Annoin eilen rasavillille sukulaislapselle luunappeja otsaan, kun kiusasi teiniäni eikä totellut käskyjäni lopettaa
Teini mutisi "eikö toi oo laitonta nykyään?" Minä vastasin "On, soittakaa poliisit!" ja jatkoin luunappien jakamista. Rasavilli siskontyttö nauraa räkätti, teini hihitti ja minulla oli hauskaa myös.
Rasavilli huusi aina AUTS kun napautin otsaa.
Mitähän tiukkapipot tunteiden sanoittajat tästä tuumaavat?
Kommentit (26)
No mahtoiko tulla toivottua tulosta lyhyellä tai pitkällä aikavälillä? Se kiinnostaa ylivoimaisesti eniten.
Aikuisen pitäisi pystyä hillitsemään itseään tarpeeksi, ettei purkaisi turhautumistaan väkivaltana.
Voitko antaa luunappeja aikuiselle jos he ärsyttävät? Et tietenkään. Missä menee raja minkälainen toiseen kajoaminen on hyväksyttävää ja mikä ei, ja kuka sen saa päättää? Se väkivaltainenko? Ei tietenkään, vaan laki.
Luunappihullut on mun mielestä pelottavia, jotenkin rajattomia ja niiltä puuttuu itsehillintä kokonaan. En usko enkä luota ettei mene esim. läimäytykseksi jos luunappi ei tuota toivottua "tulosta". Kun se kynnys satuttaa toisia kerran puuttuu, niin se puuttuu. Varsinkin kun peruste on niinkin heppoinen että teiniä härnää - miten se 7v lapsi pääsee teiniä härnäämään ylipäätään? Opeta järkeviä ja pysyvämpiä tapoja ratkoa ongelmatilanteita kun väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sisareni tukisteli ja antoi luunappeja tyttärelleni kun oltiin kylässä. Kielsin, ja kohta teki taas. Lopetti yhteydenpidon kun joutui maksamaan sakot sekä korvaukset käräjäoikeudessa pahoinpitelystä.
Lapsi oli 7 vuotias. Osasi selkeästi kertoa viranomaisille tapahtumista.Mitä tyttäresi teki? Etkö kieltänyt?
Kielsin tai en, teki mitä teki, väkivalta ei silti ole ratkaisu.
Olisi hyvä tietää, miten sinä käyttäydyit ja miten tyttösi käyttäytyi. Sen avulla joku toinen voi välttyä luunappien antamiselta, kun osaa ennakoida tilanteen kehittymisen.
Vierailija kirjoitti:
Mummi antoi luunapin ruokapöydässä silloin 2 vuotiaalle. Sanoin että tuo on pahoinpitely ja jos näen vielä kerran niin katkon eukon sormet. Ikinä en olisi uskaltanut jättää edes minuutiksi hoitoon. Enkä jätä vieläkään kahdestaan.
Kumpi on pahempaa luunappi vai sormien katkominen? Sun kanssa ei pitäis jättää ketään kahdestaan kun noin väkivaltainen olet.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen pitäisi pystyä hillitsemään itseään tarpeeksi, ettei purkaisi turhautumistaan väkivaltana.
Voitko antaa luunappeja aikuiselle jos he ärsyttävät? Et tietenkään. Missä menee raja minkälainen toiseen kajoaminen on hyväksyttävää ja mikä ei, ja kuka sen saa päättää? Se väkivaltainenko? Ei tietenkään, vaan laki.
Luunappihullut on mun mielestä pelottavia, jotenkin rajattomia ja niiltä puuttuu itsehillintä kokonaan. En usko enkä luota ettei mene esim. läimäytykseksi jos luunappi ei tuota toivottua "tulosta". Kun se kynnys satuttaa toisia kerran puuttuu, niin se puuttuu. Varsinkin kun peruste on niinkin heppoinen että teiniä härnää - miten se 7v lapsi pääsee teiniä härnäämään ylipäätään? Opeta järkeviä ja pysyvämpiä tapoja ratkoa ongelmatilanteita kun väkivalta.
Saako aikuisen laittaa jäähypenkille?
Saako aikuista taluttaa väkisin? Entä pidellä väkisin sylissä?
Onko ylipäätään sellaista mitä lapselle saa tehdä mutta aikuiselle ei?
Hienoa, myönnät olevasi väkivaltainen hullu 👍