Lapsen kaveri varastaa minulta kuukautissiteitä, eikä ole ensimmäinen kerta
Omalla tytöllä ei ole vielä kuukautiset alkanut (12v) mutta kaveristaan en tiedä. Usein tämän kaverin vierailun jälkeen vessan kaapista on viety siteitäni. Tyttö on kertonut että tällä kaverilla on kotona vaikeaa yh-isänsä kanssa mutta ei suostu kertomaan yksityiskohtia. Voisiko olla että tyttö varastaa tarpeeseen vai ilkeyttään? Muuta ei ole tietääkseni ottanut.
Kommentit (92)
"Tyttö on kertonut että tällä kaverilla on kotona vaikeaa yh-isänsä kanssa mutta ei suostu kertomaan yksityiskohtia."
......
Tulee mieleen, että tuo vaikeus on jotain ISOMPAA, jos se olisi jotain pientä niin olisi kertonut.
Pienistä kerrotaan. Isommat vaietaan.
Lapset ovat lojaaleja.
Tämmöisessä tapauksessa on paikallaan tehdä lastensuojeluilmoitus, jos ei kykene itse keskustelemaan asianosaisten kanssa (isä ja tytär).
Oletko varma ettei tyttäresi "varasta" niitä? Itse en kertonut äidilleni kuukautisista ja otin siteet hänen kaapistaan. Mutta oli miten oli, jos kaveri on niitä ottanut niin varmasti hänellä on hyvä syy siihen.
Jos asia tuntuu vaikealta ratkaista niin käy ostamassa Lidlistä 1euron per paketti maksavia siteitä. Jos mahdollista niin anna paketti aina suoraan tytölle. Ja kerto vaikka että sinä voit ostaa puolesta jos hän ei kehtaa. Että tämä merkki maksaa vain euron paketti.
Vierailija kirjoitti:
itkupotkuraivarin lopuksi teini huutaa isänsä kuullen "mul on menkat, siks raivoon" tms.
Tämä sitä stigmaa aiheuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisessä tapauksessa on paikallaan tehdä lastensuojeluilmoitus, jos ei kykene itse keskustelemaan asianosaisten kanssa (isä ja tytär).
Tämäkin voisi olla paikallaan. Olisin ollut todella kiitollinen, jos joku olisi vain uskaltanut tehdä lasun minusta. Jouduin sen tekemään itse itsestäni 15 vuotiaana, kun väkivalta paheni kotona siihen pisteeseen, etten tuntenut enää olevani ollenkaan turvassa. Olisin halunnut pois jo paljon aikaisemmin, mutta eihän lapsi sitä tajua, että poiskin pääsee, kunhan vain kertoo mitä kotona tapahtuu...
T. Se terveyssiteiden varastelija
Lue ketju ”70-luvun äidit...”, kyllä moni tai jopa kaikki olisivat kaivanneet tukea kuukautisasiohin.
Häpeä kulkee sukupolvien ketjussa, ellei sitä osata katkaista. Yhä on vanhempia, joille lapsen kuukautisista huolehtiminen on vaikeaa tai häpeän sävyttämää.
Lisäksi onhan kuukautisiin, seksuaalisuuteen liittyvät asiat yhä kaikille jonkinmoinen tabu. Moni kiusaantuu jos tulee ohivuotoja, jos housuissa vaikka työpaikalla näkyisi punainen läikkä. Telkasta tulisi emätinvoidemainos kun katselet vanhemman sukulaisen kanssa, kaalimatomainos kun kuljetat lapsia autossa. Vaihdevuosivaivoistakaan ei puhuta yleisesti vielä, vaikka fyysisiäkin oireita on todella laajalti, ei vain ns. kuumia aaltoja. Inkontinenssivaipat myöskään ei ole täysin arkipäiväistä antaa kaikkien nähdä ostoskärryn päällä.
Nämä asiat ovat yksityisiä, ja on normaalia että niitä halutaan pitääkin yksityisinä.
Mitä jos lapsella olisi vuotava haava, jätettäisiinkö hänet omilleen selviämään? Sanottaisiin, hanki rahat jostain, käy ostamassa suojia ja koeta käyttää niitä oikein. - Tämä olisi lapsen heitteillejättöä, kuten myös kuukautisterveydenhoidon laiminlyönti on.
En ihmettele, jos tyttären on vaikea puhua asiasta yh-isän kanssa. Se osoittaa myös normaalin sosiaalisen varovaisuuden tajua, mikä on ihan hyvä asia. Aloitteen keskusteluun tulisi tulla nimenomaan ja ehdottomasti aikuiselta.
Minusta ap:n olisi hyvä ottaa asia rauhallisesti puheeksi tytön kanssa, niin ettei painosta liikaa mutta varmistaa vuoropuhelun jatkamisen esittämällä kysymyksiä, kuten kerro ja jutellaan ensi kerralla miten on mennyt tmv.
Ap:kin on auttamisvelvollinen koska kyseessä on lapsi. Tietysti pitäisi saada asia hoitoon tytön oman perheen sisällä. Tyttö voisi ap:n tuella esittää isälleen, että tarvitsee rahaa terveystuotteisiin, jos isä on ujo. Jos isä ei vain ole tajunnut, toivoo että isä ostaisi tuotteita, tai maksaisi tytön verkkokaupasta tekemän tilauksen.
Mullakin vastaava kokemus. Olen onnekseni ihan hyvin toimeentulevasta perheestä, eikä kukaan siis huomannut eteisen pöydän kulmalta häviäviä kolikoita, ainakin jos otti vain 20 snt kerrallaan. Ei siis ollut pulaa siteistä, mutta kylläpä häpesin niiden ostamista, koska äiti teki selväksi, että mulla ei saisi kuukautisia olla. Pelkäsin, että kaupan kassa kieltäytyy myymästä mulle siteitä. Käytetyt siteet sitten piilottelin omassa huoneessa, kunnes sain vietyä ulkoroskikseen. Kerran rohkaistuin pyytämään, että voisiko vessassa olla roskis, vastauksena oli aika kylmää kyytiä äidiltä. Mutta oli meillä kotona aika monta muutakin asiaa pielessä. 2000-luvun vaihteesta tämä kokemus.
AP:lle sanoisin, että siteiden tarjolle asettamisen lisäksi olisi tosi tärkeää ottaa asia puheeksi tytön kanssa, mahdollisesti myös isän. Älä itse häpeile ja hyssyttele, koska muuten opetat sen suhtautumisen tytölle ja omalle tyttärellesikin. Nyt on sinun tilaisuutesi olla se turvallinen aikuinen, ehkäpä ainoa tuon tytön elämässä. Selvitä siis kuukautisasia, ja jos samalla tulee ilmi jotain muuta hälyttävää, niin lastensuojeluun yhteyttä.
Ehdota että tytöt voisivat yhdessä mennä ostamaan kuukautissuojia, saisivat henkistä tukea toisistaan ja ymmärtäisivät että on ihan normaalista asiasta kyse. Kaksin tuollainenkin "nolous" on helpompi kohdata kuin yksin.
Tosi outo termi tuo "varastaa". Jos minun tyttäreni tai kaverinsa tarvitsevat siteitä, niin ihan vapaasti saavat vessan kaapista ottaa. En mä vessapaperiakaan pihtaile. Ei se nyt niin iso menoerä ole, jos muutaman siteen vie.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulikin sopiva tilaisuus kysyä mielipidettä, kun itselle jäi aika paljon siteitä ja tamponeita käyttämättä (kun kuukautiset loppuivat yhtäkkiä) että kuinka niistä pääsisi eroon kun lähipiirissä ei ole ketään sen ikäisiä jolle ne voisi antaa. Jos olisi työpaikka veisin työpaikan vessaan muille käytettäväksi kun en haluaisi rahan arvoista tavaraa roskiinkaan heittää. Olisiko outo ajatus jos jättäisin niitä pikkuhiljaa naisten wc-tiloihin, esim. jossain kahvilassa, ja viereen lappu "saa ottaa"?
Ja niitä on siis monta pakettia, joista moni avattuja, vuodon eri vaiheisiin, turhaan vievät tilaa kylppärin kaapissa.
Onko lähettyvillä ilmaisen ruuan jakelupistettä? Voisiko sellaisesta kysyä laittaisivatko tarjolle jos joku haluaa ottaa?
Jaaha, taas tämä yh-isä-provoilija.