Rohkaiskaa mua että uskaltaisin mennä al anoniin
Pelottaa mennä vieraiden ihmisten pariin. Ja tuntuu ihan turhaltakin.
Kommentit (77)
http://www.al-anon.fi/puhelimet
soita tuonne anonyymipuhelimeen ja kysele ryhmistä. Kyllä siitä ryhmästä ois sulle apua vaikka eroaisitte. Kurjalle kuulostaa, voimia sulle. Eikö miehes haluu hoitoon? .
Olen sinne joskus soittanut ja ihan hyvä puhelu oli. Mies ei suostu menemään hoitoon, on jo valmis kuolemaan. Olemme käyneet katsomassa jotain hoitopaikkaakin, mutta ei siis sinnekään halunnut mennä. Joskus on ehkä päivän tai jopa viikon ilman viinaa, mutta sitten taas juo. Hän näyttääkin nykyään alkoholistilta ja häpeää sitä. Mutta ei sekään mitään muuta.
Mene ihmeessä. He ovat siellä samassa tilanteessa.
En mä mene. Ihan sama lopputulos olisi kuitenkin. Mies ei raitistu ja mun on elettävä omaa elämääni. Tietysti aina välillä kuvittelen, että muutos tapahtuu ja että kaikki lupaukset eivät olekaan valhetta. Mutta totuus on se, mikä se on.
On se raskasta seurata läheisen hidasta itsemurhaa. Toivon todella, ettei teillä ole vielä tuosta kyse. Apua tarvitte molemmat, ja miehesikin varmaan sitä toivoo, vaikka toivottomalle vaikuttaakin. Miehesikin varmaan toivoo sulle apua.
Tuli mieleen, ootko sanonut miehellesi että olisit ehkä menossa tuonne tukiryhmään? Mitä siihen sanoi?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:49"]
On se raskasta seurata läheisen hidasta itsemurhaa. Toivon todella, ettei teillä ole vielä tuosta kyse. Apua tarvitte molemmat, ja miehesikin varmaan sitä toivoo, vaikka toivottomalle vaikuttaakin. Miehesikin varmaan toivoo sulle apua.
[/quote]
Kyllä mies puhuu jo usein siitä, että on valmis kuolemaan. Minusta hän ei välitä enää ollenkaan. Kuukausiin hän ei ole kysynyt mistään mielipidettäni tai muutenkaan kuulumisiani. Olen ajatellut välillä, että pitäisikö minunkin vain hävitä päiväkausiksi, kuten mies tekee (ja hän kadottaa lompakot, kännykät ym. samalla). Mutta ei siitä varmaan mitään "hyötyä" olisi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:50"]
Tuli mieleen, ootko sanonut miehellesi että olisit ehkä menossa tuonne tukiryhmään? Mitä siihen sanoi?
[/quote]
Joskus joo sanoin, ei kommentoinut muuten kuin että "jaa". Hän on selvänä hiljainen ja humalassa puhuu, mutta mihinkään ei voi luottaa. Kaikki voi olla valetta tai turhaa lupailua.
Menetätkö jotain menemällä sinne? Tuskin näin kuitenkaan. Menetät kai enemmän, jollet mene. Ota apu vastaan, jos koet sitä siellä saavasi tavalla tai toisella. Voit olla täysin hiljaa tilaisuuksissa ja vain kuunnella, tässä tilanteessa luulen ettei sinulla ole mitään haittaa sinne menosta ja olet jo sitä pohtinut. Taidat tietää jo ongelman olemassa olon, miksi et halua apua itsellesi?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:01"]
Menetätkö jotain menemällä sinne? Tuskin näin kuitenkaan. Menetät kai enemmän, jollet mene. Ota apu vastaan, jos koet sitä siellä saavasi tavalla tai toisella. Voit olla täysin hiljaa tilaisuuksissa ja vain kuunnella, tässä tilanteessa luulen ettei sinulla ole mitään haittaa sinne menosta ja olet jo sitä pohtinut. Taidat tietää jo ongelman olemassa olon, miksi et halua apua itsellesi?
[/quote]
Voinhan taas ensi viikolla katsoa, mutta en mä varmaan mene. Olen lukenut alkoholismista ja tiedän ja näen kyllä, että kuolemaan se johtaa. Mun on vaikea hyväksyä sitä, mutta pakkohan se on. Olen just niin kuin suositellaan, eli en rähjää enkä nalkuta, annan toisen tehdä, mitä haluaa. Kukaan ei voi häntä pelastaa, koska hän ei mene hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:06"]
[/quote]
Voinhan taas ensi viikolla katsoa, mutta en mä varmaan mene. Olen lukenut alkoholismista ja tiedän ja näen kyllä, että kuolemaan se johtaa. Mun on vaikea hyväksyä sitä, mutta pakkohan se on. Olen just niin kuin suositellaan, eli en rähjää enkä nalkuta, annan toisen tehdä, mitä haluaa. Kukaan ei voi häntä pelastaa, koska hän ei mene hoitoon.
[/quote]
Mutta tämä ryhmä auttaisi sinua, eikä sitä alkoholistia. Siis sinua varten se on. Että tuntisit vähemmän tuskaa. Kaikki siellä niitä samoja alkoholistin läheisiä, jotka myös kärsivät alkoholismin haitoista. Et menetä mitään edes kokeilemalla sitä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
[/quote]
[/quote]
Mutta tämä ryhmä auttaisi sinua, eikä sitä alkoholistia. Siis sinua varten se on. Että tuntisit vähemmän tuskaa. Kaikki siellä niitä samoja alkoholistin läheisiä, jotka myös kärsivät alkoholismin haitoista. Et menetä mitään edes kokeilemalla sitä.
[/quote]
Kyllä mä silti tuskaa kokisin, koska rakastan miestä kaikesta huolimatta. Hän rakastaa enää vain viinaa ja sen kestämisessä kukaan ei voi mua auttaa. Joka päivä sanon itselleni, että hän on sairas eikä voi sille mitään. Katson häntä kuin jotain syöpäpotilasta, joka kuihtuu pois.
Sun omakin terveys ja jaksaminen on kovilla. Toi on kauhee stressitila. mene sinne ryhmään, oisko se tänään?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mä silti tuskaa kokisin, koska rakastan miestä kaikesta huolimatta. Hän rakastaa enää vain viinaa ja sen kestämisessä kukaan ei voi mua auttaa. Joka päivä sanon itselleni, että hän on sairas eikä voi sille mitään. Katson häntä kuin jotain syöpäpotilasta, joka kuihtuu pois.
[/quote]
No sitten se ryhmä on tästä samasta syystä siellä myös. Eikä kokoonnu vain odottamaan sinua tai sanojasi. Kyllä tuo hieman auttaa kuitenkin. Suosittelisin, että luet myös kirjan ( Melody Battle: irti läheisriippuvuudesta, jossa alaotsikkona -miten lopetan muiden holhoamisen ja alan huolehtia itsestäni), tämä vain sattui auttamaan minua ja saamaan perspektiiviä asioihin ja onhan siinä myös se jssap mikä vakio av-vastaus. Kirjan saa kirjastosta ihan, enkä myy sulle mitään, mutta tajuan kyllä millaisen ongelman kanssa painit. Koita edes jollain lailla helpottaa omaa oloasi, muiden oloon et sitten voi vaikuttaa, vaikka se tarkoitus olisi jossain hyvin syvällä siellä mielessä lopulta ( mun mies myös juoppo, en tunne sua, mutta tuolle ahdistukselle voi tosiaan jotain tehdä olematta itsekäs tms.).
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:23"]
Sun omakin terveys ja jaksaminen on kovilla. Toi on kauhee stressitila. mene sinne ryhmään, oisko se tänään?
[/quote]
Joo, mutta se alkoi jo eli aikaisintaan ensi viikolla sitten. Mutta olen tosiaan melkein jo leski, koska mies ei huomioi mua enää ollenkaan ja teen kaiken yksin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sitten se ryhmä on tästä samasta syystä siellä myös. Eikä kokoonnu vain odottamaan sinua tai sanojasi. Kyllä tuo hieman auttaa kuitenkin. Suosittelisin, että luet myös kirjan ( Melody Battle: irti läheisriippuvuudesta, jossa alaotsikkona -miten lopetan muiden holhoamisen ja alan huolehtia itsestäni), tämä vain sattui auttamaan minua ja saamaan perspektiiviä asioihin ja onhan siinä myös se jssap mikä vakio av-vastaus. Kirjan saa kirjastosta ihan, enkä myy sulle mitään, mutta tajuan kyllä millaisen ongelman kanssa painit. Koita edes jollain lailla helpottaa omaa oloasi, muiden oloon et sitten voi vaikuttaa, vaikka se tarkoitus olisi jossain hyvin syvällä siellä mielessä lopulta ( mun mies myös juoppo, en tunne sua, mutta tuolle ahdistukselle voi tosiaan jotain tehdä olematta itsekäs tms.).
[/quote]
Oon lukenut paljon ja on mulla masennuslääkityskin. Tiedän, etten voi vaikuttaa mitenkään. Mieskin sanoo välillä, että mun pitäisi löytää itselleni parempi kumppani, ihan kuin voisin samaan aikaan hakea uutta seuraa. Ehkä sitten tulevaisuudessa. Mutta nyt on tämä hetki.
Ei taida olla enää toivoa, siksi en mene sinne al anoniin. Mies on juonut koko kesän, ollut enemmän tai vähemmän kännissä koko lomansa. Mitään kivaa ei olla tehty, kaikki suunnitelmat peruuntuivat. Lukuun ottamatta miehen omia reissuja, jotka olivat myös pelkkää juomista. Mies puhuu jo itsekin siitä, että kuolee kohta. Suren kovasti, mutta en voi mitään.