Syövätkö ihmiset herkkutatit matoineen päivineen? Minä en nimittäin koskaan löydä puhdasta tattia.
Niin kertokaa. Tänäänkin löysin aivan upean päältäpäin, pieni ja sievä, juuri maasta noussut. Ja kun meinasin paistaa niin lakki ja kannan yläosa täynnä matoja. Eikä ollut ensimmäinen kerta vaan ehkä yhdeksän kymmenestä kun joutuu hylkäämään koko sienen. Joskus harvoin käy niin että voi osan sienestä syödä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä löytyy ilman matojakin
Vielä paremmin löytää, kun pistää vähän vanhat silmälasit päähän kun perkaa, tai ei käytä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En syö toukkaisia ja joskus tosiaan tulee hukkareissuj enkä koskaan ole saanut suurta saalista kun vaasin että ovat puhtaita ja tuoreita. Taikka leikkaan mukaan vain osan nuoresta sienestä.
Nautin metsässä olemisesta niin menee ihan hyvin näinkin. Saan jos saan ja se siitä. En ota mitään muitakaan sieniä koska en niistä tykkää. Kanttarelleja ei näin pohjoisessa ole.
Sama minulle tämä kuin kasvihuoneen kanssa: tomaatit ja kurkut saa helpommalla ja halvemmalla mutta jos tykkää tuommoisia puutarhajuttuja muutenkin puuhastella niin se pointti on silloin se matka eikä päämäärä :)
En tiedä mitä lisäarvoa olisi istua sohvalla tv:n tms äärellä se aika mikä tuontyyppisiin "turhiin reissuihin" tai "turhaan työhön" menee. Mieluummin näin :)
Mutta joo, toukat jäävät metsään. 150%.
Joo. Ei siinä metsässä olemisessa mitään vikaa ole, jotenkin vain pisti ihmettelemään tämä aihe kun sitä tattien poimimista niin suuresti hehkutetaan ja itse en ole siitä mitään riemua saanut. No mulla on se riemu, että tykkään enemmän kanttarelleista ja niitähän näiltä seuduilta löytyy yleensä. Ja ne ovat 99% puhtaita toukista.
Mulla on myös kasvihuone ja se on välillä melkoista taistelua ja rahanmenoa että sieltä saa jotain, mutta kypsänä poimittu tomaatti kruunaa kaiken vaivan. Ei voi verrata kaupassa oleviin puoliraakoihin mauttomiin kumipalloihin. Ja kurkku, oikeassa maassa kasvatettu kurkku, ei liian vanha, perfect.
Se , että niissä herkkutateissa on toukkia , tarkoittaa että ne on HERKKU-tatteja. Jos niitä on vähän niin, ne eivät ole vielä pilannet sientä, ei se muutu mykyksi tai pahanmakuiseksi. Itse paistan herkkutatin, vaikka se sisältäisikin hieman madonreikiä. Pienittyina pannulle hellalle ja lämpö päälle ja voila, eliöt kipuavat näkyville, jollloin ne voi nyppiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Se , että niissä herkkutateissa on toukkia , tarkoittaa että ne on HERKKU-tatteja. Jos niitä on vähän niin, ne eivät ole vielä pilannet sientä, ei se muutu mykyksi tai pahanmakuiseksi. Itse paistan herkkutatin, vaikka se sisältäisikin hieman madonreikiä. Pienittyina pannulle hellalle ja lämpö päälle ja voila, eliöt kipuavat näkyville, jollloin ne voi nyppiä pois.
🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mulle miten. Vaikka kuin pieni sieni olisi, niin aina täynnä matoja. Ei niin että olisi muutama madonreikä. En ymmärrä miten noissa sienijutuissa näytetään kuvia täysikokoisista sienistä, minä en ole yhtään täsikasvuista herkkutattia nähnyt joka ei olisi täysin läpimätä.
Omituista. Ehkä sinä vain et niitä nuoria tatteja näe?
Myönnän että löytyy läpeensä toukkaisia tatteja myös, mutta ei ne kaikki suinkaan sitä silti ole.
Ehkä sienestät paikoissa, joista joku ahkera on käynyt kaikki laatuyksilöt poimimassa ennen sinua?
En näe nuoria tatteja? Minähän kirjoitin että tänään löytämäni tatti oli nuori. Hyvin pieni ja kiinteä, aivan kuin naiset elämän alkutaipaleella. Mä olen nähnyt tatteja aina siitä kun ne pikkasen pilkistää maasta siihen kun ne alkaa lahota ja haista. Sekä kaikkia siltä väliltä.
Poimi nuoret yksilöt. Kyllä niitä madottomina löytyy.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-toiseksi-kalleimman-sienen…
Kannatttaa ne sienet kerätä joka tapauksessa vaikka olisi matojakin. Japanilaiset maksavat niistä 4000€ kilo. Helpompaa rahaa kuin mustikan poiminta.
Mistä löytyy sienten ostaja? Voisi pistää rahoiksi.
Tattien matoisuus vaihtelee vuosittain ja sääolosuhteiden mukaisesti. Käyn noukkimassa tatit aina samasta metsästä ja koska niiden sesonki on usein lyhyt on siellä käytävä joka päivä. Nyt on ollut sateinen ja ajoittain tateilla turhankin lämmintä on niissä silloin matojakin. Itsekään en matoisia ota, mutta silppuan ne metsässä ja otan tatista madottomat osat talteen. Kyllä niistä yhden ihanan pastakastikkeen ainakin saa.
Täytyy käydä tutuilla paikoilla TIUHAAN. Heti kun ne nousee. Joillain keleillä ne nyt vaan on melkein aina pilalla. Joskus löytää priimaa ..
Zincc
Matoiset heitän kyllä mäkeen ..
Vierailija kirjoitti:
Täytyy käydä tutuilla paikoilla TIUHAAN. Heti kun ne nousee. Joillain keleillä ne nyt vaan on melkein aina pilalla. Joskus löytää priimaa ..
Zincc
Matoiset heitän kyllä mäkeen ..
Juuri ne matoiset kannattaisi laittaa myyntiin kun ne kelpaa sellaisenakin.
Jos menee omaan käyttöön niin kannattaa sieni silputa osittain jo metsässä, jotta näkee onko matoja, ja jos on, niin ottaa talteen ne madottomat osat.
Luonnosta on aika paljon erkaantunut jos kammoaa muutamaa pientä madonreikää sienessä. Tatit ovat herkästi matoisia mutta niin kuin täällä on sanottu nuoret ja tuoreet tatit eivät ole ehtineet sanottavammin reikiintyä. Jokainen varmasti sienet käsittelee ennen syömistä. Itse käyn läpi sienet huolellisesti. Jos näen madon tai sen käytäviä, leikkaan pois vain ne osat sienestä. En heitä koko sientä pois. Paistaminen ja keittäminen kyllä tuhoaa, jos sieneen on joku matonen jäänyt.
EI TODELLAKAAN löydy täysin madotonta herkkutattia. Ei ne isoja ole mutta aina on.
Samaa olen miettinyt kuin ap. Poimin mielummin muita sieniä kuin tatteja juuri tästä syystä.
Itseäni ei ne toukat häiritse. Ne on ruoka siinä missä sienikin. Otan hyväkuntoiset oli toukkia tai ei.
Syödään katkarapuja, jotka elää parhaiten viemäreiden suulla tai makkaraa, jossa on kaikkea mahdollista. Ja hyvä niin. Maailma tuhoutuisi, jos kaikki söisi vain fileitä tai avokadoja.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy madottomiakin, jopa isoja. Onko kukaan muu huomannut sellaista, että jos sienen lakissa on etanan syömiä koloja, ei yleensä ole ollenkaan sienisääsken käytäviä?
Olen huomannut saman!
Luin kerran että italialaiset syövät tatit toukkineen, sinnehän niitä viedään kokonaisina kalliiseen hintaan. Sen jälkeen muakaan muutama toukka sinne tänne ei ole haitannut.
Omituista. Ehkä sinä vain et niitä nuoria tatteja näe?
Myönnän että löytyy läpeensä toukkaisia tatteja myös, mutta ei ne kaikki suinkaan sitä silti ole.
Ehkä sienestät paikoissa, joista joku ahkera on käynyt kaikki laatuyksilöt poimimassa ennen sinua?