Äitiäni ei kiinnosta lapsenlapset ollenkaan...
... alkaa tympäistä tämä tilanne todenteolla. Olimme äitini luona lomalla 3 päivää pari viikkoa sitten. Olimme kainosti pyytäneet häneltä apua kun teimme töitä tulevassa kesäpaikassamme mieheni kanssa, hänen siis piti hoitaa 3.5v ja 9 kk ikäisiä lapsiani muutama tunti kerrallaan kolme päivää. Hän ilomielin sanoi auttavansa ( asumme parin sadan kilometrin päässä ja käymme suht harvoin mummua katsomassa ).
No, ensimmäisenä päivänä alkoi kamala valitus... kaverini tulivat katsomaan lapsiani äitini luokse kun olivat pistäytyneet kesätyömaallamme ensin. Äitini alkoi marmattaa siinä kavereideni kuullen että kuinka rankkaa ja vaativaa hommaa tämä lapsenvahtina olo on! hän on ihan poikki ja ei saa tehtyä juttuja ja veti siihen sitten miehenikin äidin mukaan että kuinka hän ei joudu hoitamaan lapsia kun me olemme toisessa mummolassa. Että mua hävetti äitini käytös :(..... avautui sitten mun kavereille joista tunsi yhden entuudestaan ja muita ei ollut edes koskaan nähnyt! 3 päivää äitimme luona olimme ja niistä jokaisena päivänä olimme TÖISSÄ ( emme siis hurvittelemassa tms ) n. 3-5 h kerrallaan. Lapseni ovat molemmat helppoja, vanhempi tuijotti vissiin tuntitolkulla lasten ohjelmia, nuorempi vasta hieman ryömii ja joka päivä nukkui päikkärit niin että homma oli entistä helpompaa. Kun olimme päässeet kotiin parinsadan kilometrin päähän tuli tekstari että miten hän ikävöi lapsia jo, mutta hän on NIIIIIIN VÄSYNYT ( juu, tuli selväksi ) ja poikki. näiden päivien jälkeen Olipa sitten samana päivänä soittanut siskollenikin kuinka hän on aivan lopussa jne. Ikää on 65v ja vähän aikaa sitten jäänyt eläkkeelle ja ihan hyväkuntoinen ihminen on... Apua en ole häneltä laspsenhoitoon pyytänyt juuri koskaan ja olen ajatellut että lasten kanssa oleminen on hänelle OIKEUS ei kamala rasite. :( Itse hän tarjoutui auttamaan kun me teimme töitä ja sitten saimme kamalan valituksen vain palkaksi.... :/
Siskoni poikaa hän ei hoida juuri koskaan ( asuvat samassa kaupungissa ). Siskolleni kun oli valittanut tästä väsymyksestään oli siskoni todennut vähän piikikkäästi että miten ihmeessä meidän mummot joista toinen oli pahasti sairas hoitivat meitä JOKA päivä vuosien ajan ( emme olleet siskoni kanssa missään päivähoidossa ) No, siihen sitten äitini otti marttyyriasenteen että eipä hän sitten varmaan vaan ole niin hyvä ihminen jne. Ja ei hänen ( sairas ) äitinsä koskaan sanonut mitään ettei jaksaisi hoitaa minua ja siskoani. No, äitini kyllä näkee oikeudekseen sanoa jo parin tunnin jälkeen kuinka väsynyt hän on vaikka itse on ensin puolittain tarjonnut apuaan ( tai ainakin luvannut että voi auttaa jos olemme töissä )
Ja ei, en ole hommannut lapsiani sen takia että saisin isovanhemmilta hoitoapua. olisi vaan mukava että lapsilla olisi isoäiti joka haluaa olla lastenlastensa kanssa. Anoppi alkaa olla jo iäkäs ja asuu vielä kauempana. Molemmat isoisät ovat sairaita vaikkakin vielä elossa. Mitään en voi äidilleni sanoa koska sitten alkaa marttyyrimainen itku ja huuto, kuinka hän ei vaan jaksa jne. En yhtään väheksy sitä ettäkö lastenhoito olisi rankkaa, mutta äiti voisi pitää nuo mielipiteet ominaan. Jätti vaan p**kan maun suuhun koko visiitistä. Ajattelin että se olisi ollut hänelle mieluisaa hommaa olla tyttöjen kanssa joista tuo vanhempi palvoo isoäitiään ja haluaa nukkua samassa huoneessa jne, mutta ei. Eipä tartte taas vähään aikaan mennä sinne käymään ja vielä vähemmän pyydän lastenhoitoapua, mahdolliset työt teemme vuorovetoina niin ei tarvitse mummua rasittaa. Huh, olipa vuodatus, mutta olen vaan niin väsynyt äitiini...... itse olen kaukana täydellisestä, mutta joskus tekisi mieli huutaa sille akalle että pitäisi jotkut asiat omana tietonaan.... välillä tuntuu siltä että se nauttii kun saa vuodattaa ikäviä fiiliksiä ja uutisia eteenpäin.
Kommentit (56)
mumminne ei ole oikein sitoutunut lastenhoitoon- antakaa kahvipaketti tai joku koru etukäteen palkaksi, niin sitoutuu
Miten niin äitiäsi ei kiinnosta nähdä? Äitiäsi ei kiinnosta hoitaa ja se ketuttaa sinua. Ala-arvoista käytöstä myös siskoltasi. Lopettakaa molemmat syyllistäminen. Ja miksi äitisi pitäisi pitää mielipiteet itsellään? Tottakai hänen pitää sanoa jos on liian väsynyt. Ei ole edes turvallista viedä lapsia hoitoon jos hoitaja on väsynyt.
Miten niin äitiäsi ei kiinnosta nähdä? Äitiäsi ei kiinnosta hoitaa ja se ketuttaa sinua. Ala-arvoista käytöstä myös siskoltasi. Lopettakaa molemmat syyllistäminen. Ja miksi äitisi pitäisi pitää mielipiteet itsellään? Tottakai hänen pitää sanoa jos on liian väsynyt. Ei ole edes turvallista viedä lapsia hoitoon jos hoitaja on väsynyt.
Kyllä, me olemme yleensä aina paikalla, jompikumpi meistä. Nyt sitten "joutui" olemaan muutaman tunnin lasten kanssa kolmisin eli olemaan vahtina - en vaan tajunnut että hän on täysin rikkipuhkipoikki sen jälkeen ja huutaa ja valittaa siitä kavereilleni, sitten siskolleni ja mullekin laittaa tekstarin. Haluan toki että lapseni ovat mummunsa kanssa tekemisissä, tosin tuntuu kurjalta että hän ei voi koskaan auttaa meitä. Itse velvoitti äitinsä ja anoppinsa hoitamaan meitä vuosikaudet päivittäin. Okei, kukin tyylillään, mutta silti....
En minäkään jaksaisi hoitaa kenenkään pieniä lapsia. Ymmärrän siinä mielessä äitiäsi. Toisten lapsia on niin rasittava hoitaa.
ap vielä: joo, otsikko on väärä. Kyllä kai hän haluaa nähdä lapsenlapsiaan.... ei vaan "jaksa" yhtään hoitaa. ja kyllä - kyllä minua suoraan sanoen v***ttaa että ei viitsi yhtään hoitaa lapsiani, edes pientä hetkeä. Joskus muinoin kuvittelin että lapsenlapset ovat isovanhemmille iloinen asia ja niiden kanssa haluaa puuhastella jotain yhdessä - ei niin että ne ovat rasite ja niiden kanssa ei jaksa olla yhtään ylimääräistä. Isovanhempia on erilaisia...
olisi kai pitänyt arvata että täältä ei saa yhtään sympatiaa, vaikka tuskin olen ainoa jolla tällainen tilanne on.
Tuo on niin yleistä, että nykyisovanhemmat ei auta. Itse ovat omat lapsensa hoidattaneet omilla vanhemmillaan, eivätkä siis omiakaan lapsiaan jaksanneet täysin hoitaa.
Ihmetelkööt sitten siellä vanhainkodeissa yksinään, kun vieraita käy harvakseen...
Siis olitte äidilläsi ja kaverisi tulivat sinne kylään katsomaan lapsiasi? Suomennos: kutsuit vieraita äitisi kotiin!
Minusta tuo oli aika lailla kakaramaista käytöstä sinulta, koska toisen kotiin ei kutsuta vieraita. Jos lapsiasi halusivat nähdä, olisit voinut ottaa ne sinne mökkityömaalle ja kaverisi olisivat siellä hoitaneet ja äitisi olisi saanut vapaapäivän.
Ja jos äitisi ei hoitanut sinua, kun olit pieni, niin miten ihmeessä kuvittelet hänen muuttuneen hoitoautomaatiksi siinä vaiheessa, kun sinä ryhdyit lisääntymään? Ei missään kilissyt kello?
Tiedät varmasti itsekin nyt, että ei sinne kannata enää ajatellakaan lapsia vievänsä, paras siis pitää mummo vaikka vain valokuvilla kiinni lasten elämässä niin ei käy liian raskaaksi. Anoppini on ollut samanlainen joskus, vaatimalla vaati lapset kylään ja sen jälkeen oli kailottanut joka suuntaan kuinka raskasta oli ollut. Lapset olivat silloin ehkä 3 ja 5 vuotiaat ja todella helpot, söivät kaikkea mitä eteen kannettiin, keskittyivät johonkin palapeliin pitkäksi aikaa jne.
Nyt mummoa sitten harmittaa kun ei osannut nauttia ajasta kun lapsenlapset olivat pieniä, nämä lapset ovat jo 11 ja 13 vuotiaat ja kohta mummolaan lähtö ei ole enää mieleistä, kaverit alkavat olemaan tärkeämpiä kuin joku stressaantunut mummo. Hyviäkin aikoja on onneksi ollut tuossa välissä, mutta vähän on etäiseksi mummo jäänyt.
Silti sekin on kiva, että on mummola, jonne mennä kylään. Kaikilla ei ole sitäkään!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:36"]
Tuo on niin yleistä, että nykyisovanhemmat ei auta. Itse ovat omat lapsensa hoidattaneet omilla vanhemmillaan, eivätkä siis omiakaan lapsiaan jaksanneet täysin hoitaa.
Ihmetelkööt sitten siellä vanhainkodeissa yksinään, kun vieraita käy harvakseen...
[/quote]
Mitä enemmän ripustaudut lapsenlapsiin, sitä yksinäisempi vanhuus on tulossa. Eläkeiässä pitää panostaa harrastuksiiin ja ystävyyssuhteisiin, koska vain siten varmistaa, että vanhainkotiin saa vieraita, Lastenlapsille se hoitava isoäiti on yhtä tärkeä kuin tarhan täti eli ei niitä lastentarhanopettajia hoitolapset tule vanhainkotiin katsomaan eikä tule isoäitiäkään. Se on vain hoitaja, ei muuta.
No nyt olen nähnyt kaiken! Av-mamman mielestä lasten isovanhempia ei tarvitse käydä katsomassa vanhainkodissa, jos nämä eivät ole viimeisillä voimillaan hoitaneet av-mamman lapsia! Ei pyhä sylvi sentään...
Kaverini tulivat yllärivisiitille ja äitini luo tulivat niin että olivat ulkona, terassilla vartin jossa me olimme lasten kanssa ja siihen tuli sitten äitini huutamaan ja marmattamaan.
ja ei, en ole mitään hoitoautomaattia odottanut äidistäni.... (miksi av:lla on aina kaikki niin mustavalkoista????) mutta joo, ketuttaa äitini käytös että ei voi olla lasten kanssa muutamaa tuntia kerrallaan kerran vuodessa. kummasti sairas äitinsä meitä hoiti ja hänellä ei käynyt mielessäkään että jaksaako hänen äitinsä tai anoppi. Kehuu että on niin helpot ja kiltit lapset ja samassa itkee ja valittaa että kuinka ei jaksa. Juu, eikä pyydetä enää apua, ei.... on tullut selväksi miten kamalaa se lastenhoito on.
Me sovittiin viikkokausia etukäteen viikonlopusta, jolloin ajamme 600 kilsan päähän näyttämään esikoista ensi kertaa miehen vanhemmille. Appi peruutti edellisenä iltana, koska hän halusikin mennä mustikkaan juuri tuolloin. Tätä minä nimittäisin välinpitämättömyydeksi.
ei mummoja voi pakottaa lastenhoitoon- käykää kylässä, jos mummolan ovi vielä aukeaa
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:44"]
Kaverini tulivat yllärivisiitille ja äitini luo tulivat niin että olivat ulkona, terassilla vartin jossa me olimme lasten kanssa ja siihen tuli sitten äitini huutamaan ja marmattamaan.
ja ei, en ole mitään hoitoautomaattia odottanut äidistäni.... (miksi av:lla on aina kaikki niin mustavalkoista????) mutta joo, ketuttaa äitini käytös että ei voi olla lasten kanssa muutamaa tuntia kerrallaan kerran vuodessa. kummasti sairas äitinsä meitä hoiti ja hänellä ei käynyt mielessäkään että jaksaako hänen äitinsä tai anoppi. Kehuu että on niin helpot ja kiltit lapset ja samassa itkee ja valittaa että kuinka ei jaksa. Juu, eikä pyydetä enää apua, ei.... on tullut selväksi miten kamalaa se lastenhoito on.
[/quote]
Kerro meille, miksi hänen pitäisi hoitaa lapsiasi, jos sinunkaan ei tarvitse. Sinä haluat mennä mökkityömaalle vai mikä se nyt oli, sinä et halua hoitaa lapsiasi. Äitisi ei kuitenkaa saa mahdollisuutta valita, sinun mielestäsi hänen täytyy hoitaa lapsiasi.
Miksi vaadit äidiltä enemmän kuin itseltäsi? Onko äitisi elämä jotenkin kadehdittavaa ja sinä haluat näyttää, että sinä olet se, joka saa päättää, mitä äiti tekee ja koska.
Et sä ole yhtään äitiäsi parempi. Pauhaat kuinka äitisi pitää hoitaa lapsiasi koska hän hoidatti teitä lapsia mummoilla. Ainoa, että äitisi ei siihen hommaan suostu mukisematta kuten äitinsä ja anoppinsa aikanaan teki. Tai saattohan nekin vähän kitistä, te lapset ette sitä vaan noteeranneet tai kuulleet.
Joka tapauksessa pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Sua nyt vaan vituttaa kun äitis ei ole samanlaisen ohjailtava kuin mummosi olivat, etkä siten saa haluaamaasi ilmaista lastenvahtia.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:31"]
En minäkään jaksaisi hoitaa kenenkään pieniä lapsia. Ymmärrän siinä mielessä äitiäsi. Toisten lapsia on niin rasittava hoitaa.
[/quote]
Mä en meinaa jaksaa omiakaan yksin (1 ja 3v) jos niillä on vähän huono päivä - parissa tunnissa alkaa olla puhki jos sille päälle sattuvat - ja tässä sentään on ollut aika pitkä aika harjoitella, ja vaimokin repii vähintään joka toinen päivä hiuksiaan kun tulen kotiin. Onhan se kivaa ja tarvittaessa niiden kanssa kyllä pärjää viikonkin, mutta on se silti myös rasittavaa. Mutta että siinä sitten oletetaan että joku mummo jota ei näe koskaan osaisi tuosta vain niitä vahtia stressaamatta, no, saahan sitä odottaa vaikka kuuta taivaalta. V-n idiootti, jos oikeasti haluatte lastenhoitoapua, tehkääpä muutaman kerran juuri niin kuin täällä on ehdoteltu - käykää normaalisti kylässä, antakaa mummelin tottua lapsiin, opastatte sitä vähän miten teidän lasten kanssa pärjää ja sitten jätätte ne yksin kerta pari ja keskustelette miten meni. Te olette niiden kanssa joka päivä ja tunnette ne, mummo ei ensinnäkään tunne noita lapsia ja toisekseen ei varmasti ole 30 vuoteen ollut pienten lasten kanssa ylipäänsä) älkääkä kuvitelko että "mummo" osaa kaiken vain koska on geneettisesti sukua. Eikä talo luultavasti ole jatkuvasti lapsiturvallinen kerran vuodessa käyvien lasten takia, eikä joku paskavaippojen vaihto ole maailman mukavinta pystymetsästä jollain väliaikaisviritelmällä, jne. Mummeliakin voi muistuttaa siitä että 2 lapsen hoitaminen vaatii tuollaisissa oloissa huomiota eikä siinä ehkä kannata suunnitella nurmikonleikkuuta tai leipomista siksi ajaksi. Jessus mitä ruikutusta, sen olet ainakin selvästi oppinut äidiltäsi.
Tuohon on helppo ratkaisu. Äitisi ei enää hoida lapsia. Tuntuu, että äitisi haluaa olla lapsiesi kanssa tekemisissä ja lapset haluavat nähdä isoäitiään, niin tapaatte toisianne niin, että sinäkin ja/tai miehesi olette myös paikalla. Luultavasti kaikille parempi niin.