Tikitkö? Vai onko liian myöhäistä?
Mitäs sanotte? Ja voiko 15-vuotias mennä yksin (jos tulevaisuudessa esim tarvetta)
Tämä tuli noin klo 2 yöllä
Kommentit (32)
Onko kuva otettu klo 18.01 tänään vai lähetetty Aijaa:han siihen aikaan?
Mikä oma ammattitaitosi on? Nyt vaan niiitä työtodistuksia ja tutkintotodistuksia pöytään, täällä ei harjoiteta AV-yksityispraktiikkaa ilman Valviran lupaa.
Mä veisin kyllä näytille, minun silmään tuo on suturoitava haava eikä välttämättä parane itsekseen kunnolla. Eli lääkäriin joo. Vastaisuuden varalle; 15 v voi mennä myös yksin ompeluttamaan haavan, mutta tämän haavan omistaja tarvitsee nyt ehdottomasti muutakin apua kuin haavanhoidon.
t. ensihoitaja
Jos sanomisissani oli jotakin vikaa, niin ole hyvä ja osoita missä olin väärässä. Jos taas puhun asiaa, niin silloin ei pitäisi olla väliä sillä, mikä on tutkintoni. Kehotin lähtemään päivystykseen näyttämään haavaa ja toisessa viestissä perustelin kehotukseni. Oletko sitä mieltä, että kehoitukseni oli väärä, vai että se oli väärin perusteltu?
Minun näkökantani on toinen. Ei näytä siltä, että olisi ommeltavaa, jos/ kun haava on tullut ap:n kertoman mukaan klo 02. Myöskään se ei vaikuta siltä, että vaatisi antibiootteja. Myöskin näyttää siltä, että parane kotikonstein. Joku valopää täällä aloitti tuon "ammattitaitosi?" -nälvimisen, eli keskustelu alkaa jo mennä ohi aiheen: en aio kerto työpaikkaani, kokemusvuosiani enkä muutakaaan. Jatkakaa keskenänne. Ap hakekoon apua ensisijaisesti psykiatriseen hätään.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:56"]
Jos sanomisissani oli jotakin vikaa, niin ole hyvä ja osoita missä olin väärässä. Jos taas puhun asiaa, niin silloin ei pitäisi olla väliä sillä, mikä on tutkintoni. Kehotin lähtemään päivystykseen näyttämään haavaa ja toisessa viestissä perustelin kehotukseni. Oletko sitä mieltä, että kehoitukseni oli väärä, vai että se oli väärin perusteltu?
[/quote]
Ensimmäinen sh ei kehottanut lähtemään näytille, vaan hoitamaan itse. Tämä kritiikki lienee hänelle tarkitettu.
t. ohis-ensihoitaja (jolla siis ensihoitajan ja sairaanhoitajan pätevyys, ettei joku kohta kritisoi ;P)
En aivan varma ole, mutta kovasti tuossa jälkimmäisessä kuvassa näyttäisi siltä, että toisella puolella käsivartta olisi ainakin 6 tuoretta/tuoreehkoa viiltoa lisää.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:56"]
[/quote]
Oletan sinun olevan sh 1 ja sinä et kehoittanut lähtemään mihinkään, vaan hoitamaan itse. Miksi jaksat jatkaa inttämistäsi. Olen omalta osaltani neuvonut nuorta hakeutumaan päivystykseen ja kommentointini loppuu tämän asian tiimoilta tähän, yövuoro kutsuu... T. SH 2, joka työskennellyt useampia vuosia ensiavussa
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
Oletan sinun olevan sh 1 ja sinä et kehoittanut lähtemään mihinkään, vaan hoitamaan itse. Miksi jaksat jatkaa inttämistäsi. Olen omalta osaltani neuvonut nuorta hakeutumaan päivystykseen ja kommentointini loppuu tämän asian tiimoilta tähän, yövuoro kutsuu... T. SH 2, joka työskennellyt useampia vuosia ensiavussa
[/quote]
Ok, en suinkaan ole Sh1, olen anonyymi nro 11, 18, 22 ja 25. Jotenkin tuli vain kriittistä kommenttia heti sanomisteni perään, että arvelin siinä heti kyseenalaistettavan ohjeita hoitoon lähtemisestä, kun ongelma olisi muka vanhentunut. Ensiapuun haavojen kanssa kannattaisi lähteä mielestäni jo siksikin, että sitä kautta psykiatrisen avun järjestelykin voisi lähteä käyntiin. Vaikkei haavoille sitten siellä enää tehtäisikään mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
[/quote]
Ok, en suinkaan ole Sh1, olen anonyymi nro 11, 18, 22 ja 25. Jotenkin tuli vain kriittistä kommenttia heti sanomisteni perään, että arvelin siinä heti kyseenalaistettavan ohjeita hoitoon lähtemisestä, kun ongelma olisi muka vanhentunut. Ensiapuun haavojen kanssa kannattaisi lähteä mielestäni jo siksikin, että sitä kautta psykiatrisen avun järjestelykin voisi lähteä käyntiin. Vaikkei haavoille sitten siellä enää tehtäisikään mitään.
[/quote]
Näin on :) ja nyt sinne työvuoroon t.SH 2
Se kuva, joka on ensimmäisessä viestissä on otettu tänään n. kello 15 aikaan. Jälkimmäinen kuva on juuri kun tuo viilto tuli.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:38"]
Kirjoittaja sanoo haavan tulleen klo 02. Siitä on kohta 17 tuntia. Ei ommella enää kiinni.
[/quote]
1) Haava ei näytä 17 tuntia vanhalta. Se näyttää varsin tuoreelta. Siistireunainen viiltohaava voidaan sulkea pienellä viiveelläkin, se 6-18 tunnin suositus ei ole niissä niin ehdoton.
2) Jos haavan reunat eivät enää siellä päivystyksessä näytä verekkäiltä, se voidaan revidoida ja sitten sulkea, helposti onnistuu tuollaisessa haavassa ilman, että tulee suurta venytystä haavaan.
3) vanhempana haavana on hyvä käydä hakemassa arvio, tarvitaanko jo ennaltaehkäisevä antibioottikuuri ompelemisen sijaan tai sen lisäksi