Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei suomalaisissa asunnoissa ole KYLPYAMMEITA?

Vierailija
07.08.2020 |

Haluaisin välillä rankan työ/-opiskelupäivän jälkeen lillua lämpimässä vedessä kynttilöiden ympärillä ja hemmotella itseäni, kuvitella olevani kylpylässä täysihoidossa rentoutumassa.

Ei onnistu, kun Suomesta ei löydy asuntoja, joissa olisi kylpyammetta tai mahdollisuutta sellaista asentaa! Asun yhdessä maan suurimmista kaupungeista, eikä MISSÄÄN ole kylpyammeita, olen selannut varmaan tuhansia asuntoja kiinteistövälittäjien sivuilla.

Kylpyamme on ainoa kriteerini asunnolle, muulla ei ole väliä - yksiö, kaksio, kolmio, kerrostalo, rivitalo, kaikki käyvät, mutta mitään ei löydy. Omakotitaloa en halua alkaa kuitenkaan rakennuttamaan, asun yksin eikä parisuhde kuulu suunnitelmiin...

Monissa muissa maissa kylpyamme on ihan perusvaruste kaikkein pienimmissäkin yksiöissä. Miksei Suomessa? :(

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös monissa uusissa taloissa kylpyhuone ole melkein yhtä iso kuin olohuone esteettömyysvaatimuksista johtuen? Luulisi että sinne saa ammeen asennettua halutessaan?

Vierailija
2/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä ne meni pois muodista 70-luvulla. Meillä on saunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen kylpyamme 30-luvulta mutta remontissa se purettiin.

Vierailija
4/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on amme, talo rakennettu 1963, Helsinki.

uusissa taloissa taitaa harvemmein olla ammetta

Vierailija
5/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei enää ole. Kylpyamme on perseestä.

Vierailija
6/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyammeet alkoivat poistua Suomessa asunnoista energiakriisin aikana.

Vierailija
7/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Se hiton sauna on useissa kuitenkin. En tykkää saunoa.

Lush-niminen yrityskin myy kivoja kylpypalloja mut tuskin moni suomalainen ostaa kun löytyy vaan se suihku. Pitäis olla niin paljon massia että sais tilavan omakotitalon ja sinne sen kylpyammeen.

Vierailija
8/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä remontti jossa kylpyamme poistetaan maksaa vähemmän kuin mitä se nostaa asunnon arvoa.

Vierailija
9/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kylppäriss leijonantassu amme, hihi, ihanaa.

Vierailija
10/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennutettiin just talo. Piirustuksissa oli amme. Hylkäsin sen. Meillä on sauna ja pihalla uima-allas ja poreallas

Vierailija
11/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Piirtelen työkseni kuvia vanhoista rakennuksista, remonttikohteista. Kylpyammeita on vaikka kuinka paljon edelleen 70-luvun taloissa. Osassa on asennettu ihan uusiakin ammeita ja osa suunnittelee ammeen laittoa. 80-luvun ja uudemmissa niille ei ole varauksia. Eli toisin sanoen, etsi lähiöstä joku 70-luvun kuutiokerrostalokämppä. Niissä on yleensä isot kylppärit, oli ammetta tai ei.

Vierailija
12/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-1970-luvun taloissa taitaa olla, mutta ne kylpyhuoneet ovat niin epäviihtyisiä ja kolkkoja, tavallaan muovisia, että en tiedä rentoutuuko siinä ellei laita koko huonetta pimeäksi ja istu kynttilänvalossa. Ja ideanahan se on aivan ihana, mutta en tiedä tulisiko ammetta sitten loppujen lopuksi käytettyä yhtään niin paljon kuin ajattelisi. Itse tähän muuttaessani olin todella innoissani saunasta, meidän piti käydä saunassa kaksi kertaa viikossa mutta totuus on enemmänkin kerran kahdessa kuukaudessa. Kun on se sauna/amme, tulee stressi että nyt sitä pitää käyttää!

Vierailija
13/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenelläkään ole enää rahaa laskea ammetta täyteen kuumaa vettä.

Vierailija
14/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen asunut turussa useammissa osoitteissa ja jokahelvatan asunnossa on ollut kylpyamme. luovutin joskus edes elättelemästä toivoaa, että saisin asunnon, jossa sitä helvatan vehjettä ei ole. oli niin ärsyttävää käydä suihkussa kylpyammeessa.

Vierailija
15/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa amme aikuisille (Cool Stuff) niin löydät sellaisen reilulla satasella. Itse ostin talvella ja oli kyllä ihana perjantaisin töiden jälkeen pulahtaa rentoutumaan. Nyt kesällä en ole käyttänyt.

Vierailija
16/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ysärillä oli vuokra-asunnossa, aah kylpyhetket X"D

Vierailija
17/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vihaamme niitä.

Vierailija
18/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi mielessä, kun kylppäriä ja saunaa remontoitiin, että laittaisikin saunan tilalle kunnon kylpylän, tai ainakin poreammeen. Mutta tykätään saunoa ja asuntoa myydessä saunan puuttuminen ei olisi mikään valtti.

Vierailija
19/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää että yksiöihinkin tungetaan joku sauna! Kylpyamme olisi parempi ja halvempi.

Vierailija
20/46 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennettiin uuteen taloon amme juuri tuolla kynttiläajatuksella, oli kolme kylppäriä. Käytiin ehkä 2kertaa aikuiset, tuli hiki ja hankala hengittää. Ei siellä voi edes lukea kun kaikki kastuu.

Lapset kävi kerran kahteen kuukauteen, sukulaislapset vieraillessaan.

Hankala, ei tule käytettyä. Mielummin makaan sohvalla suihkun tai saunan jälkeen kynttilöineni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan