Metsäfirma hakannut sisaren puolelta - ilmoitanko sisarelle?
Marjametsällä käydessä huomasin, että naapurin metsässä tehty hakkuu oli ulottunut joitakin kymmeniä metrejä myös kaupungissa asuvan sisareni puolelle. Sisko ei ole käynyt metsässään 10 vuoteen ja aina suvun tavatessa ylpeilee sillä, että hänen ei tarvitse köyhyyteensä hakata metsiä (ilmeisesti piilohattuilee minulle, joka olen joutunut paljon hakkaamaan).
Ilmoitanko siskolle vai annanko asian vain olla?
Kommentit (60)
Jos ap sinun metsääsi olisi hakattu, haluaisitko että sinulle kerrottaisiin?
Haluatko olla mukava vai v-mäinen ihminen? Toimi sen mukaisesti. Vanhojen kaunojen miettiminen myrkyttää elämän.
Tottakai ilmoitat. Siskosi kuuluu saada tuosta korvaus. Tokihan voi olla, että on jo saanut korvauksen, ei vain ole sinulle asiasta kertonut.
Kuulostat todella omituiselle tyypille kirjoittamasi perusteella. Olet nähnyt vääryyden tapahtuvan, mutta et välitä sitä ilmoittaa eteenpäin, vaikka et itse joudu siitä millään lailla edes vaaraan. Jos et ole väleissä, niin eihän sinu tarvitse soittaa edes. Lähetä tekstiviesti tai postikortti.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:08"]
Totta kai ilmoitat. Ja eihän se ole sinun asiasi mitä siskosi haluaa metsällään tehdä, vaikka haluaisi rauhoittaa ikimetsäksi. Ei sinun tarvitse jäädä siskosi kanssa asiasta tarinoimaan, vaikka sähköpostin laitat.
[/quote]
Ap tässä taas.
Kun kerran ei ole minun asiani, mitä sisko metsällään tekee, niin miksi ilmoittaisin rajan ylityksestä? Jos toinen on ensin ison riidan kanssa vaatinut ko. metsäpalan itselleen eikä metsän sitten saatuaan koko metsä yhtään kiinnosta, niin miksi minun pitää asiasta ilmoittaa?
Joku sanoi tuolla alussa, että sehän on sisko eikä vihollinen. Tuon lauseen sanoja ei ehkä tiedä sitä, että perinnönjaossa siskot voivat muuttua pahimmiksi vihollisiksi.
Joku sitten pohti haluaisinko minä itselleni ilmoitettavan, jos olisi vastaava tilanne. Enpä usko, että koskaan olisin niin holtiton, että jättäisin omaisuuteni niin huonolle hoidolle, että joku muu kävisi sen perään katsomassa.
[/quote]
Rehellinen ihminen ilmoittaa. Hyvä kansalainen ilmoittaa. Sydämellinen ihminen ilmoittaa. Hyvätapainen ihminen ilmoittaa.
Katkera, ilkeä, hankala ihminen ei tietenkään välitä kuin omasta navastaan. On kuitenkin vaatimassa kaikenlaista hyvää, jos sellaista on tarjolla...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:23"]
Tee se, mikä tyydyttää sinua parhaiten. Itse ehkä sanoisin naapurille asiasta, jos sielläkään ei virhettä ole huomattu. Samalla selviäisi naapurin rehellisyyden aste... Eli ilmoittaisiko siitä siskollesi vai ei.
[/quote]
Ap tässä taas. Tämäpä on mieleinen neuvo:teen sen, mikä tyydyttää minua parhaiten eli en kerro. Kestän oikein hyvin sen, että olen v.mainen enkä mukava ihminen.
Sillä ajalla, jonka käytit aloittukseen, vastaajien viestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen olisit ehtinyt lähettää siskollesi esim. seuraavanlaisen viestin:
Marjametsällä käydessäni huomasin, että metsääsi oli kaadettu parikymmentä metriä 1,5 vuotta sitten. Halusin vain varmistaa, että oletko tietonen asiasta. T: sisko
Jos oikein ystävällinen haluat olla, niin lisää alkuun Hei! ja loppuun vielä hyvän kesän toivotukset.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:23"]
Tee se, mikä tyydyttää sinua parhaiten. Itse ehkä sanoisin naapurille asiasta, jos sielläkään ei virhettä ole huomattu. Samalla selviäisi naapurin rehellisyyden aste... Eli ilmoittaisiko siitä siskollesi vai ei.
[/quote]
Ap tässä taas. Tämäpä on mieleinen neuvo:teen sen, mikä tyydyttää minua parhaiten eli en kerro. Kestän oikein hyvin sen, että olen v.mainen enkä mukava ihminen.
[/quote]
Näinhän se maailma tulee paremmaksi, eiköstä totta!
Taisi tosiasassa ollakin niin, että sinä olit se hankala siinä perinnönjaossa. sen verran kuulostat ilkeältä.
Sulla ei ole mitään velvollisuutta ilmottaa siskollesi yhtään mitään.
Kaikki pääsee paljon helpommalla, kun ei enää noin pitkän ajan jälkeen asiaa penkota. Jos siskolla on varaa jättää metsä hoitamatta, niin kai sillä sitten on varaa antaa muutama puu naapurillekkin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 20:35"]
Ap tässä.
Ei luulisi olevan iso vaiva edes kerran vuoteen käydä kävelemässä metsänsä läpi.
[/quote]
Paljonko sinulla on metsää? Hakkuusta on vastuussa hakkuun tekijä, ei siskosi, joten hänen ei tarvitse käydä metsäänsä läpi vuosittain. Riittää, että asia huomataan myöhemminkin.
[/quote]
Minulla on metsää riittävästi - enkä kyllä ymmärrä miten oman metsäni pinta-ala asiaan vaikuttaisi?
[/quote]
ei luulisi niin. jos metsää on parinkin sataa hehtaaria, ei sitä yhdessä iltapäivässä läpi kävele.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:58"]
Sulla ei ole mitään velvollisuutta ilmottaa siskollesi yhtään mitään.
Kaikki pääsee paljon helpommalla, kun ei enää noin pitkän ajan jälkeen asiaa penkota. Jos siskolla on varaa jättää metsä hoitamatta, niin kai sillä sitten on varaa antaa muutama puu naapurillekkin.
[/quote]
Miten niin hoitamatta? Mistä me tiedämme, miten sitä metsää on hoidettu?
Totta kai ilmoitat. Ja eihän se ole sinun asiasi mitä siskosi haluaa metsällään tehdä, vaikka haluaisi rauhoittaa ikimetsäksi. Ei sinun tarvitse jäädä siskosi kanssa asiasta tarinoimaan, vaikka sähköpostin laitat.
[/quote]
Ap tässä taas.
Kun kerran ei ole minun asiani, mitä sisko metsällään tekee, niin miksi ilmoittaisin rajan ylityksestä? Jos toinen on ensin ison riidan kanssa vaatinut ko. metsäpalan itselleen eikä metsän sitten saatuaan koko metsä yhtään kiinnosta, niin miksi minun pitää asiasta ilmoittaa?
Joku sanoi tuolla alussa, että sehän on sisko eikä vihollinen. Tuon lauseen sanoja ei ehkä tiedä sitä, että perinnönjaossa siskot voivat muuttua pahimmiksi vihollisiksi.
Joku sitten pohti haluaisinko minä itselleni ilmoitettavan, jos olisi vastaava tilanne. Enpä usko, että koskaan olisin niin holtiton, että jättäisin omaisuuteni niin huonolle hoidolle, että joku muu kävisi sen perään katsomassa.
[/quote]
Oikeastiko käy kerran viikossa pankissa varmistamassa, että tililläsi on rahaa? Eli pyydät tiskille rahana sen summan, jonka pitäisi olla tililläsi.
Vai miten ihmeessä itse varmistat, että omaisuutesi on hoidossa?
Mistä sen tietää, vaikka sisko haluaisi joskus myydä metsäpalstansa. Mietipä ap voisiko se myydä sen ystävälliselle, miellyttävälle, hyvätapaiselle siskolle. Ja mieti myykö se sitä ainakaan ilkeälle, kostonhaluiselle, kaunaiselle siskolle.
Olemalla jälkimmäinen ainakin varmistat sen, ettet saa ikinä mahdollisuutta ostaa palstaa itsellesi.
Onhan jonkun joka tapauksessa ilmoitettava siitä siskollesi kun huomaa vahingon, ihan työnsä vuoksi. Ei tietenkään se ole sinun velvollisuutesi vaan sen henkilön, joka on vastuussa hakkuusta. Sinun ongelmasi tässä on kai kateus, ja sisaresi rehentely.
Minä ilmottaisin. Sisar on tärkeä ihminen elämässäsi, joten toivon, että sinä otat häneen yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:41"]
ei luulisi niin. jos metsää on parinkin sataa hehtaaria, ei sitä yhdessä iltapäivässä läpi kävele.
[/quote]
Parisataa metsähehtaaria kävelee kevyesti päivässä läpi. Itse olen kävellyt kai parituhatta hehtaaria, mutta tietenkin aika paljon riippuu siitä, kuinka pienikuvioisesta metsästä on kyse, ja kuinka tarkkaan sen tutkii.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:12"]
Onhan jonkun joka tapauksessa ilmoitettava siitä siskollesi kun huomaa vahingon, ihan työnsä vuoksi. Ei tietenkään se ole sinun velvollisuutesi vaan sen henkilön, joka on vastuussa hakkuusta. Sinun ongelmasi tässä on kai kateus, ja sisaresi rehentely.
[/quote]
Tuolla aiemmin ap sanoi, että hakkuusta on kulunut 1,5 vuotta. Ei noin vanhoja hakkuita kukaan käy enää työnsä puolesta katsomassa. Eikös jossakin viestissä sanottu, että alue on jo istutettukin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:41"]
[/quote]
Parisataa metsähehtaaria kävelee kevyesti päivässä läpi. Itse olen kävellyt kai parituhatta hehtaaria, mutta tietenkin aika paljon riippuu siitä, kuinka pienikuvioisesta metsästä on kyse, ja kuinka tarkkaan sen tutkii.
[/quote]
Metsää kävelee kunnolla läpi korkeintaan 50 ha päivässä ja silloinkin saa aika rivakasti liikkua. Pienikuvioisuus ei ole kriteeri, sillä isollakin kuviolla voi olla lukuisia luonnontuhoja tms.
Jos olet päivässä kävellyt parituhatta hehtaaria, niin onnitella täytyy. Kävelynopeutesi on noin 60 km/h.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:03"]
[/quote]
Ap tässä taas.
[/quote]
Oikeastiko käy kerran viikossa pankissa varmistamassa, että tililläsi on rahaa? Eli pyydät tiskille rahana sen summan, jonka pitäisi olla tililläsi.
Vai miten ihmeessä itse varmistat, että omaisuutesi on hoidossa?
[/quote]
Ei kai niitä rahoja kukaan pankkiin vie, vaan niitä pidetään kotona patjan alla.
Olipas harvinaisen tyhmä kommentti.
Mikset mee omaan mettääs marjalle? Tyhmä sisko mut mustikat kelpaa