milloin saat testituloksesi. Ensinnäkin se voi olla positiivinen, jolloin oletkin kotona pidempään. Vaikka se olisi negatiivinen, et saa mennä työpaikalle niin pitkään kuin sinulla on oireita. Tauti voi silti olla korona. Ja vaikka olisikin vain tavallinen kesäflunssa, niin todellakaan sitä ei nyt mennä tartuttamaan työpaikalla muihin ja aloittamaan jopa kymmenien henkien eristys - testauksen odotus - testituloksen odotus -kierrettä.
Esimiehesi on esimiesasemassa sitä varten, että hoitaa tällaiset tilanteet, keskity sinä vain paranemaan ja toivottavasti oli mikä tauti tahansa, säilyy lievenä. Hienoa, että läksit heti etätöihin ja hakeuduit testaukseen!
No nauti lomasta. Siinähän se palkka juoksee.