Kaikki jotka sanovat että työttömän pitäisi ottaa työtä vastaan kauempaakin, oletteko ajatelleet lainkaan tätä?
Mitä kauempana työpaikka on, sitä enemmän autolla joutuu ajaa, ja sitä nopeammin se kuluu loppuun (ja tarvitsee tehdä huoltoja yms.)
Jos työpaikka on 100km päässä, niin joka päivä tulee n. 2,5h ajoa ja 200km mittariin. arkiviikossa 12,5h ja 1000km. Vuodessa 48 viikkoa töihin ajoa kun miinustaa 4 viikon lomat. Eli 48 000km PELKÄSTÄÄN TYÖAJOA vuodessa...ja ratin takana istut 600 tuntia.
Siihen vielä muut ajot päälle, niin ollaan heittämällä 55 000 - 60 000 kilometrissä
Siinä ei auto montaa vuotta kestä, ja puhutaan vielä uudesta autosta (auton uutena ostaminen on todella kallista). Päälle tulevat polttiainekulut ja huollot vakuutuksien ja verojen lisäksi.
Jos lasketaan että auto kuluttaa satasella vaikka 7 litraa bensaa joka on tällä hetkellä noin 1.45e litra, niin 60000km maksaa 6090e.
Siis pelkästään vuoden bensat maksavat 6090e, ja tästä on 80% työmatka-ajoa josta ei oikein voi karsia.
Siinä sitten voi miettiä että paljonko sitä palkkaa pitäisi saada jotta tuo on kannattavaa toimintaa
Kommentit (91)
Muutto lähemmäs työpaikkaa, kulku julkisilla?
Vierailija kirjoitti:
Muutto lähemmäs työpaikkaa, kulku julkisilla?
Milläs meinasit kulkea syrjäseudulle jossa kulkee 3x päivässä bussi? Ja luultavasti pitää käyttää useampaa kulkuvälinettä kulkemiseen, vaihtoja matkan varrella.
Kummasti pk-seudulla asuvilla on luulo että joka paikkaan menee ovelta ovelle bussi
Matka-aika vähintäänkin tuplaantuisi. Se onkin kiva käyttää 5 tuntia matkoihin joka työpäivä
Niin?
Moni kulkee töihin Turusta Helsinkiin. Onnibussi n 25€ päivä. Mielummin kuin on työttömänä. Ja silti jää enemmän käteen kuin työttömänä. Joka aamu klo 5.30 bussi täynnä samoja tyyppejä. Ja illalla klo 20 on kotona taas.
Ei kaikilla ole autoa eikä edes ajokorttia.
On ihan tavallista kulkea vaikka Lahdesta kehäkolmosen ääreen duuniin. Juna kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutto lähemmäs työpaikkaa, kulku julkisilla?
Milläs meinasit kulkea syrjäseudulle jossa kulkee 3x päivässä bussi? Ja luultavasti pitää käyttää useampaa kulkuvälinettä kulkemiseen, vaihtoja matkan varrella.
Kummasti pk-seudulla asuvilla on luulo että joka paikkaan menee ovelta ovelle bussiMatka-aika vähintäänkin tuplaantuisi. Se onkin kiva käyttää 5 tuntia matkoihin joka työpäivä
No mutta muuta lähemmäs sitten, niin voit jopa myydä auton ja sipsutella tohveleissa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Moni kulkee töihin Turusta Helsinkiin. Onnibussi n 25€ päivä. Mielummin kuin on työttömänä. Ja silti jää enemmän käteen kuin työttömänä. Joka aamu klo 5.30 bussi täynnä samoja tyyppejä. Ja illalla klo 20 on kotona taas.
Jos saan 1600e bruttona käteen tuosta hommasta, eli 1400e nettona - (21x25e) = 875e
Nettoan siis 875e työstäni...Tuohan riittää melkein jo vuokraan ja autopaikkaan.
Tai sitten voin jatkaa työttömänä oloa kun saan 1400e-1500e "nettona" (sisältää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun, julkisen terveydenhuollon ja ttt-perusosan 500e)
Ja? Minä asuin ison kaupungin keskustassa ja työmatka kesti julkisilla kulkuvälineillä vähintään tunnin suuntaansa. Eikä julkinen liikenne ollut halpaa ja lisäksi perheessämme oli auto, koska toinen aikuinen kulki sillä omat vaihtelevat työmatkansa työtarvikkeet kontissa.
Voisin myös huomauttaa, että jos asuu hevonpersiissä, missä asuminen on halpaa, niin se kannattaa myös huomioida. Meillä oli ison kaupungin keskustassa pienen perheasunnon vuokra 1300 e/kk ja siihen sähkö, vesi ja autopaikka päälle.
Minä en ainakaan suostu pitkiin työmatkoihin lasten takia.
Niin no en tiedä, mulla menee 70km suunta 5x viikossa. Ihan vaan kauppaan töihin TES:in palkalla. Ja vanhalla -92 kotterolla ajan jota vielä osaa itse korjata, sähköhärpäkeautoja en osaisi.
N.28
Selkainen 30-40km/suunta on maaseudulla tavallinen työnatka.
Jopa 50km päästä tullaan työhön, josta maksetaan 9€/h.
Julkisia ei kulje.
Ajokortin menetys tarkoittaa töiden loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Moni kulkee töihin Turusta Helsinkiin. Onnibussi n 25€ päivä. Mielummin kuin on työttömänä. Ja silti jää enemmän käteen kuin työttömänä. Joka aamu klo 5.30 bussi täynnä samoja tyyppejä. Ja illalla klo 20 on kotona taas.
Pitää kyllä tykätä työstään että viitsii tuollaista. Eihän tuossa jää mitään vapaa-aikaa. Ei jää kyllä rahaakaan, 125e viikossa työmatkakuluja. Ei tuota verottajakaan hyväksy työmatkakulujen vähennyksiin.
Mä otin, mutta perhe, mies ja lukiolaiset, jäi 400 km päähän. Julkisia kulki alkuun, mutta sitten vuoroja lakkautettiin ja oli pakko ostaa auto, kun muuten olisi pitänyt perjantaisin lähteä puoliltapäivin töistä, että pääsee kotiin asti. Aiemminkin piti lähteä ennen neljää, mutta yksi tunti riitti sentään. Eihän mulla jäänyt kuin työn ilo, mutta lapset kasvoivat ja mies sai töitä lähempää. Kannatti se vuosien tähtäimellä, kolme ensimmäistä vuotta oli täysin hullun hommaa. Mutta mieluummin oman alan töitä kauempaa kuin mitä sattuu läheltä, kun se mitä sattuu ei ole CV:ssä kovin näyttävä minun koulutus- ja kokemustaustallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Moni kulkee töihin Turusta Helsinkiin. Onnibussi n 25€ päivä. Mielummin kuin on työttömänä. Ja silti jää enemmän käteen kuin työttömänä. Joka aamu klo 5.30 bussi täynnä samoja tyyppejä. Ja illalla klo 20 on kotona taas.Jos saan 1600e bruttona käteen tuosta hommasta, eli 1400e nettona - (21x25e) = 875e
Nettoan siis 875e työstäni...Tuohan riittää melkein jo vuokraan ja autopaikkaan.Tai sitten voin jatkaa työttömänä oloa kun saan 1400e-1500e "nettona" (sisältää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun, julkisen terveydenhuollon ja ttt-perusosan 500e)
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Moni kulkee töihin Turusta Helsinkiin. Onnibussi n 25€ päivä. Mielummin kuin on työttömänä. Ja silti jää enemmän käteen kuin työttömänä. Joka aamu klo 5.30 bussi täynnä samoja tyyppejä. Ja illalla klo 20 on kotona taas.Jos saan 1600e bruttona käteen tuosta hommasta, eli 1400e nettona - (21x25e) = 875e
Nettoan siis 875e työstäni...Tuohan riittää melkein jo vuokraan ja autopaikkaan.Tai sitten voin jatkaa työttömänä oloa kun saan 1400e-1500e "nettona" (sisältää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun, julkisen terveydenhuollon ja ttt-perusosan 500e)
Elämä on valintoja. Jos joku ei osaa yksinkertaista matematiikkaa, ja ymmärrä miten pahasti tuossa ottaa takkiin töissä käymällä, niin se on hänen valintansa. Tai voihan joku sen ymmärtääkin, mutta antaa ympäristönsä niin pahasti painostaa käymään töissä, ettei hän näe muuta vaihtoehtoa kuin antaa kapitalistin kairata häntä syvälle kakkoseen tuolla tavoin.
Kannattaa myös muistaa että tuossa menettää n. 40h (+matkat) vapaa-aikaansa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Moni kulkee töihin Turusta Helsinkiin. Onnibussi n 25€ päivä. Mielummin kuin on työttömänä. Ja silti jää enemmän käteen kuin työttömänä. Joka aamu klo 5.30 bussi täynnä samoja tyyppejä. Ja illalla klo 20 on kotona taas.Jos saan 1600e bruttona käteen tuosta hommasta, eli 1400e nettona - (21x25e) = 875e
Nettoan siis 875e työstäni...Tuohan riittää melkein jo vuokraan ja autopaikkaan.Tai sitten voin jatkaa työttömänä oloa kun saan 1400e-1500e "nettona" (sisältää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun, julkisen terveydenhuollon ja ttt-perusosan 500e)
En usko.
Kertoisitko tarkemmin että mitä viestistäni et usko?
Mitä ihmeen muuta ajoa sinulla on 12 000 km/v eli 1000 km/kk?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen muuta ajoa sinulla on 12 000 km/v eli 1000 km/kk?
Kaupassa käyntiä, lasten vientiä harrastuksiin, sukulointia, ystävien luona kyläilyä, lääkärissä käyntiä, mökkireissuja...Näin nyt alkuun esimerkiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen muuta ajoa sinulla on 12 000 km/v eli 1000 km/kk?
Kaupassa käyntiä, lasten vientiä harrastuksiin, sukulointia, ystävien luona kyläilyä, lääkärissä käyntiä, mökkireissuja...Näin nyt alkuun esimerkiksi
Omat harrastukset, miehen harrastukset, sienestys, kalastus, marjastus, rautakaupassa käynti
No sitten pitää muuttaa sinne 100 km päähän.