Olen huomannut että iäkkäämmistä alanvaihtajista ei välttämättä ole hyviksi sairaanhoitajiksi.
Parhaat sairaanhoitajat tulevat siitä porukasta, joka menee lukion jälkeen kouluun, valmistuu n. 23/24-vuotiaana ja omaa jo reilu 3-kymppisenä lähes kymmenen vuoden työkokemuksen. Tässä vaiheessa heikot ja huonot tyypit ovat jo karsiutuneet ja parhaimmat ovat omaksuneet ammattinsa kunnolla. Hoitajan hommissa on paljon näkymätöntä tietoa, jota ei koulussa opeteta, se tulee kokemuksen kautta ja arvioisin, että vähintään 5 vuotta pitää olla kokemusta että homma alkaa mennä luonnollisesti. Joskus enemmänkin, riippuu missä töitä tekee.
Heikoimpia hoitajia sen sijaan ovat n 4-kymppisinä alalle tulleet tyypit, joilla ei ole taustaa ja alalle hakeutuminen on tapahtunut ns. pakottavista syistä, kuten yt-neuvotteluiden kautta. Heillä kestää oppia ja sisäistää asioita, lisäksi he eivät mitenkään ehdi saavuttaa sitä nuorina valmistuneiden kokemusta ja tietotaitoa. Syntyy kahden kerroksen väkeä. Lisäksi ikä aiheuttaa alanvaihtajille erinäisiä ongelmia, joista asenneongelma ei ole vähäisin. Se 3-kymppinen hoitajatyttö saattaa omata kymmenen vuotta enemmän työkokemusta kuin 4-kymppinen vastavalmistunut, joten silloin on vaan kuunneltava sitä "tyttöä" kiltisti, koska se tietää paremmin. Tämä on joskus äärimmäisen haastavaa ja vaikuttaa ammatinharjoittamiseen. Joitakin poikkeuksia toki on, mutta suurin osa alanvaihtajista on keskivertoa tai hieman sen alapuolella olevaa porukkaa, kun taas nuoremmat ja kokeneet ovat järjestään keskivertoa parempia, erityisesti vaativimmissa paikoissa. Joten sinä vanhempi alanvaihtaja: muista sen kun menet alalle.
Kommentit (82)
Tee ap sinäkin mieluummin osasi hoitoalan ilmapiirin PARANTAMISEKSI! Ei päin vastoin... Hyvä ilmapiiri hoitoalalla on todella tärkeää ja ihan kaikkien etu: työntekijöiden etu, työnantajan etu, potilaiden etu. Ylipäänsä erittäin tärkeä osa koko terveydenhuoltoa, että työntekijät voi hyvin. Kun työntekijät voi hyvin, se vaikuttaa ehdottomasti työnantajallekin positiivisesti ja työntekijöiden vaihtuvuus on paljon pienempää. Lisäksi tietenkin vaikuttaa positiivisesti potilaisiinkin. Toivottavasti jokainen hoitaja tekee kaikkensa sen eteen, ettei ainakaan omalla toiminnallaan pahenna ilmapiiriä. Koskee toki kaikkia muitakin aloja.
Luulin jo että aloittaja on itse nelikymppinen alanvaihtaja kun niin kuvaili miten vaikeaa olisi kuunnella neuvoja muilta. Oma kokemus on lähinnä päinvastainen: kysyn jos en osaa tai en ole varma, mutta joillakin (nuoremmilla) on noussut sen johdosta neste päähän, sekä on alettu kohdella minua kuin idioottia. Mieluummin toki varmistan että asiat tulee oikein tehtyä, kuin teen arvailemalla jotenkin sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Nyt nelikymppiset alanvaihtajilla ei ollut soveltuvuuskokeita, osa ei sovi alalle ollenkaan.
Asenne väärä. Pitää pystyä hoitamaan ihmisiä ja olla sopivasti empaattinen ja kärsivällinen.
Meilläkin joku tuli vasta harjoitteluun eikä edes valmis,- alkoi heti höpistä,, että onko työpaikallamme sisäilmaongelma.
Oikeasti
Johtuu siitä että kaikille työttömäksi jääneille suositeltiin terveydenhoitoalaa
Näitä väärälle alalle hakeutuvia on ihan yhtälailla myös nuoremmissa, ihan kokemuksesta sairaanhoitajaopiskelijana voin kertoa.
Harvemmin sairaanhoitajiksl alanvaihtajia tulee. Suurin osa on lähihoitajiksi kouluttautuvia. Se on perushoitotyötä, jossa persoonalla on suuri merkitys ja sillä, että haluaa kohdata ihmisiä ja tehdä hoitotyötä.
Asenneongelma on varmaankin sitä, että nelikymppistä ei kiinnosta jokin hoitoalan hierarkkisuus, kunhan työt tulee hoidetuksi. On kumminkin elämää nähty ja koettu, eikä pikkutyttöjen nokkimisjärjestyshöpöhöpöt kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin sairaanhoitajiksl alanvaihtajia tulee. Suurin osa on lähihoitajiksi kouluttautuvia. Se on perushoitotyötä, jossa persoonalla on suuri merkitys ja sillä, että haluaa kohdata ihmisiä ja tehdä hoitotyötä.
Ai. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen kyllä tutustunut opintojen myötä moniinkin alanvaihtajiin, ei se nyt niin harvinaista ole. On sisustussuunnittelijaa, tradenomia jne.
Vierailija kirjoitti:
Ai harvemmin? Kyllä sairaanhoitajaksi menee opiskelemaan paljon siitä syystä, että oman alan työt ovat loppuneet tai loppumassa tai muuta vastaavaa. Hakevat sitten johonkin kouluun ja usein se on sairaanhoitaja, koska työllistyminen. Alan sisältö tulee monelle yllätyksenä, varsinkin jos on tottunut edellisessä työssään leppoisaan toimistoduuniin.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli töihin eräs sh heti valmistuttuaan, n. 40-vuotiaana. Sen ylimielisempää tyyppiä en ole tavannut koskaan. Hän alkoi heti neuvomaan meitä muita siitä miten hommat pitää tehdä. Oli tosi vaikea edes perehdyttää häntä kun hän suunnilleen joka asiaan sanoi että hän tekisi erilailla. Ja puhui kaikista työharjoitteluistaan "työpaikkoina" ja mainosti että on kamalan kokenut, jos ei olisi kurkattu julki-terhikistä hänen valmistumisvuottaan niin ei olisi välttämättä tajuttu että suoraan koulun penkiltä rouva tuli. Oli ihan kamala tyyppi, mielestäni kohteli perheitä ja lapsipotilaitakin jotenkin tosi tympeästi. Ja yhtä ihanaa määräaikaista kollegaa kiusasi ja haukkui, heillä eivät jotenkin kemiat kohdanneet ollenkaan. Osastonhoita meni kuitenkin tämän uuden hoitajan lumoihin/puolelle aivan täysin ja pian hänet valittiin vakituiseen toimeen ilman minkäänlaista kokemusta. Se toinen määräaikainen kokenut ja taitava hoitaja ei päässyt edes haastatteluun, kun tämä uusi hoitsu kävi hänet osastonhoitajalle haukkumassa tyhmäksi ym.
Mistä saakka JulkiTerhikissä on näkynyt valmistumisvuosi? Jos tarkistan omat tietoni siellä näkyy koko nimi, syntymävuosi, rekisteröintinumero sekä tutkinto. Olen valmistunut 2006.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai harvemmin? Kyllä sairaanhoitajaksi menee opiskelemaan paljon siitä syystä, että oman alan työt ovat loppuneet tai loppumassa tai muuta vastaavaa. Hakevat sitten johonkin kouluun ja usein se on sairaanhoitaja, koska työllistyminen. Alan sisältö tulee monelle yllätyksenä, varsinkin jos on tottunut edellisessä työssään leppoisaan toimistoduuniin.
Suurin massa kuitenkin lähihoitajia. Sairaanhoitajallakin se asenne ja halu erilaisten ihmisten kanssa tehtävään työhön on tärkeintä. Se on suuri osa ammattitaitoa.
Näin se on monella muullakin alalla. Turhaan glorifioit ja nostat hoitotyötä jalustalle. Ja uusi työtekijä on aina uusi työntekijä. Iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin massa kuitenkin lähihoitajia. Sairaanhoitajallakin se asenne ja halu erilaisten ihmisten kanssa tehtävään työhön on tärkeintä. Se on suuri osa ammattitaitoa.
Nyt ei puhuta lähihoitajista, vaan sairaanhoitajista. Älä jankuta siinä, kun et mitään muutenkaan tunnu tajuavan.
Tuo on kyllä varmasti totta, nuorena on vitsa väännettävä.
Mites jos vaihtaa alaa hammashoitajaksi? Olen liiketalouden puolelta aikoinaan valmistunut ja olen tehnyt virhevalinnan. Alanvaihto on ennekin käynyt mielessä ja nyt ajatus on kypsynyt. Osaako joku sanoa miten hammashoitajan työssä otetaan alanvaihtajat vastaan? Tai suuhygienistin?
Suomessa työpaikoilla järjettömän huono ilmapiiri. Itse lähdin Norjaan töihin ja työ on kuin eri planeetalta. Lyhyemmät työpäivät, palkka 2 kertaa parempi päivätöistä, eikä tarvitse siivota, pyykätä yms. Ilmapiiri on loistava, täällä hoitajia arvostetaan. Miksi ette tule Norjaan töihin, suomalaiset ovat haluttuja täällä.
Monet nuorena sairaanhoitajiksi valmistuneet leipääntyy 30-vuotiaina ja hakeutuu toiselle alalle.
Itse olen taas valmistunut sairaa hoitajaksi nelikymppisenä. Opiskelin työn ohessa. Mulla on nyt kuitenkin omassa työssä niin paljo parempi palkka ja työolosuhteet, että en aio tehdä töitä sairaanhoitajana.
Ap on esimerkki siitä, miksi hoitoalalla on niin huono maine ja työilmapiiri. Hoitajat keksii päästään nokkimisjärjestyksen ja pitää tulokkaat kurissa. Ilkein sanoin ja elein huonommaksi leimatulle tehdään selväksi hänen asemansa ja hänelle pyöritellään silmiä sekä huokaillaan merkitsevästi.
Tosiasiassa sama porukka on ilkeitä ja tylyttää myös niitä vastavalmistuneita nuoria hoitajia opiskelijoista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on esimerkki siitä, miksi hoitoalalla on niin huono maine ja työilmapiiri. Hoitajat keksii päästään nokkimisjärjestyksen ja pitää tulokkaat kurissa. Ilkein sanoin ja elein huonommaksi leimatulle tehdään selväksi hänen asemansa ja hänelle pyöritellään silmiä sekä huokaillaan merkitsevästi.
Tosiasiassa sama porukka on ilkeitä ja tylyttää myös niitä vastavalmistuneita nuoria hoitajia opiskelijoista puhumattakaan.
Höpsis.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keski-ikäisella alanvaihtajalla on yleensä parempi motivaatio, kun jollain parikymppisellä joka on päätynyt alalle sattumalta tai vanhempien ohjaamana.
Entäs jos parikymppinen halunnut itse alalle, ei sattumalta tai vanhempien ohjaamana?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työpaikoilla järjettömän huono ilmapiiri. Itse lähdin Norjaan töihin ja työ on kuin eri planeetalta. Lyhyemmät työpäivät, palkka 2 kertaa parempi päivätöistä, eikä tarvitse siivota, pyykätä yms. Ilmapiiri on loistava, täällä hoitajia arvostetaan. Miksi ette tule Norjaan töihin, suomalaiset ovat haluttuja täällä.
Lähtisin salamana jos kielitaitoa olisi tarpeeksi.
Niin totta. Nyt nelikymppiset alanvaihtajilla ei ollut soveltuvuuskokeita, osa ei sovi alalle ollenkaan.
Asenne väärä. Pitää pystyä hoitamaan ihmisiä ja olla sopivasti empaattinen ja kärsivällinen.
Meilläkin joku tuli vasta harjoitteluun eikä edes valmis,- alkoi heti höpistä,, että onko työpaikallamme sisäilmaongelma.
Oikeasti
Johtuu siitä että kaikille työttömäksi jääneille suositeltiin terveydenhoitoalaa