Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta: jos satun saamaan sijaisuuden, menetänkö osan toimeentulotuesta?

Vierailija
09.08.2020 |

Vähennetäänkö siis kertaluontoiset työt toimeentulotuesta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ylimääräiset tulot vähennetään toimeentulotuesta, jos saatu tulo on 50€ tai enemmän.

Vierailija
2/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Luulitko saavasi ansiotuloja sekä etuutta vielä lisäksi?

Vierailija
4/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimeinen turvaverkko, sitä myönnettäessä arvioidaan kaikki tulosi ja se, olisitko oikeutettu johonkin muuhun tukeen.

Tuo erottaa toimeentulotuen ja kansalaispalkan.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin

Vierailija
5/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ylimääräiset tulot vähennetään toimeentulotuesta, jos saatu tulo on 50€ tai enemmän.

EI pidä paikkaansa. Summa on 150 euroa. Hakijalla saaa siis olla ansiotuloja 150 euroa, eikä niitä oteta huomioon toimeentulotukea laskiessa. mitä tuon 50 euroa oikein revit?

Vierailija
6/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja eka vastaaja oli oikeassa, raja on yksinelävällä 50 e, perheellä 100 e.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-miten-tulot-ja-varat-vaikuttavat

4

Vierailija
7/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI pidä paikkaansa. Summa on 150 euroa. Hakijalla saaa siis olla ansiotuloja 150 euroa, eikä niitä oteta huomioon toimeentulotukea laskiessa. mitä tuon 50 euroa oikein revit?

Juuri näin. Muiden tulojen (esim. veronpalautus, tilillä näkyvät siirrot, pelivoitot..) kohdalla taas 50 euroa.

T: sossu

Vierailija
8/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta EI oteta 150e huomioon KANNUSTIMENA. Muut tulot on asia erikseen....

Vierailija
9/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaankaan halua muiden auttavan elatuksessasi, kun tienaat rahat itse, ethän?

Vierailija
10/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vähäiset avustukset eivät vaikuta perustoimeentulotukeen.

Vähäisten avustusten raja on yhteensä 50 euroa yksin asuvalta tai 100 euroa perhettä kohden kuukaudessa. Kela huomioi avustuksesta tulona ainoastaan rajan ylittävän osuuden."

Toki toimeentulotukea saava saa hiukan ansaitakin, eihän tässä nyt siitä ollut kyse. Vaan että mikä huomioidaan tukeen vaikuttavaksi tueksi ja otetaan huomioon laskelmissa.

4

Vierailija
11/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kumma kun tällaisia mietitään. Totu on sitä varten, ettet tule toimeen! Jos meet töihin, niin miksi sulle pitäisi maksaa jotain etuutta, kun saat palkkaa? Ja kun toiset vikisee, että asumistuki pienenee kun menee töihin. Voi voi, näinhän se on. Jos teet töitä, niin sullahan on palkka, jolla maksat sen asumisen. Itse olen 42v ja itseni olen elättänyt aina. 

Vierailija
12/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä, jos saan ilmaista rahaa ja menen töihin niin menetänkö ilmaisen rahan. Jaa no emmä sitte viitti mennä ku mä saan saman ilmaseks.

Vierailija
13/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennetään, jos ne ovat tiedossa toimeentulotukipäätöstä tehdessä. Jos olet saanut tietää sijaisuudesta vasta kun toimeentulotuki on jo maksettu, niin sitä ei peritä takaisin.

Vierailija
14/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä kumma kun tällaisia mietitään. Totu on sitä varten, ettet tule toimeen! Jos meet töihin, niin miksi sulle pitäisi maksaa jotain etuutta, kun saat palkkaa? Ja kun toiset vikisee, että asumistuki pienenee kun menee töihin. Voi voi, näinhän se on. Jos teet töitä, niin sullahan on palkka, jolla maksat sen asumisen. Itse olen 42v ja itseni olen elättänyt aina. 

Kuule älä soita suutasi. Monella on sen verran pieni palkka, että sillä ei elä, varsinkaan jos on lapsia elätettävänä.

T: sossu

Vierailija
15/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vähäiset avustukset eivät vaikuta perustoimeentulotukeen.

Vähäisten avustusten raja on yhteensä 50 euroa yksin asuvalta tai 100 euroa perhettä kohden kuukaudessa. Kela huomioi avustuksesta tulona ainoastaan rajan ylittävän osuuden."

Toki toimeentulotukea saava saa hiukan ansaitakin, eihän tässä nyt siitä ollut kyse. Vaan että mikä huomioidaan tukeen vaikuttavaksi tueksi ja otetaan huomioon laskelmissa.

4

Mutta ansiotulo on eri asia kuin avustus, siinä raja on 150 euroa kuten kerrottu.

Vierailija
16/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoria ja käytäntö ei aina ole sama, joten mitä tahansa voi tapahtua. Kela maksoi minulle takautuvasti sähkölaskuja ja hylkäsi toimeentulotukihakemukseni sillä perusteella, että tililläni oli liikaa rahaa niiden sähkölaskujen verran.

Vierailija
17/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täällä huutaa sellaiset tyypit jotka eivät tiedä mistään mitään. 150 on raja palkkatuloihin ja 50 euroa on raja avustuksiin.

Vierailija
18/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä, jos saan ilmaista rahaa ja menen töihin niin menetänkö ilmaisen rahan. Jaa no emmä sitte viitti mennä ku mä saan saman ilmaseks.

No jos ihmisellä on 150 euroa palkkatuloa kuukaudessa, niin ei varmaan puhuta mistään rikastumisesta silloin. ziisus...

Vierailija
19/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 euron jälkeen alkaa vaikuttaa toimeentulotukeen. Jos olet saanut toimeentulotukea ennen kuin tiesit tuloista, ilmoitat muuttuneista tuloista ja takaisinperintä seuraa, jos on maksettu liikaa.

Vierailija
20/21 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ihmisellä on 150 euroa palkkatuloa kuukaudessa, niin ei varmaan puhuta mistään rikastumisesta silloin. ziisus...

Tällä hetkellä työtön saa tienata 500 ennen kuin vaikuttaa työttömyystukiin. Normaalistikin 300 euroa. Kukaan ei tästä valita mutta kun toimeentulotuen asiakas saa tienata 150 euroa niin se on hirveää. Logiikkaa loistaa taas poissaolollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi