Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos syötte paljon turkkilaista jugurttia, tehkää se itse, helppoa!

Vierailija
01.08.2013 |

Minä lämmitän maidon mikrossa, ei tarvii vahtia kattilaa. Laitan n. 2 l maitoa (1%) + 2 dl maitojauhetta ja siinä menee n. 20 min täydellä teholla mikrossa. Mittaan sitten sen lämmön, pitää olla n. +80C.

Annan jäähtyä pöydällä, +30 c ja sitten otan pari desiä sitä lämmintä maitoa, siihen kreikkalainen jogurtti (1 dl) joukkoon, sekoitus paakuttomaksi ja sitten lisään sinne maidon joukkoon sen, sekoitus taas.

Purkitan maitojogurtin ja laitan purkit uuniin, sinne vain valo päälle, se lämmittää riittävästi. Menee noin 8 tuntia ja jogurtti on tiukkaa >Jääkaappiin. Todella helppo ja herkullinen.

Aloitin kaupan kreikkalaisella tuon teon, mutta nyt siemenenä on oma tekemä jogurtti.

Säilyy jääkaapissa ainakin reilun viikon, jos ei tule ennen syötyä loppuun.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ap:n mikrossa kestää noin kauan maidon kuumentaminen, miksei hän kuumenna sitä kattilassa? Aikaa kuluu murto-osa, samoin sähköä. Ja lämpömittarin käyttö on kattilassa helpompaa.

Tuollainen mikro on muuten terveysriski, sen on pakko säteillä ulos, jos sisällä ei mikään kuumene.

Vierailija
42/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mikrossa litra maitoa kiehuu 2 ja puolessa minuutissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:53"]

Ja jos ap:n mikrossa kestää noin kauan maidon kuumentaminen, miksei hän kuumenna sitä kattilassa? Aikaa kuluu murto-osa, samoin sähköä. Ja lämpömittarin käyttö on kattilassa helpompaa.

Tuollainen mikro on muuten terveysriski, sen on pakko säteillä ulos, jos sisällä ei mikään kuumene.

[/quote] Ap.han sanoo heti alussa ettei tartte katilaa vahtia kun tekee mikrossa.

Vierailija
44/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:54"]

[/quote]

Jos tämä pitää paikkansa, mikrosi teho on 2500 W. Enpä ole nähnyt sellaista ennen. Kerrotko merkin ja mallin, minäkin olisin sellaisesta kiinnostunut.

Vierailija
45/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:54"]

[/quote]

Wow, no mun mikrossa kestää paljon kauemmin, ehkä juuri tuon 20 min.

Vierailija
46/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:45"]

Ei se minusta kyllä erityisen helppoa ole. Aika vaivalloista jos haluaa tehdä hygieenisesti, ja kaksi kokeilua kolmesta epäonnistui kuitenkin, vaikka luin aiheesta paljon ja olin jo aika innoissani. Varmaan kokeilen kyllä vielä, tuo olisi aika hauskaa saada toimimaan.

[/quote]

Miten voi epäonnistua? Teitkö juuri noin kuin kerroin, uunissa valo päällä? Laitoitko maitojauhetta joukkoon? Puhtaus on sitten tärkeetä!  ap.

[/quote]

Minä voisin näyttää mallia, miten monella eri tavalla voi epäonnistua. Aloitetaan vaikka mikroaaltouunista: sen teho voi olla erilainen kuin sinulla ja se voi lämmittää epätasaisesti, toiseksi maitojauhe (joka on muuten aika kallista) voi jäädä paakuiksi, uunissa ei ehkä riitäkään pelkkä valo lämmitykseen ...

En minä vaan tiedä, mikä mättää mutta en ole koskaan onnistunut tekemään jugurttia, viili kyllä onnistuu.

Vierailija
47/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan saa minun puolesta kuumentaa maidon miten haluaa, minä jatkan edelleen sen kuumentamista mikrossa, kun ei tarvii seisoa vieressä ja sekoittaa jatkuvasti (toki sekoitan n. 5 min välein), ettei pala kattilassa pohjaan ja tosiaan menee tuo 20min. Koko jutun idea nyt on kuitenkin siinä, että tekee jogurtin kotona itse, ei osta kaupasta.

Hienoa, jos jollakin menee vain 2,5 min litrassa ?! Miten kauan menee ihan vaan tavallisen jääkaappikylmän ruoka-annoksen kuumentamisessa? Mulla se ottaa n. 2 min. ap

Vierailija
48/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:45"]

Ei se minusta kyllä erityisen helppoa ole. Aika vaivalloista jos haluaa tehdä hygieenisesti, ja kaksi kokeilua kolmesta epäonnistui kuitenkin, vaikka luin aiheesta paljon ja olin jo aika innoissani. Varmaan kokeilen kyllä vielä, tuo olisi aika hauskaa saada toimimaan.

[/quote]

Miten voi epäonnistua? Teitkö juuri noin kuin kerroin, uunissa valo päällä? Laitoitko maitojauhetta joukkoon? Puhtaus on sitten tärkeetä!  ap.

[/quote]

Minä voisin näyttää mallia, miten monella eri tavalla voi epäonnistua. Aloitetaan vaikka mikroaaltouunista: sen teho voi olla erilainen kuin sinulla ja se voi lämmittää epätasaisesti, toiseksi maitojauhe (joka on muuten aika kallista) voi jäädä paakuiksi, uunissa ei ehkä riitäkään pelkkä valo lämmitykseen ...

En minä vaan tiedä, mikä mättää mutta en ole koskaan onnistunut tekemään jugurttia, viili kyllä onnistuu.

[/quote]

Toki tarvii sekoittaa maitoa vaikka juuri 5 min välein, jos kuumentaa epätasaisesti ja tarviit sen lämpömittarin, että opit miten kauan sun mikrossa menee.

Maitojauhe sekoittuu kyllä kun ottaa vain vaikka 1/2 l-1 l maitoa, ei ole koskaan ollut ongelma. Sekoita se kylmään maitoon ja vatkaa, lisää pikkasen kerrallaan, varmaan sekoittuu. Ei maitojauhe minun mielestä kallista ole, kun sitä menee noin isoon satsiin vain 2 dl.

Jos uunissa on sisällä valo, se kyllä pitää uunin tarpeeksi lämpimänä, ei se tarvii kuumuutta. Oletko kokeillut uuniasi?

Oletko tehnyt ihan noilla minun laittamilla ohjeilla ja silti epäonnistunut?

ap.

Vierailija
49/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maitoa käytät?

Turkkilaisessa "kuuluu" olla 10% rasvaa....purkki kermaako sekaan?

Tekisi mieli kokeilla, mutten ole saanut aikaiseksi. Jogurtin kantaminen kaupasta on kuitenkin niin helppoa.

Vierailija
50/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:24"]

Mitä maitoa käytät?

Tekisi mieli kokeilla, mutten ole saanut aikaiseksi. Jogurtin kantaminen kaupasta on kuitenkin niin helppoa.

[/quote]

Lue se ap.n antama ohje....siellä se sanotaan.

Mikäs pakko se on olla rasvaista, makuhan se on tärkein asia?

Vierailija
51/51 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:24"]

Mitä maitoa käytät?

[/quote]

Tietysti jos niin haluaa, kermaa voi laittaa vaikka puolet.

Valmiissa turkkilaisessa on "pastöroitu rasvaton maito* ja kerma*, rasvaton maitojauhe, hapate." listattuna.