Olen huomannut että iäkkäämmistä alanvaihtajista ei välttämättä ole hyviksi sairaanhoitajiksi.
Parhaat sairaanhoitajat tulevat siitä porukasta, joka menee lukion jälkeen kouluun, valmistuu n. 23/24-vuotiaana ja omaa jo reilu 3-kymppisenä lähes kymmenen vuoden työkokemuksen. Tässä vaiheessa heikot ja huonot tyypit ovat jo karsiutuneet ja parhaimmat ovat omaksuneet ammattinsa kunnolla. Hoitajan hommissa on paljon näkymätöntä tietoa, jota ei koulussa opeteta, se tulee kokemuksen kautta ja arvioisin, että vähintään 5 vuotta pitää olla kokemusta että homma alkaa mennä luonnollisesti. Joskus enemmänkin, riippuu missä töitä tekee.
Heikoimpia hoitajia sen sijaan ovat n 4-kymppisinä alalle tulleet tyypit, joilla ei ole taustaa ja alalle hakeutuminen on tapahtunut ns. pakottavista syistä, kuten yt-neuvotteluiden kautta. Heillä kestää oppia ja sisäistää asioita, lisäksi he eivät mitenkään ehdi saavuttaa sitä nuorina valmistuneiden kokemusta ja tietotaitoa. Syntyy kahden kerroksen väkeä. Lisäksi ikä aiheuttaa alanvaihtajille erinäisiä ongelmia, joista asenneongelma ei ole vähäisin. Se 3-kymppinen hoitajatyttö saattaa omata kymmenen vuotta enemmän työkokemusta kuin 4-kymppinen vastavalmistunut, joten silloin on vaan kuunneltava sitä "tyttöä" kiltisti, koska se tietää paremmin. Tämä on joskus äärimmäisen haastavaa ja vaikuttaa ammatinharjoittamiseen. Joitakin poikkeuksia toki on, mutta suurin osa alanvaihtajista on keskivertoa tai hieman sen alapuolella olevaa porukkaa, kun taas nuoremmat ja kokeneet ovat järjestään keskivertoa parempia, erityisesti vaativimmissa paikoissa. Joten sinä vanhempi alanvaihtaja: muista sen kun menet alalle.
Kommentit (82)
Suurimmalla osalla taitaa olla ylempi yliopistotutkinto käytynä näillä alanvaihtajilla. Sehän aivan suoraan siis kertoo suuremmasta älykkyydestä mitä nuorena suoraan lukiosta tai ammattikoulusta sairaanhoitajaksi opiskelleilla. Älyn lisäksi niissä aiemmissa opinnoissa ja töissä saatujen taktisten ja strategisten taitojen ansiosta se nelikymppisenä valmistunut sairaanhoitaja on toiminnalliselta kyvyltään aivan ylivoimainen, vaikka itse alan työkokemusta ei vielä olekaan.
Älä viitsi käyttää sanaa "ulista"', vaikutat ää.liötä. Olen itse tehnyt sekä kolmivuorotyötä että siistiä istumatyötä säännöllusellä työajalla ja voin kertoa että niitä vuorolisiä maksetaan ihan syystä. Et voi siis verrata suoraan bruttopalkkoja jos toisessa on haittalisät mukana.
Ja missä on väitetty etten tiedä muidenkin tekevän vuorotyötä? Koita nyt edes sisäistää keskustelun ydin niin et vaikuta hitaalta.
Ja mitä se sinulle kuuluu uliseeko jokin työntekijäryhmä, omapa on asiamme. Ulisevatko muutkin jos haluavat parempia työoloja?