Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiäni ei kiinnosta lapsenlapset ollenkaan...

Vierailija
27.07.2013 |

... alkaa tympäistä tämä tilanne todenteolla. Olimme äitini luona lomalla 3 päivää pari viikkoa sitten. Olimme kainosti pyytäneet häneltä apua kun teimme töitä tulevassa kesäpaikassamme mieheni kanssa, hänen siis piti hoitaa 3.5v ja 9 kk ikäisiä lapsiani muutama tunti kerrallaan kolme päivää. Hän ilomielin sanoi auttavansa ( asumme parin sadan kilometrin päässä ja käymme suht harvoin mummua katsomassa ).

No, ensimmäisenä päivänä alkoi kamala valitus... kaverini tulivat katsomaan lapsiani äitini luokse kun olivat pistäytyneet kesätyömaallamme ensin. Äitini alkoi marmattaa siinä kavereideni kuullen että kuinka rankkaa ja vaativaa hommaa tämä lapsenvahtina olo on! hän on ihan poikki ja ei saa tehtyä juttuja ja veti siihen sitten miehenikin äidin mukaan että kuinka hän ei joudu hoitamaan lapsia kun me olemme toisessa mummolassa. Että mua hävetti äitini käytös :(..... avautui sitten mun kavereille joista tunsi yhden entuudestaan ja muita ei ollut edes koskaan nähnyt! 3 päivää äitimme luona olimme ja niistä jokaisena päivänä olimme TÖISSÄ ( emme siis hurvittelemassa tms ) n. 3-5 h kerrallaan. Lapseni ovat molemmat helppoja, vanhempi tuijotti vissiin tuntitolkulla lasten ohjelmia, nuorempi vasta hieman ryömii ja joka päivä nukkui päikkärit niin että homma oli entistä helpompaa. Kun olimme päässeet kotiin parinsadan kilometrin päähän tuli tekstari että miten hän ikävöi lapsia jo, mutta hän on NIIIIIIN VÄSYNYT ( juu, tuli selväksi ) ja poikki. näiden päivien jälkeen Olipa sitten samana päivänä soittanut siskollenikin kuinka hän on aivan lopussa jne. Ikää on 65v ja vähän aikaa sitten jäänyt eläkkeelle ja ihan hyväkuntoinen ihminen on... Apua en ole häneltä laspsenhoitoon pyytänyt juuri koskaan ja olen ajatellut että lasten kanssa oleminen on hänelle OIKEUS ei kamala rasite. :( Itse hän tarjoutui auttamaan kun me teimme töitä ja sitten saimme kamalan valituksen vain palkaksi.... :/

Siskoni poikaa hän ei hoida juuri koskaan ( asuvat samassa kaupungissa ). Siskolleni kun oli valittanut tästä väsymyksestään oli siskoni todennut vähän piikikkäästi että miten ihmeessä meidän mummot joista toinen oli pahasti sairas hoitivat meitä JOKA päivä vuosien ajan ( emme olleet siskoni kanssa missään päivähoidossa ) No, siihen sitten äitini otti marttyyriasenteen että eipä hän sitten varmaan vaan ole niin hyvä ihminen jne. Ja ei hänen ( sairas ) äitinsä koskaan sanonut mitään ettei jaksaisi hoitaa minua ja siskoani. No, äitini kyllä näkee oikeudekseen sanoa jo parin tunnin jälkeen kuinka väsynyt hän on vaikka itse on ensin puolittain tarjonnut apuaan ( tai ainakin luvannut että voi auttaa jos olemme töissä )

Ja ei, en ole hommannut lapsiani sen takia että saisin isovanhemmilta hoitoapua. olisi vaan mukava että lapsilla olisi isoäiti joka haluaa olla lastenlastensa kanssa. Anoppi alkaa olla jo iäkäs ja asuu vielä kauempana. Molemmat isoisät ovat sairaita vaikkakin vielä elossa. Mitään en voi äidilleni sanoa koska sitten alkaa marttyyrimainen itku ja huuto, kuinka hän ei vaan jaksa jne. En yhtään väheksy sitä ettäkö lastenhoito olisi rankkaa, mutta äiti voisi pitää nuo mielipiteet ominaan. Jätti vaan p**kan maun suuhun koko visiitistä. Ajattelin että se olisi ollut hänelle mieluisaa hommaa olla tyttöjen kanssa joista tuo vanhempi palvoo isoäitiään ja haluaa nukkua samassa huoneessa jne, mutta ei. Eipä tartte taas vähään aikaan mennä sinne käymään ja vielä vähemmän pyydän lastenhoitoapua, mahdolliset työt teemme vuorovetoina niin ei tarvitse mummua rasittaa. Huh, olipa vuodatus, mutta olen vaan niin väsynyt äitiini...... itse olen kaukana täydellisestä, mutta joskus tekisi mieli huutaa sille akalle että pitäisi jotkut asiat omana tietonaan.... välillä tuntuu siltä että se nauttii kun saa vuodattaa ikäviä fiiliksiä ja uutisia eteenpäin.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan menee tämä elämä niin että kun vuorotellen autamme toisiamme niin pärjäämme paremmin. Isovanhemmat hoitavat välillä lapsenlapsiaan ja lapset sitten isovanhempia kun ovat kovin vanhoja ja sairaita. Kukin tarvitsee apua ja rakkautta vuorollaan. Se joka ei ole valmis auttamaan toista ,ei varmaan tarvitse sitten apua itsekään.ikinä.

Vierailija
42/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:01"]

mielestäni on eri asia hoitaa vapaaehtoisesti lapsia yht. 10 h kuin vuosikaudet joka päivä työpäivän pituus!

ja kyllä - olemme käyneet useasti äitini luona kylässä, emmekä ole jättäneet häntä yksin lasten kanssa muuta kuin nyt kun olimme töissä. Mummula siis lapsille tuttu paikka. Juu, en väheksy yhtään vaipanvaihtoja jne juttuja ja raskasta se on itsellekin. Eniten ärsyttää tuo marttyyrimainen käytös kun itse ensin tarjoutui.. ei olisi tarvinnut kavereilleni "esiintyä" ja eivät he äitini kotiin tulleet vaan pihalla/terassilla olivat lasteni ja mieheni kanssa. Niin ja äitini siis tunsi yhden kavereistani ennestään, kahta muuta ei ollut koskaan nähnyt.

Eipä tästä tämän enempää. Muilla varmaan on ne osallistuvat isovanhemmat jotka mielellään auttavat joten ehkäpä valitan väärällä foorumilla. kiitos ja hyvää yötä

[/quote]

Ap. mä ymmärrän sua oikein hyvin. Omassa äidissäni on tuota samanlaista huomionhakuisuutta: itse haluaa meillä hoitaa lapsiani ja käydä maksua vastaan siivoamassa ( JA HUOM NYT AV-LEHMÄT ja AV-VELLIKULLIT: ÄITINI SIIS ITSE HALUAA TULLA), ja näiden jälkeen sitten pitää hirveää konserttia siitä, kuinka vaikeaa ja raskasta on ollut ja kuinka nyt on siivoamisesta niin kipeä selkä jne.

Kukaan ei pakota. Kyläillä saa muutenkin. Mutta kun haluaa, ja sitten haluaa valittaa. Mä vaan nykyään katkaisen sen narinan saman tien.

Ja edelleen, on kyllä ihanaa, kun itsellä on ihan loistavat ja auttavaiset isovanhemmat lapsille ( joo, äitini omalla tavallaan myös, mutta ennen kaikkea isäni puolisoineen ja miehen vanhemmat), että aina saa apua kun sitä tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:04"]

Kerro meille, miksi hänen pitäisi hoitaa lapsiasi, jos sinunkaan ei tarvitse. Sinä haluat mennä mökkityömaalle vai mikä se nyt oli, sinä et halua hoitaa lapsiasi. Äitisi ei kuitenkaa saa mahdollisuutta valita, sinun mielestäsi hänen täytyy hoitaa lapsiasi.

Miksi vaadit äidiltä enemmän kuin itseltäsi? Onko äitisi elämä jotenkin kadehdittavaa ja sinä haluat näyttää, että sinä olet se, joka saa päättää, mitä äiti tekee ja koska.

[/quote]

Että mua ärsyttää tällaiset vastaukset. Ihan kuin ap olisi aina ja koko ajan hoidattamassa lapsiaan äidillään. Mistä ihmeestä sä tuollaista luet? Ei ole paljoa vaadittu, jos kerran vuodessa muutaman tunnin omasta halustaan mummo katsoo lasten perään. Asiatonta alkaa valittaan ja kailottaan joka paikkaan, että on niin raskasta kun joutuu aina hoitmaan lapsenlapsia.

[/quote]

Ydinkysymys on, miksi ap saa päättää sen, mitä itse tekee sekä sen, mitä äitinsä tekee. Ymmärrätkö - kyse ei ole hoitamisesta vaan vallankäytöstä, ap ei anna äitinsä tehdä kivoja juttuja (olla ilman lastenhoitovastuuta), koska silloin hän itse joutuisi luopumaan omista kivoista jutuistaan.

[/quote]

Voi vitun ydinkysymys-pelle, vedä nyt jo vittu päähäsi idiootti.

Vai että oikein vallankäytöstä on kysymys? Ap:n äidin elämä taisi nyt tosiaan mennä pilalle, kun joutui elämästään uhraamaan n 12 tuntia julman narsistityttären lasten hoitamiseen, vaikka itse siihen lupautui. Toipuukohtan tuo mummoraukka ikinä? Pystyykö hän ikinä tekemään niitä kivoja juttuja, jotka paska ap häneltä riisti???

Vierailija
44/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti osaa tehdä vastaavanlaisia tempauksia. Asuimme vuosia toisessa maassa mieheni ja lastemme kanssa ja aina äitini valitteli kuinka näkee lapsia liian vähän jne. Muutama vuosi sen jälkeen kun olimme muuttaneet lähemmäksi (n. 200km välimatka) kysyin äidiltäni haluaisiko ja voisiko hän hoitaa lapsiamme, jos minä ja mieheni menisimme viikon lomalle (ensimmäinen kahdenkeskeinen loma n. 9 vuoteen). Äitini lupautui. Meillä kaksi hyvin rauhallista poikaa, siihen aikaan 7 ja 9 vuotiaat, viihtyvät keskenään ja lukien.

Jälkeenpäin kuulin kuinka äitini oli valittanut isälleni kuinka olin näin paljon häneltä vaatinut... Ja marttyyrimäisesti ei sitten ollut kehdannut kieltäytyä.

Tämänkin episodin jälkeen äitin kesto valitus on ollut, kuinka hän ei oleterpeeksi saanut hoitaa minun lapsiani ja suhde jäänyt siksi hieman etäiseksi. Nyt meillä on vauva ja asumme samassa kaupungissa ja äitini innoissaan suunnittelee miten tulee hoitamaan tätä. Samaan aikaan kuitenkin valittaa minulle kuinka raskasta on hoitaa siskoni lapsia! (9v reipasta tyttöä ja 3v poikaa kerran viikossa muutaman tunnin). 

Vierailija
45/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani ap:lle.

Kuulostaa niin tutulta... Me olimme veljeni kanssa kaikki kesät mummin ja ukin kanssa mökillä, vanhemmat tulivat viikonlopuiksi ja lomalla mökille (jonka ajan äitini valitti kun joutui lusimaan siellä appivanhempien kanssa kun ne ei ymmärtäneet lähteä silloin kaupunkiin ja antaa meille perheen omaa aikaa). Kerran kolmessa vuodessa sieltä lähdettiin ovet paukkuen menemään kun äidille tuli ryppy rakkauteen anopin kanssa... Aina kun oltiin veljen kanssa kipeitä, oltiin mummilla ja kun pikkuveljelle ei saatu tarhapaikkaa, mummi hoiti ensimmäisen syksyn veljeä meillä kotona.

Nyt äidillä on yhteensä 5 lastenlasta, kaikki asuvat eri paikkakunnalla kuin tämä mummi. Jos joskus pitää tuolla mökillä osaa lapsista (ei tietenkään kaikki kerrallaan) vaikka pari päivää, kailottaa kaikille tutuilleen kuinka on ollut ihan jumissa mökillä lasten kanssa suunnilleen koko kesän ja kuinka rättipoikkiväsynyt on kun on "jo vanha ihminen eikä meinaa millään jaksaa". Ja toiset ET-mummot komppaa että kyllä se on vaan raskasta ja kyllä olet niin oiva apu lapsillesi. Silti jaksaa ravata kerran viikossa jossan oopperassa, teatterissa, Tallinnassa, kylpylässä, Kreikassa, eläkeläiskerhossa milloin missäkin muiden ET-mummojen kanssa. Hän on 64 v ja terve kuin pukki.

Veli tai minun mieheni käyvät hoitamassa mummin autoon talvi/kesärenkaat, huollot, katsastukset, digiboxit, tietokoneongelmat...Hakkaavat mökillä puut, korjaavat vuotavan katon, leikkaavat ruohon, öljyävät kalusteet, putsaavat grillin. Nämä ovat ihan vaan itsestäänselvyyksiä.

Kavereille voivottelee puhelimessa kun tulee aina niin ikävä niitä pieniä ja voi voi kun ne asuu kaukana. Mutta jos pitäisi lapsia joskus vähän aikaa vahtia, esimerkiksi sen aikaa että tehdään porukalla niitä hemmetin puita sinne mökille, niin kylläpä väsyttää ja siitä kuullaan me sekä ET-mummokaverit.

Toi on kyllä suurten ikäluokkien kohdalla monella niin iso klisee että "olen omani jo hoitanut". No tässä(kään) tapauksessa juttu ei ihan mennyt niin. Ilmankos olin aina valmis tekemään tuolle mummille palveluksia, kävin kaupassa, pesin ikkunoita, autoin siivoamaan ja selvittämään "paperiasioita". Kävin kahvilla ja jaarittelin valokuva-albumeista ja lopulta pitelin sairaalassa kädestä. Oman äidin luokse meneminen alkaa olla pakkopullaa kun se on ainaista valittamista, suupielet on ilmeisesti jo pysyvästi jumiutuneet alaspäin.

Vierailija
46/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miksi kaikki ovat niin kovia tälle nuorelle äidille, joka tuntee pettymyksen tunteita omaa äitiään kohtaan, kun hänen äitisuhteensa ei tunnu toimivan hänen mielestään hyvin? Tuntuu kuin täällä ei ollenkaan yritetäkään ymmärtää, mistä hän puhuu. Omaa äitiä kohtaan tunteet ovat herkässä ja silloin kokee monia pettymyksen ja surun tunteita, kun on pieniä lapsia eivätkä asiat mene kuten on luullut.

Sinulle äiti haluan toivottaa voimia jaksaa eteen päin oman perheesi ja äitisi kanssa. Minä ymmärrän sinun tunteesi oikein hyvin.

Nyt kuitenkin jo opit sen, että jos äitisi vielä uudestaan tarjoutuu auttamaan lapsen hoidossa, joudut kyllä kieltäytymään. Näin sääst voimiasi ja äitisikin säästää.

Vierailija
47/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa äitisi oikeasti väsyi lastenhoidosta.Silloin harvoin kun saan hoitaa lapsenlapsiani,väsyn ihan totaalisesti,kauhea pelko et sattuu jotakin.Ehkä se on onnikin et ei usein pyydetä ja huom,olen nuorempi kuin äitisi.

Pahalta se varmasti tuntui et purki sitä sun kavereille,mut ehkä siinä kohtaa just kilahti.

Vierailija
48/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että ap:n äitiä pelottaa nyt kun ap rakentaa mökkiä sinne mummulan lähistölle, että joutuu useammin lapsenpiiaksi ja vielä mökkitalkkariksi päälle.

Vierailija
49/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti valitti - mitä siitä, kyllä maailmaan valitusta mahtuu, ja kokemattomalle kahden pienen hoito on rankkaa, henkisesti etenkin. Varmasti hän on halunnut oikeesti auttaa, mutta vastuu on alkanut painaa. Jos lasten isä oli tosiaan paikalla todistamassa noita kavereille valittamisia, luulis hänen olleen tuolloin hoitovahtina... Toisekseen ap:n äiti on suuria ikäluokkia. Heille on luontaista valittaa.

Vierailija
50/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko väittää ettei mummo välittäis ollenkaan, vaikka tokihan hän v

älittää. Lasten hoito ja vastuu voi siitä huolimatta rasittaa ja painaa

Vierailija
51/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta 45v ja en jaksa hoitaa toisten lapsia.

Vierailija
52/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos ajattelet niitä kertoja, kun olet isoisiä hoitamassa, etkö edes silloin ymmärrä, ettei aina vaan jaksa, et sinäkään?

Vierailija
53/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on kasvattanut omat lapsensa, antakaa hänen olla rauhassa. Eriasia kun olette kylässä ja hoidatte lapset samalla ja mummi vaan jakaa herkut ja halaukset.

Vierailija
54/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:04"]

Kerro meille, miksi hänen pitäisi hoitaa lapsiasi, jos sinunkaan ei tarvitse. Sinä haluat mennä mökkityömaalle vai mikä se nyt oli, sinä et halua hoitaa lapsiasi. Äitisi ei kuitenkaa saa mahdollisuutta valita, sinun mielestäsi hänen täytyy hoitaa lapsiasi.

Miksi vaadit äidiltä enemmän kuin itseltäsi? Onko äitisi elämä jotenkin kadehdittavaa ja sinä haluat näyttää, että sinä olet se, joka saa päättää, mitä äiti tekee ja koska.

[/quote]

Että mua ärsyttää tällaiset vastaukset. Ihan kuin ap olisi aina ja koko ajan hoidattamassa lapsiaan äidillään. Mistä ihmeestä sä tuollaista luet? Ei ole paljoa vaadittu, jos kerran vuodessa muutaman tunnin omasta halustaan mummo katsoo lasten perään. Asiatonta alkaa valittaan ja kailottaan joka paikkaan, että on niin raskasta kun joutuu aina hoitmaan lapsenlapsia.

[/quote]

Ydinkysymys on, miksi ap saa päättää sen, mitä itse tekee sekä sen, mitä äitinsä tekee. Ymmärrätkö - kyse ei ole hoitamisesta vaan vallankäytöstä, ap ei anna äitinsä tehdä kivoja juttuja (olla ilman lastenhoitovastuuta), koska silloin hän itse joutuisi luopumaan omista kivoista jutuistaan.

[/quote]

Voi vitun ydinkysymys-pelle, vedä nyt jo vittu päähäsi idiootti.

Vai että oikein vallankäytöstä on kysymys? Ap:n äidin elämä taisi nyt tosiaan mennä pilalle, kun joutui elämästään uhraamaan n 12 tuntia julman narsistityttären lasten hoitamiseen, vaikka itse siihen lupautui. Toipuukohtan tuo mummoraukka ikinä? Pystyykö hän ikinä tekemään niitä kivoja juttuja, jotka paska ap häneltä riisti???

[/quote]

ET kuitenkaan vastannut varsinaiseen kysymykseen eli miksi ap saa päättää, mitä hän tekee, mutta äitinsä ei saa tehdä päätöksiä omassa elämässään?

Vierailija
55/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin eri asia TARJOUTUA hoitamaan lapsia kuin SUOSTUA hoitamaan lapsia. Ei isovanhemmuus todellakaan ole sitä, että kakarat sysätään heille hoidettavaksi. Eiköhän se ole sitä, että he saavat tehdä mitä haluavat niiden lapsenlasten kansa, esim kun lasten vanhemmatkin paikalla. Tai tosiaankin, kun TARJOUTUVAT.

Vierailija
56/56 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi että täällä on taas kirjoiteltu outoja. Jos joku _itse_ tarjoutuu tekemään toiselle palveluksen, ja sen jälkee valittaa siitä palveluksen tekemisestä suureen ääneen tutuille ja tuntemattomille, niin eikö se nyt ole melkoisen outoa käytöstä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi