Rohkaiskaa mua että uskaltaisin mennä al anoniin
Pelottaa mennä vieraiden ihmisten pariin. Ja tuntuu ihan turhaltakin.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 00:55"]
Kuule ap..lopulta sairastut itse, ei alkoholistia voi kukaan auttaa jos ei itse sitä halua.
Tee palvelus itsellesi ja hanki helpompi ja ihanampi elämä, lähde.
Tuo ei kannata, kokemusta on.
[/quote]
Niin kai se on. Mutta ärsyttää, kun mies oikein yrittää saada lähtemään enkä haluaisi toimia hänen tahtonsa mukaan. Eikä elämä sen ihanammaksi varmaan muuttuisi, koska kuitenkin huolehtisin ja miettisin. Hän on niin rakas mulle.
[/quote]
Olet hyvä ihminen, kun haluat auttaa rakastasi, mutta ilman hänen tahtoaan ei tule onnistumaan. Eivät kaikki alkoholistit/narkkarit hoitoa tarvitse vaan jotkut pystyvät lopettamaan ihan seinään ja jotkut jopa radikaalisti vähentämään (eli saunaolut kerran vikossa linjalle). Mutta suurimman osan olisi ymmärrettävä lopettaa aivan totaalisesti.
Olen itse 44 -vuotias mies, joka on vetänyt iltakännit 3-4 kertaa viikossa viimeiset 3 vuotta, mutta muutenkin juonut usein ja paljon kerralla viimeiset 20 vuotta. Urheilen paljon ja töissä menee hyvin, mutta minua paljon nuorempi vaimoke on aivan kauhuissaan tilanteesta. Olen yrittänyt lopettaa ja vähentää usein, mutta aina se on retkahtanut siihen järkyttävään dokaamiseen, joka itseasiassa paheni huomattavasti rakkaan isäni kuollessa pari vuotta sitten. En ole pystynyt asiaa käsittelemään. Asun ulkomailla ja teen töitä pääosin tietsikalla kotona, joten pystyn myös juomaan työpäivän aikana, tosin se on alkanut tuottamaan "hedelmää", kuten olen pari kertaa ollut puhelinneuvotteluissa aika pihalla ja työnantaja on sen ilmeisesti huomannut...Minua korpeaa myös suunnattomasti se, että humalassa valehtelen asioita ja itseasiassa valehtelen kaikille lähimmäisille ihan sen takia, että "saan luvan" haista viinalle ("parit työpaikan coctail -illassa", "lentokentällä muutamat rentoutumismielessä" jne...).
Siellä on taas yksi läheisriippuvainen joka ei osaa/uskalla päästää irti vaan jää mieluummin pyöriskelemään itsesääliin..no se jatkunee loputtomiin ja tilanne vaan pahenee. Ei aloittajaakaan voi auttaa kuin hän itse! Näitähän riittää.
Mielestäni ap ei pyöri itsesäälissä, mutta saatan erehtyäkin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ihmiset saavat ja voivat hakea apua. Joissakin asioissa voi auttaa vain itse itseään, mutta suurimpaan osaan ongelmia on olemassa myös ammattiapua sekä muuta apua.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 08:33"]
Siellä on taas yksi läheisriippuvainen joka ei osaa/uskalla päästää irti vaan jää mieluummin pyöriskelemään itsesääliin..no se jatkunee loputtomiin ja tilanne vaan pahenee. Ei aloittajaakaan voi auttaa kuin hän itse! Näitähän riittää.
[/quote]
Ap, miten menee? Tunnistatko tai tunnustatko olevasi läheisriippuvainen?
Mua vähän vaivaa tuo, kun sanot, että miehesi kohta kuolee ja juo itsensä hengiltä..saattaa käydä myös niin, että miehesi juo vielä kolmenkymmenen vuoden päästäkin ja sinä huomaat elämäsi valuneen hukkaan sitä seuratessasi ja ihmettä toivoessasi. Mun isä on kohta 65-vuotias, juonut ainakin neljäkymmentä vuotta, vuosi vuodelta enemmän ja enemmän, siellä äitini sitä edelleen katselee ja marttyyrinä elelee, vaikka elämä olisi voinut aikoinaan lähteä toiseen suuntaa, jos olisi tehnyt ratkaisuja. En tajua, mikis joidenkin ihmisten elimistö kestää viinaa noin kauan ja noin paljon! En tiedä, mitä tällö haluan sulle sanoa, muuta kuin, että uskalla tehdä omat ratkaisusi, mutten voi olla, että elät alkoholistin kanssa vuosikymmeniä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:24"]
Ap, miten menee? Tunnistatko tai tunnustatko olevasi läheisriippuvainen?
[/quote]
Ei voi sanoa, että kovin hyvin menisi. Tällä viikolla kännääminen alkoi maanantaina heti aamusta. Olin jopa melko valmis menemään al anoniin ja tunnustamaan mitä tahansa muttei ollut mahdollisuutta lähteä sinne. Joku raja on ylitetty.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:37"]
Mua vähän vaivaa tuo, kun sanot, että miehesi kohta kuolee ja juo itsensä hengiltä..saattaa käydä myös niin, että miehesi juo vielä kolmenkymmenen vuoden päästäkin ja sinä huomaat elämäsi valuneen hukkaan sitä seuratessasi ja ihmettä toivoessasi. Mun isä on kohta 65-vuotias, juonut ainakin neljäkymmentä vuotta, vuosi vuodelta enemmän ja enemmän, siellä äitini sitä edelleen katselee ja marttyyrinä elelee, vaikka elämä olisi voinut aikoinaan lähteä toiseen suuntaa, jos olisi tehnyt ratkaisuja. En tajua, mikis joidenkin ihmisten elimistö kestää viinaa noin kauan ja noin paljon! En tiedä, mitä tällö haluan sulle sanoa, muuta kuin, että uskalla tehdä omat ratkaisusi, mutten voi olla, että elät alkoholistin kanssa vuosikymmeniä.
[/quote]
Rankalta kuullostaa. En mä jaksa marttyyrinä elää. Jos olisi yhtään hinkua juoda, niin mieluummin vaikka sitten alkaisin juoda siinä mukana. Mutta onneksi ei ole.
No tällä viikollakin olisi voinut yrittää mennä mutta ei onnistunut. Ei taida onnistua ikinä. Kertokaa te alkoholiongelmaiset jotain vuorostanne.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:01"]
Menetätkö jotain menemällä sinne? Tuskin näin kuitenkaan. Menetät kai enemmän, jollet mene. Ota apu vastaan, jos koet sitä siellä saavasi tavalla tai toisella. Voit olla täysin hiljaa tilaisuuksissa ja vain kuunnella, tässä tilanteessa luulen ettei sinulla ole mitään haittaa sinne menosta ja olet jo sitä pohtinut. Taidat tietää jo ongelman olemassa olon, miksi et halua apua itsellesi?
[/quote]
Voinhan taas ensi viikolla katsoa, mutta en mä varmaan mene. Olen lukenut alkoholismista ja tiedän ja näen kyllä, että kuolemaan se johtaa. Mun on vaikea hyväksyä sitä, mutta pakkohan se on. Olen just niin kuin suositellaan, eli en rähjää enkä nalkuta, annan toisen tehdä, mitä haluaa. Kukaan ei voi häntä pelastaa, koska hän ei mene hoitoon.
[/quote]
Mutta tämä ryhmä auttaisi sinua, eikä sitä alkoholistia. Siis sinua varten se on. Että tuntisit vähemmän tuskaa. Kaikki siellä niitä samoja alkoholistin läheisiä, jotka myös kärsivät alkoholismin haitoista. Et menetä mitään edes kokeilemalla sitä.
[/quote]
Kyllä mä silti tuskaa kokisin, koska rakastan miestä kaikesta huolimatta. Hän rakastaa enää vain viinaa ja sen kestämisessä kukaan ei voi mua auttaa. Joka päivä sanon itselleni, että hän on sairas eikä voi sille mitään. Katson häntä kuin jotain syöpäpotilasta, joka kuihtuu pois.
[/quote]
No sitten se ryhmä on tästä samasta syystä siellä myös. Eikä kokoonnu vain odottamaan sinua tai sanojasi. Kyllä tuo hieman auttaa kuitenkin. Suosittelisin, että luet myös kirjan ( Melody Battle: irti läheisriippuvuudesta, jossa alaotsikkona -miten lopetan muiden holhoamisen ja alan huolehtia itsestäni), tämä vain sattui auttamaan minua ja saamaan perspektiiviä asioihin ja onhan siinä myös se jssap mikä vakio av-vastaus. Kirjan saa kirjastosta ihan, enkä myy sulle mitään, mutta tajuan kyllä millaisen ongelman kanssa painit. Koita edes jollain lailla helpottaa omaa oloasi, muiden oloon et sitten voi vaikuttaa, vaikka se tarkoitus olisi jossain hyvin syvällä siellä mielessä lopulta ( mun mies myös juoppo, en tunne sua, mutta tuolle ahdistukselle voi tosiaan jotain tehdä olematta itsekäs tms.).
[/quote]
Oon lukenut paljon ja on mulla masennuslääkityskin. Tiedän, etten voi vaikuttaa mitenkään. Mieskin sanoo välillä, että mun pitäisi löytää itselleni parempi kumppani, ihan kuin voisin samaan aikaan hakea uutta seuraa. Ehkä sitten tulevaisuudessa. Mutta nyt on tämä hetki.
Hei, lue edes tuo kirja! Alkoholisti sairastuttaa kaikki lopulta ja tällä tavalla haet itsellesi apua kuitenkin. Sen verran sanon vielä, että ei tarvi olla mikään pulmunen ollakseen uhri taikka syyttää kaikesta edes sitä alkoholistia. Mulla meni tosiaan aika lailla elämä vinoon, kun tutustuin kivaan ja koulutettuunkin mieheen yms. jonka sanomiset paljastuivat lähinnä kauniiksi valheiksi ja koko korttitalo meni nurin siinä, kun itse aloin tästä välittämään liikaa, epäilemään liikaa ym. Tuo ryhmä käy ilmaisesta terapiasta ja auttaa siinä, että asiat itselle helpompia lopulta, vaikka itse itsensä uhriksi itsensä jotenkin laskisikin siinä samalla kun toivoisi sen miehen kuolevan mahdollisemman pian eikä kiduttavan kaikkia läheisiään jatkuvilla valheillaan. Ei siellä tarvi olla raivoraitis/pyhimys tai edes inhota alkoholia, vain siksi että inhoaa alkoholistin tapoja. Ap mene ja kokeile, tee jotain itsesi hyväksi, sen ansaitset ja tiedät tämän!
Ja mene sinne! Eihän siellä tarvi käydä, jollei sieltä mitään saa! Kokeile edes. Samaa haet täältä lopulta, mutta parempaa vertaistukea saat sieltä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:01"]
Menetätkö jotain menemällä sinne? Tuskin näin kuitenkaan. Menetät kai enemmän, jollet mene. Ota apu vastaan, jos koet sitä siellä saavasi tavalla tai toisella. Voit olla täysin hiljaa tilaisuuksissa ja vain kuunnella, tässä tilanteessa luulen ettei sinulla ole mitään haittaa sinne menosta ja olet jo sitä pohtinut. Taidat tietää jo ongelman olemassa olon, miksi et halua apua itsellesi?
[/quote]
Voinhan taas ensi viikolla katsoa, mutta en mä varmaan mene. Olen lukenut alkoholismista ja tiedän ja näen kyllä, että kuolemaan se johtaa. Mun on vaikea hyväksyä sitä, mutta pakkohan se on. Olen just niin kuin suositellaan, eli en rähjää enkä nalkuta, annan toisen tehdä, mitä haluaa. Kukaan ei voi häntä pelastaa, koska hän ei mene hoitoon.
[/quote]
Mutta tämä ryhmä auttaisi sinua, eikä sitä alkoholistia. Siis sinua varten se on. Että tuntisit vähemmän tuskaa. Kaikki siellä niitä samoja alkoholistin läheisiä, jotka myös kärsivät alkoholismin haitoista. Et menetä mitään edes kokeilemalla sitä.
[/quote]
Kyllä mä silti tuskaa kokisin, koska rakastan miestä kaikesta huolimatta. Hän rakastaa enää vain viinaa ja sen kestämisessä kukaan ei voi mua auttaa. Joka päivä sanon itselleni, että hän on sairas eikä voi sille mitään. Katson häntä kuin jotain syöpäpotilasta, joka kuihtuu pois.
[/quote]
No sitten se ryhmä on tästä samasta syystä siellä myös. Eikä kokoonnu vain odottamaan sinua tai sanojasi. Kyllä tuo hieman auttaa kuitenkin. Suosittelisin, että luet myös kirjan ( Melody Battle: irti läheisriippuvuudesta, jossa alaotsikkona -miten lopetan muiden holhoamisen ja alan huolehtia itsestäni), tämä vain sattui auttamaan minua ja saamaan perspektiiviä asioihin ja onhan siinä myös se jssap mikä vakio av-vastaus. Kirjan saa kirjastosta ihan, enkä myy sulle mitään, mutta tajuan kyllä millaisen ongelman kanssa painit. Koita edes jollain lailla helpottaa omaa oloasi, muiden oloon et sitten voi vaikuttaa, vaikka se tarkoitus olisi jossain hyvin syvällä siellä mielessä lopulta ( mun mies myös juoppo, en tunne sua, mutta tuolle ahdistukselle voi tosiaan jotain tehdä olematta itsekäs tms.).
[/quote]
Oon lukenut paljon ja on mulla masennuslääkityskin. Tiedän, etten voi vaikuttaa mitenkään. Mieskin sanoo välillä, että mun pitäisi löytää itselleni parempi kumppani, ihan kuin voisin samaan aikaan hakea uutta seuraa. Ehkä sitten tulevaisuudessa. Mutta nyt on tämä hetki.
Hei, lue edes tuo kirja! Alkoholisti sairastuttaa kaikki lopulta ja tällä tavalla haet itsellesi apua kuitenkin. Sen verran sanon vielä, että ei tarvi olla mikään pulmunen ollakseen uhri taikka syyttää kaikesta edes sitä alkoholistia. Mulla meni tosiaan aika lailla elämä vinoon, kun tutustuin kivaan ja koulutettuunkin mieheen yms. jonka sanomiset paljastuivat lähinnä kauniiksi valheiksi ja koko korttitalo meni nurin siinä, kun itse aloin tästä välittämään liikaa, epäilemään liikaa ym. Tuo ryhmä käy ilmaisesta terapiasta ja auttaa siinä, että asiat itselle helpompia lopulta, vaikka itse itsensä uhriksi itsensä jotenkin laskisikin siinä samalla kun toivoisi sen miehen kuolevan mahdollisemman pian eikä kiduttavan kaikkia läheisiään jatkuvilla valheillaan. Ei siellä tarvi olla raivoraitis/pyhimys tai edes inhota alkoholia, vain siksi että inhoaa alkoholistin tapoja. Ap mene ja kokeile, tee jotain itsesi hyväksi, sen ansaitset ja tiedät tämän!
[/quote]
Voinhan mä sen kirjan lukea, mutta olen kyllä lukenut kaikenlaista. Ja ei mulla ole mitään ylemmyydentuntoa mieheen nähden. Itselleni viina ei maistu, mutta ymmärrän, että hän on koukussa ja alkoholi tuhoaa hänet. En toivo, että hän kuolee, mutta niin siinä vain käy. Kaikki valehtelut, katoilut, ryhdistäytymisyritykset ja muu on jo niin tuttua, että mulle ei tarvitse kertoa, millainen alkoholisti on.
Kun tässä kesä ja lomat loppuu, niin unohtuu nämä mielipahat ja jatkan elämääni. Oli virhe odottaa mitään enää tänä kesänä, mutta onneksi lomia ei olekaan taas vuoteen.
Ap, voit kuitenkin auttaa itseäsi. Tee edes se. Sen olet velkaa ihan itsellesi, alkoholisti ei välitä muusta kuin viinasta, juuri siksi tuo ryhmä on olemassa, että nämä läheiset oppisivat kestämään tämän tapoja paremmin ihan itse itsensä kannalta. Eihän siinä ole tarkoitus parantaa sitä alkoholistia, vaan helpottaa sitä omaa tuskaa. Pääset siellä käsittelemään kaikkia niitä turhautumisia ym. tyhijiä toiveita, jotka yhä sattuvat. Et ehkä ihan heti, koska vain ihmisiä sielläkin. Mutta mitä ihmettä täältä haet, jos samaa saisit juuri siitä ryhmästä, jossa kaikki ihmiset ymmärtävät mistä kyse enemmän tai vähemmän alkoholistin läheisenä?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:01"]
Ap, voit kuitenkin auttaa itseäsi. Tee edes se. Sen olet velkaa ihan itsellesi, alkoholisti ei välitä muusta kuin viinasta, juuri siksi tuo ryhmä on olemassa, että nämä läheiset oppisivat kestämään tämän tapoja paremmin ihan itse itsensä kannalta. Eihän siinä ole tarkoitus parantaa sitä alkoholistia, vaan helpottaa sitä omaa tuskaa. Pääset siellä käsittelemään kaikkia niitä turhautumisia ym. tyhijiä toiveita, jotka yhä sattuvat. Et ehkä ihan heti, koska vain ihmisiä sielläkin. Mutta mitä ihmettä täältä haet, jos samaa saisit juuri siitä ryhmästä, jossa kaikki ihmiset ymmärtävät mistä kyse enemmän tai vähemmän alkoholistin läheisenä?
[/quote]
Täällä on helpompaa, kasvottomana. Suunnilleen samat jututhan niillä ihmisillä olisi, nyökyteltäisiin ja todettaisiin, että joo, just tuollaista se on. Ja sen tiedän, että se olisi vain minulle. Alkoholistia ei todellakaan voi parantaa enkä ole edes yrittänyt. Olen luvannut olla tukena, jos hän menee hoitoon, mutta enempää en voi. Ryhmä ei voi auttaa siinä, kun on kaiken vapaa-ajan ilman miestä, ei saa koskaan hellyyttä ja läheisyyttä.
Osaatko sanoa, milloin olet alkanut ajatella, että peli on pelattu? milloin vielä uskoit muutokseen? Onko teillä lapsia, miten voivat?
Kuvaat tosi hyvin tuntemuksiasi. Vaikutat viisaalta ja mukavalta ihmiseltä. Toivon sulle valoisaa tulevaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:18"]
Osaatko sanoa, milloin olet alkanut ajatella, että peli on pelattu? milloin vielä uskoit muutokseen? Onko teillä lapsia, miten voivat?
Kuvaat tosi hyvin tuntemuksiasi. Vaikutat viisaalta ja mukavalta ihmiseltä. Toivon sulle valoisaa tulevaisuutta.
[/quote]
Tämä kesä on ollut valaiseva, koska yksikään suunnitelma ei toteutunut. Mies ei edes yrittänyt niiden suhteen, vaikka sai sentään koottua itsensä muiden ihmisten takia. Minä olen ainoa, jolle hän uskaltaa tehdä katalimmat temppunsa. Siis oikein yrittämällä yrittää, että minä lähtisin ja hän saisi olla uhri ja juoda vielä enemmän (jos mahdollista).
Hänellä on lapsia entisestä suhteestaan, yhteisiä ei ole eikä mulla ole omia. Lapset voivat hyvin äitinsä ansiosta. Mies järjestää kaikkea kivaa, mitä saa rahalla, joten eivät valita.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 00:55"]
Kuule ap..lopulta sairastut itse, ei alkoholistia voi kukaan auttaa jos ei itse sitä halua.
Tee palvelus itsellesi ja hanki helpompi ja ihanampi elämä, lähde.
Tuo ei kannata, kokemusta on.
[/quote]
Niin kai se on. Mutta ärsyttää, kun mies oikein yrittää saada lähtemään enkä haluaisi toimia hänen tahtonsa mukaan. Eikä elämä sen ihanammaksi varmaan muuttuisi, koska kuitenkin huolehtisin ja miettisin. Hän on niin rakas mulle.