Miksi te ostatte koko ajan vaan lisää tavaraa?
Miksi ihmiset vaan koko ajan ostelee lisää tavaraa, vaikka se on luonnolle niin raskasta? Miksi olette niin itsekkäitä? Miksi pitää ostas joku uusi maljakko, kun ette sitä tarvitse kuitenkaan? Tai joku kesämekko vaikka niitä on jo 15 kaapissa pölyttymässä? Miksi te vaan ostatte ja ostatte?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Hommaa oikeita röitä ! Täällä notkuminen ja palsta triggeröityminen ei ole röi !
Zincc
Tää on työtä.
Zincc/Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa oikeita röitä ! Täällä notkuminen ja palsta triggeröityminen ei ole röi !
Zincc
Tää on työtä.
Fake: Zincc/Zinc
Ei ole.
Oikeista röitä saa kunnon palkkaa
Zinc
Homma sellaista, äläkä triggeröidy täällä päiwät pitkät
Se tuo hetken iloa tylsään ja sisällöttömään elämään. En minäkään ostaisi niin paljon jos olisi kavereita ja muuta tekemistä mutta kun ei ole.
En ostele maljakkoja. Mekkoja ostan, jos toiset ovat menneet rikki tai lapsella jääneet pieniksi. Tuulettimen ostin, kun asunto on sietämättömän kuuma. Tulostimen ostin, kun tuli etätyösuositus. Pojalle ostin läppärin, kun tarvitsee sitä lukiossa. Autoon ostin tunkin, että saan tarvittaessa renkaan vaihdettua tien päällä. Siinäpä viimeisen puolen vuoden ostokseni selitettynä. Ja tietysti ruokaa, vessapaperia ja pesuaineita tms.
Oliko muuta kysyttävää?
Minä ostan kirppiksiltä mutta vain sellaista mitä myydään alihintaan. Eli pois myydessä saan taatusti moninkertaisen hinnan. Koko ajan myös myyn tavaraa pois, tarpeetonta harrastuskamaa (harrastus jonka lopetan kokonaan), enemmän lähtee kuin tulee eli tilanne paranee joka päivä. Vaatetta nyt on pakko ostaa uutta, jos ei halua ryysyläiseltä näyttää. Alennusmyynnistä saa ihan kelpo vaatteita, sitten voikin mennä vuosi etten osta mitään uutta. Talvitakin uusin 5-10v välein, kengät samoin. Ennätys taitaa olla 15v samoilla talvikengillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys, välinpitämättömyys, ahneus, turhamaisuus
Siinähän niitä syitä
Hmm. Ihmiset eivät ostele sen vuoksi, että heidän ensimmäinen ajatuksensa olisi joku muu. On varsin tekopyhää olettaa, että ihmiset olisivat jotain muuta kuin itsekkäitä. Osteleminen on monelle tapa olla olemassa, toisille se on eskapismia todellisuudesta. Osa lääkitsee itseään ostelemalla. Jos oli huono päivä, piristetään itseään ostamalla tai palkitaan jostain, mistä ollaan selviydytty hyvin. Osa ostaa täyttääkseen elämässään emotionaalista tyhjyyttä. Ostetaan yksinäisyyteen. Ostelu siis on korviketta johonkin, mitä itsellä ei ole - ystäviä, lapsia, seksiä, mielekkyyttä omassa elämässä.
Ei pidä aina paikkaansa.
Ostan vaatteita, leluja ja kirjoja myös lastenlapsille. Mutta varsinkin vaatteissa kysyn lasten äidiltä ensin, kelpaako. Tiedän että lapsiperheessä on vähän rahaa. Välillä annan sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zincc
Tää on työtä.
Fake: Zincc/Zinc
Ei ole.
Oikeista röitä saa kunnon palkkaa
Zinc
Homma sellaista, äläkä triggeröidy täällä päiwät pitkät
Miksi puhut minulle?
T. Aito Zinc
Ostelen, koska murkulaa on !
Zincc
En piittaa inisijöistä ;)
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan kirppiksiltä mutta vain sellaista mitä myydään alihintaan. Eli pois myydessä saan taatusti moninkertaisen hinnan. Koko ajan myös myyn tavaraa pois, tarpeetonta harrastuskamaa (harrastus jonka lopetan kokonaan), enemmän lähtee kuin tulee eli tilanne paranee joka päivä. Vaatetta nyt on pakko ostaa uutta, jos ei halua ryysyläiseltä näyttää. Alennusmyynnistä saa ihan kelpo vaatteita, sitten voikin mennä vuosi etten osta mitään uutta. Talvitakin uusin 5-10v välein, kengät samoin. Ennätys taitaa olla 15v samoilla talvikengillä.
Olen itkenyt vuosia vanhojen lempitalvitakkieni hajoamista. Hyvän talvitakin löytäminen ei ole aina helppoa. Kotimaista en ole löytänyt koskaan, kun olen liian lyhyt niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeen mukaan. Ja mistä sä mun maljakko- tai mekkotarpeen tiedät? Kyllä mä käytän maljakoita, kun tykkään leikkokukista. Mutta hui mitä tuhlausta, kukkien sijasta pitäisi kai kasvattaa ruokaa Afrikkaan, että saadaan lisää suita ruokittavaksi, kun ei anneta luonnon hoitaa paikallista liikakansoitusta tavallaan.
Eiköhän luonto hoida syykin pois diabeteksen avulla kun syöt ja tuhlaat neljän edestä.
No eiköhän me kaikki kuolla aikanaan? Ihan riippumatta siitä onko pukeutunut hyvin vai loppuunkuluneisiin hamppulumppuihin, syönyt hyvää ruokaa tai jotain pierupapupataa jne. Valintoja, joita jokainen tekee omaksi parhaakseen ennen sitä kuolemaansa. Haluan nauttia elämästä. Eikä maailma pelastuu vaikka en enää ikinä kuluttaisi killinkiäkään mihinkään ei-välttämättömään.
En osta enää maljakoita, kun ei löydy kauniimpia kuin minulla jo on. Käytän niitä kyllä paljon.
Ihan sama paljonko tuhlaa ..
Zincc
Lopetin kaiken turhan ostamisen 12 vuotta sitte. Leninkini maksavat noin 800 e/kpl, takkini vähän yli 1500 e/kpl, mutta niitä käytetäänkin sitten kymmeniä vuosia.
Keskityin ostamisen sijaan sijoittamiseen ja tällä hetkellä saan asumistukea vähän yli 2800 e/kk, kiitos niiden, jotka eivät halua omistaa asuntoa, vaan elää kunnolla. Kela maksaa ison osan vuokrista ja minä keskityn... omistamiseen tuhlaamisen sijaan.
Mulla hajos juuri 20 wuotta wanha tavara, joka hajosi 20 wuotta sittenkin ;)
JA se on AIVAN SAMA tavara. ;)
Sepäs se !
Zincc
Se ei ole ERI tavara kuin 20 wuotta sitten. Täytyy lähtä ostelemaan uuzi ;)
Osa ihmisistä tarvitsee jatkuvasti terapiaa. He terapoivat itseään konmarituksella. Heittävät jatkuvasti tavaraa roskikseen. Sitten he laittavat itselleen sädekehän pään ylle ja kuvittelevat kuinka maailma pelastuu, kun tavaraa ei ole omissa nurkissa.
Täälläkin on oma ketju tälle ilmiölle "tavarapaljous". Sitten viikosta, kuukaudesta toiseen luetellaan, mitä on taas raivattu omista nurkista ja kaapeista kaatopaikoille. Nämä ihmiset ovat kuitenkin paradoksaalisesti hirmu fiksoituneita tavaraan. Siitä tulee jotenkin autuas olo, kun luettelee kaikki ne nippelit ja nappelit joita on taas raivattu johonkin.
Kaikki ihmiset ovat jollain tavoin ahdistuneita ja se ahdistus on löytänyt itselleen luvallisen väylän konmarituksessa. Pohjimmiltaan ihminen alitajuisesti tietää, että oma loppu on edessä ja samalla miettii, miksi on kuluttanut aikaansa ostamalla erinäistä sälää. Sälän poisheitto ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että loppu on joka tapauksessa kulman takana.
Se hajosi siis 20 wuotta sittenkin aivan samallalailla. Sanoin jo ääneen 2 kk sitten, että kohta se hajoaa.
Eilen se hajosi ;)
Zinc
Tiesin sen, koska se hajosi 20 wuotta sittenkin .. ja tuli talon mukana ostaessa, kuten 20 wuotta sittenkin ;)
Matrix pyörittää samoja kaavoja, samoilla tavaroilla, samoilla roboteilla pitkin kyliä ..
Zinc
Miten siinä voisi enää kuluttaa liikoja, kun kaikki on fuulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itkenyt vuosia vanhojen lempitalvitakkieni hajoamista. Hyvän talvitakin löytäminen ei ole aina helppoa. Kotimaista en ole löytänyt koskaan, kun olen liian lyhyt niihin.
Mun 12-vuotias talvitakki pitää päästää lepoon syksyllä. Hihat rispaantuneet, vetoketju hajalla ja on vähän turhan tilavakin. Harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeen mukaan. Ja mistä sä mun maljakko- tai mekkotarpeen tiedät? Kyllä mä käytän maljakoita, kun tykkään leikkokukista. Mutta hui mitä tuhlausta, kukkien sijasta pitäisi kai kasvattaa ruokaa Afrikkaan, että saadaan lisää suita ruokittavaksi, kun ei anneta luonnon hoitaa paikallista liikakansoitusta tavallaan.
Eiköhän luonto hoida syykin pois diabeteksen avulla kun syöt ja tuhlaat neljän edestä.
No eiköhän me kaikki kuolla aikanaan? Ihan riippumatta siitä onko pukeutunut hyvin vai loppuunkuluneisiin hamppulumppuihin, syönyt hyvää ruokaa tai jotain pierupapupataa jne. Valintoja, joita jokainen tekee omaksi parhaakseen ennen sitä kuolemaansa. Haluan nauttia elämästä. Eikä maailma pelastuu vaikka en enää ikinä kuluttaisi killinkiäkään mihinkään ei-välttämättömään.
Naurattaa sun hassut sanavalinnat. Mutta totta turiset. Jos otetaan hiilijalanjälkeen huomioon valtion pinta-ala ja asukastiheys, ja pohjoisen sijainnin aiheuttama pakollinen lämmitys, me suomalaiset ei olla kuluttajina keskimäärin mitään pahiksia. Lapsiakin tehdään vain 1-2 per perhe.
Olen tänä kesänä käyttänyt monta vuotta vanhaa kesämekkoani. Ja saanut siitä jopa kehuja!
Uutta en ostanut, kun kaupoista ei löytynyt yhtä kivaa, ja kumma kyllä, yhtä muodikasta.
Minulla on ollut tapana ostaa joka kesä kesämekko. Se on ollut minusta kiva tapa. Ikään kuin muisto siitä kesästä. (Tuhma minä!)
Tänä kesänä olen kyllä käyttänyt enemmän shortseja kuin mekkoja. (Yhdet uudet, tunnustan. Mutta myös vanhoja olen käyttänyt.)
Olisin ostanut myös nilkkasukkia töihin, mutta kun kaupoissa on huonompilaatuisia kuin vanhat sukkani, niin olen parsinut niitä!!!
Tosi vähän olen ostellut, ja tarpeeseen, kun koronan takia ei ole tullut käytyä kuin lähinnä lähimarketeissa. Niiden valikoimat ei varsinaisesti houkuttele ostamaan. Netistä en tykkää ostella, vaikka se olisi viisastakin nyt korona-aikaan. En vaan jaksa sitä vaihto- ja palautusrumbaa, jos tuote ei vastaakaan kuvaa.