Vaimo suuttui kun kerroin kavereilleni hänen alkoholismistaan
Saatiin sitten viikonlopun kunniaksi oikea perheriita, kun paljastin kertoneeni kaverille. Lukitsi rouva minut oman asuntoni ulkopuolelle. Ihmetteli, kenelle muulle olen kertonut.
Kolme vuotta on tullut rouvan touhua katseltua ja vammoiltakaan ei olla vältytty. Melkein saman verran olen itse ollut täysin raitis. Oisko sitten vaan pitänyt elää pahan olonsa kanssa eikä kertoa kenellekään mistä se johtuu?
Kommentit (75)
Niin, jäi nyt edelleen kiinnostamaan että millä perusteella hänet luokittelet alkoholistiksi, jos itse ei koe olevansa. Tällä perusteella nyt on aika vaikea sanoa mitään kun ei tiedä onko väitteesi totta. Kyllä mäkin suuttuisin jos ukko juttelisi ympäri kyliä että olen alkoholisti, vaikka en ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon se vaimo sitten juo, jos ei omasta mielestään ole alkoholisti?
ÖÖÖÖÖööööö..... Olisko liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin... kyseessä on sairaus. Yleensä kenenkään toisen terveysasioista ei puhuta ulkopuolisille. Omista terveysvaivoista sen kun puhut, mutta muuten kannattaa olla vaan hiljaa.
Se että salailee alkoholistin sairautta on melkoinen karhunpalvelus alkoholistille itselleen. Alkoholismi poikkeaa monesta muusta sairaudesta siinä, että siihen liittyy voimakas sairaudentunnon puuttuminen, joka sairastuttaa sitten alkoholistin läheiset. Monesti alkoholisti tajuaa että hänellä on ongelma vasta sitten kun se ei enää pysy salassa ja piilossa perheen kulisseissa.
Joo, mutta totuus on myös se, ettei hän parane, vaikka lehteen lähettäisit kuvallisen jutun. Alkoholisti paranee vaan jos/kun haluaa. Yleensä silloin kun on niin pohjalla kun ihminen voi olla. Joten kyllä, itse lähtisin menemään.
Tuskin ap kuvittelee että vaimo sillä paranee jos hän siitä kertoo, hän varmaan halusi jutella asiasta ja saada purkaa tunteitaan. Mutta pidä sä vaan kaikki ikävät asiat sisälläsi äläkä puhu niitä ystävillesi jos se on sun mielestä parempi tapa.
No, pointti oli se, että kannattaa erota. Mies ei voi pelastaa häntä ja omakin elämä kärsii tuosta. Ikävä totuus.
Tottakai kannattaa erota. Ei se kuitenkaan poissulje sitä, että usein alkoholistin läheiset tarvitsevat apua ja tukea itselleenkin. Siksi se läheisille kertominen kannattaa vaikka eroaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jäi nyt edelleen kiinnostamaan että millä perusteella hänet luokittelet alkoholistiksi, jos itse ei koe olevansa. Tällä perusteella nyt on aika vaikea sanoa mitään kun ei tiedä onko väitteesi totta. Kyllä mäkin suuttuisin jos ukko juttelisi ympäri kyliä että olen alkoholisti, vaikka en ole.
Ei taida olla ollut päihdeongelmaisia lähipiirissä? No, minäpä kerron millaista se on. Elikkäs yleensä alkoholistiksi määritellään sillä perusteella että elämän tarkoitus on päihteet. Tilanne on aika selvä kun läheiset huolestuvat ja yrittävät hillitä, yleensä laihoin tuloksin. Ja ei, alkoholisti ei itse sitä myönnä, eikä hanki vapaaehtoisesti apua. Ainoastaan syyttää muita ja elää itsepetoksessa tai sairaudentunto puuttuu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun se mikä on liikaa on näkökulmakysymys.
Vierailija kirjoitti:
No niin... kyseessä on sairaus. Yleensä kenenkään toisen terveysasioista ei puhuta ulkopuolisille. Omista terveysvaivoista sen kun puhut, mutta muuten kannattaa olla vaan hiljaa.
No kyllä mä luottamuksella oon puhunut ystäville perheenjäsenen sairaudesta, joka oli painanut minua jo pitkään. Tietysti riippuu kertooko läheisimmälle ystävälle vai isolle kaveripoppoolle.
Minkä takia menette näihin?? Ihan oikeasti... 🤦🏻♀️🤦🏻♀️ Tiedän, että ap-nainen vastailee myös itselleen, mutta uskon että iso osa on jotain ääłıöıtä, jotka menevät joka ikiseen trolliin miettimättä aivoillaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun se on läheisten mielestä liikaa, niin silloin yleensä raja on jo selvästi ylittynyt. Varsinkin jos vaaditaan vielä pitämään kulisseja pystyssä ja salailemaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun se on läheisten mielestä liikaa, niin silloin yleensä raja on jo selvästi ylittynyt. Varsinkin jos vaaditaan vielä pitämään kulisseja pystyssä ja salailemaan asioita.
Tuo toteutuu jo sikspäkin kanssa lestapiireissä. Kaikki on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet näitä jatkuvasti? Olet aikuinen nainen, ilmeisesti tosi yksinäinen etkä pahemmin tuhlaa ajatusta kodin siistinä pitämiseen. Sen verran on aikaa joka ikinen päivä roikkua täällä mukahauskoja satuja kirjoitellen.
Voitko linkata pari muuta ap:n aloitusta? Minusta tämä on ihan viihteellistä luettavaa.
Ymmärrän molempia. Minusta toisen ihmisen terveysongelmista, etenkään mielenterveysongelmista ei ole syytä puhua ulkopuolisille. Ei vaikka kyseessä olisi oma puoliso eikä edes sillä perusteella, että kyseinen terveysongelma heijastuu voimakkaasti omaankin elämään. Jos kumppanin ongelma on itselle niin raskas, että tuntuu ettei taakan kanssa mitenkään pärjää yksin, niin sitten pitää keskustella vielä asiasta kumppanin kanssa. Jos ei kumppani suostu ymmärtämään tilannetta niin on pakko erota. Ei se erokaan periaatteessa oikeuta juoruilemaan toisen noloimpia ongelmia ympäri kyliä, mutta näinhän moni tuntuu ajattelevan ettei eron jälkeen tarvitse enää olla lojaali eikä luottamuksen pettäminen tunnu siinä vaiheessa ehkä niin kohtuuttomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, joidenkin mielestä kännit kerran vuodessakin on liikaa.
Mitä mies on tehnyt, että nainen on sairastunut alkoholismiin? Jokin ei nyt täsmää.
Tyhmästi teit kun annoit vaimon tietää. Ei me naisetkaan paljasteta miehillemme, että ruoditaan niiden juomiset, potenssiongelmat ym. ystävättärien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo toteutuu jo sikspäkin kanssa lestapiireissä. Kaikki on suhteellista.
Juuri tämä! Ihan naurettava asenne, että jos se on jonkun mielestä liikaa niin se joku on automaattisesti oikeassa. Erityisesti alkoholistiperheessä kasvaneet ovat näissä välillä niin yliherkkiä ettei elämä meinaa maltillisenkaan kohtuukäyttäjän kanssa sujua vaan aina nähdään punaista kun toinen korkkaa saunakaljan tai tilaa pihvin kaveriksi viiniä.
Voihan tuollaisella kylillä jutteluilla myös mukavasti pilata toisen maineen, jos suhde on alkanut kunnolla veetuttaa..
Kyllä on kokemusta lähipiiristä. Siksi tiedänkin mitä se on. Vituttaa kun jotkut öyhöttää ihan normaalistakin alkoholin käytöstä puolisoidensa kohdalla kun kyseessä ei tosiaan ole mikään todellinen ongelma muille kuin tälle öyhöttäjälle. Ollaan vaan ylipäätään eri linjoilla alkoholin käytöstä eri tilanteissa. Jos tosiaan on kyseessä alkoholismi, niin suosittelen häipymään suhteesta. Jos toinen ei todellista ongelmaa itse huomaa tai tunnusta, ei se sitä tulevaisuudessakaan tule tekemään, ongelma vain pahenee. Ei se siitä kavereille vinkumisesta muuksi muutu. Olisko se sitten ok että äijän potenssiongelmaa puidaan koko kylän voimin? Häivy jos tilanne on liian raskas äläkä kitise.
Vierailija kirjoitti:
JSS
JSE, jätä se emakko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kokemusta lähipiiristä. Siksi tiedänkin mitä se on. Vituttaa kun jotkut öyhöttää ihan normaalistakin alkoholin käytöstä puolisoidensa kohdalla kun kyseessä ei tosiaan ole mikään todellinen ongelma muille kuin tälle öyhöttäjälle. Ollaan vaan ylipäätään eri linjoilla alkoholin käytöstä eri tilanteissa. Jos tosiaan on kyseessä alkoholismi, niin suosittelen häipymään suhteesta. Jos toinen ei todellista ongelmaa itse huomaa tai tunnusta, ei se sitä tulevaisuudessakaan tule tekemään, ongelma vain pahenee. Ei se siitä kavereille vinkumisesta muuksi muutu. Olisko se sitten ok että äijän potenssiongelmaa puidaan koko kylän voimin? Häivy jos tilanne on liian raskas äläkä kitise.
Aika paska neuvo. Ongelmaa ei oltu käsitelty koko kylän voimien, vaan ystävien kesken. Eikä rakasta ihmistä niin vain hylätä sen takia, että hänellä on ongelma. Joskus se läheinen etsii apua viimeiseen oljen korteen asti.
Ja kun sinulla sitä kokemusta on lähiiiristä niin mikä sinun määritelmän mukaan nyt on sitä normaalia alkoholinkäyttöä ja mikä oli turhasta öyhöttämistä?
Kyllä ystäville saa puhua! Ei ihminen yksin pärjää, ihme että olet näin kauan asiaa pitänyt sisällä. Sano sille vaimolle, että menee hoitoon ja jos ei mene muuta omaan asuntoon.