Syövätkö ihmiset herkkutatit matoineen päivineen? Minä en nimittäin koskaan löydä puhdasta tattia.
Niin kertokaa. Tänäänkin löysin aivan upean päältäpäin, pieni ja sievä, juuri maasta noussut. Ja kun meinasin paistaa niin lakki ja kannan yläosa täynnä matoja. Eikä ollut ensimmäinen kerta vaan ehkä yhdeksän kymmenestä kun joutuu hylkäämään koko sienen. Joskus harvoin käy niin että voi osan sienestä syödä.
Kommentit (57)
Ei minun löytämissäni herkkutateissa ole yleensä matoja ollut, ainakaan paljon. Leppärouskut sen sijaan ovat lähes aina tosi matoisia.
Oletteko huomanneet onko toukkaisuudessa eroa kuusen- männyn tai tammenherkkutattien välillä? Tammenherkkutatteja ei meilläpäin kasva, mutta sanoisin perstuntumalta että kuusenherkkutatti kerää enemmän toukkia kuin männynherkkutatti.
Muutama maltillinen toukan reikä ok.
Niin se vaan on, että tatit on monesti matoisia.
Siksi mennäänkin sieni METSÄLLE!
Koska aikamoista metsästystä se välillä on.
Välillä taas ei.
Pitää jaksaa vaan kerätä ja sieniveitsellä metsässä jo tarkistat mikä on sienen kunto ja jos ei hyvä, jätä metsään.
Söin kerran aivan ihanan makuisia vadelmia ja tietysti yhdessä oli lude piilossa. Voin sanoa ettei ole vadelmat pahemmin maistuneet sen jälkeen
Kerää nuoria tatteja, ja jätä pillikkeet metsään. Irrota kanta ja lakki toisistaan, jätä toukkaisimmat osat metsään.
Vierailija kirjoitti:
Kerää nuoria tatteja, ja jätä pillikkeet metsään. Irrota kanta ja lakki toisistaan, jätä toukkaisimmat osat metsään.
Pillit ovat ihan samaa sientä kuin muukin sieni.
Olen kuivannut jo monta purkillista, vaikkei minulla varsinaista tattipaikkaa olekaan.
Emme syö matoja vaan perkaamme pois ennen paistamista. Joskus löytää ihan tuoreita tatteja ilman matoja.
Vierailija kirjoitti:
Luin kerran että italialaiset syövät tatit toukkineen, sinnehän niitä viedään kokonaisina kalliiseen hintaan. Sen jälkeen muakaan muutama toukka sinne tänne ei ole haitannut.
Italialaiset häätää tateista toukat suolalla. Tatit siivutetaan ja laitetaan runsaasti suolaa päälle, niin tulee toukille äkkilähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi vittttttu!! :x
kaakaossa ja suklaassahan on sama juttu, käytännössä aina jotain eläinperäistä mukana.
jauhettuja torakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä löytyy ilman matojakin
Kerro mulle miten. Vaikka kuin pieni sieni olisi, niin aina täynnä matoja. Ei niin että olisi muutama madonreikä. En ymmärrä miten noissa sienijutuissa näytetään kuvia täysikokoisista sienistä, minä en ole yhtään täsikasvuista herkkutattia nähnyt joka ei olisi täysin läpimätä.
korvasieniäkään ei ole olemassa koska MINÄ en ole sellaista ikinä löytäny, puhtaita isoja tatteja olen nähnyt isoja määriä jotka lähtevät yleensä italiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi vittttttu!! :x
kaakaossa ja suklaassahan on sama juttu, käytännössä aina jotain eläinperäistä mukana.
Ei se haittaa jos on jauhettu sekaan jossain kaakaojauheessa tai sulatettu suklaan mukana, eihän sitä edes huomaa, mutta se ajatus matoisesta sienestä, missä toukat vielä elävät, niin yöh.
Ei muutama toukka mitään haittaa.
Eikös siinä ole kaksinkerainen hyöty kun syö tatin ja tatissa olevat elävät samalla kertaa. Saa proteiinitki lisukkeene;)
En ymmärrä, mikä ongelma on katsoa ja pilkkoa jo metsässä sitä sientä minkä ottaa ylös. Sieniveitsi ja silmät hyötykäyttöön!
Tattien kohdalla erityisesti niitä muitakin syöjiä riittää. Ei ole mitään järkeä jättää koko tattia jos vain osassa on elämää.
Nämä etanat, käytävät ja toukat/madot on erittäin helppo nähdä jo siellä metsässä. Joten ei ole mitään järkeä viedä niitä toukkien pilaamia sienen osia kotiinsa.
Koriin pitää kerätä paitsi vain täysin tuttua, myös täysin puhdasta sientä. Yhden ison korin sijaan useampi pienempi, jotta eri käsittelyn vaativat sienet/niiden osat eivät sekoitu.
(Osa tateistakin pitää kypsyttää pannulla omassa nesteessään vähintään sen 20 min ennen pakkasta - tai toki sen voi tehdä myös pakastamisen tai kuivaamisen jälkeen. Mutta itse tykkään säilöä niin, että lopputuote on heti käytettävissä.)
Kyllä löytyy. Tälläkin viikolla olen löytänyt vaikka kuinka monta. Mutta vaikuttaa, että toisilla kasvupaikoilla toukkiakin on nuoremmissa sienissä kuin toisilla.