Lihava työkaveri ei laihdu?
Mistähän johtuu, että jotkut eivät laihdu, vaikka eivät söisi juuri mitään? Työpaikkaruokalassamme näen usein yhtä työkaveria, jolla on todella paljon ylipainoa. Hän syö pelkkää salaattia (ilman kastiketta), tai sitten omia eväitä, esim yksi omena tai banaani. Joskus joku proteiiniopatukka lisänä ja musta kahvi. Ei muuta! Usein töissä kertoo miten kiireinen oli eilen, eikä ehtinyt/muistanut syödä illalla mitään. Välillä menee viikonloppukin niin, ettei muista syödä juuri mitään. En käsitä, miten voi olla mahdollista? En usko että hän valehtelee, sillä joka kerta kun ruokalassa näen hänet, hän ei tosiaan syö juuri mitään. Ihan vaan mielenkiinnosta mietin, tai sitten onkohan hänellä jokin siaraus, että kilot eivät vain lähde? Näin on ollut jo ainakin 4 vuotta, kun olemme tutustuneet.
Kommentit (35)
Syö iltaisin kun ei ole kukaan kyttäämässä syömisiä..köhapköh. Ja voi kieltää syömisensä itseltäänkin niin tehokkaasti, että maanantaina oikeasti kuvittelee olleensa melkein ilman ruokaa. Onhan noita tapauksia kun naiset ovat saaneet tietää olleensa raskaana synnytettyään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:02"]
Ei kyllä voi ihan oikeesti olla, ettei vaan laihdu. Mäkin ennen luulin noin, että kyllähän ihminen laihtuu jos ei syö mitään.
No täytettyäni 30 v. laihtuminen ei ole ollut enää niin yksinkertaista. Tosiaan kuukauden tässä olen nyt syönyt vain aamulla, kahvia ja jonkun leivän. Päivällä juonut pelkkää vettä ja illalla vielä syönyt vain leipää ja teetä.
Ja ihan oikeasti en vaan laihdu!
Enkä syö ylimääräistä, käytä mieletöntä määrää voita, majoneesia tms. En mitään! En yhtään mitään!
Ja en laihdu.
Liikuntaakin olen harrastanut joka toinen päivä.
[/quote]
Ihan kuin äitini, joka lihoi syömällä vain leipää muutaman palan päivässä, sekä juomalla kahvia aika paljon, ja piimää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:03"]
Syö iltaisin kun ei ole kukaan kyttäämässä syömisiä..köhapköh. Ja voi kieltää syömisensä itseltäänkin niin tehokkaasti, että maanantaina oikeasti kuvittelee olleensa melkein ilman ruokaa. Onhan noita tapauksia kun naiset ovat saaneet tietää olleensa raskaana synnytettyään.
[/quote]En usko, että kukaan välttämättä syö iltaisin, kun kukaan ei ole näkemässä. En tosiaan usko.
Elimistön toiminta vain hidastuu ikääntymisen myötä ja ihminen ei enää tarvitse paljon ruokaa. Loppujen lopuksi meidät on ohjelmoitu elämään aika vähällä ruualla.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCO tulevat nyt ihan ensin mieleen sairauksista, jotka lihottavat.
Mulla on PCO ja jos en käytä lääkitystä, paino nousee. Syön melko terveellisesti ja kohtuudella. Liikun pari kertaa viikossa. Vaikka lisään liikuntaa neljään kertaan viikossa ja aloitan dieetin, saatan laihtua 2-4kg, mutta siihen sitten tyssää. Ei paljon motivoi jos 2kk vedät kuntokuuria, eikä mitään edistystä tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:55"]
Mun äitini oli ylipainoinen ja oikeasti söi todella vähän. Mutta - äiti oli iltatöissä ja söi yleensä töiden jälkeen klo 10 illalla leipäpalan, eli luulen, että väärä ateriarytmi oli syynä. Sen lisäksi se vähän syöminen oli paljolti juuri leipää. Piimää äiti joi aika paljon.
[/quote]
tutkimukset ovat osoittaneet, ettei sillä mihin aikaan syö ole mitään merkitystä lihomisen tai laihtumisen kannalta, vaan ainoastaan päivän kokonaiskaloreilla. Itse syön päivällisen klo 21-22 ja olen aina ollut hoikka. Aamuisin en syö mitään ja kevyen lounaan klo 13, illalla sitten tankkaan kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:48"]
Ei voi illalla syödä niin että ei olisi aamulla nälkä. Jos syö myöhään ruokaa, niin se vaan lisää nälkää aamulla, koska maha sulattaa ruuat yön aikana, ja se sulatusvaihde on vielä aamullakin käynnissä ja maha alkaa olla tyhjä niin maha vaatii lisää sulatettavaa. Kun on vielä muutaman tunnin syömättä, nälkä menee ohi.
[/quote]
höpsis. Useissa maissa etelämpänä ihmiset syö päivän pääaterian myöhään illalla ja eivät sitten aamulla kaipaa kuin kahvin. Itsekään en syö aamulla kun ei ole yhtään nälkä. Minun mahani ei vaadi jatkuvasti sulatettavaa vaan syön ilman nälkää vain kahdesti päivässä.
Jos mä syön illalla kunnolla, niin olen vielä aamullakin kylläinen, kun taas aamulla on kiljuva nälkä jos se on ollut sitä illallakin.
mä oon ikuinen laihduttaja, joka maanantaisin aina aloittaa uuden dieetin. tai olin sitä. tammikuussa aloitin taas innolla painonpudotuksen ja kerrankin jaksoin pitempään kuin keskiviikkoon asti. itse asiassa jaksoin puolitoista kuukautta ja paino tippui alle puolitoista kiloa. olin tosi tarkka syömisteni kanssa ja laskin kalorit siten, ettei yhtenäkään päivänä saanut mennä yli 1200 kalorin. yhtään en tosin liikkunut. lääkärissä ja ravitsemusterapeutilla kävin maaliskuussa ja, kun mitään näkyvää syytä (kilpirauhaskokeet otettiin myös, eikä siinäkään ollut ongelmaa) lääkäri totesi, että mä oon niin kauan rääkännyt elimistöäni dieeteillä ja vääränlaisella syömisellä (saatoin olla pari päivää kokonaan syömättä ja juomatta ja sitten pupeltaa jääkaapin tyhjäksi), että se on vain mennyt niin sekaisin, ettei paino putoa.
kevään ajan opettelin siis vain syömään säännöllisesti normaalia ruokaa oman kulutukseni mukaan ja aloin pikkuhiljaa harrastaa kevyttä liikuntaa, jotta elimistö palautuisi. kesäkuun alussa aloitin ravitsemusterapeutin opastamana vihdoin sen elämäntapamuutoksen, jonka toivoisin olevan viimeinen. liikuntaa olen kesäloman takia voinut harrastaa todella paljon, tällä viikolla jo kuusi tuntia, mikä on kuusi tuntia enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan, ja syön ihan normaalia itsevalmistettua kotiruokaa pienemmiltä lautasilta. ekat kaksi viikkoa junnasi muutaman sadan gramman pudotuksella, mutta kun tänä aamuna kävin punnitsemassa itseni, oli paino pudonnut jo kuusi kiloa.
hidastahan tää on, mutta olkoon. parempi kuitenkin kuin aikaisemmat yritykseni. ja mikä ehkä tärkeintä, olen alkanut nauttia liikunnasta.
Moni ylipainoinen ei kehtaa syödä julkisesti. Itsekin tunnen tapauksia, jotka työpaikka ruokalassa syö yhden salaatin lehden tai jättää koko lounaan väliin ja ylipainoa on kuitenkin todella reilusti.
Jotain ne ihmiset syö, se on ihan selvä. Jos on syömättä, kukaan ei pysy lihavana. Keskistysleireiltä ei kukaan tullut pois lihavana, vaikka näinhän olisi käynyt, jos olisi tuollaisia ihmisiä, jotka syömättä pysyy lihavana.
Moni lihava myös sanoo, ettei syö lainkaan herkkuja. Ja se varmaan pitää ihan paikkansa. Mutta sitä kotiruokaakin voi syödä liikaa. Vaikka ei söisi pikaruokaa, karkkia, kakkuja ja pullia, niin itsensä voi lihottaa syömällä liikaa lihaa, perunaa, kermakastikkeita, metwurstivoileipiä, jugurttia...
Ne jotka ei syö lounasta, syö sitten illalla kotona paljon. Kun ihminen arvioi omaa syömistään, voi ihan aidosti olla huomaamatta ja laskematta sitä, että söi voileivän ja otti jugurtin ja osti kaupungilla yhden pitsalapan jne.
Työkaverisi voi olla myös tietämättään sairas, voisi olla hoikempi jos saisi sopivan lääkityksen ja ehkä normaali ruokakin maistuisi.
Keskitysleiri on aika huono esimerkki. Olosuhteet oli äärimmäiset ja myös sairauksia ja loisia vangeilla oli paljon.
Pitäisi varmaan hankkia joku lapamato, että laihtuisi.
Lopeta se toisten kyttäys ja elämän ihmettely.
Oletko joku työpaikkasi ruokapoliisi joka kyttää muiden syömisiä?
Mä lihoin hitaasti mutta varmasti seuraavalla ruokavaliolla: aamulla maitokahvia, lounaaksi salaatti ja maitokahvia, välipalaksi suklaapatukka, päivälliseksi joku eines, kaksi dallaspullaa, mehua, iltapalaksi suklaavanulas, kaksi jättisämpylää juustolla. Viikonloppuisin baarireissu päälle. Varmaan työkaverien mielestä söin vain sen salaatin.
Laihduin kun aloin syödä aamupalan ja kunnon lounaan, ei enää tarvinnut ahtaa sokeria ja rasvaa koko iltaa. Nyt kesällä on mennyt monta kertaa viikossa siideriä ja jäätelöä napaan, mutta se ei haittaa, kun määrä on jossain kohtuudessa. 15 kg lähtenyt painosta tänä vuonna näillä opeilla. :)
Mä olen ollut lihavimmillani silloin, kun jätin aamiaisen ja lounaan väliin ja söin vasta kotona iltapäivällä. Vaikken mässäillyt erityisesti tai syönyt pizzaa tai hamppareita, annoskoot kasvoivat ihan huomaamatta ja kotiin päästessä nälkä oli ihan järjetön. Ei sitä turhaan korosteta säännöllisen syömisen merkitystä laihdutuksessa.
Kaikki tuntemani hoikat ihmiset syövät kunnollisen aamupalan ja lounaan. Nuo salaateilla tai hedelmillä pelleilijät ovat yleensä aina pulskia.
Ei kyllä voi ihan oikeesti olla, ettei vaan laihdu. Mäkin ennen luulin noin, että kyllähän ihminen laihtuu jos ei syö mitään.
No täytettyäni 30 v. laihtuminen ei ole ollut enää niin yksinkertaista. Tosiaan kuukauden tässä olen nyt syönyt vain aamulla, kahvia ja jonkun leivän. Päivällä juonut pelkkää vettä ja illalla vielä syönyt vain leipää ja teetä.
Ja ihan oikeasti en vaan laihdu!
Enkä syö ylimääräistä, käytä mieletöntä määrää voita, majoneesia tms. En mitään! En yhtään mitään!
Ja en laihdu.
Liikuntaakin olen harrastanut joka toinen päivä.