Mietityttää polkupyörän valinta: 3- vai 7-vaihteinen?
Kumpaa suosittelisitte? Tarkoitus on ajaa sillä useamman kerran viikossa sellaisia 5-10 km lenkkejä, sekä yksin että kouluikäisen lapsen kanssa. Minulle on kerrottu että 7-vaihteisessa vaihteet menevät helpommin rikki kun taas 3-vaihteinen on ns. "idioottivarma", mutta miten on? Onko 7-vaihteinen käytössä miellyttävämpi kuin 3-vaihteinen? Aiempaa kokemusta minulla on 1- ja 3-vaihteisista pyöristä.
Kommentit (15)
Riippuu maastosta ja halutuista nopeuksista. Napavaihde on toimintavarma.
Millainen on napavaihde? Noissa molemmissa vaihtoehdoissa joita ole katsellut, on sellainen kahvasta väännettävä vaihdevalikko. Maasto on kumpuilevaa, tarkoitus ei ole ajaa mitään hirvittävää vauhtia mutta toisaalta ei ihan körötelläkään. t. ap
Molempia saa napavaihteella, mutta napavaihde on arvokkaampi. Välttämättä 7 vaihdetta ei tule jatkuvasti käytettyä, mutta harvemmin ne 3 vaihdetta on oikeat 3 vaihdetta mitä käyttäisi. Jos on tarkoitus ajella pubiin ja takaisin, ei vaihteiden suuremmalla määrällä ole väliä. Kuntoiluun saa tasaisemman polkemisnopeuden isommilla määrillä vaihteita ja muutenkin voi olla mukavampi, kun mäessä vaihteet eivät muutu älyttömästi kerralla.
Kestävyyden suhteen, kyllä se avovaihde kestää, jos pyörästä pitää vähän huolta. Säätämisen suhteen napavaihde on helpompi, kun ei ole kuin vaijerin kiristys sen hiljalleen venyessä ja ketjujen kiristys myöhemmin. Avovaihteella voi olla ajan myötä enemmänkin. Vaihtamisessa ei ole suuria eroja, molemmista löytyy huippumalleja ja edullisempia. Huippumallit vaihtavat polkiessa siten, ettei ylämäessäkään huomaa, kun edullisemmat saattavat edellyttää hölläämistä.
Mulla on 3-vaihteinen helkama Saana, ja uskaltaisin lähteä vaikka pitkällekin lenkille. Kaikkia vaihteita tulee käytettyä. Pääasiassa kuljen sillä 4 km työmatkaa, mutta joskus lähden viikonloppuisin pitemmälle pyörälenkille. Jos ajaisin jatkuvasti pitkiä lenkkejä, hankkisin ehkä 7-vaihteisen, mutta yhtään sen enempää en vaihteita haluaisi. Minulla on joskus ollut 12-vaihteinen ja siinä oli vaihteita tyhjän panttina.
Ottaisin kyllä ehdottomasti 7-vaihteisen vaihtoehdon. Varsinkin, jos vakio ajoreiteillä on yhtään mäkiä. Ei kai ne ole mitään herkästi hajoavia... Ainakaan siinä tapauksessa, jos et osta mitätahansa halppis merkkiä.
Mulla on tällä hetkellä 3-vaihteinen pyörä ja vaikka en sillä mitään ihmeellistä matkaa ajakaan (6km työmatkaa rauhallisesti), niin välillä tuntuu, että vaihteet loppuu kesken. Seuraavassa pyörässä tulee olemaan 7 vaihdetta.
7 vaihdetta on juuri sopiva määrä Suomen mäkisyyteen. Jos miettii vuoristoon, jossa alamäissä ja ylämäissä tarvitsee erilaiset välitykset, voisi 14 tai suurempi määrä olla parempi. Minulla on 21 vaihteinen, mutta koskaan en varsinaisessa käytössä ole kokenut hyötyneeni siitä kolmen rattaan keskivaihdepakasta. Käytännössä siis 7 vaihdetta on käytössä.
Kiitos paljon mielipiteistänne! Tosiaan täällä meillä päin (Nurmijärvellä, Aleksis Kiven maisemissa) on paljon enemmän mäkiä kuin esim. Helsingissä, jossa aikanaan 3-vaihteisella tein paljon pidempiäkin lenkkejä. Siellä se vaihdemäärä tuntui riittävältä, mutta täällä taas ei. Jotkut vaan ovat sanoneet, että ei se 7-vaihteinen sen parempi ajaa ole, menee helpommin rikki jne, mutta teidän kommenttinne kyllä vakuuttivat minut! Ja lisääkin kokemuksia saa kirjoitella! t. ap
Minulla on 7-vaihteinen ja noin 9-10 vuotiaana jokainen lapsemme on saanut 7-vaihteisen, jotta jaksavat ajaa samaa vauhtia kanssani. Miehellä on enempi vaihteita, mutta minä pyöräilen useammin.
tyytyväinen
Mitä useampi vaihde, sitä joustavampaa on oikean vaihteen löytäminen reitin korkeuserojen mukaan. Ei ole olemassakaan sellaista, kuin turhat vaihteet. Ihmiset vain ovat niin laiskoja, etteivät viitsi perehtyä pyöränsä ominaisuuksiin ja sitten vain jumittuvat käyttämään muutamaa vaihdetta.
Minulla on käytössäni 3-vaihteinen pyörä ja korkeimpia mäkiä noustessani tarvitsisin useampia vaihteita.
En tiedä missäpäin Nurmijärveä ap asuu, mutta ainakin Klaukkalassa on sen verran mäkiä että en enää omaa 7-vaihteista vaihtaisi mistään hinnasta takaisin 3-vaihteiseen, jolla pyöräilin koulumatkat.
Minulla olltu jo15 v 7 vaihteinen pyörä. Kotimainen, todella kestävä, vaihteisto siellä "rummun" sisällä. Yhden kerran tehty pieni korjaus työ.
Kestävyyden kannalta sillä montako vaihteita on, ei ole mitään tekemistä, vaan mikä sen vaihteiston laatu on. Hyvä kolmivuotinen on parempi kuin huono seitsenvaihteinen. Jaksamisen suhteessaan niillä vaihteiston määrällä ei ole juurikaan merkitystä vaan sillä itse pyörällä. Vaikka niitä vaihteita olisi kolmekymmentä, pyöräily on raskasta jos runko on väärän kokoinen tai mallinen, laakerit ovat huonot tai pyörä on valmistettu raskaista osista. Mieheni ajaa useamman kymmenen kilometrin lenkkejä vaihteettomalla pyörällä. Vaihteita hän ei kaipaa, kun pyörä itsessään on niin kevyt. Itselläni on yhdksänvaihteinen pyörä, mutta pyöräni on tarkoitettu tavaroiden kantamiseen, jolloin vaihteita tarvitaan ihan eri syistä.