Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa

Vierailija
08.08.2020 |

En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?

Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?

Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.

Kommentit (1624)

Vierailija
21/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin hyvä ja älykäs aloitus. Älykkäänä ei voi kuin yhtyä aloittajaan...

Vierailija
22/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulepa alas sieltä norsunluutornistasi meidän normaaliälyisten kuolevaisten joukkoon äläkä koko ajan vain mieti testitulostasi. Kai tiedät, että eivät ne Mensankaan testit kaikkia älyn osa-alueita mittaa. Palikkatesti on palikkatesti.

Itsehän koen, että vahvuutenani on toisenlainen älykkyys, kuin mihin Mensan testi perustuu. Muissa testeissä, joissa muitakin älykkyyden osa-alueita on otettu huomioon, olen pärjännyt vielä paremmin.

Yhdelle vastaajista: en viljele sivistyssanoja, mutta juuri se onkin uuvuttavaa, että täytyy esittää asiat tietyssä muodossa, jotta vastapuoli kykenee sisäistämään. Totta kai myös se, ettei voi avoimesti puhua niistä asioista, jotka kiinnostavat, koska toinen ei pysty keskustelemaan kyseisistä asioista. Jos pystyy, niin keskusteluun tarjotaan hyvin vähän näkökulmia tai mielipiteitä.

Olisihan se pitänyt arvata, että tämä avaus provosoi. Miksi se provosoi? Tämä on ongelmani, meillä kaikilla niitä on omanlaisiaan.

Näin olen itsekin kokenut. Harkitsen sanojani paljon ja hillitsen itseäni koko ajan, etten puhuisi liian monimutkaisesti ja etenisi liian nopeasti. Saan helposti kylmän ja/tai hämmentyneen vastaanoton. Minussa on epäilty montaa vikaa adhd:sta aspergeriin ja masennukseen, mutta pistemääräni eivät ole edes lähellä dg-rajoja. Minua vaivaavat vain nopea ajatuksenjuoksu, laajat ei-erikoistuneet kiinnostuksenkohteet ja lievä yksinäisyys, eli lyhyesti korkea ÄO.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin keski-iässä olen huomannut, että vapaina älykkäistä miehistä tuntuu olevan ne katkerat elämäänsä pettyneet. Vaikka älyllinen ja seksuaalinen puoli toimiikin, ei kukaan jaksa sitä synkkää ja katkeraa tilitystä, mitä näistä miehistä huonoina hetkinä kumpuaa.

Siksi olenkin nykyään itseäni jonkin verran tyhmemmän miehen kanssa. Vaikka häneltä puuttuu kyky analysoida viiltävään terävästi, jaksaa hän puksuttaa päivästä toiseen positiivisena. Aamulla näen ensimmäisenä aina hymyilevät kasvot ja meillä on yhteisiä harrastuksia.

Kaikella on puolensa.

Vierailija
24/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on tuollainen ongelma, suosittelen parinetsintää kännissä. Siinä ÄO laskee vähän niin kuin luonnostaan, ja tuloksena sitten voit todeta, että tyhmänä kumppanin löytäminen on tosi helppoa.

Mites tämä kuvio toimii pidemmän päälle? Alkoholisoitumalla?

Isäni oli ex-älykäs alkoholisti ja totesi joskus, että alkoholinkäyttö on tapa antaa muille tasoitusta. Isäni olikin ratkaisukeskeinen ihminen, jolla ei ollut vaikeuksia löytää puolisoita.

Vierailija
25/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennevamma sinulla on. Jos kävisit psykologin tekemässä älykkyystestissä, niin voi olla että ratkeasi tuokin ongelma...

Vierailija
26/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vastaaja voi olla laskennallisesti älykäs, mutta sosiaalinen älykkyys puuttuu tyystin vastauksista päätellen. Jos "normaaliälyisten" normaali puhe on kuin "lässytystä kolmivuotiaalle" niin en ihmettele ettei kumppania ole löytynyt.

Vierailija
27/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan ne jotka valittavat keskustelun olevan puuduttavaa, koska muut eivät ymmärrä heitä heidän korkean älykyytensä vuoksi eivät todennäköisesti ole kuin hieman normaalia älykkäämpiä. Harvoin tulee sellaisia keskusteluja, joissa muiden älykkyys olisi este ymmärrykselle. 

Vierailija
28/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kaikki meni hyvin, kun kundikaverit eivät tajunneet kuinka älykäs olen ja että tulen urallani menestymään heitä paremmin. Ongelmat alkoivat sitten myöhemmin. En oikein itse pidä tietynlaisista älykkäistä miehistä ja niistä, joista pidän niin he eivät kiinnostu minusta. 

Vierailija
29/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sosiaalinen kanssakäyminen "tyhmempien" kanssa on uuvuttavaa? Taidat itse olla sellainen, joka viljelee tarpeettomia sivistyssanoja joka väliin ja ihmettelet miksi vastapuoli ei tajua mistä puhut.

Tarpeeton on näkökulma, ei objektiivinen fakta ; ) Monella älyköllä on hyvin laaja sanavarasto ja sivistyssanat yms. ovat ihan normaali osa puhetta, joiden jättäminen puheesta pois tuntuisi kuin koittaisi lässyttää kolmevuotiaalle. Siitä vasta hölmö olo tuleekin kun keskustelukumppani on kuitenkin aikuinen.

Minulla on muutama kriteeri, ja olen tullut siihen tulokseen että omakin seura on niin hyvää ettei minun kannata kriteereistä tinkiä vain jotta olisi "joku".

Ei se ole älykkyyttä, jos ei sivistyssanoja osaa valita tilanteen mukaan...

Vierailija
30/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelman, vaikka itse olen reippaasti alle Mensa-tason. Muistan lukeneeni, että jos ihmisillä on eroa älykkyydessä 30 pistettä tai enemmän, heillä alkaa olla suuria vaikeuksia kommunikoida. Tyhmempi ei vain ymmärrä älykkäämpää, vaan kysyy joka kohdassa "TÄH!", silmät suurina.

Ja siinä ei ole kyse siitä että älykkäämpi käyttäisi sivistyssanoja tai muita ilmauksia mitä tyhmempi ei ymmärrä, vaan että tyhmempi ei yksinkertaisesti kykenen ymmärtämään älykkäämmän AJATTELUA!

Ja usein tuo tyhmempi ei edes ymmärrä tilannetta, vaan luulee älykkäämpää tyhmäksi, koska ei ymmärrä häntä. Tämä korostuu varsinkin, jos älykkäällä on heikko suullinen ulosanti. Jäätyilee, puhuu epäselvästi jne.

Ja kun älykkyys noudattaa Gaussin käyrää, niin tottakai 137 äo ihmiselle tuottaa vaikeuksia löytää samankaltaista kumppania, koska siinä poolissa on alun alkaen niin vähän ihmisiä.

Vierailija
31/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden huutista ja äksdeetä kirjoittelevien kanssa tuli vähän fiilis, että väestö onkin ehkä keskimäärin melko... Vaatimatonta.

Mitä tarkoitat?

Vierailija
32/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä asiaa, mutta ketjuun eksyi ihmisiä tahallaan ymmärtämään väärin. Voi voi.

Vierailija
33/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sosiaalinen kanssakäyminen "tyhmempien" kanssa on uuvuttavaa? Taidat itse olla sellainen, joka viljelee tarpeettomia sivistyssanoja joka väliin ja ihmettelet miksi vastapuoli ei tajua mistä puhut.

Ei niillä mene jakeluun eikä niiden kanssa viitsi itseään kiinnostavista aiheista edes keskustella kun ne on vaan hoomoilasina eikä niillä ole mitään sanottavaa. Yleistietouskin on taviksilla mitä on kun ei niitä kiinnosta ottaa selvää asioista.

Olisi toisaalta hyvä jos olisi joku kiinnostava tyyppi jonka kanssa vaihtaa ajatuksia, ja mieluiten perhepiiristä.

Vierailija
34/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ongelman, vaikka itse olen reippaasti alle Mensa-tason. Muistan lukeneeni, että jos ihmisillä on eroa älykkyydessä 30 pistettä tai enemmän, heillä alkaa olla suuria vaikeuksia kommunikoida. Tyhmempi ei vain ymmärrä älykkäämpää, vaan kysyy joka kohdassa "TÄH!", silmät suurina.

Ja siinä ei ole kyse siitä että älykkäämpi käyttäisi sivistyssanoja tai muita ilmauksia mitä tyhmempi ei ymmärrä, vaan että tyhmempi ei yksinkertaisesti kykenen ymmärtämään älykkäämmän AJATTELUA!

Ja usein tuo tyhmempi ei edes ymmärrä tilannetta, vaan luulee älykkäämpää tyhmäksi, koska ei ymmärrä häntä. Tämä korostuu varsinkin, jos älykkäällä on heikko suullinen ulosanti. Jäätyilee, puhuu epäselvästi jne.

Ja kun älykkyys noudattaa Gaussin käyrää, niin tottakai 137 äo ihmiselle tuottaa vaikeuksia löytää samankaltaista kumppania, koska siinä poolissa on alun alkaen niin vähän ihmisiä.

Niin. Palstamammat arvioivat toisiaan Guessin käyrällä.

Vierailija
35/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarpeeksi älykäs etsiäksesi oikeasta paikasta?

Vierailija
36/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulepa alas sieltä norsunluutornistasi meidän normaaliälyisten kuolevaisten joukkoon äläkä koko ajan vain mieti testitulostasi. Kai tiedät, että eivät ne Mensankaan testit kaikkia älyn osa-alueita mittaa. Palikkatesti on palikkatesti.

Itsehän koen, että vahvuutenani on toisenlainen älykkyys, kuin mihin Mensan testi perustuu. Muissa testeissä, joissa muitakin älykkyyden osa-alueita on otettu huomioon, olen pärjännyt vielä paremmin.

Yhdelle vastaajista: en viljele sivistyssanoja, mutta juuri se onkin uuvuttavaa, että täytyy esittää asiat tietyssä muodossa, jotta vastapuoli kykenee sisäistämään. Totta kai myös se, ettei voi avoimesti puhua niistä asioista, jotka kiinnostavat, koska toinen ei pysty keskustelemaan kyseisistä asioista. Jos pystyy, niin keskusteluun tarjotaan hyvin vähän näkökulmia tai mielipiteitä.

Olisihan se pitänyt arvata, että tämä avaus provosoi. Miksi se provosoi? Tämä on ongelmani, meillä kaikilla niitä on omanlaisiaan.

Näin olen itsekin kokenut. Harkitsen sanojani paljon ja hillitsen itseäni koko ajan, etten puhuisi liian monimutkaisesti ja etenisi liian nopeasti. Saan helposti kylmän ja/tai hämmentyneen vastaanoton. Minussa on epäilty montaa vikaa adhd:sta aspergeriin ja masennukseen, mutta pistemääräni eivät ole edes lähellä dg-rajoja. Minua vaivaavat vain nopea ajatuksenjuoksu, laajat ei-erikoistuneet kiinnostuksenkohteet ja lievä yksinäisyys, eli lyhyesti korkea ÄO.

Täällä sama. En edes yritä puhua mitään liian monimutkaisia jos ei muita näytä kiinnostavan, mutta huomaan, että muut saattavat mennä lukkoon kun aihe on jokin haastavampi ja otan osaa keskusteluun. On minullakin aiheita, joista en niin ymmärrä ja jään kuuntelijaksi. Jos joku on asiantuntija millä vain alalla, tietää varmasti enemmän. Mutta huomaan tämän usein silloin, jos puhutaan spontaanisti jotain "fiksua".

Vierailija
37/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukulla päähän kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Palstamammat arvioivat toisiaan Guessin käyrällä.

Et ilmeisesti ole kovin älykäs, kun et ymmärrä todennäköisyyksistä mitään. 

Vierailija
38/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse allekirjoitan tämän. Oli silkkaa tuuria, että löysin älykkään exäni. Toisaalta harmi, kun suhde loppui. Hyvä kokemus jäi kuitenkin käteen, toivoa tulevaisuudelle.

Vierailija
39/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeton on näkökulma, ei objektiivinen fakta ; ) Monella älyköllä on hyvin laaja sanavarasto ja sivistyssanat yms. ovat ihan normaali osa puhetta, joiden jättäminen puheesta pois tuntuisi kuin koittaisi lässyttää kolmevuotiaalle. Siitä vasta hölmö olo tuleekin kun keskustelukumppani on kuitenkin aikuinen.

Minulla on muutama kriteeri, ja olen tullut siihen tulokseen että omakin seura on niin hyvää ettei minun kannata kriteereistä tinkiä vain jotta olisi "joku".

Anna joku esimerkki, jostain sivistyssanasta, jonka korvaat vastaavalla suomenkielisellä sanalla ja puhe muuttuu lässyttämiseksi?

Suurimmaksi osaksi kyse on vaan ihan laiskuudesta tai tapa, (joka syntyy, jos esim. osaa paljon kieliä) olla etsimättä se suomenkielinen vastike ja sanoa se. Esimerkiksi sinun käyttämäsi sana ”kriteerit” voidaan sanoa myös käyttämällä sanaa ”edellytykset”. Ihan vaan esimerkkinä. Vaikka 99% juuri tuon sanan osaakin. Ei, eikä puheesi korvaamalla tuo sana olisi muuttunut lässytykseksi.

Vierailija
40/1624 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaanhan älykkäimmät ovat usein yksin. Tätä se on minullekin.

Elän yksin. 

Luulin aina, että syynä oli ja on ilkeyteni. Ehkä aloittajalla on sama tilanne?