Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaveri varastaa minulta kuukautissiteitä, eikä ole ensimmäinen kerta

Vierailija
08.08.2020 |

Omalla tytöllä ei ole vielä kuukautiset alkanut (12v) mutta kaveristaan en tiedä. Usein tämän kaverin vierailun jälkeen vessan kaapista on viety siteitäni. Tyttö on kertonut että tällä kaverilla on kotona vaikeaa yh-isänsä kanssa mutta ei suostu kertomaan yksityiskohtia. Voisiko olla että tyttö varastaa tarpeeseen vai ilkeyttään? Muuta ei ole tietääkseni ottanut.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin varastamaan siteitä nuorena v. 94-98. Anteeksi kavereiden äidit!

Äitini ei ostanut minulle siteitä, suuttui ja haukkui minut kun kuukautiset alkoivat. Piilotti omat siteensä jonnekin, oli hirveän häpeilevä ja vihainen.

Yritin pärjätä vessapaperilla, vaikka millä. Oli ihanaa jos sai joskus näytesiteen jostain. Usein sinnittelin yhdellä siteellä monta päivää, muistan sen hajun vieläkin. Menkat olivat vielä superrunsaat. Ja jouduin varastamaan siteitä kyläpaikoissa, kun en muuta osannut. Yritin ottaa aina vain yhden kerrallaan. Onneksi pääsin pian tekemään lastenvahtikeikkaa ym jotta sain siteisiin ym rahaa.

Rintsikoiden kanssa sama. Sain 6.lk kaverini siskolta parit vanhat, niillä menin lukioon asti.

Siis mitä? Miten keskustelu äidin kanssa oikein kulki, jos hän suuttui ja haukkui sinut??

En ole kyseinen henkilö, mutta minunkaan äitini ei mitenkään ilolla ottanut kuukautisten alkamista vastaan. Siteitä, eikä muutakaan tullut tarjolle. Yksiäkään rintaliivejä en saanut vanhemmiltani, vaikka sukumme on rintavaa. Esim. juokseminen oli liikuntatunneilla tuskaa ja jouduin pitelemään rintojani.

Tämä siis 1980-luvun loppupuolella.

Vierailija
42/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ottaa vaan. Minulla oli kiltti ja avaramielinen äitikin, mutta silti salailin häpeissäni kuukautisia kotona. Kesti kauan ennen kuin uskalsin ostaa siteitä kaupasta. Äidiltäni en varmaan vieläkään pyytäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keroin menkkojen alkamisesta peloissani äidilleni, hän karjui että nytkö se s*atanan hu*raaminen alkoi, hoidat itse tämän ongelmasi ja koskaan en halua kuulla halaistua sanaa koko asiasta!

Siteitä ei ostettu. Niihin ei annettu rahaa. Jos oli menkkatahra lakanassa äiti sai kilarit ja raivosi että taasko se hu*oraaminen on käynnissä!

Pesin iltaisin salaa nyrkkipyykkinä lavuaarissa menkka-alkkareita ja kuivatin piilossa sängyn alla jonne olin viritellyt sälepohjan alle narun. Menkkatahra-pikkareita ei voinut viedä pyykkikoriin.

Suojat olivat vessapaperia, sanomalehteä, kösipyyhkeitä. Ja tietenkin tällaisten kanssa tuli ohivuotoja joista sai huudot jos ei piilotellut.

Varakkaat keskiluokkaiset vanhemmat. Rahasta ei ollut kiinni. Kaikkea muutakin ilkeää oli. Emme ole ollut 20 vuoteen väleissä.

Tämä tapahtui 80-90 luvun taitteessa.

Vierailija
44/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin puheeksi ja antaisin ottaa ihan luvan kanssa ettei tytön tarvitsisi salassa ottaa. Meillä on nuorelle ja tarvittaessa kavereille wc:n kaapissa erilaisia siteitä ja tamponeja laaja valikoima ja sitä mukaa täydennän, kun hupenee. Tykkään myös itse, että on vuodon eri tarpeisiin kotona valmiina, kun kauppaan on pidempi matka.

Vierailija
45/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei ostanut minulle siteitä, suuttui ja haukkui minut kun kuukautiset alkoivat. Piilotti omat siteensä jonnekin, oli hirveän häpeilevä ja vihainen.

Yritin pärjätä vessapaperilla, vaikka millä. Oli ihanaa jos sai joskus näytesiteen jostain. Usein sinnittelin yhdellä siteellä monta päivää, muistan sen hajun vieläkin. Menkat olivat vielä superrunsaat. Ja jouduin varastamaan siteitä kyläpaikoissa, kun en muuta osannut. Yritin ottaa aina vain yhden kerrallaan. Onneksi pääsin pian tekemään lastenvahtikeikkaa ym jotta sain siteisiin ym rahaa.

Rintsikoiden kanssa sama. Sain 6.lk kaverini siskolta parit vanhat, niillä menin lukioon asti.

Siis mitä? Miten keskustelu äidin kanssa oikein kulki, jos hän suuttui ja haukkui sinut??

En ole kyseinen henkilö, mutta minunkaan äitini ei mitenkään ilolla ottanut kuukautisten alkamista vastaan. Siteitä, eikä muutakaan tullut tarjolle. Yksiäkään rintaliivejä en saanut vanhemmiltani, vaikka sukumme on rintavaa. Esim. juokseminen oli liikuntatunneilla tuskaa ja jouduin pitelemään rintojani.

Häh? Onpa julmaa kohtelua. Voiko tuo olla edes totta , miten tuon ikäiset saa rahaa mistään? Viikko karkkirahoista käyttää? Talouspaperia 🙊

Vierailija
46/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Onpa julmaa kohtelua. Voiko tuo olla edes totta , miten tuon ikäiset saa rahaa mistään? Viikko karkkirahoista käyttää? Talouspaperia 🙊

En olisi ikinä uskaltanut ostaa siteitä itse. Sen verran mut oli kasvatettu naiseutta häpeämään. Mun äiti on tuskin ikinä sanonut sanaa kuukautiset ääneen vaan aina oli joku kuiskastu kiertoilmaisu käytössä.

Vierailija
47/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun keroin menkkojen alkamisesta peloissani äidilleni, hän karjui että nytkö se s*atanan hu*raaminen alkoi, hoidat itse tämän ongelmasi ja koskaan en halua kuulla halaistua sanaa koko asiasta!

Siteitä ei ostettu. Niihin ei annettu rahaa. Jos oli menkkatahra lakanassa äiti sai kilarit ja raivosi että taasko se hu*oraaminen on käynnissä!

Pesin iltaisin salaa nyrkkipyykkinä lavuaarissa menkka-alkkareita ja kuivatin piilossa sängyn alla jonne olin viritellyt sälepohjan alle narun. Menkkatahra-pikkareita ei voinut viedä pyykkikoriin.

Suojat olivat vessapaperia, sanomalehteä, kösipyyhkeitä. Ja tietenkin tällaisten kanssa tuli ohivuotoja joista sai huudot jos ei piilotellut.

Varakkaat keskiluokkaiset vanhemmat. Rahasta ei ollut kiinni. Kaikkea muutakin ilkeää oli. Emme ole ollut 20 vuoteen väleissä.

Tämä tapahtui 80-90 luvun taitteessa.

Järkyttävää. Kuinka pimeitä jotkut onkaan. Kuukautisissa ei ole mitään hävettävää tai salailtavaa, todellakaan! Ei ihme, että menkat on niin tabu vieläkin viime vuosiin asti että tv-mainoksissakin siteisiin käytetty "veri" on SINISTÄ, s**tana. Olkaa naiset avarakatseisempia, tehkää asiasta helpompaa uusille tyttösukupolville omalta osaltanne. Eihän kukaan 12v ilkeyttään siteitä varasta.

Vierailija
48/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni teki tiukkaa saada sanottua äidille että kuukautisen alkoi. Äiti osti siteitä automaattisesti ja sellaisia kun halusin ja jos meinasi loppua niin pyytämällä tuli automaattisesti lisää. Mutta muuten ei kuukautisista puhuttu äidin kanssa vaikka ok välit olikin.

Nyt omalla tytöllä alkoi kuukautiset. Yllättävän hyvin tyttö on pystynyt asiasta juttelemaan, itse olen tuonut kaappiin useammanlaisia siteitä ja tamponeja vapaasti käytettäväksi. Viimeksi yhdessä saunoessamme minua huvitti kun tyttö pyysi kertakäyttö peflettiä kaapista kun oltiin menossa saunaan. Olin kertonut käyttäväni niitä kuukautisten aikaan saunassa. No itselläni oli sama tilanne joten niin mentiin molemmat kertisten kanssa saunaan. Itse en olisi millään kehdannut nuorena käydä kenenkään kanssa yhdessä saunassa saati sitten kuukautisten aikaan. Itse toivon että kuukautisiin liittyvä häpeä vähenisi sukupolvi kerrallaan.

Vierailija
49/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee mieli vähän irvistää sinänsä hyvää tarkoittaville ideoille käyttää halpoja siteitä. Jos on vähänkään runsaammat menkat, niin niistä ei ole oikein mihinkään ja nuoren tytön koulupäivät menee siihen, kun pelkää ohivuotoja. 

Vierailija
50/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ( +40v) siteitä , aina käyttänyt julkisilla paikoilla varmuuden vuoksi jo muutaman päivää ennen arvioitua tuloa kun se ryöpsähtää kerralla yhtäkkiä. Voin tarjota vieraillekin ettei tule jälkiä istuimiin ja onhan se kauheeta jos sellaista ei saisi ja vielä menisi kotiin kuin ripulit housussa.

Vierailija
51/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti ei koskaan maininnut kuukautisia sanallakaan. Kun menkat sitten 12-vuotiaana alkoivat vieläpä erittäin runsaina ja kivuliaina, keräsin salaa pulloja jotta sain rahaa siteisiin ja ostettua apteekista kipulääkettä. Minua aina harmitti kun muilla oli jopa juhlia kun kuukautiset alkoivat, minä olin vain häpeissäni. Pesin itse pyykkini ettei kukaan näkisi ohivuotoja, ja vein siteeni huolellisesti pakattuna vaivihkaa ulkoroskikseen, ettei kukaan löytäisi niitä kylppärin roskiksesta. Muistan miten vaikeaa oli ottaa asia puheeksi, melkein mahdotonta, muistaakseni lopulta keräsin rohkeutta ja kerroin äidille kun olin 17-vuotias. Näistä asioista puhuminen ja kertominen kuuluisi aikuisille, oli kohtuutonta jättää vastuu lapselle.

Jos minulla on joskus tytär, kerron näistä asioista avoimesti, ostan siteitä ja tamponeita vessan kaappiin ja kerron että sieltä niitä löytyy ja miten niitä käytetään. Niitä saavat käyttää tyttären ystävät, talossa olevat vieraat, kuka vain tarvitseva. Kerron että kuukautiset ovat iloinen asia, vaikka voivat olla kivuliaatkin, ja toivon että tytär uskaltaa kertoa minulle kun kuukautiset alkavat.

Vierailija
52/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan äitini ilmeen, kun isäni teki lähtöä kauppaan ja minä huikkasin, että lisää ostoslistaan paketti XX-kuukautissiteitä. Kun isä sulki ulko-oven, alkoi hirveä sähiseminen siitä, että ei miehet voi niitä rättejä ostaa. Ihmettelin, että miten niin ei voi. Siellähän niitä pakkauksia hyllyssä on ja että tuskin kukaan luulee, että se itse niitä tarvitsee.

On ne naisen kuukautiset ja kuukautissuojat merkillinen asia vielä 2020 -luvulla. Pitäisi joidenki mielstä kai edelleen vaieta pois koko "puolukkapäivät" vai mitä niitä kiertoilmauksia nyt onkaan.

Vierailija
53/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla exel taulukko kännykässä siteiden laskemista varten?

Voisko teinipojat, joiden äänenmurros on pahasti myöhässä, mennä vaikka pelaamaan jotain sillä kännykällään.

Vierailija
54/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa saatu ollenkaan tuolloin, ei edes viikkorahaa.

Vierailija
55/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ajattelumalli, olen aina pitänyt siteitä sellaisena ns. Naisten yhteisenä omaisuutena, jota saa käyttää kuka tarvitsee.

Vierailija
56/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitinikin häpeili menkkojani ja tissien kasvua. Nyt kun jälkeenpäin miettii niin mitä ihmeen pahaa ja häpeiltävää niissä on? Itselläni ei ole lapsia mutta jos olisi niin tuskin häpeäisin heidän vartalon muutoksiaan ja aikuiseksi kasvamistaan. Osaako joku vastata miksi äidit häpeilevät tyttöjendä kuukautisia?

Vierailija
57/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulikin sopiva tilaisuus kysyä mielipidettä, kun itselle jäi aika paljon siteitä ja tamponeita käyttämättä (kun kuukautiset loppuivat yhtäkkiä) että kuinka niistä pääsisi eroon kun lähipiirissä ei ole ketään sen ikäisiä jolle ne voisi antaa. Jos olisi työpaikka veisin työpaikan vessaan muille käytettäväksi kun en haluaisi rahan arvoista tavaraa roskiinkaan heittää. Olisiko outo ajatus jos jättäisin niitä pikkuhiljaa naisten wc-tiloihin, esim. jossain kahvilassa, ja viereen lappu "saa ottaa"?

Ja niitä on siis monta pakettia, joista moni avattuja, vuodon eri vaiheisiin, turhaan vievät tilaa kylppärin kaapissa.

Vierailija
58/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy onnitella itseäni, kun mun tyttäret ei häpeä kuukautisiaan ollenkaan. Verisiä ohivuotopikkareita löytyy vessan lattialta ja itkupotkuraivarin lopuksi teini huutaa isänsä kuullen "mul on menkat, siks raivoon" tms. Pyytävät isäänsä ostamaan siteitä tai tampooneja, kun tämä tekee kauppalistaa ja isä sitten koettaa ostaa juuri sitä oranssia pakettia jossa on/ei ole siipiä.

Itse olin hyvin tarkka, että putsailen veret kenenkään huomaamatta pyykeistä ja pesin pyykit itse. Isälleni en olisi puhunut mitään kuukautisista. Äiti osti siteitä kaappiin, siinä kaikki. Olen itse ihan tarkoituksella puhunut tyttärien kanssa kuukautisista ihan pienestä asti, jotta se ei olisi mitään sen kummempaa, kun muutkaan arkipäiväiset asiat. Eikä näytä olevankaan.

Mutta välillä mietin, että voisi niitä vuotojaan edes vöhän hävetä ja sitä kautta skarpata mitä sotkua taakseen jättää...

Vierailija
59/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisivat vähentää Alvin määrää näistä siteistä, tamponeista ja kuukupeista. Eihän se paljon niitä halvenna mutta olisi se kuitenkin askel oikeaan suuntaan.

Vierailija
60/92 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellät totta kai tämmöisen toiminnan ja teet selväksi, että varastaminen on väärin. Kyllä jo tänä vuonna tuon ikäisen pitäisi pystyä puhumaan näistä asioista isänkin kanssa. Ei siihen naista tarvita. Ei oo sun ongelmasi.