Sijoitusasunto-kultakaivo? Not!
Jos saat vuokraa 600 euroa, siitä maksat 30. % pääomatuloveroa, vähennät vastikkeet ym. Kulut, niin käteen jää noin 200 e/kk....eipä sillä rikastu!!
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:11"]
Näimpä. Varsinkin jos asunto on velaksi ostettu, ts. ei maksettu vielä, niin eihän siitä lainanlyhennyksen jälkeen jää mitään käteen..
[/quote]Se lainanlyhennyshän on just sitä käteen jäävää osaa
[/quote]
juuri näin. mutta ahneille ei mikään riitä. Ja valtio ylläpitää näitä kultakaivoksia verovaroin. vuokrat pidetään keinotekoisen korkeina asumistuki-systeemillä. Että ap voi olla oikein tyytyväinen, kun 200€/kk kilahtaa veronmaksajien rahoittamaa asumistukea puhtaana käteen juuri hänelle ja vuokralaisella ei ole elämäntilanteestaan johtuen muuta vaihtoehtoa kuin olla välikätenä tässä ap: hitaassa mutta varmassa vaurastumisessa...
asumistuista tulee luopua, ja vuokrat palautuvat normaalille kysynnän ja tarjonnan määräämälle hintatasolle. Miksi velkainen valtio subventoi asuntosijoittajia näin avokätisesti, en ymmärrä... yksiöt ja kaksiot maksavat itse itsensä noin 10 vuodessa suoraan verokassasta. Ja sitten nämä rikkaat pellet vielä kuvittevat olevansa jotain isänmaan kannattelijoita ja kritisoivat "tuilla eläjiä".
[/quote]
En voi olla vastuussa yhteiskunnan systeemeistä. Omalla työllä ansaittu rahat, joilla voidaan ostaa asunnot, ilman velkaa. Kokeile sinäkin työntekoa, se voisi piristää sua :)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:42"]
Kokeile sinäkin työntekoa, se voisi piristää sua :)
[/quote]
No niin, sieltä se viimein tuli, se työnteko-kortti. Hohhoijaa.
Samaan tapaanhan valtio tukee myös omistusasumista (korkojen verovähennys, oman asunnon myyntivoiton verottomuus, jos on asunut 2 v).
Asuminen on siis tässä yhteisunnassa tuettua, tavalla tai toisella.
Muut sijoitusmuodot eivät samanlaisia tukia saa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:36"]
Näimpä. Varsinkin jos asunto on velaksi ostettu, ts. ei maksettu vielä, niin eihän siitä lainanlyhennyksen jälkeen jää mitään käteen..
[/quote]
juuri näin. mutta ahneille ei mikään riitä. Ja valtio ylläpitää näitä kultakaivoksia verovaroin. vuokrat pidetään keinotekoisen korkeina asumistuki-systeemillä. Että ap voi olla oikein tyytyväinen, kun 200€/kk kilahtaa veronmaksajien rahoittamaa asumistukea puhtaana käteen juuri hänelle ja vuokralaisella ei ole elämäntilanteestaan johtuen muuta vaihtoehtoa kuin olla välikätenä tässä ap: hitaassa mutta varmassa vaurastumisessa...
asumistuista tulee luopua, ja vuokrat palautuvat normaalille kysynnän ja tarjonnan määräämälle hintatasolle. Miksi velkainen valtio subventoi asuntosijoittajia näin avokätisesti, en ymmärrä... yksiöt ja kaksiot maksavat itse itsensä noin 10 vuodessa suoraan verokassasta. Ja sitten nämä rikkaat pellet vielä kuvittevat olevansa jotain isänmaan kannattelijoita ja kritisoivat "tuilla eläjiä".
[/quote]
En voi olla vastuussa yhteiskunnan systeemeistä. Omalla työllä ansaittu rahat, joilla voidaan ostaa asunnot, ilman velkaa. Kokeile sinäkin työntekoa, se voisi piristää sua :)
[/quote]
kokeiltu on, ei piristä, kun maailmassa on niin paljon mätää. Esim. toi sun asenne (oletko ketjun aloittaja?) että fyrkkaa on ostella asuntoja ja puhdasta nettoa tulee 200/per asunto/per kk, mutta mikään ei riitä... millainen ihminen on koko ajan vailla jotain eikä mikään riitä? masentaa ajatellakin, että ihminen on niin pohjaton kaivo, nielee kaiken mitä valtio ja muut ihmiset maksaa ja silti vielä märisee täällä palstalla, kun ei rikastu tarpeeksi nopeasti...
Niin, minä tuossa kyselinkin, olisiko tarpeeksi tonni, kaksi vai kolme, mutta ap ei vaivautunut kertomaan. Toistan kysymykseni siitä, mikä summa olisi tarpeeksi, jotta ap olisi tyytyväinen.
Tiedoksi vaan että ihan työnteolla me vaurastutaan. Pitkää päivää painettu monta vuosikymmentä. Ihan vapaasti on kuka vaan voinut yrittää samaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:12"]
Mistä olet saanut päähäsi, että se on kultakaivo? Sehän on vain asunto.
[/quote]
Niin no julkisuudessa kohkataan monesti tuottavasta sijoituksesta, eikä kyllä siltä vaikuta. Ap
[/quote]
Riippuu mistä se riippuu, eli mistä asunnon ostat ja mitä siitä maksat.
On aivan eri asia, ostatko yksiön 30.000€:lla saaden siihen luotettavan vuokralaisen vai ostatko yksiön 100.000€:lla ja saat ongelmavuokralaisen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:45"]
Kokeile sinäkin työntekoa, se voisi piristää sua :)
[/quote]
No niin, sieltä se viimein tuli, se työnteko-kortti. Hohhoijaa.
[/quote]
no älä vaan tee töitä, älä ikinä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:50"]
Tiedoksi vaan että ihan työnteolla me vaurastutaan. Pitkää päivää painettu monta vuosikymmentä. Ihan vapaasti on kuka vaan voinut yrittää samaa.
[/quote]
Good for you. Miksi sinun sitten pitäisi rikastua vielä sijoitusasunnolla, kun kerran töitä tekemällä tuohta tarpeeksi on tullut?
No miksi en saisi rikastua? Ihan vapaasti suon si ulle saman mahdollisuuden. Haluan tarjota lapsilleni helpomman elämän kuin itselläni on ollut.
Minulle tämä on ollut hyvä säästämistapa, mutta olenkin valmis tekemään aika paljon itse sijoitukseni eteen. Asuntosijoittamisessa tämä on konkreettisesti mahdollista. Osake- ja rahastosijoittamisessa se "tekeminen" on lähinnä tiedon hakua ja sen tiedon pohjalta päätelmien tekemistä. Minä taas pidän konkreettisemmasta työstä.
Omistan vasta ensimmäisen sijoitusasuntoni, mutta toisesta haaveilen ja pohdin milloin uskaltaisi ostaa. Ensimmäisen ostin asumiskelvottomana ja remontoin lähes kokonaan omin käsin edullisesti. Arvo nousi tämän ansiosta noin 30% saman tien. Koska tein hyvän pohjatyön, sain ostettua asunnon alueelta/yhtiöstä jossa hinnat ovat nousseet huimasti. Kymmenessä vuodessa asuntoni arvo on noussut yhteensä 230%. Jos kaikki koituneet ylimääräiset kulut, mm. putkiremontti ja alkuperäinen remontti, lasketaan mukaan lähtöhintaan, arvo on noussut 80%. Aluksi asuin asunnossa itse, mutta pois muutettuani vuokralainen on lyhentänyt lainaani ja maksanut myös kaikki muut asunnosta tulevat kulut. Vuokralaisenkin valinnassa näin vaivaa, mutta näin onnistuin saamaan hyvän vuokralaisen, joka pitää asuntoa erittäin hyvin ja maksaa vuokrat aina ajallaan.
Olen pienituloinen ihminen, mutta minulla on jonkin verran vapaata aikaa, jota mielelläni käytän omaisuuteni kartuttamiseen tällä tavalla. Kaikille tämä ei tietenkään sovi. Minulle taas ei sopisi osakesijoittaminen.
Kyllä ap ihan oikeassa on siinä mielessä, että jos kukaan ei ole valmis sijoittamaan asuntoihin, vuokra-asuntoja ei ole tarpeeksi. Riippuu ihan siitä, paljonko omaa pääomaa on asuntoon laittanut, mutta jos vaikka 100 000 €:n sijoituksella jää vuodessa 2 400 € vuokratuloja, siitä on aika helppo laskea tuotoksi 2,4 %. Se ei ole kovin paljon. Jos yhtiöön/asuntoon pitää lisäksi tehdä paljon remontteja, tuotto pienenee entisestään.
Ahneus ei ole kaunista, siitä olen monen kanssa samaa mieltä - silti ymmärrän sijoittajaa, joka laittaa rahansa mieluummin tuottavampaan kohteeseen. Lisäksi olisi kaikkien etu, jos Suomessakin olisi riittävä määrä yksityisiä asuntosijoittajia.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:55"]
Kymmenessä vuodessa asuntoni arvo on noussut yhteensä 230%. Jos kaikki koituneet ylimääräiset kulut, mm. putkiremontti ja alkuperäinen remontti, lasketaan mukaan lähtöhintaan, arvo on noussut 80%. [/quote]
Ja vuokralaisparka maksaa tietenkin jotain hirttosilmukkavuokraa, voi poloista... :(
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:50"]
[/quote]
asuntosijoittamistakin voi tietenkin pitää työntekona. Tosiasia kuitenkin on, että ainakaan 30% Suomen vuokralla-asujista ei voisi maksaa pyydettyjä (ylihintaisia) vuokria ilman asumistukea. Eli asuntosijoittajana sinä syöt asumistukirahoja, jotka btw tulee maallemme helvetin kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:58"]
Kymmenessä vuodessa asuntoni arvo on noussut yhteensä 230%. Jos kaikki koituneet ylimääräiset kulut, mm. putkiremontti ja alkuperäinen remontti, lasketaan mukaan lähtöhintaan, arvo on noussut 80%. [/quote]
Ja vuokralaisparka maksaa tietenkin jotain hirttosilmukkavuokraa, voi poloista... :(
[/quote]
ostais oman.
Minun asuntoni ovat hyvätuloisten asuntoina. Ei tod nosta mitään tukia.
Lisäksi olisi kaikkien etu, jos Suomessakin olisi riittävä määrä yksityisiä asuntosijoittajia.
[/quote]
Kyllä kyllä - mutta sitten olisi oltava sellaisia vuokria, joita vuokralaiset pystyisivät maksamaan. Se merkitsee siis aivan toisenlaisia vuokranantajia, joita tämän ketjun aloittaja edustaa. En kadehdi niitä, jotka joutuvat pääkaupunkiseudulla vuokralla asumaan, se ei ole ihmisarvoista elämää. Onneksi olen kaukana kehäkolmosen ulkopuolella. :)
Eikä ap ole vieläkään ilmoittanut, miten paljon hänen täytyisi voittoa kuukausittain tehdä ollakseen rikastumiseensa tyytyväinen. Menikö sisu kaulaan?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 20:01"]
Minun asuntoni ovat hyvätuloisten asuntoina. Ei tod nosta mitään tukia.
[/quote]
No siinä se tuli. :D
Mikseivät osta omaa, kun kerran hyvätuloisia ovat? Kai sinä sentään sen olet heiltä kysynyt?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 19:58"]
[/quote]
Olisin saanut enemmän vuokraa kuin vuokralaiseni maksaa. Mutta valitsin vuokralaiseksi henkilön, jonka arvelin pitävän asuntoni todennäköisimmin hyvässä kunnossa ja asuvan siinä pitkään. Siis ei "hirttosilmukkavuokraa". Tämä on mahdollista siksi, että asunto on tosiaan ostettu jo 10 vuotta sitten ja silloiseenkin hintatasoon nähden halvalla.
31
[/quote]