Miksi kissalle juomaksi vesi eikä maito?
Johtuuko siitä, että maito on pastoröityä? Vai miten se nyt kirjoitetaankaan ....
Ennen vanhaanhan annettiin kissalle lehmänmaitoa navetassa heti lypsämisen jälkeen.
Googlettamalla en löytänyt tästä tietoa.
Kommentit (33)
Meillä kissa ei juo vesikiposta, mutta valuvasta vesihanasta kyllä.
Mistä se kissa luonnossa sais maitoa? Ihmisen keksintöä koko maidon antaminen.
Ihania kissaihmisiä täällä. Tekee mieli hankkia kissa ja tulla sitten tänne kyselemään kaikenlaista =)
Totta tuo vesikuppien siirto! Perustuu kuulemma siihen, että kissan mieli kertoo sille, että vesi on vaan mautonta ruokaa jos se on siinä ruoan lähellä tarjolla. Jotenkin se yhdistyy siihen ruokaan niin kovasti.
Jos se ei juo sittenkään, niin pitää varmaan kysyä jo eläinlääkäriltä mikä ongelma :o
Sanopa muuta! Kissani juo mieluummin vettä lätäköstä ulkona, kuin kupista sisällä. Mikähän siinä lätäköstä juomisessa viehättää.. annan mä sille whiskasin kissanmaitoa sisällä, kun e sitä juo.
Meillä on kaksi leikattua sisäkissaa ja juominen oli toisella todella vähäistä. Ongelmia tuli pissan kanssa, eli vähäistä ja se vähäinenkin punertavaa. Eläinlääkärin neuvosta laitoimme toisen vesikupin olohuoneeseen. Nyt molemmat juomat useita kertoja päivässä ja pissaongelma on pysynyt poissa (syötämme tosin ylläpitona cystaid Plus -rohdosta pissan ph:n normaalina pitämiseen).
Kyllä kissaa saa hemmotella VÄLILLÄ ihan lehmänmaidollakin, edellyttäen että tunnet kissasi ja tiedät sopiiko maito vai ei. Kyllä minäkin annoin välillä kisulle maitoa eikä se miksikään mennyt. Tosin sitä maitoa ei ollut desikaupalla.
Mun lapsuudesssa 1960-luvulla joka kisssa joi "raakaa lehmänmaitoa".
Onkohan käsitelty maito se, joka ei niille sovi?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:31"]Sanopa muuta! Kissani juo mieluummin vettä lätäköstä ulkona, kuin kupista sisällä. Mikähän siinä lätäköstä juomisessa viehättää.. annan mä sille whiskasin kissanmaitoa sisällä, kun e sitä juo.
[/quote]
Kissa näkee että vesi ei lopu koska lätäkössä sitä on niin paljon.
Mariskooli (varmaan myös vähemmän trenditietoiselle kissalle kelpaa se kopiokin) on kuulema innostanut kissan juomaan enemmän. Itsekin tuota olen harkinnut, kun sellainen kaapista löytyy, mutta kun nuo nyt ainakin toistaiseksi ovat kelpuuttaneet veden toisenlaisesta astiasta, niin on jäänyt testaamatta.
Kuusenjalan lisäksi suosittelen, että kastelette kukkianne siten, että vettä valuu aluslautaselle. Siitä on kiva lipitellä :)
Jostain syystä mun kissat tykkää maata suihkutilassa suihkun jälkeen. Siis makaavat siinä märällä lattialla ja nuolevat sitä lattiaa. En käsitä.
Tuota kissani myös harrastavat, että juovat mun vesilasista.
Lisäksi toinen kissoistani ihan tahallaan kaataa juoma-astian tassullaan (on laakea) ja lipittää sitten sitä vettä lattialta lätäköstä. Jostain syystä tämä kissa myös kuljettelee kaikkia pieniä tavaroita juoma-astiaan.
Ja toinen epeli puolestaan nostelee kylppärin lattiakaivojen ritilät pois paikoiltaan - en ole kyllä nähnyt sen juovan niistä tai nuolevan niitä.
Ota näistä nyt selvää.
Mun kissat käy monesti tiskialtaassa lipittämässä jostain siellä likoomassa olevasta kattilasta mieluummin kuin joisivat omasta kipostaan raikasta vettä. Kai kissat on vaan vähän hönöjä, että kaikki erikoisemmat jutut kiinnostaa, ei mennä sieltä helpoimman kautta että juotaisiin siitä mistä kuuluu. Kyllä toki omastakin juomakiposta vesi maistuu, mutta aina jännempää jos saa jostain kattilasta rasvapisaroin kyllästettyä vettä, yöööh :D
Hanki kissalle juomalähde. Valtaosa kissoista tosiaan pitää enemmän juoksevasta kuin seisovasta vedestä. Täältä ainakin saa erilaisia:
http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kupit/vesiautomaatit