Haluaisin muuttaa pois Suomesta, onko muita?
Olen aina viihtynyt Suomessa enkä ole ajatellut muuttavani pois täältä.
Nyt tämän korona-ajan myötä olen alkanut tuntea ihmeellistä ahdistusta ja pahaa oloa täällä.
Olen lukenut kirjoituksia, kuunnellut uutisia ja varsinkin luettuani suomalaisten kirjoittamia mielipiteitä olen ymmärtänyt kuinka negatiivinen kansa tämä on.
Ehkä vaan täytyi tulla tällainen katastrofi tänne Suomeenkin jotta paljastui tämän kansan todellinen luonne.
Te jotka asutte muissa maissa, onko siellä näin negatiivista ja kyräilevää ilmapiiriä?
Onko kellekään muulle käynyt tämän kevään jälkeen näin että silmät ovat auenneet?
Tiedän että Suomessa on paljon hyvää ja täällä on asiat todella hyvin. Mutta jokin suomalaisissa aiheuttaa nyt pahaa oloa.
Eikä tarvitse tulla kommentoimaan että senkus lähdet, ei tulla kaipaamaan. Ei ole siitä kyse. Haluan vain kysyä onko muille tullut mitta täyteen tai silmät auenneet?
Ja kyllä, Suomi on hoitanut koronan hienosti, paljon paremmin kuin moni muu maa, ei ole kyse siitäkään.
Kommentit (98)
Nämä ihmiset, jotka puhuvat negatiivisuudesta. Mietin missä heidän elämässään negatiivisuus ilmentyy - livenä, mediassa vai arkipäivän elämässä sisältäen työ, perhe, ystävät, harrastukset?
Negatiivisuuden kokemiseen voi usein vaikuttaa ihan itse. Sosialisoimalla vain sellaisissa piireissä missä on hyvä ja normaali tunnelma.
Somesta ja medioista on turha kerryttää itselleen muiden ihmisten mielipiteiden taakkaa. Somessa vaikuttaa isoilta osin äärimielipiteiden omaavat. Mediakriittisyyttä kannattaa harrastaa ja jättää keltainen lehdistö.
Ulkomailla ja Suomessa asuneena - lähiympäristö vaikuttaa eniten onnellisuuteen. Olen ollut molemmissa onnellinen.
Fakta on se, että ruoho voi olla vihreämpää aidan toisella puolen. Moni vain Suomessa asunut ei tätä tiedä eikä haluakaan tietää. Eikä tarvitsekaan :)
p.s. ei kai se keneltäkään ole pois jos joku haluaa vaihtaa maisemaa?
Hakkarainen ja Huhtasaari jättivät jo kotimaan. Kumpikaan ei enää palaa tänne.
Luulen että Huhtasaari siirtyy meppiuransa jälkeen nauttimaan EUn maksamasta jättieläkkeestä ja muuttaa siskonsa kotimaahan Sveitsiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat negatiivisia sekä kateellisia.
Ja, opettele käyttämään ja -sanaa. Sekä ei kuulu kahden sanan väliin.
Haluan Mallorcalle, pieneen kivitaloon jossa on koiria ja kissoja. Kanoja ja kasveja ja meri ihan liki. Pihassa kasvaa sitruuna -ja oliviipuita. Viinitarhalta käyn paikalliset viinit. Ja tietenkin on pieni uima-allas. Lähikauppa tarjoaa vastapyydettyä kalaa. Oih kuinka romanttista mutta siitä pitäö tehdä totta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ihania kommentteja! Luulin jo että olen yksin tämän asian kanssa mutta onhan teitä!
Olen ihmetellyt tätä pahaa ja epämukavaa oloa joka minulle on kevään aikana tullut. Suomi on hoitanut asiat hienosti, vähän tartuntoja muihin maihin verrattuna ja SILTI näin negatiivinen ja kyräilevä ilmapiiri. En voi ymmärtää. Täytyy olla suomaisten perusluonteessa.
Tsemppiä meille!! :-)
Tällaisilla nimettömillä keskustelupalstoilla negatiivisuus korostuu. Täällä vaaditaan hallituksen eroa, kun korona on hoidettu niin huonosti (todellisuudessa lähes parhaiten koko maailmassa). Vaikka oltaisiin parhaita, silti valitetaan. Tämän on tosiaan pakko olla ihan perusluonteessa.
Koronakevät ei ole muutenkaan ollut mukava aikaa, melkoisen eristettynä sitä on töitä kotonaan tehnyt, vailla normaaleja sosiaalisia kontakteja. Jo pelkästään se voi masentaa, siihen päälle vielä nämä negatiiviset palstat. Voi olla, ettei ulkomaillakaan tässä tilanteessa niin kivaa olisi, jos pandemia taas iskee päälle kunnolla. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.
Viihdyn itse Suomessa, enkä haikaile ulkomaille. En edes lomailumielessä, etenkään tässä tilanteessa. Ymmärrän silti, että joku toinen kokee tilanteen toisin.
Ap, sinä et tiedä millaista niissä muissa maissa oikeasti on. Näet vain pintaa jostain uutisista tai nettikeskusteluista. Jos väität, että vain Suomessa kyräillään, niin se osoittaa, miten hataralla pohjalla ajatuksesi muiden maiden paremmuudesta ovat.
Kun korona alkoi, edelliset Suomen jättäneet uudisraivaajat olivatkin ekana vaatimassa entistä kotimaastaan järjestämään evakuointilentoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on oikein "puhjennut kukkaan" koronan myötä. Hel *e vetin negatiivinen kansa. En ihmettele, jos muut maat houkuttaa. Tämä on elämänkoululaisten unelmamaa.
Hyvin sanottu tuo "puhjennut kukkaan". Se kuvastaa hyvin nykyistä tilannetta ainakin keskustelupalstoilla ja kommenttiosioissa sekä ylipäänsä somessa. Järkyttävää fasistista toisten ihmisten kyttäämistä ja rajoitusten vaatimista. Ei tunneta historiaa tai sitten nimenomaan ihannoidaan DDR:ää ja muita sosialisti- ja kansallissolialistisia maita.
Toisaalta, kun tilannetta tarkastelee omin silmin niin näen joka paikan täynnä ihmisiä, samoin iltapäivälehdet kirjoittavat eri tapahtumista, jotka ovat täynnä ihmisiä. Kansa on siis jakautuneet kahteen leiriin; niihin, jotka elävät normaalisti ja niihin, jotka kyttäävät ja rajoittavat elämäänsä ja vaativat muiden rajoittavan omaansa.
Lisäksi bonuksena on kolmas ryhmä, jotka eivät rajoita toimintaansa varsinkaan Suomen sisällä mitenkään vaan käyvät baareissa ja yökerhoissa, keikoilla ja tapahtumissa. Istuvat kahviloissa, ravintoloissa ja täyteen ahdetuissa puistossa. Kirsikkana kakun päällä nämä äärivasemmistolaiset hullut olivat blm mielenosoituksessa Tuomiokirkolla, ja nyt se tulee mutta; nämä samat kahelit kyttäävät niitä, jotka palaavat Tallinnasta tai mistä tahansa "vihreän listan" maista ja vaativat heitä jäämään karanteeniin vaikka valtion taholta on tullut nimenomaan selvät ohjeet olla jäämättä karanteeniin. Aivan sekopäistä touhua. Sosiaalisenmedian nuoret änkyräkom-marit ovat erityisesti kunnostautuneet tässä.
Mitä olette muuten mieltä, kun tätä nykyistä verorahojen käyttöä tarkastelee, Marinin juuri hetki sitten tekemä maanpetos ym. niin olikohan se naisten äänioikeus sittenkään hyvä ajatus? Pitäisikö palata aikaan, jolloin päätökset tehtiin pragmaattisesti ja rationaalisesti eikä tunteella?
Mahtava yhteenveto! Suomessa on sellaisia, tällaisia ja tuollaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun korona alkoi, edelliset Suomen jättäneet uudisraivaajat olivatkin ekana vaatimassa entistä kotimaastaan järjestämään evakuointilentoja...
En minä ainakaan :) En ole koronan alun jälkeen Suomeen matkustanut tai edes yrittänyt matkustaa. Asun maassa, jossa on hyvä terveydenhuolto ja muutenkin vauras maa.
Ei kaikilla ole tarvetta tai kiinnostusta palata Suomeen. Suomi ei ole kaikkien silmissä joku ehdoton onnela.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinä et tiedä millaista niissä muissa maissa oikeasti on. Näet vain pintaa jostain uutisista tai nettikeskusteluista. Jos väität, että vain Suomessa kyräillään, niin se osoittaa, miten hataralla pohjalla ajatuksesi muiden maiden paremmuudesta ovat.
Tämähän se on. Jos on oikeasti oleskellut jossain muussa maassa muutsenkin kuin lomalla, alkaa aika pikaisesti huomata miksi Suomi onkin tosi mukava paikka asua.
Ja etteikö kyräilijöitä ole muualla!! Heh, suomalaiset sentään pidättäytyvät keskustelupalstoihin, jossain muualla saisit samat sanat ihan livenä ja ties mitä kaupan päälle.
Kyllä se jotain kertoo, että he jotka ovat muuttaneet pois niin eivät kadu pois muuttamistaan. Tottakai Suomessa on paljon hyvää ja asiat "suht" mallillaan, mutta kyllä täällä on todella vinoutunutta jengiä. Se on aivan selvä juttu. (Jos osaat lukea ja ymmärtää tekstiä, niin en tarkoita että kaikki olisivat.)
Hyvä ystävä ala-asteelta asti muutti aikuisiällä pois Suomesta, eikä meinaa tulla takaisin.
Kyllä vanhoissa sanonnoissa suomalaisista on ihan perää.
Vierailija kirjoitti:
Ai sinäkö sen tiedät sitten? Olen asunut neljässä Europaan maassa, ja jäänyt pysyvästi näistä yhteen asumaan. Minun listallani Suomi ei ole ykkösenä. Mistä vetoa että itse olet asunut vain jossain Kouvolassa tai Porissa ja tulet tänne pätemään että kyllä sinä _tiedät_ että muualla elämä on kurjaa.
Ja ainiin, Suomi on siis mun mielestä ok maa. Ainoastaan keskimääräistä kateellisempaa porukkaa.
Muutin vuonna 2015 pois Suomesta ja oli elämäni paras päätös. Nykyään asun Skotlannissa ja en voisi kuvitellakaan palaavani, viikko Suomessa vuosittain riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ihania kommentteja! Luulin jo että olen yksin tämän asian kanssa mutta onhan teitä!
Olen ihmetellyt tätä pahaa ja epämukavaa oloa joka minulle on kevään aikana tullut. Suomi on hoitanut asiat hienosti, vähän tartuntoja muihin maihin verrattuna ja SILTI näin negatiivinen ja kyräilevä ilmapiiri. En voi ymmärtää. Täytyy olla suomaisten perusluonteessa.
Tsemppiä meille!! :-)
Tällaisilla nimettömillä keskustelupalstoilla negatiivisuus korostuu. Täällä vaaditaan hallituksen eroa, kun korona on hoidettu niin huonosti (todellisuudessa lähes parhaiten koko maailmassa). Vaikka oltaisiin parhaita, silti valitetaan. Tämän on tosiaan pakko olla ihan perusluonteessa.
Koronakevät ei ole muutenkaan ollut mukava aikaa, melkoisen eristettynä sitä on töitä kotonaan tehnyt, vailla normaaleja sosiaalisia kontakteja. Jo pelkästään se voi masentaa, siihen päälle vielä nämä negatiiviset palstat. Voi olla, ettei ulkomaillakaan tässä tilanteessa niin kivaa olisi, jos pandemia taas iskee päälle kunnolla. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.
Viihdyn itse Suomessa, enkä haikaile ulkomaille. En edes lomailumielessä, etenkään tässä tilanteessa. Ymmärrän silti, että joku toinen kokee tilanteen toisin.
Tietysti olisi voitu ja voitaisiin hoitaa vieläkin paremmin. Maailman parhaimpien joukossa ei pysy mikäli ei vaadi itseltään ja toisilta. Suomi on pieni ja paljon kärsinyt, mutta silti kehittynyt maa ja joissain asioissa maailman 10 parhaan joukossa. Ei sodista ja valtakausista olisi selvtty ilman määrätietoista ja kovaakin asennetta. Vaikka en itse kuulu kyräilijöihin ja kadehtijoihin niin sehän on kuitenkin yksi voima: Kilpailuvietti, joka ihmisiä ja kehitystä sysää eteen päin. Samoin kuin tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä niin sama juttu kilpailuhenkisyydessä. Suomessa oli suuret nälkävuodet 1866–1868 ja Suomi on ollut huonommassa asemassa moniin muihin valtiohin nähden juuri sotahistoriansa takia. Totta kai se heijastuu monin tavoin myös tuleviin sukupolviin ja on vaikuttanut edellisiin sukupolviin. Suomalaisille tekeisi toki hyvää malttaa pysähtyä miettimään, että hei, meillä on tosiaan hyvä tilanne monin tavoin nyt (koronasta huolimatta). Ihmiset ovat ikään kuin jääneet ikuiseen puurtamisen tilaan, olosuhteet ovat pakottaneet menemään hartiavoimin eteen päin hampaat irvessä ja sitä jatketaan, vaikka nyt olisi aikaa myös ottaa kupponen kahvia ja nauttia hetki.
Toinen asia jonka haluaisin ottaa esille ja kohdistaa heille joiden mielestä palsta on negatiivinen = Miten se voi olla kun te positiiviset onnenhengettäret olette täällä? Missä ovat teidän eteeristä onnea ympärilleen JAKAVAT ketjunne ja viestinne? Vai onko taas kysymys siitä, että on tullut pettymys kun ostitte sitä ja tätä ja teillä menee hyvin ja palstalaiset eivät onanoi teidän onnellenne ja kehu teitä maasta taivaisiin? Se kun on usein paljastunut "negatiivisuuden" syyksi esim. työpaikalla kun on ostettu kallis vaate ja työkaverit eivät ole voineet edes kahdella kauniilla sanalla imarrella.
Ilmasto pahin,verotus järjetön . Viiden vuoden sisällä onneksi lopullisesti pois täältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Jos on oikeasti oleskellut jossain muussa maassa muutsenkin kuin lomalla, alkaa aika pikaisesti huomata miksi Suomi onkin tosi mukava paikka asua.
Ja etteikö kyräilijöitä ole muualla!! Heh, suomalaiset sentään pidättäytyvät keskustelupalstoihin, jossain muualla saisit samat sanat ihan livenä ja ties mitä kaupan päälle.
Joku aika sitten oli lehdissä juttua esim. yliopistokulttuurista tutkijoiden tasolla. Saksassa jne. kielenkäyttö ammattikunnan sisällä on järkyttävää verrattuna suomalaiseen sivistyneeseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä :D
Vierailija kirjoitti:
Ite viihdyn täällä Singaporessa. Toki kalliimpaa mitä Suomessa, vaan siltikin eläminen on sitäkin parempaa :)
Mutta pääseekö siellä aitoon luontoon? Se mua häiritsis. Haluan että luonto on lähellä, vaikka asuisi kaupungissa.
Minusta Suomessa pahinta ovat juuri monet ihmiset. Tietenkään kaikki eivät ole ilkeitä ja toisia huonosti kohtelevia, mutta itse olen törmännyt moniin heistä. Joku sanoo tietenkin, että muut kohtevat sinua niin kuin sinä heitä, mutta tästä ei ole omalla kohdalla kyse ja pyrin kyllä olemaan hyvä muita kohtaan. Muuten näin Suomessa monia hyviäkin puolia ja tykkään luonnosta sekä tästä maasta muuten. Ihmiset vaan monesti niitä, jotka ovat tuoneet paljon surua elämääni. En tiedä sitten miten muualla. Ehkä Suomi on silti sellainen maa missä kiusaaminen on "helppo" asia ja jotenkin kulttuuri sellaista, että ei olla yhteisöllisiä ja monia vähän erilaisia herkästi arvostellaan. Tietenkin se voi olla muuallakin näin ja pitäisi tietenkin löytää ne ihmiset ja viettää heidän kanssaan aikaa, jotka arvostevat sinua ja kohtelevat hyvin.