Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:36"]
Edelleenkö väitätte ettei täällä keskustele astetta katkerammat ihmiset, ihan vilpittömästi vain häiritsee imetys. Jepulis.
[/quote]
No mua ainakin häiritsee, vaikka olen lapseton mies. Jos haluan nähdä tissejä, menen tissibaariin. Jos haluan syödä illallista pitkän kaavan mukaan ja palaveerata asiakkaiden kanssa, en todellakaan halua nähdä riipputissiä kakaran suussa ja naamalla roikkumassa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:12"]
Jos oma ruokahalu menee niin se menee kun joutuu katselemaan tissin imemistä kun itse yrittää ruokailla. Ikävää mutta totta. En tule tottumaan siihen ikinä.
Siksi toivon että imetys tapahtuisi hiukan syrjemmässä ja huomaamattomasti mutta se on kai sitten liikaa pyydetty.
[/quote]
Ainakin kaikki imettäjät jotka itse olen nähnyt, peittävät rinnan harsolla tai sellaisella vaatteella. Jos sekin häiritsee etkä sinä totu siihen, niin se ei ole imettäjän asia. :)
[/quote]
Ei se harso häiritse. Kyse on niistä imettäjistä jotka vetävät tissin esiin ilman mitään suojaa. Ja onko se oikeasti niin vaikeaa mennä nurkkapöytään harsonkin kanssa jos sellainen on vapaa?
Eikö olisi mukava että kaikilla olisi sitä ruokahalua? Niin aikuisilla kuin lapsillakin.
[/quote]
Ahaa no erottelisitteko nämä imetystavat sitten niissä lakiehdotuksissa ettei imettää saisi ikinä missään muualla kuin kopperoissa ja kuinka oksettavaa se on jne. :D Se onkin kyse vetääkö koko yläosan paljaaksi maito roiskuen vai iemttääkö harson/vaatteen alla.
Suosikkiravintolassa valitsen pöydän joka on ihan keskellä, koska leikkipaikka sijaitsee siinä ja esikoista on vahdattava. :)
[/quote]
joo minä ja minun lapseni on maailman napa. Hohhoijaa kun ei voida yhtään tulla vastaan ja ajatella muitakin ihmisiä.
[/quote]
Kumpikohan meistä on se itsekäs? Sinä haluat ihan väkisin hankaloittaa imettävän äidin elämää sulkemalla heidän pois silmistäsi koska SINÄ et halua nähdä (tai ajatella) imetystä harson alla. Et piittaa pätkääkään muiden kuin itssi viihtyvyysestä, sensijaan minä välitän ja siksi suojaudun sillä paidalla tai huivilla. Minä ajattelen sinun viihtyvyttäsi, mutta sinä et minun pätkääkään.
[/quote]
Älä höpötä. Tahdon ruokarauhan. Kai minulla on siihen oikeus yhtä paljon kuin sinulla ja vauvallasi?
[/quote]
On joten anna se rauha meillekin. :)
[/quote]
Luitko kolmannen viestini ajatuksella? Sanoin ettei harsonalla imetys häiritse.
Tule nyt edes hei vähän vastaan! Vai haluatko vaan riidellä?
[/quote]
Perustelisitko sitten tämän viidennen kun sanoin peittäväni rinnat enkä nurkkapöytään mene eräässä ravintolassa koska leikkipaikka on sijoitettu keskelle ravintolaa.
[/quote]
Eihän imetysfanaatikon kanssa voi keskustella ylipäänsä mistään, sillä kaikki tällaisen henkilön tekemät päätökset ovat tunneperäisiä. Järjestä viis. Lapsen parhaasta viis. Vaikka sitä maitoa ei tulisi, silti imetetään hampaat irvessä, koska korvikkeeseen siirtyminen on automaattisesti huonon äitiyden merkki.
Ei ihme, jos se mieskin lähtee vauvavuoden aikana. Kaikki on suurta draamaa ja elämä pyörii parin maitorauhasen ympärillä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:40"]
Edelleenkö väitätte ettei täällä keskustele astetta katkerammat ihmiset, ihan vilpittömästi vain häiritsee imetys. Jepulis.
[/quote]
No mua ainakin häiritsee, vaikka olen lapseton mies. Jos haluan nähdä tissejä, menen tissibaariin. Jos haluan syödä illallista pitkän kaavan mukaan ja palaveerata asiakkaiden kanssa, en todellakaan halua nähdä riipputissiä kakaran suussa ja naamalla roikkumassa.
[/quote]
Lukittaudu kotiin sitten, emme me aio lopettaa kuitenkaan. :)
Onneksi tuostakin nousi noin suuri kohu, eli ihan julkisesti hämmästellään ravintolan toimea. Eli voit marssia vaikka sinne näsinneulaa elleivät nyt pyydä julkisesti anteeksi. ;)
Minulla on oikeus imettää vauvaa, missä haluan, koska se on vauvan ruokailua. Viekää ne rumat pärstänne muualle, ettei minulla tule oksennus.
Rinta on ruokintaa varten ja olette kyllä ihan sairaita, jos näette seksiä siinä, että vauva imee rintaa.
Uskallattepa tulla jotain sanomaan asiasta, mieheni kyllä voi hiukan opettaa teitä sairaita lapsienvihaajia. Hänellä on sen verran isot muskelit, että voi tönäistä sellaista, joka uskaltaa tuijottaa rintaani ja vauvaa, kun vauva on ruokailemassa.
Boikottiin kaikki paikat, missä ei saa vapaasti imettää.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 03:32"]
Sinullakin jonkinlainen katkeruus ihan selvästi siksi ettet voinut imettää. Miksi aihe kolahtaa niin pahasti? Eihän oikeastaan ole olemassakaan varmaan parempaa syytä antaa korviketta. Se ei silti auta tuskaa alkaa vihaamaan imettäviä äitejä ja ajaa heitä pois silmistäsi. Ymmärrän jos se kirpaisee, mutta tuosta kannattaa päästä yli jollain keinolla. Olen aidosti pahoillani, että jouduit ko hoidot läpikäymään (katsoin sukulaista vierestä eikä varmasti ollut helppoa) ja imetyskään ei ollut hyvä ratkaisu teillä. Ei se varmasti kiva asia ole, mutta ihan hyvällä omatunnolla voit sanoa ruokkineesi lapsen korvikkeella.
Kuitenkin äiti joka pystyy imettämään, imettäkööt missä haluaa. Tietysti hienivaraisesti voi vähän peitellä, mutta ei piiloutua tarvitse, sehän olisi jo vähän naurettavaa. :)
[/quote]
Siis näitä kommentteja minä en ihan oikeasti ymmärrä. Minä valitsin korvikkeen ihan itsekkäistä syistä. Lapseni ovat kasvaneet normaaleiksi ja terveiksi. Syöttö oli ohitse 15 minuutissa myös keskellä yötä, lapsi sai tarvitsemansa ravinnon, ja lapsi ja vanhempi tarpeeksi unta.
Ei rintatulehduksia, ei kipua, ei rintaraivareita, ei mitään negatiivista, minkä rintaruokinnan valitseminen tuo tullessaan. Varmasti siinä on positiivisiakin puolia, mutta kukaan ei ole pystynyt edes tutkimuksin osoittamaan rintamaidon ylivertaisuutta. Eikä kukaan edes tiedä oman rintamaitonsa tarkkaa koostumusta kemikaalijäämineen.
Miksi korvikkeen valinneen pitäisi olla katkera tai kateellinen mistään? Tämä kuulostaa ihan yhtä typerältä, kuin Tuksun perustelut kateellisista naisista. :-D Onko se rintaruokinta todellakin ainoa elämän keskiö, kun kuvitellaan että muut kadehtivat tuon VALINNAN tehnyttä äitiä? Aivan, kaikilla äideillä on oikeus valita myös korvike, olematta pilkun vertaa huonompi äiti. Jos joku määrittää hyvän äitiyden rintaruokinnaksi, niin aika hukassa on. Silloin kannattaa se lapsi toimittaa hyvään päiväkotiin muiden kasvatettavaksi niin pian kuin mahdollista ja hankkiutua itse johonkin hoidettavaksi tai koulutettavaksi.
[/quote]
Kyllä sinä minun mielestäni OLET HUONOPI ÄITI, jos valitsit korvikkeen ihan vain itsekkäistä mukavuussyistä. Huono äiti olet silloin nimenomaan sen vuoksi, että laitoit oman turhamaisuutesi ja mukavuutesi lapsen edun edelle. Ja teet hyvin väärin, jos yrität painostaa muitakin äitejä olemaan imettämättä, juuri mm. vastustamalla julkista imetystä.
Varmaan vingut ja intät vastaan, se on ihan ymmärrettävää. Mutta syvällä sisimmässäsi sinäkin tiedät totuuden, jos vain uskaltaisit myöntää sen itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:44"]
Minulla on oikeus imettää vauvaa, missä haluan, koska se on vauvan ruokailua. Viekää ne rumat pärstänne muualle, ettei minulla tule oksennus.
Rinta on ruokintaa varten ja olette kyllä ihan sairaita, jos näette seksiä siinä, että vauva imee rintaa.
Uskallattepa tulla jotain sanomaan asiasta, mieheni kyllä voi hiukan opettaa teitä sairaita lapsienvihaajia. Hänellä on sen verran isot muskelit, että voi tönäistä sellaista, joka uskaltaa tuijottaa rintaani ja vauvaa, kun vauva on ruokailemassa.
[/quote]
Ravintola valitsee asiakkaansa, ja et todellakaan edes pääse joka paikkaan. Ai, sun miehes käyttää väkivaltaa, siitä vaan antaa palaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:40"]
[/quote]
[/quote]
Lapsettomat miehet ovat ihan hyödyttömiä. Ravintolat eivät hyödy teistä mitään., Jos pitää valita imettävä äiti tai lapseton mies, hyötyy ravintola meistä äideistä enemmän.
Sinä lassukka et ole tissejä nähnytkään koskaan ja tuijotat pippeli pystyssä kun joku imettää. Olet sairas.
Vauvan imetys on luonnollista ja ravintoloista pitäisi poistaa nämä sairaat lassukat, jotka näkevät tissit seksuaalisina, vaikka ne ovat vauvan ruokintaväline
No mene sitten siihen keskelle leikkipaikan viereen istumaan jos se on niin tärkeää, mutta voisitko muissa paikoissa joissa ei välttämättä ole leikkipaikkaa mennä hiukan sivummalle?
Minä puolestani lupaan istua kaukana leikkipaikoista (ihan sovinnolla).
Onko liikaa vaadittu?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:43"]
[/quote]
Eihän imetysfanaatikon kanssa voi keskustella ylipäänsä mistään, sillä kaikki tällaisen henkilön tekemät päätökset ovat tunneperäisiä. Järjestä viis. Lapsen parhaasta viis. Vaikka sitä maitoa ei tulisi, silti imetetään hampaat irvessä, koska korvikkeeseen siirtyminen on automaattisesti huonon äitiyden merkki.
Ei ihme, jos se mieskin lähtee vauvavuoden aikana. Kaikki on suurta draamaa ja elämä pyörii parin maitorauhasen ympärillä.
[/quote]
Oikeesti jos tuntisit mut, repeisit kommentistasi nauruun. :D
Olen btw alkanut antaa ekalle lapselle korviketta kaksiviikkoisesta alkaen eikä siinä mitään, tuen ystävääni imetyksen lopettamisessa koska se tuntui selvästi pahalta ja juteltiin paljon asiasta. Fanaatikko kai painostaisi ja syyllistäisi lopettamisesta? Pitäisi huonona äitinä jne? Mä pidän tätä ko ystävää itseasiassa parempana äitinä kuin itse olen, jaksavampi sekä energisempi kuin minä.
Yleensä koko imetysaihe ei edes kiinnosta, mutta siinä vaiheessa kun aletaan heittämään tosi törkeitä vertauksia ja herjaa imettävästä äidistä, nousee mullakin karvat pystyyn. Imetysfanaatikosta olen kaukana.
Vai että mieskin lähtee. :D Oikeesti ettekö näe omissa viesteissä mitään huvittavaa?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:46"]
[/quote]
Ravintola valitsee asiakkaansa, ja et todellakaan edes pääse joka paikkaan. Ai, sun miehes käyttää väkivaltaa, siitä vaan antaa palaa.
[/quote]
Niin valitsee, mutta kannattaa tosiaan valita asiakkaansa ennen kuin he maksavat palvelustaan. Suosittelisin näsinneulan kieltävän suoraan imettämisen salissa, koska tuollainen tilannekohtainen pärstäkertoimella valitseminen kenen viihtyvyys on tärkeintä, menee jo aika törkeäksi. Senkus siis kieltää asian niin ei tule ongelmaa.
[/quote]
[/quote]
Minulla on parempi ehdotus. Imettävä äiti saa imettää keskellä ravintosalia, hänelle laitetaan lappu kaulaan, olen julki-imettäjä, saa katsoa vapaasti koko rahan edestä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:50"]
[/quote]
[/quote]
Minulla on parempi ehdotus. Imettävä äiti saa imettää keskellä ravintosalia, hänelle laitetaan lappu kaulaan, olen julki-imettäjä, saa katsoa vapaasti koko rahan edestä.
[/quote]
Etkö osaa keskustella asiallisesti?
Jo ap puhui harson tai vaatteen avulla imettämisestä huomaamattomasti, yhtäkkiä nämä epäasialliset imetysvihaajat pelästyneenä kääntävät asian niin, että koko ajan häiritsikin vain se ylävartalo paljaaksi -tapa. Voi huoh no kai sen nyt kaikki ymmärtää? :D
Eli naiset jatkakoon imetystä hienovaraisesti imetyspaidan, liinan tai harson avulla tissin peittäen. Aamen. :)
Jos joku haluaa rintojaan esitellä, voihan se mennä vaikka jonnekin torille ja riisua paidan.
Kuinkahan kauan saisi istua siellä rinnat paljaana? Ei kai sitä ole kielletty.
Jos haluaa paljastella, pakkoko siinä nännissä on jonkun roikkua.
Tätä siis olen vain aina ihmetellyt, että jos siinä nännissä joku roikkuu, niin saa istua ravintolassa tissit paljaana. Mutta jos minulla ei ole vauvaa ja haluan esitellä kiinteitä rintojani, minut heitetään ulos.
Paremman näköiset rinnat minulla on kuin monella imettävällä mammalla.
Tämä ketju todistaa, että jotkut suomalaiset naiset ovat kasvattamattomia moukkia. Ei kukaan täyspäinen sivistynyt nainen imetä vauvaansa missään julkisessa paikassa tissit vilkkuen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:57"]
Tämä ketju todistaa, että jotkut suomalaiset naiset ovat kasvattamattomia moukkia. Ei kukaan täyspäinen sivistynyt nainen imetä vauvaansa missään julkisessa paikassa tissit vilkkuen.
[/quote]
Niin, ei mulla ainakaan tissit näy imettäessä. Moukkamaisuuden näkee kyllä, mutta ei imettävissä äideissä :D
"Lapsettomat miehet ovat ihan hyödyttömiä. Ravintolat eivät hyödy teistä mitään., Jos pitää valita imettävä äiti tai lapseton mies, hyötyy ravintola meistä äideistä enemmän.
Sinä lassukka et ole tissejä nähnytkään koskaan ja tuijotat pippeli pystyssä kun joku imettää. Olet sairas.
Vauvan imetys on luonnollista ja ravintoloista pitäisi poistaa nämä sairaat lassukat, jotka näkevät tissit seksuaalisina, vaikka ne ovat vauvan ruokintaväline"
Mikä helvetti on "lassukka"? Onko se tätä mammojen lässytystä sanasta "rassukka"?
Vauvan imetys on toki luonnollista, mutta ravintolasali ei ole luonnollinen imetyspaikka. Jos se olisi, olisi myös menusta valittavana imettäjiä lapsellesi joka lähtöön. Ellei ole, ei ravintola ole sopiva paikka lapsellesi.
Imettävä äiti ei juo alkoholia (toivottavasti), tilaa sen halvimman pasta-aterian tai salaatin ja karkottaa muut asiakkaat. Lapseton mies tässä tapauksessa tuo mukanaan 5-10 asiakasta ja syöttää + juottaa koko jengin pitkän kaavan mukaan. Kumpikohan on ravintolalle kannattavampaa?
Vaimollani oli ainakin tänä aamuna vielä tissit, tuskinpa hän on niitä lounastunnillaan käynyt poistattamassa. Pitäisikö minun miehenä nähdä vaimoni rinnat tulevina ruokkimisvälineinä? Vaikkei meille lapsia koskaan edes tulisi? On sinulla aika erikoinen käsitys miehistä, mutta siksi varmasti oletkin joko jätetty tai petetty, ja purat täällä katkeruuttasi niiden harvojen palstalle eksyneiden miesten niskaan ihan kaksin käsin sitä näppistäsi mäiskimällä.
Kaluani en ole kutsunut pippeliksi sitten päiväkoti-iän, ja tuskinpa sinä tiedät sen seisokista yhtään mitään. Olen satavarma, ettei se seurassasi edes värähtäisi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:57"]
Jos joku haluaa rintojaan esitellä, voihan se mennä vaikka jonnekin torille ja riisua paidan.
Kuinkahan kauan saisi istua siellä rinnat paljaana? Ei kai sitä ole kielletty.
Jos haluaa paljastella, pakkoko siinä nännissä on jonkun roikkua.
Tätä siis olen vain aina ihmetellyt, että jos siinä nännissä joku roikkuu, niin saa istua ravintolassa tissit paljaana. Mutta jos minulla ei ole vauvaa ja haluan esitellä kiinteitä rintojani, minut heitetään ulos.
Paremman näköiset rinnat minulla on kuin monella imettävällä mammalla.
[/quote]
Siis kuka ei osaa imettää ilman koko paidan riisumista? Enpä ole koskaan törmännyt, kyllä muakin (imetävää äitiä) tuollainen kiusaannuttaisi. :D
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:12"]
Jos oma ruokahalu menee niin se menee kun joutuu katselemaan tissin imemistä kun itse yrittää ruokailla. Ikävää mutta totta. En tule tottumaan siihen ikinä.
Siksi toivon että imetys tapahtuisi hiukan syrjemmässä ja huomaamattomasti mutta se on kai sitten liikaa pyydetty.
[/quote]
Ainakin kaikki imettäjät jotka itse olen nähnyt, peittävät rinnan harsolla tai sellaisella vaatteella. Jos sekin häiritsee etkä sinä totu siihen, niin se ei ole imettäjän asia. :)
[/quote]
Ei se harso häiritse. Kyse on niistä imettäjistä jotka vetävät tissin esiin ilman mitään suojaa. Ja onko se oikeasti niin vaikeaa mennä nurkkapöytään harsonkin kanssa jos sellainen on vapaa?
Eikö olisi mukava että kaikilla olisi sitä ruokahalua? Niin aikuisilla kuin lapsillakin.
[/quote]
Ahaa no erottelisitteko nämä imetystavat sitten niissä lakiehdotuksissa ettei imettää saisi ikinä missään muualla kuin kopperoissa ja kuinka oksettavaa se on jne. :D Se onkin kyse vetääkö koko yläosan paljaaksi maito roiskuen vai iemttääkö harson/vaatteen alla.
Suosikkiravintolassa valitsen pöydän joka on ihan keskellä, koska leikkipaikka sijaitsee siinä ja esikoista on vahdattava. :)
[/quote]
joo minä ja minun lapseni on maailman napa. Hohhoijaa kun ei voida yhtään tulla vastaan ja ajatella muitakin ihmisiä.
[/quote]
Kumpikohan meistä on se itsekäs? Sinä haluat ihan väkisin hankaloittaa imettävän äidin elämää sulkemalla heidän pois silmistäsi koska SINÄ et halua nähdä (tai ajatella) imetystä harson alla. Et piittaa pätkääkään muiden kuin itssi viihtyvyysestä, sensijaan minä välitän ja siksi suojaudun sillä paidalla tai huivilla. Minä ajattelen sinun viihtyvyttäsi, mutta sinä et minun pätkääkään.
[/quote]
Älä höpötä. Tahdon ruokarauhan. Kai minulla on siihen oikeus yhtä paljon kuin sinulla ja vauvallasi?
[/quote]
On joten anna se rauha meillekin. :)
[/quote]