Miksi te ostatte koko ajan vaan lisää tavaraa?
Miksi ihmiset vaan koko ajan ostelee lisää tavaraa, vaikka se on luonnolle niin raskasta? Miksi olette niin itsekkäitä? Miksi pitää ostas joku uusi maljakko, kun ette sitä tarvitse kuitenkaan? Tai joku kesämekko vaikka niitä on jo 15 kaapissa pölyttymässä? Miksi te vaan ostatte ja ostatte?
Kommentit (67)
Se on kiwaa ostella ! Kun maailmassa on hätä, niin kerrankin tuntuu mukavalta.
Zinc
Itsekkyys, välinpitämättömyys, ahneus, turhamaisuus
Siinähän niitä syitä
Ostin jatkuvasti krääsää ja paskaa nuorempana kun olin aivopesty.
Rauhoituttuani hankin nykyään lähinnä satoja vuosia jo valmiiksi kestänyttä antiikkia, vaatteet kulutan täysin loppuun jne., eli vältän uuden mateiran hankintaa niin paljon kuin mahdollista.
Ostan uutta tavaraa kun vanha kuluu, mutta en tosiaankaan mitenkään "huvinvuoksi", enkä ymmärrä esim. niitä maljakoita ja muita, että miksi pitäisi sellaisia ostella. Toki jonkun verran turhaakin silti ostelen, mutta en "koko ajan".
Sanopas se. Oon elänyt lapsuuden, jossa kaikki "kiva" oli tarkkaan säännösteltyä. Ikinä ei saanut "parasta" tai "kaunista" vaan se oli turhuutta. (Ja siis rahaa kyllä olisi ollut).
Otan nyt varmaan menetettyä takaisin. Tympeäähän se on mutta olisi ankeaa elämää olla koskaan ostamatta mitään. Mitäs niillä rahoilla tekisi? Matkustelen, mulla on asunto, on lemmikki jne... En halua kuolla kuten isovanhempani, istuen valtavan rahakirstun päällä mutta loppuun asti kulkien vanhoissa reikäisissä vaatteissa, perunaa ja näkkileipää syöden ja Ladalla ajaen. D:
Omat vanhemmat sentään on tajunnu, että ei sitä valtavaa rahapottia täältä mukaansa saa. Ei saa tavaroitakaan. Mutta ainakin niillä rahoilla on tehnyt jotain.
Toisaalta moni meistä työllistyy kulutuksen vuoksi. Yhteiskuntamme on rakentunut kasvavan kulutuksen varaan.
Joskus pitää korvata hajonnut asia, toisinaan innostuu jostain ihan uudesta harrastuksesta tai muusta tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Zinc zinc zinc🤦🏻♀️🤦🏻♀️ jessus... Olen niin cool ja keksin itse itselleni tällaisen megahauskan nimen, jota pakotan muillekin, wuhuuuu!!
Vierailija kirjoitti:
Ostan uutta tavaraa kun vanha kuluu, mutta en tosiaankaan mitenkään "huvinvuoksi", enkä ymmärrä esim. niitä maljakoita ja muita, että miksi pitäisi sellaisia ostella. Toki jonkun verran turhaakin silti ostelen, mutta en "koko ajan".
Lisäys: mutta tasaisesti kuitenkin ostelen kaikkea turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Zinc zinc zinc🤦🏻♀️🤦🏻♀️ jessus... Olen niin cool ja keksin itse itselleni tällaisen megahauskan nimen, jota pakotan muillekin, wuhuuuu!!
Mikä pienokaista itkettää ?
Zinc
Ota keksi
Olen muuten myös aika tyhmä.
Zincc
Tarpeen mukaan. Ja mistä sä mun maljakko- tai mekkotarpeen tiedät? Kyllä mä käytän maljakoita, kun tykkään leikkokukista. Mutta hui mitä tuhlausta, kukkien sijasta pitäisi kai kasvattaa ruokaa Afrikkaan, että saadaan lisää suita ruokittavaksi, kun ei anneta luonnon hoitaa paikallista liikakansoitusta tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeen mukaan. Ja mistä sä mun maljakko- tai mekkotarpeen tiedät? Kyllä mä käytän maljakoita, kun tykkään leikkokukista. Mutta hui mitä tuhlausta, kukkien sijasta pitäisi kai kasvattaa ruokaa Afrikkaan, että saadaan lisää suita ruokittavaksi, kun ei anneta luonnon hoitaa paikallista liikakansoitusta tavallaan.
Niin, jos ei paikallinen maasto tuota ruokaa, niin mikä järkii siellä on sitten lisääntyä.
Zinc
Maailmanparantajat on niin kaksilla rattailla ajelijoita, etteivät tuota huomaa. Puhuvat kulutuksen vähentämisestä, mutta samaan aikaan kulutusta lisätään radikaalisti tuommoisilla toimilla, että tuetaan alueita, jotka eivät ihmisiä elätä. Rahdataan sinne sitten kaikkea ympäri maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän luonto hoida syykin pois diabeteksen avulla kun syöt ja tuhlaat neljän edestä.
Minä olen luonnonsuojelija ja äänestän vihreitä.
Zinc
Meidät on aivopesty kuluttajiksi. Kuluttaminen on elämämme tarkoitus. Turhan krääsän ostaminen tukee talouselämää. Jos typerykset alkaa istumaan rahojensa päällä ja säästelemään niitä, tuodaan tänne miljoonittain porukkaa muista maanosista, kyllä he taas innolla kuluttavat. Ihan sama, kenen rahoilla, typerykset maksaa aina.
Vierailija kirjoitti:
& Get a haircut & real job
Zincc
Täällä päiwystäminen ja muiden wihaaminen ei ole röitä.
Tosi on ! Se ei ole oikea röi ..
Zinc
Hommaa oikeita röitä ! Täällä notkuminen ja palsta triggeröityminen ei ole röi !
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys, välinpitämättömyys, ahneus, turhamaisuus
Siinähän niitä syitä
Hmm. Ihmiset eivät ostele sen vuoksi, että heidän ensimmäinen ajatuksensa olisi joku muu. On varsin tekopyhää olettaa, että ihmiset olisivat jotain muuta kuin itsekkäitä. Osteleminen on monelle tapa olla olemassa, toisille se on eskapismia todellisuudesta. Osa lääkitsee itseään ostelemalla. Jos oli huono päivä, piristetään itseään ostamalla tai palkitaan jostain, mistä ollaan selviydytty hyvin. Osa ostaa täyttääkseen elämässään emotionaalista tyhjyyttä. Ostetaan yksinäisyyteen. Ostelu siis on korviketta johonkin, mitä itsellä ei ole - ystäviä, lapsia, seksiä, mielekkyyttä omassa elämässä.
90% kansasta on tyhmiä. Loput sentään äänestävät vihreitä.