Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin muuttaa pois Suomesta, onko muita?

Vierailija
09.08.2020 |

Olen aina viihtynyt Suomessa enkä ole ajatellut muuttavani pois täältä.
Nyt tämän korona-ajan myötä olen alkanut tuntea ihmeellistä ahdistusta ja pahaa oloa täällä.

Olen lukenut kirjoituksia, kuunnellut uutisia ja varsinkin luettuani suomalaisten kirjoittamia mielipiteitä olen ymmärtänyt kuinka negatiivinen kansa tämä on.

Ehkä vaan täytyi tulla tällainen katastrofi tänne Suomeenkin jotta paljastui tämän kansan todellinen luonne.

Te jotka asutte muissa maissa, onko siellä näin negatiivista ja kyräilevää ilmapiiriä?

Onko kellekään muulle käynyt tämän kevään jälkeen näin että silmät ovat auenneet?

Tiedän että Suomessa on paljon hyvää ja täällä on asiat todella hyvin. Mutta jokin suomalaisissa aiheuttaa nyt pahaa oloa.

Eikä tarvitse tulla kommentoimaan että senkus lähdet, ei tulla kaipaamaan. Ei ole siitä kyse. Haluan vain kysyä onko muille tullut mitta täyteen tai silmät auenneet?

Ja kyllä, Suomi on hoitanut koronan hienosti, paljon paremmin kuin moni muu maa, ei ole kyse siitäkään.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite viihdyn täällä Singaporessa. Toki kalliimpaa mitä Suomessa, vaan siltikin eläminen on sitäkin parempaa :)

Viivi Avellan, miten golf sujuu?

Vierailija
82/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on todella töykeitä ihmisiä todella paljon. Tämän voivat varmasti allekirjoittaa kaikki asiakaspalvelua työkseen tehneet... Sote-alalta varmasti myös. Kiittämätöntä, itsekästä ja epäkohteliasta väkeä. Puuttuu sellainen terve sosiaalisuus, kun sehän olisi kai niin teennäistä, aina pitää olla aito eli täysi k*sipää... Ei ymmärretä että kaikilla olisi mukavampaa, jos pidettäisiin ne mölyt mahassa ja käyttäydyttäisiin ihmisiksi ihmisten ilmoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kaukaiselle tähdelle, täällä ei kyräillä eikä olla kateellisia. Tosin ruoka ja happi loppuu niin odotan Suomen hallituksen kustantamaa evakuointilentoa Suomeen.

Vierailija
84/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Alkuun voi olla kivaa, mutta auta armias jos jäätkin vaikka työttömäksi tai asunnottomaksi siellä ulkomailla. Ei ole mitään Kelaa ja sossua jotka rientää auttamaan. Työstä et välttämä tienaa edes elämiseen riittäviä rahoja, puhumattakaan että voisi säästää. Olen asunut viidessä eri maassa Suomen lisäksi ja vaikka niissä onollut hyviä puolia Suomeen verrattuna, kyllä siellä on aina sellainen olo että nyt jos olisikin työtön ja rahaton niin olisi ihan oikeasti pulassa. 

Eipä tämäkään aina pidä paikkaansa. Olen asunut 12 vuotta pois Suomesta ja nykyisessä asuinmaassani on sekä "Kela" että "sossu". Työtön saa työttömyyskorvausta jne. Lisäksi täällä on oikeasti ilmainen terveydenhuolto, siis joo veroista toki, mutta esim. leikkaus ja viikko sairaalassa = 0 euroa. Ei päivä- tai käyntimaksuja. Myös monet lääkkeet ilmaisia tai 99% korvattavia. Sairauteni hoito maksaisi aikas paljon Suomessa, täällä menee kokonaan julkisesta - ja erinomaisesta - terveydenhuollosta.

Vierailija
85/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin työkyvyttömyys tai vanhuuseläkkeellä, niin lähtisin välittömästi. Olisi varmaa tuloa edes jonkin verran. Suomalainen kusettaa nykyään siinä missä kuka tahansa muukin ulkomaalainen, sellaiseksi tämä on mennyt. Suomalaiset ovat kiusaajakansaa, aina etsimässä joukostaan sitä yhtä joka sulkea ulkopuolelle. Tämä on mielestäni osittain syynä myös maan työttömyyteen. Naisten ego on Suomessa kivitalon kokoinen, tietävät että koko yhteiskunta on heidän puolellaan aina jos tulee ongelmia. Kaiken taustalla vastenmielinen sukupuolisota jatkuvasti.

Ulkomailla on mukavaa aina se, miten luonnollisesti ja mutkattomasti naiset suhtautuvat, silleen tasaveroisena. Puuttuu se feministinen kyräilymentaliteetti. Espanjan pohjoisrannikko voisi olla kiva, etelärannikko on liian kuuma ja karu maisemaltaan. Onhan täällä paljon hyvääkin, sitä en kiistä mutta kyllä tämä ilmasto on karmea, siitä ei kahta sanaa. Ei niinkään kylmyys, vaan se pimeys. Pohjois-Suomessakin asuneena ei mua kunnon pakkanen rasita mutta nyt tulee taas se saatanan puolen vuoden syksy. Tihuttaa tihuttaa ja pilven korkeus katonrajassa. Ei helvetti.

Tiedän juovani itseni hautaan parissa vuodessa, jos en lähde.

Vierailija
86/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ihania kommentteja! Luulin jo että olen yksin tämän asian kanssa mutta onhan teitä!

Olen ihmetellyt tätä pahaa ja epämukavaa oloa joka minulle on kevään aikana tullut. Suomi on hoitanut asiat hienosti, vähän tartuntoja muihin maihin verrattuna ja SILTI näin negatiivinen ja kyräilevä ilmapiiri. En voi ymmärtää. Täytyy olla suomaisten perusluonteessa.

Tsemppiä meille!! :-)

Tällaisilla nimettömillä keskustelupalstoilla negatiivisuus korostuu. Täällä vaaditaan hallituksen eroa, kun korona on hoidettu niin huonosti (todellisuudessa lähes parhaiten koko maailmassa). Vaikka oltaisiin parhaita, silti valitetaan. Tämän on tosiaan pakko olla ihan perusluonteessa.

Koronakevät ei ole muutenkaan ollut mukava aikaa, melkoisen eristettynä sitä on töitä kotonaan tehnyt, vailla normaaleja sosiaalisia kontakteja. Jo pelkästään se voi masentaa, siihen päälle vielä nämä negatiiviset palstat. Voi olla, ettei ulkomaillakaan tässä tilanteessa niin kivaa olisi, jos pandemia taas iskee päälle kunnolla. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.

Viihdyn itse Suomessa, enkä haikaile ulkomaille. En edes lomailumielessä, etenkään tässä tilanteessa. Ymmärrän silti, että joku toinen kokee tilanteen toisin.

Tietysti olisi voitu ja voitaisiin hoitaa vieläkin paremmin. Maailman parhaimpien joukossa ei pysy mikäli ei vaadi itseltään ja toisilta. Suomi on pieni ja paljon kärsinyt, mutta silti kehittynyt maa ja joissain asioissa maailman 10 parhaan joukossa. Ei sodista ja valtakausista olisi selvtty ilman määrätietoista ja kovaakin asennetta. Vaikka en itse kuulu kyräilijöihin ja kadehtijoihin niin sehän on kuitenkin yksi voima: Kilpailuvietti, joka ihmisiä ja kehitystä sysää eteen päin. Samoin kuin tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä niin sama juttu kilpailuhenkisyydessä. Suomessa oli suuret nälkävuodet 1866–1868 ja Suomi on ollut huonommassa asemassa moniin muihin valtiohin nähden juuri sotahistoriansa takia. Totta kai se heijastuu monin tavoin myös tuleviin sukupolviin ja on vaikuttanut edellisiin sukupolviin. Suomalaisille tekeisi toki hyvää malttaa pysähtyä miettimään, että hei, meillä on tosiaan hyvä tilanne monin tavoin nyt (koronasta huolimatta). Ihmiset ovat ikään kuin jääneet ikuiseen puurtamisen tilaan, olosuhteet ovat pakottaneet menemään hartiavoimin eteen päin hampaat irvessä ja sitä jatketaan, vaikka nyt olisi aikaa myös ottaa kupponen kahvia ja nauttia hetki.

Toinen asia jonka haluaisin ottaa esille ja kohdistaa heille joiden mielestä palsta on negatiivinen = Miten se voi olla kun te positiiviset onnenhengettäret olette täällä? Missä ovat teidän eteeristä onnea ympärilleen JAKAVAT ketjunne ja viestinne? Vai onko taas kysymys siitä, että on tullut pettymys kun ostitte sitä ja tätä ja teillä menee hyvin ja palstalaiset eivät onanoi teidän onnellenne ja kehu teitä maasta taivaisiin? Se kun on usein paljastunut "negatiivisuuden" syyksi esim. työpaikalla kun on ostettu kallis vaate ja työkaverit eivät ole voineet edes kahdella kauniilla sanalla imarrella.

Suomi on selvinnyt sota- ja muista vaikeista vuosista ja ajanjaksoista siksi, että silloin asioihin suhtauduttiin asioina, ei tunteet edellä. Kotona istumalla ja karanteeneilla Suomi olisi jäänyt kehitysmaaksi. Ei silloin valtio elättänyt muilta varastetuilla verorahoilla valtaosaa väestöstä vaan vastuu omasta elämästä kannettiin itse!

Vierailija
87/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, heti kun pääsen eläkkeelle. Kesät Virossa ja talvet Espanjassa.

Vierailija
88/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, heti kun pääsen eläkkeelle. Kesät Virossa ja talvet Espanjassa.

Minä olen miettinyt viettäväni talvet Portugalissa. Jotenkin mukavan olosia ihmisiä ja ruoka on ihan älyttömän hyvää. 

Vierailija
89/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin Suomesta pois ns. ovet paukkuen vuonna 2011 ja asun yhä ulkomailla. En ole muuttoa varsinaisesti katunut, mutta olen ymmärtänyt että Suomessa ei ollut mitään vikaa vaan halusin sieltä pois lähinnä itsestäni johtuvista syistä. Aina oli mukamas liian tylsää, liian masentavaa, ihmiset kauheita, ruoka kauheaa yms. vaikka itse olin vain rasittava valittaja.

Asuin ensin neljä vuotta eräässä Itä-Euroopan maassa ja nyt on tullut viitisen vuotta Länsi-Euroopassa. Moni asia on paremmin kuin Suomessa, mutta yhteiskunnat ovat vähemmän holhoavia - sekä hyvässä että pahassa. Tavallaan on helpompaa olla oman onnensa seppä, mutta kuten joku kirjoittikin, pelkään sydän kurkussa sitä että sairastun vakavasti tai työpaikka menee alta. Sairaat ja työttömät ovat täällä vielä pahemmassa kusessa kuin Suomessa ja riski joutua kadulle on todellinen.

Olen miettinyt että etsisin töitä Suomesta kun korona on ohi.

Vierailija
90/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Helsingistä Berliiniin enkä ole katunut. Eläminen puolet halvempaa ja palkat monta kertaa isompia, näin ainakin it-alalla. Tienasin Suomessa koodarina nettona vähä päälle 2000 €/kk, täällä Saksassa netto 8400 €/kk. Toinen työkaverini lähti Piilaaksoon ja siellä hänen vuosiansionsa ovat monta miljoonaa dollaria, mikä ei sillä alueella ole edes kummoinen tulotaso. 

Älkää hyvät ihmiset ja varsinkaan nuoret jääkö Suomeen! Elämä ainakin täällä Saksassa on paljon mukavampaa. Ilmapiiri on avoin ja ihmiset aivan ihania, eikä ole luterilaista kärsimyskulttuuria. Tuntuu, että kun silmät ovat tässä 10 vuoden aikana avautuneet Suomeen liittyen ja olen täysin erkaantunut kotimaastani henkisesti, en haluaisi olla edes sen kansalainen enää. 

Vierailija
91/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin Helsingistä Berliiniin enkä ole katunut. Eläminen puolet halvempaa ja palkat monta kertaa isompia, näin ainakin it-alalla. Tienasin Suomessa koodarina nettona vähä päälle 2000 €/kk, täällä Saksassa netto 8400 €/kk. Toinen työkaverini lähti Piilaaksoon ja siellä hänen vuosiansionsa ovat monta miljoonaa dollaria, mikä ei sillä alueella ole edes kummoinen tulotaso. 

Älkää hyvät ihmiset ja varsinkaan nuoret jääkö Suomeen! Elämä ainakin täällä Saksassa on paljon mukavampaa. Ilmapiiri on avoin ja ihmiset aivan ihania, eikä ole luterilaista kärsimyskulttuuria. Tuntuu, että kun silmät ovat tässä 10 vuoden aikana avautuneet Suomeen liittyen ja olen täysin erkaantunut kotimaastani henkisesti, en haluaisi olla edes sen kansalainen enää. 

Berliinissä työharjoitelleena en voi kuin ihmetellä miten joku voi asua niin hirveässä kaupungissa vaikka olisikin hyvä palkka...

Vierailija
92/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ruotsissa. Olen seurannut miten paljon suomalaiset pilkkaa ja tuntee vahingoniloa tässä korona-asiassa. Olen hämmästynyt miten törkeetä tekstiä moni kirjoittaa jossain keskustelupalstoilla varsinkin ruotsista.

En varmasti aio palata suomeen enää tämän jälkeen. Kansan ilkikurinen luonne on paljastunut.

Voi tietäisitpä miten teihin suhtaudutaan täällä Saksassa... Enkä yhtään ihmettele, tarkoituksella ajatte viruksen väestön läpi, jotta heikommat karsiutuisivat. Menitte raha edellä, mutta ennusteiden mukaan Ruotsin talous kärsii yhtä pahasti kuin meillä ja Suomessakin. 

Vierailija
93/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole muuttoa varsinaisesti katunut, mutta olen ymmärtänyt että Suomessa ei ollut mitään vikaa vaan halusin sieltä pois lähinnä itsestäni johtuvista syistä. Aina oli mukamas liian tylsää, liian masentavaa, ihmiset kauheita, ruoka kauheaa yms. vaikka itse olin vain rasittava valittaja.

Tämä se täällä palstallakin näkyy, vaikka täällä on satapäin onnellisia ulkosuomalaisia kirjoittelemassa. Missä se ulkosuomalaisten hyvä ulkomaalainen onnellinen ja aina positiivinen seura on, jossa aikaansa viettää? Niin.. Silti kaikki mollottavat valittamassa ja negaamassa täällä AV:llä -ulkomailta käsin <3

Vierailija
94/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Berliinissä työharjoitelleena en voi kuin ihmetellä miten joku voi asua niin hirveässä kaupungissa vaikka olisikin hyvä palkka...

.

Halpa viinahan se on tärkeää noille

Vierailija
95/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut Berliiniä enkä Saksaa. Liikaa ihmisiä.

Suomessa on tilaa ja raitista ilmaa. Siksihän saksalaisetkin täällä lappaavat tai ainakin haluaisivat

Vierailija
96/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Alkuun voi olla kivaa, mutta auta armias jos jäätkin vaikka työttömäksi tai asunnottomaksi siellä ulkomailla. Ei ole mitään Kelaa ja sossua jotka rientää auttamaan. Työstä et välttämä tienaa edes elämiseen riittäviä rahoja, puhumattakaan että voisi säästää. Olen asunut viidessä eri maassa Suomen lisäksi ja vaikka niissä onollut hyviä puolia Suomeen verrattuna, kyllä siellä on aina sellainen olo että nyt jos olisikin työtön ja rahaton niin olisi ihan oikeasti pulassa. 

Eipä tämäkään aina pidä paikkaansa. Olen asunut 12 vuotta pois Suomesta ja nykyisessä asuinmaassani on sekä "Kela" että "sossu". Työtön saa työttömyyskorvausta jne. Lisäksi täällä on oikeasti ilmainen terveydenhuolto, siis joo veroista toki, mutta esim. leikkaus ja viikko sairaalassa = 0 euroa. Ei päivä- tai käyntimaksuja. Myös monet lääkkeet ilmaisia tai 99% korvattavia. Sairauteni hoito maksaisi aikas paljon Suomessa, täällä menee kokonaan julkisesta - ja erinomaisesta - terveydenhuollosta.

Siis missä täällä.

Vierailija
97/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanothan toki mikä maa - haluan perehtyä tarkemmin.

Vierailija
98/98 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, kyllä saksassa on varsin ikävää.

Uusiokansalaisia joka paikka pullollaan.

Ilman kovaa palkkaa väki häipyisi pois välittömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme